Lapsen uskonto, kun isä on ortodoksi
Emme ole naimisissa, ja mieheni on ortodoksi, minä luterilainen. Meille kummallekaan uskonto ei ole kovin tärkeä, mutta tiedän sen olevan miehen vanhemmille ja omalle suvulleni.
Koska tämä on molempien isovanhempien ensimmäinen lapsenlapsi, luulen että asiasta tulee vielä puhetta, mutta en haluaisi ottaa asiaa puheeksi ennenkuin tiedän siitä enemmän. Molemmat kirkot ovat kristillisiä, onko mahdollista että kaste jommassa kummassa kirkossa olisi voimassa myös toisessa?
Minulla on hyvät välit appivanhempiin enkä haluaisi niitä pilata, mutta en itse haluaisi vaihtaa uskontoa, koska luterilaiset juhlat ja sakramentit ovat tuttuja ja tavallaan "omia."
Onko muilla kokemusta tai tietoa asiasta?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:57"]
Ortodoksisuus on kaunis kirkkokunta,itsekin aioin joskus liittyä siihen,mutta kun ei kukaan tuttu kuulunut niin jäin sitten kansankirkkoon.
[/quote]
Ortodoksinen kirkkokin on "kansankirkko".
Jos ette ole naimisissa, isyys on tunnustettava ennen kuin lapsi voidaan kastaa ja liittää isän seurakuntaan. Näin ainakin luterilaisessa.
Runsaat alapeukut paljastavat väärää tietoa sisältävät kommentit, vaikka emme viitsikään siihen varsinaisesti vastata.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 18:50"]
OT, sillä mulla ei ole faktaa, mutta ystäväni evlut sai lapset ortodoksimiehen kanssa, ja silloin vuosia sitten kertoi, että kastettiin ortodokseiksi, sillä menisi kuulemma isän mukaan? Näin siis sanoi, joten en toki ole varma. Ja lapsille on annettu vain yhdet etunimet myös ortodoksisuuden vuoksi.
Onko tai voiko olla totta?
[/quote]
Nykyisen lain mukaan ei ole totta. En jaksa etsiä lakia ennen vuotta 2003, että miten se silloin siellä luki.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030453
"Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan."
[/quote]
Ei sillä lain kanssa ole mitään tekemistä, jos kyseessä on tapa.
Minun setäni ehdittiin kastaa ortodoksiksi ennen kuin isoisäni liittyi ev.lutiin. Isoäiti pysyi kai aina ev.lutina.
Tässä haluan huomauttaa tämän: ainakaan silloin ortodoksille ei annettu kuin yksi nimi. En tiedä, onko edelleen näin.