lihottaako/turvottaako kortisoni vai ei?
prednisolonia syön 40mg/pv.
googlella löytyy ristiriitaista tietoa.... naama turpoaa palloksi tms... onko jollain täällä omakohtaista kokemusta?
Kommentit (36)
Hei! Olen aikoinani syönyt samaan vaivaan kortisonia montakin kuuria,eikä minulle tullut yhtään turvotusta tai painoa lisää. En ole enää vuosiin syönyt kortisonia,koska minulle löydettiin sopiva lääkitys. Toivottavasti jatkuu näin hyvin. :-)
Voi aiheittaa myös raskausarpia jos turvottaa kovasti. Tutulle kävi näin. :(
Eka kuuri ei lihottanut, mutta sitten kun olin syönyt neljä kuuria vuoden sisällä niin alkoi kiloja tulla.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:37"]
Todellakin turvottaa ja myös lihottaa kun ruokahalu kasvaa.
[/quote]
olen kyllä huomannut, että suu on märkänä koko ajan, kun on nälkä, mutta kai tätä pystyy hillitsemään, ellei vaan sitten anna itselleen lupaa syödä hurjasti.? nyt vasta viikko mennyt, mutta kamalaahan tämä on tällaisen näläntunteen kanssa elää:(
ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:37"]
[/quote]
Ei se ruokahalu lihota vaan se kun tunkee sitä ruokaa naamaansa. Vaikka ruokahalu kasvaa niin ei sen mukaan tarvitse mennä.
Turvottaa ihan hitosti. Lihomisesta en tiedä, kun en ole joutunut, luojan kiitos, kuukausia käyttämään.
Näytin joka tapauksessa siltä, että olisin joku kännikala eikä kengätkään mahtuneet kunnolla jalkaan. Välillä silmätkin näyttivät siltä ettei ulos kehdannut mennä.
pari kuukautta pitäisi syödä tätä. voi hitto.
olen juuri laihtunut kivasti, ja nyt sitten muutun pyöreäksi pusukalaksi....
ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:37"]
[/quote]
Ei se ruokahalu lihota vaan se kun tunkee sitä ruokaa naamaansa. Vaikka ruokahalu kasvaa niin ei sen mukaan tarvitse mennä.
[/quote]Se myös hidastaa aineenvaihduntaa eli vaikka söisi kuten ennen, voi paino nousta.
Kyllä lihottaa vaikka ei söisikään yhtään enempää koska muuttaa kehon rasva-aineenvaihduntaa.
Myös tekee sen että kylläisyyttä ei tajua.
Kuukauden kortisoni kuurilla paino nousi 6kg. Söin niinkuin ennen, nesteitä kertynyt mm kasvoihin. Olisi kiva tietää miten tämä turvotus lähtee pois? Voiko sitä edesauttaa jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kuukauden kortisoni kuurilla paino nousi 6kg. Söin niinkuin ennen, nesteitä kertynyt mm kasvoihin. Olisi kiva tietää miten tämä turvotus lähtee pois? Voiko sitä edesauttaa jotenkin?
Poistuu ne turvotukset kun lopetat kortisonin. Järjetöntä nykyään tuo kortisonin käyttö.
Minulla kortisoni maksasairauteen ja muutamassa viikossa kasvoi niskaan "painijan niska". eli valtava rasvakerrostuma, joka vaikuttaa jo ryhtiin. Pallea todella paksu rengas ja kasvot niin pyöreät, että tututkaan eivät ole tuntea.
Läheiset väittää, että eivät huomaa mitään, mutta kyllä se sattui, kun sisar tuli vastaan kaupungilla ja katsoi pitkään, että tuossa naisessa on jotain tuttua, ennenkuin tunnisti minut. :(