en haluaisi allegikkona narista,mutta ihmettelen ettei edes omat vanhempani
ota allergioita huomioon,muutama esimerkki nyt joululta,lahjat olivat herkkuja joissa kaikissa pähkinää (olen siis pähkinälle allerginen),joulupuuro tehty tavalliseen maitoon+ tietty kaikki muu jouluruoka (mulla on lapsuudesta asti ollut paha laktoosi-intoleranssi),isän jankkaus,että ota nyt kalaa,maista edes,kait sitä nyt vähän voi kalaa ottaa jne (olen kalalle allerginen).
En ole koskaan tehnyt allergioistani numeroa enkä tehnyt nytkään,mutta luulisi,että edes omat vanhemmat voisivat jossain määrin asiaa huomioida--plaah!
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:07"]
No miksi tehdä kaikki ruuat päin persettä vain koska yksi ei voi syödä? Tuo omat ruuat
[/quote]
Pähkinättömän lahjan antaminen onnistuu vaikka 2-vuotiaalta lapselta, se on ihan vittuilua antaa sellaista. Itsellä yksi lapsi, joka on allerginen maidolle ja vehnälle, tosi pahasti. Ei ole mikään ongelma tehdä ruokalajeja, joita hän voi syödä ja jotka kelpaavat kaikille. Saamaton olisin, jos en osaisi. Leivonnaisiksi tein yhden satsin muffinseja, joissa ei ole vehnää eikä maitoa. Helppo tehdä ja niitä samoja voi syödä muutkin. Täytekakku tulee ihan hyvä pelkkiin perunajauhoihin ja maidoton täyte -vaihtoehtoja löytyy vaikka miten.
Kai sentään edes jotakin sait syödäksesi?
Ainakin minulle on ihan normaalia tehdä ruoat laktoosittomiksi, mikäli tiedän vierailla olevan laktoosi-intoleranssia. Muutenkin ruokavaliot huomioin siten, että jokaiselle on ainakin jotakin syötävää. Joskus on joku vieras ottanut myös omia ruokia mukaan.
No huhhuh. Meillä on isovanhemmatkin AINA ottaneet lapsenlapsen maitoallergian. Kyllä pähkinät ja maito ovat vielä helppoja, varsinkin kun laktoosittomalla pärjää!
Tutulta kuulostaa. Viime kesänä oli pahin koivun siitepölykausi 20 vuoteen. Oireet sen mukaiset. Olin äidilläni käymässä ja siellä tietenkin ikkunat ja ovet auki 24 tuntia vuorokaudessa, kun "on niin kuuma". Sisällä oli vain jotain 25-26. Pienenä muistan vastaavan pahan oireilun illalla, äitini tokaisi että ei voi tehdä mitään ja lähti nukkumaan. Sinne jäin sitten yksin kesäyönä nokka ja silmät vuotaen käveleen ympäri taloa..
Oletko sä nyt ihan varma ettet voisi syödä mitään kalaa, siedättää missään monivamma-allergioissasi? Ottaa niitä laktoosivammapillereitä tms.?
Outoja vanhempia. Pitäs nyt tollanen muistaa ja huomioida. Ei ole vaikeaa hommata herkkuja joissa ei ole pähkinää. Laktoositonta meillä käyttää lähes kaikki, kun yhdellä laktoosi ongelma. Kalaa ei todellakaan tyrkytetä kala-allergiselle.Et valita turhasta vaan ihan aiheesta.
voisin varmaan joo siedättää itseäni ja maistaa joskus kalaa,mutta en sadan kilometrin päässä sairaalasta jossakin korvessa vanhempien ihmisten luona. Ja sain tietysti syödäkseni,mutta siitä huolimatta ärsyttää
ap
Ihan aiheesta valitat. Ilmeisesti muut ei ole allergisia kala ja pähkinä on ne tavalliset yliherkkyydet.
Mutta kala-allergikkokaan ei välttämättä ole kaikille allerginen: kalalajien allergeenisuudessa on eroja; esimerkiksi 90 % turska-allergisista sietää tonnikalaa, 50 % lohta
Miten sä oot selvinny hengissä sun lapsuudesta? Eikö sun vanhemmat silloinkaan huomioineet sun allergioita mitenkään?
Mulla taas on lähes päinvastainen ongelma, kun pari sukulaista hössöttää mun erityisruokavalioista aina kovaan ääneen enkä jaksaisi pitää niistä meteliä. On mun täti joskus loukkaantunutkin, kun en kertonut etukäteen jostain allergiasta ja jätin sitten ihan tyytyväisenä jonkun osan jouluateriaa syömättä. Hän veti tästä herneen nenään vaikka mulle ei asiassa ollut mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:03"]Mutta kala-allergikkokaan ei välttämättä ole kaikille allerginen: kalalajien allergeenisuudessa on eroja; esimerkiksi 90 % turska-allergisista sietää tonnikalaa, 50 % lohta
[/quote]
Sitä ei valitettavasti voi oikein tietää etukäteen että miten reagoi. Mieheni on vakavasti allerginen kalalle ja onhan se nyt päivänselvää että missään joulupöydässä ei näitä ihmiskokeita tehdä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:03"]
Mutta kala-allergikkokaan ei välttämättä ole kaikille allerginen: kalalajien allergeenisuudessa on eroja; esimerkiksi 90 % turska-allergisista sietää tonnikalaa, 50 % lohta
[/quote]
Joo. Mulla on päinvastaiset kaverit: Toinen voi syödä järvikalaa, mutta ei lohta ja toinen päinvastoin. Sitten on yksi sukulainen, jolle kaikki kala on yhtä kuin sairaalareissu. Eikä näiden kohdalla ole nirsoilua, sillä kaikki näistä kovasti tykkäisivät kalasta. Tuolle sukulaiselle allergia puhkesi ihan yhtäkkisesti aikuisiällä.
Voi jeesus sentään.
Ja siedätyksestä urputtaville tiedoksi, siedätys aloitetaan aina sairaalaolosuhteissa, ei koskaan kotona varsinkaan loma-aikaan. Kaikkia ihmisiä ei todellakaan edes pysty siedättämään. Riippuu myös onko allergia soluvälitteinen vai igE välitteinen.
T: Itsekin vakavasti allerginen astmaatikko
selvisin hengissä lapsuudestani kun asiat otettiin silloin huomioon.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:41"]
Voi jeesus sentään.
Ja siedätyksestä urputtaville tiedoksi, siedätys aloitetaan aina sairaalaolosuhteissa, ei koskaan kotona varsinkaan loma-aikaan. Kaikkia ihmisiä ei todellakaan edes pysty siedättämään. Riippuu myös onko allergia soluvälitteinen vai igE välitteinen.
[/quote] Joo, kunhan huvikseni urputin. Mutta uskon vakaasti että on paljon niitäkin ihmisiä jotka vaalivat allergoitaan, jos on joku kala todettu niin jättävät sitten kaiken pois, jos jokin raaka vihannes aiheuttaa jotain pientä niin ei enää syödä kypsääkään jne., loppujen lopuksi allergiat pahenevat.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:41"]
Voi jeesus sentään.
[/quote] Joo, kunhan huvikseni urputin. Mutta uskon vakaasti että on paljon niitäkin ihmisiä jotka vaalivat allergoitaan, jos on joku kala todettu niin jättävät sitten kaiken pois, jos jokin raaka vihannes aiheuttaa jotain pientä niin ei enää syödä kypsääkään jne., loppujen lopuksi allergiat pahenevat.
[/quote] Ja lisäänpä vielä että itsekin olen törmännyt laktoosi-intolerantikkoihin joilla se vaiva vähän vaihtelee, yleensä ollaan naama mutrulla jos joku on tehnyt perunamuusin tavalliseen maitoon, mutta teepä pullaa vaniljakastikkeella, ja tälle intolerantikolle omat ilman kastiketta, niin sehän syö niitä vaniljakastikepullia kun on niin hyvää.
Minä katkaisisin välit. Tuo on sama asia kuin murhayritys/itsemurhaan yllyttäminen.
Kuinka vanhoja vanhempasi ovat? Jos he ottivat asian lapsuudessasi huomioon, mutta ei enää, niin voiko kysymys olla alkavasta dementiasta? Vai kuvittelevatkin he allergioidesi poistuneen, kun et kerran tee niistä numeroa?
Olen tuntenut anopin jo noin 25 vuotta ja mulla on laktoosi-intoleranssi. Hän tekee aina kaikki ruuat ja kahvileivät tavalliseen maitoon. Olen tottunut siihen ja voin syödä vähän. Boin ottaa laktoosikapselin. Hän ei vaan ajattele asiaa kun on tottunut herkkujen tekoon tavalliseen maitoon. Ei varmaan luota lainkaan laktoosittomiin tuotteisiin että sopisivat edes mihinkään ruuanlaittoon.
No miksi tehdä kaikki ruuat päin persettä vain koska yksi ei voi syödä? Tuo omat ruuat