Voiko tikit poistaa itse?
Terveyskeskuksen puhelinvaraus ruuhkautunut ja netissä ei voi varata aikaa
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja vain hampailla raivoisasti repien.
Ihan saksilla ajattelin.
Ap
Voi, jos haava on parantunut. Varo ettet haavoita itseä terällä. Ja laita desinfiointiainetta.
No voit todellakin. Terävät sakset, pinsetit ja sitä desifiointiainetta. Ois optimaalista että ihon päällä olevat osat langasta eivät enää sukeltaisi ihon sisään eli siihen malliin napsit niitä pois. Ja laske että kaikki todella tulee otettua pois.
Minä poistin joskus lapsen haavasta tikit, kun terveyskeskukseen ei päässyt. Youtubesta löysin videon, jossa näytettiin miten se oikeasoppisesti tehdään. Oli jonkun oppilaitoksen video muistaakseni. Desinfioin sakset ja pinsetit ja nappasin solmusta kiinni, napsasin tikin poikki silmukohdan tyvestä ja vedin solmupäästä niin, että lanka tuli ulos. Sama muille. Siisti oli ja homma hoitui näppärästi.
Kannattaa varoa, ettei osa tikistä jää kudokseen. Välineiksi ei kannata varata likaisia kynsisaksia.
Riippuu vähän missä paikassa ne on, eli pääsetkö niihin itse käsiksi. Jos haava näyttää parantuneen hyvin (ei punoita eikä ole tulehduksen merkkejä) niin aivan hyvin voi ottaa itse pois. Tarvitset pienet terävät sakset ja pinsetit, sekä desinfiointiainetta. Muista nykäistä tikki solmun puolelta pois! Ja desinfioi ennen käyttöä myös ne sakset ja pinsetit haava-alueen lisäksi.
Mä poistin osan, piti olla sulavia mutta ei ollut sulanut osa. Pyysin kaverin töistä (sairaala) terävän "instumentintin".
Kyllä ne soittaa, jos merkkaat itsesi sinne kiirelliseen jonoon ja soitat ennen klo 16.
Voit, jos tikit ovat helpossa paikassa. Desinfioi sakset, leikkaa ompeleet pois ja puhdista haava.
Voi, mutta vain jos haava näyttää siistiltä ja kuivalta. Olen aina poistanut tikkini itse, paitsi yhden kerran kun haava ei näyttänyt paranevan kunnolla. Kävin tk:ssa näyttämässä sitä varmuuden vuoksi, ja siellä poistivat tikit, vaikka toivoin niiden saavan jäädä vielä muutamaksi päiväksi. Haava aukesi heti ja muistoksi jäi 1 cm leveä arpi.
Olen poistanut kaikkialta minne vain olen itse ylettänyt. Onko ne arvet kovin kauniita? Ei mutta ei ne terveydenhuollossa hoidetut ole sen kauniimpia. Ihan ensimmäisestä leikkauksesta jäi jo niin ruma arpi että kaikki muu menee samaan syssyyn.
Kyllä, ja vain hampailla raivoisasti repien.