Neuvoja lentokoneeseen 1-vuotiaan kanssa
Meillä on varattu 1v:lle sylipaikka Lufthansalla, vaihto Frankfurtissa. Askarruttaa, että saako lapsellekin ottaa tuon saman max 23 kg matkalaukun kuin "varsinaisille matkustajille"? Lisäksi hänelle tulee turvakaukalo ja matkarattaat, ne on kai heti annettava menemään ruumaan, ettei siis voi omia rattaita käyttää matkan aikana? Löytyykö kentiltä lapsille jotain rattaita helposti tai ylipäänsä vai onko vaan kannettava?
Mitenkäs koneessa, pystyykö nousun ja laskun aikana imettämään? Olisi kuulemma hyväksi korville, mutta estääkö turvavyösysteemi tämän? Entä pystyykö lennon aikana yhtään kävelemään käytävällä lapsen kanssa, vai onko kiellettyä?
Muutenkin vinkit tervetulleita. :)
Kommentit (25)
Ota yhteyttä matkatoimistoon tai lentoyhtiöön. Itse sain ottaa 2kk vanhalle vauvalle oman 23kg matkalaukun, hänellä olisi myös saanut olla mukana matkarattaat ja turvakaukalo jotka olisi annettu portilla säilytykseen. Isommat rattaat olisi menneet sen laukun tilalla ruumaan. Tämän ikäisellä saa myös olla koneessa vaippalaukku, korvikkeet ja mahdolliset soseet.
Lennettiin Lufthansalla/Air Canadalla ja sylipaikka oli kyseessä.
On lentokentällä (Helsingin päässä ainakin) rattaita. Pitää vaan silmät auki että bongaa sellaise. Imetys onnistuu turvavyössä, vähän hankalaa, mutta onnistuu. Suositus kai on, että lapsi istuisi kasvot menosuuntaan, mutta kyllä minä ainakin olen imettänyt.
Särkylääkkeet ja nenäsuihkeet ennen lentoa. Ruokaa ja naposteltavaa koneeseen. Vaihtovaatteet ja vaippoja sekä kivoja uusia leluja myös mukaan. Ja matkavakuutus ja rokotteet voimaan!!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:17"]
Ei saa noin pienelle olla omaa matkalaukkua. Rurvakaukalo ja rattaat menevät ruuman ja niille kannattaa vuokrata sellaiset kunnon pussit. Koska niiden, päällä pompitaan ja niitä heitellään muuten. Siinä pussissa lukee erikseen, että siellä on rattaat ja isolla do not step on. Myös vakuutusyhtiö harvoin korvaa rattaiden hajoamista jos ne ei ole pakattu kunnon suojaan kuten tuollaiseen vuokrattavaan pussiin. Kentillä ei ole rattaita, noin pienille joudutte kantamaan. Nousun ja laskun aikana ei voi imettää, eikä silliin kun muutenkin palaa turvavyö valo, sillä lapsi on kytketty omilla turvavyöillä sinun turvavöihisi "istuma"asentoon. Käytävillä voi liikkua lapsen kanssa silloin kun turvavyö valo ei pala. Käytävät ovat kyllä usein niin ahtaat, että on helpompi olla omalla paikalla. Terveisin juuri 1v4kk ikäisen kanssa matkustanut. P.S ensikerralla varaamme lapselle oman paikan meidän välistämme sillä paluu matkalla se paikka oli vapaana ja kun lapsi sai olla siinä meni kaikkien matka mukavemmin.
[/quote]
Tässä viestissä oli paljon vääriä ohjeita, yleistyksiä ilmeisesti yhden lentomatkan tehneeltä. Riippuu varmasti lentoyhtiöstä, saako lapselle ottaa oman laukun. Finnairillakin saa ottaa 23 kg laukun. Turvakaukalo ja rattaat eivät välttämättä mene ruumaan. Jos koneessa on vapaita paikkoja, on turvakaukalo mahdollista ottaa matkustamoon ja lapsi laittaa siihen matkan ajaksi. Rattaiden osalta ainakin Helsingissä riippuu rattaista. Pienet matkarattaat sai ottaa portille asti. Samoin useissa Euroopan kaupungeissa. Enkä ole kuullutkaan siitä, että joku pomppisi näiden tavaroiden päällä. Rikki ne voivat toki mennä. Kentillä on rattaita, myös noin pienille. Ja kysymys herääkin, millaiset ovat rattaat 1-vuotiaalle ja vanhemmalle? Samat rattaat ne ovat. Nousun ja laskun aikana voi todellakin imettää ja se myös kannattaa lapsen korvien vuoksi. Ja käytävillä on todellakin tilaa kävellä, enemmän siellä on tilaa kuin omalla paikalla. Kaikki tämä riippuu lentoyhtiöstä ja lentokentästä. Kannattanee tutustua siis etukäteen sääntöihin, jos haluaa tietää. Oman paikan varaaminen lapselle on toki se helpoin keino selvitä matkasta, mutta kyllä se muutoinkin onnistuu.
Matkatavarat ja rattaat, niiden käsittely on paras tarkistaa lentoyhtiöltä sillä ne voivat vaihdella. Et sano minne menet eteenpäin Frankfurtista; mannertenväliset lennot ovat ihan eri asia kuin lyhyemmät.