Päiväkotitädin typerä ilme...
... kun puin väkisin uhmaikäistä lastani, kun eivät ilmeisesti tänäänkään viitsineet lähteä ulkoilemaan loppupäivästä, vaan olivat vielä sisätiloissa rennosti tultuani hakemaan lasta vaille klo 16. Päiväkotitäti vain istui, hymyili ja lässytti lapselleni tämän potkiessa ja vastustaessa pukemista. Vitutti niin paljon se, ettei lapseni ollut tänäänkään valmiiksi puettu saatika ulkoilemassa, etten edes katsonut päin. Minua ei kiinnosta paskan jauhaminen ja smalltalk heti työpäivän päätteeksi, ei pk-tätien eikä muiden vanhempien kanssa. Minun tavoitteeni on, että päästään päiväkodilta pois edes 15 minuutin sisällä. Olisi tehnyt mieli sanoa, että onko hänellä ollenkaan töitä vai lakisääteinen tauko, kun on varaa toljottaa lähtöämme tyhjän panttina eteisessä, kun oikeastaan meilläkin olisi ollut sitä hoitoaikaa jäljellä, mutta eihän ne mitään palvele sen jälkeen, kun vanhempi saapuu. Lähti siitä sitten, kun käänsin selkäni. Meillä olisi ollut vielä virallisesti hoitoaikaa jäljellä, mutta nämä laiskaperseet heittävät hanskat tiskiin heti, kun astun sisään, vaikka olisivat ennen tuloani olleet aloittamassa pukemista. Tajuanhan minä, että lapseni on varmasti rasittava. Niille edes maksetaan siitä hoidosta, joka kuukausi pari sataa, mutta missä palvelu? Päivän raportti: joo, ei sinun lapsi syönyt tänäänkään mitään, paskaahan se lapsen erityisruoka onkin, joten ei ihme (kertokaa tämä oma asenne vielä lapsen itsensä kuullen), eikä juonut edes maitoa, mutta on nukkunut tunnin päiväunet. Sehän se on pääasia, kun ei oo kuulemma resurssia hoitaa lapsia päikkäriaikaan, mutta minullako on resurssia valvoa puoleen yöhön? Eikä nämä laiskat ämmät viitsi edes ulkoiluttaa lapsia joka iltapäivä energian purkamiseksi päikkäreiden jälkeen.. On sanottu ihan suoraan, etteivät "viitsi" pukea kuriksia lapsille, niin ovat mieluummin sisällä suurimman osan päivästä, kun lapset tuntuvat viihtyvän hyvin niinkin...
Kommentit (61)
Hahhah mikä pahanilmanlintu toi äiti! Ei ihme, jos lapsikin on kiukkuinen ja v-mäinen :D
Hyvä ap!! Nykyään työelämässä vaaditaan paljon ja laiskoja ei elätetä. Samat tehokkuusvaatimukset päiväkotien tädeille. Kun minä haen lapseni kotiin niin odotan, että lapsi on puettu, ulkoilutettu, ravittu ja leikitetty. Mistä muusta niille ihmisille maksetaan, tuohan on sen työn minimivaatimus ja itsestään selvä oletus. En minä lässytyksestä ja lahnailusta maksa päiväkotimaksuja.
Mä taas olin iloinen kun kerrankin olivat sisällä kun mentiin. Niin siistiä pukeminen, kun takki vaan niskaan ja reiskat jalkaan. Ei mitään kurahousujen riisumista ja pesemistä. Jes! Kerrankin selvittiin viidessä minuutissa hskemisesta.
Hyvä, että sait purkaa oman pahan olosi edes tänne....
Kyllä minunkin mielestä saisivat olla päiväkodissa ulkona vielä iltapäivällä. Kun on kotiinmeno, on kuitenkin jo niin pimeää, ettei voi samallalailla ulkoilla enää illalla.
Lapset ovat niin paljon paremmantuulisia, jos saavat ulkoilla ja vähän telmiä siellä.
Kurakelit eikä pakkaset estä ulkoilua. Sadevaatteet, toppapuvut ym. on tehty suomen kelejä ajatellen :)
Mukavia ulkoiuja teille kaikille---päiväkodissa----tai kotona :)
Tosi kiva että päivähoidon suurin tarkoitus on väsyttää lapsi niin että hän on ihan valmis unille kotona. Jes!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:11"]Heitätäkö lapsen likaisilla kurahousuilla autoilla?
Vai riisutko lapselta housut, peset ne laitat kuivumaan?
Vai riisuisit, jättäisit lattialle ja odott että "täti" omalla ajallaan jää niitä housuja pesemään? [/quote] En ole apee, mutta on kurahousut pois vien ne sisälle naulakkoon misdä ne voi huomenna taas pukea päälle. Ne on kurahousut ei niitä tarvitse olla pesemässä koko ajan, kerran kuussaotan ne kotiin ja pesen. Siinä kun otta kurikset pois ja vie ne sisään naulakkoon menee vain pari minuuttia.
[/quote] Tiedätkö mikä määrä heikkaa niissä on? Ja siivoamiseen käytetty aika on sitten taas pois lasten kanssa vietetystä ajasta.
[/quote]
No kerro toki missä minä ne sitten jynssään. Ei meidän päiväkodissa ole mitään kuravaatteiden pesutilaa ja siltä ne kuravaatteet myös näyttävät. Ovat aina ihan hiekkaiset ja likaiset, vaikka hoitajat olisivat ne laittaneet naulakkoon.
Tuohon ulkoilemattomuuteeb on varmasti jokin syy. Ehkä keli oli yksinkertaisesti niin surkea ettei ulkoilusta nauttisi edes lapset? Tai henkilökuntavajetta? Me emme ihan turvallisuussyistä lähde työpaikassani ulos jos aikuisia on 2 ja lapsia on haettu niin vähän että heitä on vielä 20 tai yli. Ja todellakin, siinä vaiheessa kun sinä arvon ap astut ovesta sisään ja lapsi luovutetaan sinulle, vastuu lapsesta siirtyy myös! Mua raivostuttaa tommoset lapselliset valittajat, jotka eivät arvosta pätkääkään sitä että lastenhoitajat ovat vastuussa heidän lapsensa hengestä suurimman osan tämän valveillaoloajasta ja perushoidon lisäksi toteuttavat vielä kokonaisvaltaista varhaiskasvatusta, jota monissa kodeissa ei valitettavasti osata toteuttaa (esim käytöstavat ap, VINKVINK)!
Päiväkodin täti varmaan erehtyi luulemaan, että haluaisit itse hoitaa lapsesi pukemisen ja antaa tälle läheisyyttä, kun olette olleet työpäiväsi ajan erossa. Typerä ämmä, kun semmoista olettaa?
Jep, vaivaton lapsi on paras lapsi. Sitten vaan kotiin ja nukkumaan, lasten kammarin oven voi pöngätä kiinni vaikka tuolilla :(
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:17"]Onpa tosi kiva jos ei huuhdo kuriksia! Sithän ne kaikki kurat on lattialla ja esim. leluissa, joita ipanat laahaa pitkin poikin.
[/quote]
Siis missä ihmeen järjestyksessä teidän päiväkodissa ne huoneet on. Meillä on eteinen missä on iso pukeutumistila ja jos sitä pidemmälle mennään täytyy pistää suojat jalkaa. Lapsret eivät leiki pukeutumistilassa, vaan siellä missä on lelut, pukeutumis tilassa,pukeudutaan ja risutaan. Heti kun on vaatteet pois niin lapsi siirtyy leikkimään. Ei meidän päiväkodissa ainakaan lapset saa juosta ja levitellä leluja ympäriinsä sinne missä ulkovaatteet ovat.
AP ON KÄSITTÄMÄTTÖMÄN NOLO! HÄPEÄISIT!
Eikö niitä kuravaatteita voi pahimmassa tapauksessa viedä kotiin pesuun?
Vanhempien kuuluu pestä kurikset, mikä vaiva? Pesukoneeseen 15 min pesu ja aamulla on taas puhtaat.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:11"]Heitätäkö lapsen likaisilla kurahousuilla autoilla?
Vai riisuisit, jättäisit lattialle ja odott että "täti" omalla ajallaan jää niitä housuja pesemään? [/quote] En ole apee, mutta on kurahousut pois vien ne sisälle naulakkoon misdä ne voi huomenna taas pukea päälle. Ne on kurahousut ei niitä tarvitse olla pesemässä koko ajan, kerran kuussaotan ne kotiin ja pesen. Siinä kun otta kurikset pois ja vie ne sisään naulakkoon menee vain pari minuuttia.
[/quote]
Kyllä se olisi tarkoitus, että ne viedään viiko nlopuksi kotiin ja pestään siellä. Johan ne haisevatkin eteisessä roikkuessaan, jos kerran kuukaudessa pestään. Niin, no joo- sähän et ymmärrä mitä on parillekymmenellekin lapselle repiä ja auttaa paskaisia ja hiekkaisia housuja jalkaan...huoh.. voi vi..u näitä nykyajan äityleitä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:33"]Vanhempien kuuluu pestä kurikset, mikä vaiva? Pesukoneeseen 15 min pesu ja aamulla on taas puhtaat.
[/quote]
Meillä ei ole 15 min pesuohjelmaa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:15"]
[/quote]
Kyllä se olisi tarkoitus, että ne viedään viiko nlopuksi kotiin ja pestään siellä. Johan ne haisevatkin eteisessä roikkuessaan, jos kerran kuukaudessa pestään. Niin, no joo- sähän et ymmärrä mitä on parillekymmenellekin lapselle repiä ja auttaa paskaisia ja hiekkaisia housuja jalkaan...huoh.. voi vi..u näitä nykyajan äityleitä.
[/quote]
Mulla on neljä lasta ja nuorin on pienten ryhmässä jossa on 7 lasta ja kaksi hoitajaa, eli 3,5 lasta per hoitaja. Jos minä olen pystynyt pukemaan neljä lasta tähän mennessä aina kun poistun talosta, vaikka se olisi vain hetken kauppareissu. Niin niin pystyvät myös hoitajat. Pesen yhä edelleen kurahousut vain kerran kuussan, koska neljän lapsen perheessä tulee muutenki tolkuton määrä pyykkiä. Paitsi, että mistäs sinä tiedät kun hoidat näitä lapsia vain päivisin ja ne tuodaan puhtaat vaatteet päällä päiväkotiin ja kaapissa on varalla toiset.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:33"]Vanhempien kuuluu pestä kurikset, mikä vaiva? Pesukoneeseen 15 min pesu ja aamulla on taas puhtaat. [/quote] Meillä ei ole 15 min pesuohjelmaa.
[/quote]
Eikä varmaan suihkua tai pesuallasta ja tiskiharjaakaan?
Kaikki kuvailemasi epäkohdat eivät ehkä ole suoraan yksittäisen lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan syytä. Tuntuu hieman kurjalta, että kohdistat kiukkusi yksittäiseen työntekijään, joka saattaa olla monella tapaa tehnyt lapsesi päiväkotiarjesta hyvää, vaikket ole kaikkea hänen toimintaansa nähnyt. Toisaalta minä sosiaali- ja kasvatusalan ihmisenä ymmärrän sen, että sinulla on saattanut olla esimerkiksi raskas työpäivä tai perhe-elämässäsi on haasteita, joista et päiväkodissa rohkene puhua lastenhoitajille tai lastentarhanopettajalle. Tai jotain ihan muuta.
Joskus pk:n työntekijöidenkin jaksaminen voi olla vähissä. Toisinaan vaatimukset ovat kovat työntekijöiden pieneen palkkaan nähden. Päiväkodeissa työntekijöiden sairauspoissaolot ovat arkea, ja se päiväkodin arki voi olla kasvatusalan ihmisellekin aika raskasta ja haastavaa, kun osalla lapsista on vaikkapa käytöshäiriötyyppistä oirehdintaa ja resurssit ovat monella tapaa vähissä. Lisäksi toiset vanhemmat todellakin täräyttävät asiattomuuksia hyville ja tunnollisillekin työntekijöille.
Terveisin eräs LTO.
PS Olisi kunnioittavampaa puhua lastenhoitajista tai lastentarhanopettajista kuin päiväkotitädeistä tai "laiskoista ämmistä".
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:11"]
Heitätäkö lapsen likaisilla kurahousuilla autoilla?
Vai riisuisit, jättäisit lattialle ja odott että "täti" omalla ajallaan jää niitä housuja pesemään?
[/quote]
minä käyn riisumassa kuravehkeet pois ja huuhtelen ne ennenkuin lähdetään kotiin,tuo meidän lapsi ainakin on niin kurainen kun ulkoilee näillä keleillä ettei sitä voi viedä autoon.
tv. mies
[/quote] Olet ihana <3 Ja kaikki vanhemmat jotka tekevät kuin sinä =)