Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi kun unettomuus vaivaa

Vierailija
15.12.2014 |

huolten ja ahdistavien asioiden vuoksi? Kun on siis oikeasti huolia, eikä vaan mitään epämääräistä pahaa oloa? Olen nukkunut tosi huonosti viime aikoina ja pelottaa jo nukkumaan käyminen, joko uni ei tule tai herään yöllä valvomaan. Millaisia keinoa olette käyttäneet, mikä on auttanut? Tai ei tähän taida muu auttaa kuin se, että huolet katoavat..

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen rentoutuminen tuohon kai auttaisi, mutta älä kysy miten.

Vierailija
2/30 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö sukkeroimaan itsesi niin, ettet kuitenkaan voi yöllä niille huolille mitään, joten voit rauhoittua nukkumaan.

Melatooni voisi auttaa, saa apteekista ilman reseptiä ja vahvempana lääkärin reseptillä. Banaanissa on myös sitä, itse syön iltaisin banaanin ennen nukkumaamenemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini

Vierailija
4/30 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin eilen kolme melatoniinia, mutta silti uni ei tullut. Yleensä on kyllä auttanut edes vähän. Kiitos kuitenkin.

Ap

Vierailija
5/30 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan vähän aikaa sitten ihan sama ongelma. Se että jäi märehtimään asioita liikaa, vaan pahensi tilannetta. Käy lääkärissä puhumassa asioista, se oikeasti helpottaa ja itsellä tuo ihan erilaisen vapauttavan tunteen kuin että puhuisi vain ystävän/läheisen kanssa. Sänkyyn ei mennä ennen kuin oikeasti väsyttää, sänkyyn ei viedä mitään stressaavaa, sielä vain nukutaan. Kokeile googlettaa myös unihygienia!

Vierailija
6/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sänkyyn ei mennä ennenkuin oikeasti väsyttää"

Kroonisesti uneton on väsynyt koko ajan. Ihan oikeasti. Kuolemanväsynyt. Silti uni ei tule. Jos taas odottaa, että alkaa tosissaan nukuttaa, saa odottaa aamuyöhön. Ja sitten herätys töihin tai lapsia hoitamaan parin, kolmen tunnin unien jälkeen. Jee.

Vierailija
7/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä melatoniiniä jo mennyt eikä väsytä tippaakaan töissä pitäisi olla 5:30, vituttaakin jo niin paljon että en taatusti saa unta.

Vierailija
8/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tietokone kiinni tai puhelin pois käsistäsi.

Auttaa kummasti ja pian olet jo unessa.

Vierailija
9/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:35"]

Laita tietokone kiinni tai puhelin pois käsistäsi.

Auttaa kummasti ja pian olet jo unessa.

[/quote]

voi vittu mitä kumipäitä taas täällä, luuletko perkeleen paviaani että ihminen on huvikseen hereillä? Ja luuletko tosiaan että en ole jo kolmea tuntia pyörinyt sängyssä.

Vierailija
10/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn lenkillä illalla ja 30min ennen nukkumaan menoa syön banaanin ja juon lasin maitoa. Sängyyn menen vaikka ei väsyttäisi. Luen jotain ja yleensä uni tulee kun ei ole kirkasta lamppua eikä räplää puhelinta

Vierailija
11/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:39"]

Itse käyn lenkillä illalla ja 30min ennen nukkumaan menoa syön banaanin ja juon lasin maitoa. Sängyyn menen vaikka ei väsyttäisi. Luen jotain ja yleensä uni tulee kun ei ole kirkasta lamppua eikä räplää puhelinta

[/quote]

No mulla ikävä kyllä liikunta vain lisää unettomuutta, jää kierrokset päälle. Eikä auta vaikka makaan pimeässä tuntitolkulla, kun kolme tuntia makaat sängyssä nukahtamatta niin sitten alkaa infernaalinen vitutus ja kellon tuijottelu.

Vierailija
12/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai melatoniini toimi niin että kiskot kourallisen ja odotat unta, eikö niitä ole tarkoitus syödä pidempään joka päivä ennen kuin alkavat toimimaan..

Vierailija
13/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:32"]

Neljä melatoniiniä jo mennyt eikä väsytä tippaakaan töissä pitäisi olla 5:30, vituttaakin jo niin paljon että en taatusti saa unta.

[/quote]

Onko unettomuus eri asia kuin väsymys? Monesti ihminen on väsynyt, vaikka ei saisi unta. Menet vaan lepäämään ja iloitset siitä että saat levätä. Jos et saa unta, saat kumminkin lepoa. Älä ajattele unta. Ajattele miellyttävää rentoutumista, pehmeää tyynyäsi, ehkä kaunista musiikkia tai kukkia tai tuoksuja.. ehkäpä huomaat itseltäsi salaa nukkuneesikin hieman. Jos et kumminkaan nuku, tilanne ei ehkä ole valveilla-lepäilyn jälkeen huonompi kuin valveilla-mököttämisen jälkeen. Ei ainakaan paljon huonompi.

Vierailija
14/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih, mä niin tiedän tunteen :/ mulla oli viime viikko ihan helvettiä, kun en pystynyt nukkumaan huolien ja ahdistuksen kanssa lähes ollenkaan, töihin sitten silti piti mennä vaikka tuntiakaan en parina yönä nukkunut. Ja itsellä siis uniongelmia jokunen kuukausi takana, välillä joku viikko parempi ja uni tulee, mutta yleensä ei. Mulla huomenna vapaa, niin ei ainakana ahdista että pitäsi nousta aikasin.E ikä ole lapsia kenestä pitäsi huolehtia.

Lääkärin juttusille pitäsi varmaan, jos ahdistuken yli ei pääse "kotikonstein". Tsemppiä sinne. Ja ikävä sanoa, mutta ei siihen mikään auta, huomenna soitat ja varaat ajan lääkärille. Ei noista melatoniineistä ole apua jos sulla oikeesti on huolia ja ahdistaa.

Vierailija
15/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 01:44"]

Ei kai melatoniini toimi niin että kiskot kourallisen ja odotat unta, eikö niitä ole tarkoitus syödä pidempään joka päivä ennen kuin alkavat toimimaan..

[/quote]

tuntia ennen nukkumaan menoa otetaan, joskus auttaa useimmiten ei. Kai se on pakko hakea unilääkkeet vähemmän niistäkin on haittaa kuin tästä unettomuudesta. Täytyy kyllä sanoa että olen hieman kateellinen ihmisille jotka saavat unen helpolla. 

Vierailija
16/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunta pahentaa myös mulla unettomuutta, samoin saunominen. Yliviritys kehoon iskee liian helposti. Eipä oikeen auta kuin nukahtamislääke.

Vierailija
17/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä siinä onkin kun se nukkumaan meneminen aiheuttaa äkkiä lisää painetta. Ja sitä ei kestäis mennä kelloa tiirailemaan,vaan mennä nukkuu silloin kun tuntee unipainetta. Oletko kokeillut muuta kuin melatoniinia? D-vit puute on myös yhdistetty unettomuuteen/mielialan ongelmiin,vinkvink. Mutta kyllähän se on jos huolet on raskaita ja niitä ei voi vain järjestää pois, suosittelisin käymään lääkärin juttusilla jotta voisit saada vahvempaa lääkitystä unen saantiin.koska ne huolet tuppaa kasvamaan vähäunisena,ja taas niiden käsittelyyn tarvitaan voimia joita ihminen saa nukkuessaan.. Aikoinaan kärsin 9kk unettomuudesta ja vasta loppuvaiheilla kävin luontaistuotekaupassa josta sain kauranversouutetta (imetin vielä,ainut turvallinen valmiste) ja se auttoi rauhoittumaan,enkä ole siis koskaan melatoniiniä tai valeriaanaa käyttänyt.aina ei uni tullut heti,mutta kun siihen suhtautuu rauhallisesti eikä panikoi. Kyllä se uni sieltä tulee. Itselleni on auttanut myös rauhallinen musiikki tai kohina johon voi keskittyä,vähän niinkuin meditaatioon keskittyisi.. Lapsiperheessä hankala temppu mutta ota se pieni hetki itsellesi ennen omaa nukkumaan menoa ja huokaise,hengitä hetki syvään ja pyyhi mieli puhtaaksi.ja rauhoitu. Uni ei välttämättä tule,mutta älä hermostu.pidä päivän asiat pois mielestä miettimällä jotain mukavaa tai keskity vaikka hyräilemään mielessäsi äläkä anna ajatusten tunkea siihen väliin.. No tässä muutama mitä ite kokeillut ja tehnyt... Usko että se apu on sinussa eikä ulkoisessa maailmassa. :) rentouttavaa yötä.

Vierailija
18/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tein päätöksen huomenna lääkäriin ja kunnon mömmöt reseptillä, ei tätä perkele jaksa enään hulluks tulee muuten. 

Vierailija
19/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan tuota mukavien tuumiskelua ja lämpimästä pedistä nautiskelua kun uni ei tule. En kuulu niihin, jotka kiukkupäinä pyörivät sängyssä. Yöt menee ihan kivasti. Mutta päivät ei. Ihmisen mieli ja ruumis tarvitsevat syvää, levollista UNTA palautumiseen. Sängyssä makoilu on yhtä tyhjän kanssa terveyden ja jaksamisen kannalta.

Vierailija
20/30 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla kun pumppaa itsensä puhki ja syö hyvin nii kyllä varmasti väsyttää illalla. Jos en itse saa unta tunnin makaamisen aikana tiedän että en tule saamaankaan ylös vaa sängystä ja keittää vaikka teetä ja lukee sanomalehteä ja sen jälkeen takas sänkyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi