Miten jollakin työssäkäyvällä äidillä ei ole omaa autoa?
Kun meilläkin on kaksi autoa vaikka vain mies töissä. Sitten naristaan kun ei saada lähipäiväkodista lapselle paikkaa. Miksi ette hommaa autoja?
Kommentit (65)
Mun veljen työpaikalla parkkipaikka Helsingissä kuulemma maksaa 80 euroa/kk. Ei ole ottanut, menee junalla, vaikka kulkee uudenmaan puolelta.
Mies voi ihan hyvin kuskata koko perheen töihin ja kouluun, enkä itse ole käyttänyt autoani kun joskus siinä 18-20-vuotiaana. Sitten myin sen. Vaikka työmatka onkin yli 3 kilometriä, pärjäämme hyvin näin. Lapset tykkäävät mennä pyörälläkin kouluun niinä aamuina kun isän työt alkavat aiemmin, koska linja-auto kulkee sen verran aikaisessa että pitäisi herätä varhain vain sen takia että ehtii linja-autoon, ja siellä koulun pihalla pitäisi yrittää tappaa aikaa sen puoli tuntia...
Ei pk-seudulla tarvitse autoa ollenkaan. Meillä ei ole kummallakaan, miehellä on kortti, minulla ei. Liikutaan julkisilla ja pyörillä (lapset peräkärryissä), tarvittaessa vuokrataan auto vaikka muuttoja tai reissuja varten. Parkkipaikkojen löytäminen on vaikeaa ja maksaa rutosti. Usein julkiset tai pyörä ovat paljon nopeampia kulkuvälineitä, koska ruuhkissa ja parkkipaikan metsästämisessä kuluu niin paljon aikaa. Asuinalue valittiin sen mukaan, että päiväkoteja on lyhyellä säteellä useampi, nyt muksut ovat pienessä yksityisessä päiväkodissa, joka on varaa maksaa mm. siksi, että ei ole autoa, varsinkaan useampaa, rahareikinä.
Jos asuisimme muualla Suomessa, olisi ainakin yksi auto varmaan monessa paikassa pakko olla. Sitten hommattaisiin, ja minun pitäisi ajaa kortti. Ei mulla mitään periaatteellista vastustusta asiaa kohtaan ole, mutta tällä hetkellä pärjätään oikein hyvin näin.
Mulla on pitkän työmatkan ja julkisten huonon kulkemisen vuoksi oltava auto. Ei siinä ole mitään järkeä, kun laskee kulut, niin työmarkkinatuesta jäisi käteen suunnilleen sama. Hankkisin heti työpaikan lähempää kotia, jos sellaisen löytäisin. Mutta valitettavasti teen mieluummin omaa alaa kauempana kuin jotain muuta lähempänä, ainakin toistaiseksi. Mun alan töitä ei paikkakunnalla kahden suuren toimija lopetettua oikein ole ja ne muutkin vähentävät väkeä.
Niin? Minun äidilläni ei ole omaa autoa, mutta isä vie minut ja veljeni kouluun ja äidin töihin, ja joskus hän menee töihin linja-autolla jos työvuorot ei osu samaan aikaan kun isällä.
T. 15-vuotias