Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotitädin typerä ilme...

Vierailija
15.12.2014 |

... kun puin väkisin uhmaikäistä lastani, kun eivät ilmeisesti tänäänkään viitsineet lähteä ulkoilemaan loppupäivästä, vaan olivat vielä sisätiloissa rennosti tultuani hakemaan lasta vaille klo 16. Päiväkotitäti vain istui, hymyili ja lässytti lapselleni tämän potkiessa ja vastustaessa pukemista. Vitutti niin paljon se, ettei lapseni ollut tänäänkään valmiiksi puettu saatika ulkoilemassa, etten edes katsonut päin. Minua ei kiinnosta paskan jauhaminen ja smalltalk heti työpäivän päätteeksi, ei pk-tätien eikä muiden vanhempien kanssa. Minun tavoitteeni on, että päästään päiväkodilta pois edes 15 minuutin sisällä. Olisi tehnyt mieli sanoa, että onko hänellä ollenkaan töitä vai lakisääteinen tauko, kun on varaa toljottaa lähtöämme tyhjän panttina eteisessä, kun oikeastaan meilläkin olisi ollut sitä hoitoaikaa jäljellä, mutta eihän ne mitään palvele sen jälkeen, kun vanhempi saapuu. Lähti siitä sitten, kun käänsin selkäni. Meillä olisi ollut vielä virallisesti hoitoaikaa jäljellä, mutta nämä laiskaperseet heittävät hanskat tiskiin heti, kun astun sisään, vaikka olisivat ennen tuloani olleet aloittamassa pukemista. Tajuanhan minä, että lapseni on varmasti rasittava. Niille edes maksetaan siitä hoidosta, joka kuukausi pari sataa, mutta missä palvelu? Päivän raportti: joo, ei sinun lapsi syönyt tänäänkään mitään, paskaahan se lapsen erityisruoka onkin, joten ei ihme (kertokaa tämä oma asenne vielä lapsen itsensä kuullen), eikä juonut edes maitoa, mutta on nukkunut tunnin päiväunet. Sehän se on pääasia, kun ei oo kuulemma resurssia hoitaa lapsia päikkäriaikaan, mutta minullako on resurssia valvoa puoleen yöhön? Eikä nämä laiskat ämmät viitsi edes ulkoiluttaa lapsia joka iltapäivä energian purkamiseksi päikkäreiden jälkeen.. On sanottu ihan suoraan, etteivät "viitsi" pukea kuriksia lapsille, niin ovat mieluummin sisällä suurimman osan päivästä, kun lapset tuntuvat viihtyvän hyvin niinkin...

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:33"]Vanhempien kuuluu pestä kurikset, mikä vaiva? Pesukoneeseen 15 min pesu ja aamulla on taas puhtaat.  [/quote] Meillä ei ole 15 min pesuohjelmaa.

[/quote] pese sitten tunnin ohjelmalla jos ei löydy 15 min ohjelmaa ja laita samaan rukkaset, lähtee hienopesullakin tai huuhtelet vaan

Vierailija
42/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:33"]Vanhempien kuuluu pestä kurikset, mikä vaiva? Pesukoneeseen 15 min pesu ja aamulla on taas puhtaat.  [/quote] Meillä ei ole 15 min pesuohjelmaa.

[/quote] pese sitten tunnin ohjelmalla jos ei löydy 15 min ohjelmaa ja laita samaan rukkaset, lähtee hienopesullakin tai huuhtelet vaan

[/quote] Tosi taloudellista ja ekologista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:15"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:11"]Heitätäkö lapsen likaisilla kurahousuilla autoilla?
Vai riisutko lapselta housut, peset ne laitat kuivumaan?
Vai riisuisit, jättäisit lattialle ja odott että "täti" omalla ajallaan jää niitä housuja pesemään? [/quote] En ole apee, mutta on kurahousut pois vien ne sisälle naulakkoon misdä ne voi huomenna taas pukea päälle. Ne on kurahousut ei niitä tarvitse olla pesemässä koko ajan, kerran kuussaotan ne kotiin ja pesen. Siinä kun otta kurikset pois ja vie ne sisään naulakkoon menee vain pari minuuttia. [/quote]   Kyllä se olisi tarkoitus, että ne viedään viiko nlopuksi kotiin ja pestään siellä. Johan ne haisevatkin eteisessä roikkuessaan, jos kerran kuukaudessa pestään. Niin, no joo- sähän et ymmärrä  mitä on parillekymmenellekin lapselle repiä ja auttaa paskaisia ja hiekkaisia housuja jalkaan...huoh.. voi vi..u näitä nykyajan äityleitä. [/quote] Mulla on neljä lasta ja nuorin on pienten ryhmässä jossa on 7 lasta ja kaksi hoitajaa, eli 3,5 lasta per hoitaja. Jos minä olen pystynyt pukemaan neljä lasta tähän mennessä aina kun poistun talosta, vaikka se olisi vain hetken kauppareissu. Niin niin pystyvät myös hoitajat. Pesen yhä edelleen kurahousut vain kerran kuussan, koska neljän lapsen perheessä tulee muutenki tolkuton määrä pyykkiä. Paitsi, että mistäs sinä tiedät kun hoidat näitä lapsia vain päivisin ja ne tuodaan puhtaat vaatteet päällä päiväkotiin ja kaapissa on varalla toiset.

[/quote] Ja sinulla on neljä alle 3-vuotiaita joita yrität siinä samalla (niille vanhmmille ainakin) opettaa miten puetaan itse, koska ei ne kotonakaan opi kun ei kotona paljon olekaan ja aina kiiressä lähdetään ja puetaan. Iltapäivällä muuten ei ole enää iha sama suhdeluku kuin aamupäivällä jos olet ikinä huomannut. Hoitajia on vähemmän /lapsia, joku vahtii leikkejä kun joku pukeutumisia jne... 

Vierailija
45/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne sitten muuta ehdi tunteihin tekemäänkään kuin pukea lapsia sitä mukaa, kun joku on tulossa hakemaan?

Vierailija
46/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" päiväkodin arki voi olla kasvatusalan ihmisellekin aika raskasta" täh???

Siis lasten kaitseminen, ulkoiluttaminen, ruokkiminen, pukeminen ja riisuminen, leikittäminen, nukuttaminen? Eiks tossa ole ne perusjutut, ei päiväkodissa muuta tehty mun muistin mukaan. Tädit ovat valinneet sen ammatin niin hoitakoon hommansa eivätkä tekisi siitä niin vaikeaa. Jos nuo asiat eivät suju niin syystäkin vanhemmalla on oikeus ihmetellä onko toiminta tehotonta. Syynä eivät ole vanhemman työasiat, parisuhdeasiat tai hankala luonne vaan realistinen suhtautuminen, hoida se hommasi minkä olet itse valinnut tai vaihda alaa, älä valita tai hae tekosyitä.

Vierailija
47/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ei ulkoiltu tänään iltapäivällä kahdesta syystä:

1) piha oli kuin luistinrata. tosin vielä pahempi koska muhkurainen ja jään päällä oli vettä. et varmaan halua lapseltasi päätä halki?

2) kaikilla lapsilla ei ole kunnollisia vaatteita, vaikka asiasta on moneen kertaan sanottu. tänään tekosyyksi tosin kävi että sää muuttui melko radikaalisti aamun ja iltapäivän välissä...

ja kyllä, oletan että hoidat lapsesi kun kerran olet paikalla. päiväkodissa on parhaimmillaan 20 muuta lasta, joten käytän aikaani mieluummin heihin kun lapsesi hoitamiseen sinun läsnäollessasi. vai haluatko että lapsesi ehtii sillä aikaa tehdä ties mitä konnuuksia kun minä puen hänen päiväkotikaveriaan tämän äidin katsoessa vierestä. niimpä.

Vierailija
48/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:08"]Sä voit ihan itse mennä tonne rapakeliin lapsesi kanssa. Vai eikö huvita?
[/quote]No eihän sitä jaksa kun massaa on kertyny ja ei jaksa pukee omaa lasta kun se rimpuilee ja on hankala.Pistää puuskuttaa,mieluiten ulkoistan omien lasteni hoidon.Voisko ne pk:n tädit tulla meille illalla nukuttaa mun lapset ja hoitaa viikonloput?

Vierailija
49/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sopii hoitaa omat lapset just niin kuin haluaa ihan itse. Saat puoli-ilmaisen hoidon ja valitat laadusta. Maksat itse vaikka yksityiselle hoitajalle, niin kullanmurusi voi odottaa sinua kotona kun tulet töistä.

Vierailija
50/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu lapsesta siirtyy sulle siinä vaiheessa, kun meet hakeen lasta. Ei niitten tarvi sun lasta todellakaan pukee, jos oot itse paikalla.

Vierailija
51/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ryhmiksessä kans ikinä ulkona kun hain neljän jälkeen. Ehkä kerran kaksi viikossa. Mun mielestä se ulkoilu kuuluu siihen iltapäiväohjelmaan. Eskariin meni toiseen päiväkotiin ja oltiin pihalla jo kolmelta, että kaikki sai ulkoleikkejä.

Vierailija
52/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:04"]" päiväkodin arki voi olla kasvatusalan ihmisellekin aika raskasta" täh???

Siis lasten kaitseminen, ulkoiluttaminen, ruokkiminen, pukeminen ja riisuminen, leikittäminen, nukuttaminen? Eiks tossa ole ne perusjutut, ei päiväkodissa muuta tehty mun muistin mukaan. Tädit ovat valinneet sen ammatin niin hoitakoon hommansa eivätkä tekisi siitä niin vaikeaa. Jos nuo asiat eivät suju niin syystäkin vanhemmalla on oikeus ihmetellä onko toiminta tehotonta. Syynä eivät ole vanhemman työasiat, parisuhdeasiat tai hankala luonne vaan realistinen suhtautuminen, hoida se hommasi minkä olet itse valinnut tai vaihda alaa, älä valita tai hae tekosyitä.
[/quote]"Hoida se homma minkä olet itse valinnut"- Hoitakaa vanhemmat ja ottakaa vastuu vanhemmat niistä lapsista joiden maailmaansaattamisen olet itse valinnut.Se on sun muksu,sun täytyy jaksaa vaikkei aina huitsitttaskaan.Tsemppiä äitylit!

Vierailija
53/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen viikon aikana ulkona on ollut tosi märkää ja pimeää. Aamupäiväulkoilun jälkeen kaikkien tamineet eivät olleet kuivuneet. Kaikilla ei ole varahanskoja lokerossa vaikka olemme pyytäneet. (Tietyt muovitetut hanskat ei meinaa kuivaa sisältä millään). Siksi saatoimme jäädä sisälle jonain päivänä vähän pitemmäksi aikaa. Vietimme laatuaikaa sisällä, katsoimme telkkariakin 15 min, meillä oli mukava tunnelma.

Mutta jos noin vihainen äiti tulee sisälle, niin kyllä sen huomaa lapsikin, joka sitten alkaa itkeä. On kammottavaa katsoa, kun vanhempi on kiukkuinen lapselleen ihan vain koska oli jo valmiiksi kiukkuinen. Jos et tykkää päiväkotipaikasta niin hoida lapsi itse. Tule hakemaan aiemmin, niin ehdit viettää hänen kanssaan ulkona pitempään.

Voit myös tulla töihin päiväkotiin. Vastata kahdestaan työkaverin kanssa vaikkapa 15 lapsen pissatuksesta ja pukemisesta ulos. Sitten vielä osa kastelee itsensä niin märäksi, että toisesta päästä on lähdettävä sisälle, kun toisesta vasta tullaan ulos. 

Vierailija
54/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:04"]

" päiväkodin arki voi olla kasvatusalan ihmisellekin aika raskasta" täh??? Siis lasten kaitseminen, ulkoiluttaminen, ruokkiminen, pukeminen ja riisuminen, leikittäminen, nukuttaminen? Eiks tossa ole ne perusjutut, ei päiväkodissa muuta tehty mun muistin mukaan. Tädit ovat valinneet sen ammatin niin hoitakoon hommansa eivätkä tekisi siitä niin vaikeaa. Jos nuo asiat eivät suju niin syystäkin vanhemmalla on oikeus ihmetellä onko toiminta tehotonta. Syynä eivät ole vanhemman työasiat, parisuhdeasiat tai hankala luonne vaan realistinen suhtautuminen, hoida se hommasi minkä olet itse valinnut tai vaihda alaa, älä valita tai hae tekosyitä.

[/quote]Joo lastenhoitajien oletetaan olevan jotain yli-ihmisiä kaikissa elämäntilanteissa. Kyllä kaikissa ammateissa koetaan väsymystä ja vittuuntumista. Lastenhoitajat eivät poikkea tästä mitenkään. Ja kaikki vanhemmat väsyvät omien lastensa kanssa miksei myös hoitajat vieraiden lasten kanssa yms? Alanvaihto ei varmasti ole ratkaisu kaikkeen!

Vierailija
55/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä päiväkodissa ja ne laiskat ämmät juuri oli niitä, joita ala ei kiinnostanut pätkääkään. Heti välipalan jälkeen sanoivat: "lähetääks ulos" ja sitten valvoivat lapsia iltapäivän. Mitään extraa eivät lasten kanssa viitsineet esim. saduttaa, viettää juhlia, jutella tms. Mua säälitti sen ryhmän lapset, kun olivat jatkuvasti vaan ulkona.

Vierailija
56/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Vierailija
57/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia viestejä on aina niin kurja näin päiväkodin tätinä lukea. Suurin osa meistä päiväkodissa työskentelevistä on ihan selvästi kutsumusammatissa, nautimme työstämme ja lasten kanssa olemisesta. Mutta ihan selvä juttu on se että meillä menee päivän aikana ihan valtava määrä aikaa ja energiaa ihan vain siihen että saamme taattua jokaiselle lapselle turvallisen ja mukavan hoitopäivän. Tätä varmasti lapsi itsekin arvostaisi eniten, sitä että oli kivaa leikkiä kavereiden kanssa, sai syliä kun itketti, ruokaa kun oli nälkä ja unta kun väsytti. Mutta sitten on näitä vanhempia joille tämä ei riitä, vaan todellakin lapsi pitää olla alusta loppuun valmiiksi heille passattu kun he tulevat lasta hakemaan. Ihan vaan että itse pääsee mahdollisimman helpolla. Sillä ei tunnu olevan merkitystä että olemme ylipäätään hoitaneet lasta (tai kahtakymmentä lasta) koko pitkän päivän ajan kaikella mahdollisella rakkaudella.

Vierailija
58/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:15"] [quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:11"]Heitätäkö lapsen likaisilla kurahousuilla autoilla?
Vai riisutko lapselta housut, peset ne laitat kuivumaan?
Vai riisuisit, jättäisit lattialle ja odott että "täti" omalla ajallaan jää niitä housuja pesemään? [/quote] En ole apee, mutta on kurahousut pois vien ne sisälle naulakkoon misdä ne voi huomenna taas pukea päälle. Ne on kurahousut ei niitä tarvitse olla pesemässä koko ajan, kerran kuussaotan ne kotiin ja pesen. Siinä kun otta kurikset pois ja vie ne sisään naulakkoon menee vain pari minuuttia. [/quote]   Kyllä se olisi tarkoitus, että ne viedään viiko nlopuksi kotiin ja pestään siellä. Johan ne haisevatkin eteisessä roikkuessaan, jos kerran kuukaudessa pestään. Niin, no joo- sähän et ymmärrä  mitä on parillekymmenellekin lapselle repiä ja auttaa paskaisia ja hiekkaisia housuja jalkaan...huoh.. voi vi..u näitä nykyajan äityleitä. [/quote] Mulla on neljä lasta ja nuorin on pienten ryhmässä jossa on 7 lasta ja kaksi hoitajaa, eli 3,5 lasta per hoitaja. Jos minä olen pystynyt pukemaan neljä lasta tähän mennessä aina kun poistun talosta, vaikka se olisi vain hetken kauppareissu. Niin niin pystyvät myös hoitajat. Pesen yhä edelleen kurahousut vain kerran kuussan, koska neljän lapsen perheessä tulee muutenki tolkuton määrä pyykkiä. Paitsi, että mistäs sinä tiedät kun hoidat näitä lapsia vain päivisin ja ne tuodaan puhtaat vaatteet päällä päiväkotiin ja kaapissa on varalla toiset.

[/quote] Ja sinulla on neljä alle 3-vuotiaita joita yrität siinä samalla (niille vanhmmille ainakin) opettaa miten puetaan itse, koska ei ne kotonakaan opi kun ei kotona paljon olekaan ja aina kiiressä lähdetään ja puetaan. Iltapäivällä muuten ei ole enää iha sama suhdeluku kuin aamupäivällä jos olet ikinä huomannut. Hoitajia on vähemmän /lapsia, joku vahtii leikkejä kun joku pukeutumisia jne... 
[/quote]

Itse asiassa meidän esikoinen oli niin kiinnostunut pukeutumaan, että etsi heti kun oppi vain pystyyn vaatteita pitkin kämppää. Sitä ei tarvinnut opettaa, koska se harjoitteli päivittäin sitä itse. 1v iässä aloitti tämän "pukeutumisen" ja 1v 5kk iässä osasi pistää jo sukat jalkaan, myös talvikengät, housutkin reisiin asti. Siitä pari kk eteen päin niin sai housut kokonaan jalkaan itse. Paidat ja bodyt osasi pujottaa vain pään yli tässä kohtaa ja siihen menikin kauemmin. Kun esikoinen siirtyi pienimpien ryhmästä seuraavaan siellä aloitettiin pukeutumisen opettelua, mutta siinä kohtaa esikoisemme puki jo itse. Esikoisella on myös ollut kova hinku opettaa toisia lapsiamme pukemaan. Muilla motorinenkehitys sen suhteen tuli kyllä ikä tasonsa mukaan, esikoisen yrityksistä huolimatta. Meille ei valitettavasti ole arki koskaan ole ollut suorittamista, vaikka lapsia onkin neljä. Ollaan opetettu loppuja lapsiakin itse kotona pukeutumaan. Esikoinen on nyt 5-vuotias, sitten on 3-vuotiaat kaksoset ja nuorin on 1v3kk. Olen myös huomannut, että hoitajia ei ole yhtä paljon kuin päivällä, mutta ei ole myöskään lapsia.

Vierailija
59/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:04"]

" päiväkodin arki voi olla kasvatusalan ihmisellekin aika raskasta" täh??? Siis lasten kaitseminen, ulkoiluttaminen, ruokkiminen, pukeminen ja riisuminen, leikittäminen, nukuttaminen? Eiks tossa ole ne perusjutut, ei päiväkodissa muuta tehty mun muistin mukaan. Tädit ovat valinneet sen ammatin niin hoitakoon hommansa eivätkä tekisi siitä niin vaikeaa. Jos nuo asiat eivät suju niin syystäkin vanhemmalla on oikeus ihmetellä onko toiminta tehotonta. Syynä eivät ole vanhemman työasiat, parisuhdeasiat tai hankala luonne vaan realistinen suhtautuminen, hoida se hommasi minkä olet itse valinnut tai vaihda alaa, älä valita tai hae tekosyitä.

[/quote]Joo lastenhoitajien oletetaan olevan jotain yli-ihmisiä kaikissa elämäntilanteissa. Kyllä kaikissa ammateissa koetaan väsymystä ja vittuuntumista. Lastenhoitajat eivät poikkea tästä mitenkään. Ja kaikki vanhemmat väsyvät omien lastensa kanssa miksei myös hoitajat vieraiden lasten kanssa yms? Alanvaihto ei varmasti ole ratkaisu kaikkeen!
[/quote]"Lastenhoitajat eivät poikkea tästä mitenkään"-ja mikä tärkeintä-EI TARVITSEKAAN poiketa.Ei ne lastenhoitajat mitään koneita ole!!!!!!!

Vierailija
60/61 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Camoon! Voi hellanlettas tuota aloittajaa ja muita valittajia! Kyllä asetun henkilökunnan puolelle! Perehtyisitte edes normaali käytäntöihin! Voi, voi kun on vaikeaa! Vissiin helpottaa avautua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän