Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä muutitte omaan ensimmäiseen kämppään?

Vierailija
15.12.2014 |

Olen 98 tyttö ja toivottavasti muutto ens vuonna. Olen myös miettinyt, olisikohan varaa ottaa koiraa mukaan? Hän on minulle hyvin rakas ja ilman sitä mun elämä ei olis mitään. Rakastan koiria. Onko kellään koskaan heti ekas kämpäs ollut omaa koiraa elätettävänä itsensä lisäksi?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippa nappa 18-vuotiaana, olin saanut perintöä niin että pystyin elämään sillä ja opintotuella ekat puol vuotta kohtuu hyvin. Sitten pääsin ylioppilaaks ja iski isot rahavaikeudet, jouduin kiertämään kelat, työkkärit ja sossut. Rupesin käymään paskatöissä, ahdistuin ja masennuin siitä kun en pystynyt samanaikaisesti keskittymään pääsykokeisiin ja puolivuotinen välivuosi retkahti kahdeksi. Samassa elämäntilanteessa ystäväni oli semivakituisessa työpaikassa ja koiraihmisenä piti jo kahta koiraa 19-vuotiaana. Uskon että se on omasta päättäväisyydestä ja motivaatiosta kiinni, kyllähän -98 syntynyt on ens vuonna jo aika kypsä muuttamaan pois.

Vierailija
42/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17vuotiaana mutta kaupungin kämppään jossa oli vuokra 280e ja kouluun pari kilsaa kävelymatkaa. Kelasta sain opinto ja asumistuet joista vuokran maksettuani minulle jäi max 100e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitä, mitä omalla tässä tarkoitetaan. Muutin pois kotoa 19-vuotiaana, kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Siihen aikaan opiskelijat eivät vuokrailleet tai peräti ostelleet yksiöitä tai kaksioita, paitsi tietysti kimppakämpiksi. Tavallista oli asua alivuokralaisena ja opiskelija-asunnoissa, jotka nekin siihen aikaan olivat ns. toveriasuntoja eli kaksi jakoi pienen yksiön. Vasta kun olin töissä, olin ensimmäisen kerran päävuokralainen yksiössä. Ihan omaan ensimmäiseen asuntoon muutin vasta vähän vaille nelikymppisenä. Ensin piti maksella pois ainakin suurin osa opintolainoista, ennen kuin uskalsin ottaa asuntolainaa. Asun muuten vieläkin samassa asunnossa, ainakin vielä ensi kevääseen. Suunnitelmissa on muutto entisille elomaille.

Vierailija
44/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna muutin. Vuokrasopimus oli tehty kuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Silloin olin vielä 19 vuotta. Muuttopäivä oli kuitenkin muutaman päivän myöhemmin syntymäpäiväni. Eli kai muutin sitten 20-vuotiaana.

Vierailija
45/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:24"]Tänä vuonna muutin. Vuokrasopimus oli tehty kuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Silloin olin vielä 19 vuotta. Muuttopäivä oli kuitenkin muutaman päivän myöhemmin syntymäpäiväni. Eli kai muutin sitten 20-vuotiaana.
[/quote]

Jaa jos olosuhteista vielä kerron. Haaveilin omaan kotiin muutosta jo 14-vuotiaana. Halusin itse ottaa vastuun elämästäni, mikä on muuten ollut aika kivaa. Asuntohakemukset laitoin menemään pari kuukautta ennenn vallistumista lukiosta. Odotin asuntoa kuukausikaupalla. Kolmelle taholle olin laittanut hakemukset: Stadin asunnot, Nuorisosäätiö ja Setlementtiliitto vai mikä se nyt olikaan. Kaikkihan me tiedämme, että edullisen asunnon saaminen Helsingissä on onnekkaampaa kuin lottovoitto. Lopulta kyllästyin odottamiseen ja aloin etsiä yksityiseltä, vaikka vuokrat olivatkin 50 % kalliimmat. Nyt asun ensimmäisen vuoden yksityisellä kiskurivuokralla remppakunnossa olevassa pikku kopissa. Katsotaan, jos vuokrasopimuksen päätyttyä saisin jonkin toisen.

Vierailija
46/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana lukioon toiselle paikkakunnalle. Ei ollut tiukkaa, äiti maksoi vuokran ja tuki n. 50-100€ muuten kuussa. Aloin tuolloin seurustelemaan ja poikaystävä asui luonani käytännössä kunnes muutimme yhteen kun olin 16v, nyt olen 19 ja asumme edelleen yhdessä. Äiti ei kylläkään maksa enää mitään, eikä tarvitsekkaan. Hän on tukenut meitä todella paljon!<3 Minä en todellakaan kadu että muutin jo niin "aikaisin" pois kotoa. Ei ole ollut missään vaiheessa tiukkaa ja tein itsekkin aina välillä kun pystyin töitä. Tosiaan poikaystävä on kyllä isolla palkalla töissä joten aikalailla hänen ansiostaan pärjätään.

Vierailija
47/47 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotiaana ja 18 vuotiaana otin koiran.