Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1950-luvulla syntyneet on saaneet kaiken.

Vierailija
15.12.2014 |

Ja silti kärkkäimpiä arvostelemaan meidän nuoremman sukupolven valintoja. Sorry yleistys, mutta jotenkin sieppaa. Itse 80-luvun lapsena muistan että meillä kävi kunnan kodinhoitaja monena päivänä kuukaudessa (emme olleet ns. köyhä sosiaalitapausperhe vaan vanhemmat hyvin toimeentulevia yrittäjiä), isovanhemmat hoitivat lähes joka viikonloppu minua ja veljiäni. Nyt sitten äitini huokailee, kun joskus maksamme lapsenhoitajan jotta saamme mieheni kanssa joskus kahdenkeskistä aikaa, kun kuulemma "koko ajan" olemme jossain! Whaat?? On tainnut aika kullata muistot omasta vanhemmuudestaan. Ei mulla muuta, kiitos kun sain avautua. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen äidit olivat kotiäiteinä vuositolkulla. Lapset auttoivat äitiä minkä ehtivät ja vielä oli kaikenlaista apua saatavilla ihan eri tavalla kuten isovanhemmat. Nyt useimmat äidit ovat töissä. Monen lapsiperheen isovanhemmat ovat niin kiireisiä harrastuksineen etteivät kerkiä mitenkään auttamaan. Lapset eivät enää siivoa kotia eivätkä tee pihatöitä kuten ennen. Niiläkin on omat menonsa.

Kyllä nykyisin on äideillä raskaampaa kuin ennen.

Ei nyt viitsitä taas tätä pöperöä.  Tunnen monia 50-luvulla syntyeitä, mutta kotiäitejä...täytyy oikein miettiä.  Töissä kävivät.

Isovanhemmat eivät nyt todakaan olleet avuksi.  Moni 50-luvulla syntynyt hankki jo ammatin eli lähti opiskelemaan ja jäi sen siliän tien opiskelupaikkakunnalle.  Vanhemmille saattoi soitella, kotoa jos oli puhelin tai käydä lennättimessä soittelemassa.  Monilla työpaikoilla ei yksityispuheluita katsotttu hyvällä.

Kotisisarjuttu on kyllä aloituksessa hyvin outo.  En ole kuullut kenestäkään normaalista perheestä, jossa olisi käynyt auttelemassa.

Vierailija
22/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvulla syntyneenä käytiin kouluakin 6-päivää viikossa. Vasta 70-luvulla siirryttiin kouluissa viisipäiväiseen lukujärjestyksen. Eläkettä aloin kerryttää vasta 23 vuotiaana. Opintoihin piti ottaa lainaa. Vanhemmat pienituloisia, joilta ei perintöjä jäänyt. Töitä tein ensin määräaikaisena, sitten sain vakituisen paikka. Vuosilomia kerrytettiin paljon kauemmin kuin nyt, ei heti ollut talvilomaa vuoden töissä olon jälkeen. Mitään kodinhoitoapua ei tullut, oma äiti vaivainen ja kaukana asuva, anoppi vainaja. Muutettava oli ensin opiskelujen ja sitten työn perässä. Silloin ei ollut oppilaitoksia joka paikassa. Matkustelu oli kallista ulkomaille ja jopa kotimaassa vr:llä oli ryöstöhinnat. Asuntolainoissa oli jättikorot. Töissä on ollut yt-neuvotelut lukuisia kertoja. Työpaikan olen saanut pitää, kun olen ollut osaava ja ahkera. Yhteydenpito läheisiin hankalaa, välimatkat pitkiä, ei ollut matkapuhelimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutiin kyllä omakotitalo.Oli ulkohuusi ja piha kaivo.Ainoa huoltajan kuoli 1964.Kun velkaa oleva talo myytiin.Siellä ulkohuusissa tein kansanutisista terveyssiteet,kun niitä ei perikunan rahoilla ostettu mulle. Joten sofialehtoon ja sieltä toisten nurkkin asumaan.Tosin ei ilmaiseksi pienestä perinöstäni otetiin kaikki kulut.Omaa huonetta ei ollut.Kansakoulun jälkeen töihin.Työstä saadulla palkalla maksetiin kuluni.Ihan normia ilman traumoja! Aikanaan 2 lasta ja myös yksinhuoltajana.Töissä .Äitysloma ekan kanssa 3kk.toisen kanssa oli 6kk.En muista oliko lomat päälle?Alussa ei lankapuhelin,ei tv.Hyvin pärjätiin.Yhteiskunta ei tukenut niin kuin nykyisin.Kyllä matkalla elämän kuulut,kun et ole edes akateemisesti sivistynyt,onneksi lapseni on.Selkä suorana voin silti yhä kulkea.Ei ole teemaa,ei arabiaa,ei nahka sofaa ei arvo tauluja.Mutta koti jossa hyvä asua.Kiitolinen on työstä eläke.Usein ihmiset jotka kulta lusikka suussasyntyneet jauhaa,akateemisuus ymm.Kun ei tiedä elämästä yhtään mitään,helpoa kun rahaa on ja tänä päivänä moni perinyt.Tietysti mailma menee eteenpäin,saakin mennä.Todella kaikea ei 50-luvulla saanet ihmiset.Eikä ne jotka syntyneet ennen 50 lukua.

Vierailija
24/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuulen sanonnan "valmiiseen pöytään istuminen", tulee aina suuret ikäluokat mieleen

Niin minullekin. Ne suuret ikäluokat ovat sen pöydän kattaneet ja me istumme siihen, ollaan siitä kiitollisia.

Vierailija
25/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tämä eu ja euro sekä ahneus joka tuntuu lisääntyvän joka asiassa.50 luvulla ei tarvinnut maksaa sairaan suuria vuokria eikä hyödykkeet maksaneet paljon.Palkat olivat pienet mutta olivat myös hinnatkin.Tavara tehtiin sellaiseksi että se kesti enemmän kuin 1 vuoden.Eikä silloin tarvinnut saada kaikkea uutta heti vaan pärjättiin vanhoilla niin kauan kun oli varaa maksaa niistä.

Vierailija
26/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt 1959. Kävin kansakoulun ja pyrin ja pääsin MAKSULLISEEN oppikouluun. Duunari-isällä on sen verran rahaa, että pääsin opiskelemaan. Vikana vuonna tuli peruskoulu.Lukio oli taas MAKSULLINEN. 16-vuotiaasta olen käynyt töissä lomilla. Valitsin opiskelualan palkan perusteella ja kouluttauduin ulkomailla , stipendillä (= ilmaiseksi Suomen valtiolle) hyväpalkkaiseen ammattiin, jota olen harjoittanut 25-vuotiaasta nyt yli 30 vuotta ja maksanut reilusti veroja. 2 äitiyslomaa olen pitänyt. Kotona on ollut ihan omalla rahalla palkattuja kotiapulaisia ja lastenhoitajia .Lapseni ovat hankkineet koulutuksena ulkomailla. Koulutukset ovat maksullisia ja niitä ei ole Suomen valtio maksanut. Olen maksanut itse eläkemaksuni, koska olen yrittäjä.

Mietin tässä, että olen ollut Suomen valtiolle oikea lottovoitto, pelkkää tuloa.

Vierailija
27/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 18:09"]

Kyllä!! Ja ovat saaneet isot perinnöt. Paljon metsää jota nyt myyvät! Kuluttavat kaiken ettei vain lapsille jää mitään. Ahneita paskoja!!

Totta. Lisäksi jättävät älyttömän suuren julkisen velan meidän nuorempien maksettavaksi ja ovat vastustaneet koko työuransa kaikkea tietotekniikkaan ja automaatioon liittyvää tehostamista.

Tämä. Etenkin tuo lauseen loppuosa. Onneksi ovat jo kaikki eläkkeellä, ehkä tästä päästään vielä eteenpäinkin ennen kuin itse jään eläkkeelle. Terv. 60-luvun ihan lopun lapsi. 

Vierailija
28/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen äidit olivat kotiäiteinä vuositolkulla. Lapset auttoivat äitiä minkä ehtivät ja vielä oli kaikenlaista apua saatavilla ihan eri tavalla kuten isovanhemmat. Nyt useimmat äidit ovat töissä. Monen lapsiperheen isovanhemmat ovat niin kiireisiä harrastuksineen etteivät kerkiä mitenkään auttamaan. Lapset eivät enää siivoa kotia eivätkä tee pihatöitä kuten ennen. Niiläkin on omat menonsa.

Kyllä nykyisin on äideillä raskaampaa kuin ennen.

Ennen? Äitini syntyi 1955, meni töihin 1977 opiskeltuaan sairaanhoitajaksi, teki töitä ja perusti perheen, opiskeli siinä sivussa lisää ja lopulta päätyi opettajaksi ammattikorkeakouluun. Kun olin lapsi 1980-luvulla, ei kenenkään tuttavaperheen vanhemmat olleet kotona, naiset kävi töissä ja lapset oli päiväkodissa. Nuo muistelot jostain lähes ilmaisista kodinhoitajista on nekin puppua, ei sellaisia ole ollut kuin joskus 1950-luvulla. 1980-luvulla sai maksaa ihan oikean palkan mukaan, jos apulaisen perheeseen halusi.

Nyt me melkein nelikymppiset jaksamme ulvoa äitiä apuun, kun pitäisi itse tehdä töitä tai opiskella tai hoitaa omat lapset. Päiväkodit on keksitty, lapset voi viedä sinne ja parisuhdetta hoitaa keskellä päivää. Terapeuteilla harvemmin on yövastaanottoja.

Vierailija
29/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas aloitettu ikäluokkarasismiketju trollin toimesta. Aina näitä toistetaan.

Vierailija
30/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäkin sitten maksat perintöverot ja hakkuun uudistamiset sekä hakkuun verot sekä alv yms niin monasti paljon käteen sitten jää.

Vierailija
31/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää, että osa nuorista ei vaivaudu edes koulua käymään. Silloin 50-luvulla ei ollut edes peruskoulua ja oppikoulu saattoi olla 50 km:n päässä. Autoja ei ollut, säännöllisistä bussilinjoista puhumattakaan. Oli kallista vuokrata asunto maksullista oppikoulua varten.

Vierailija
32/32 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkerat pärjäävät Suomessakin. Vätykset vain valittavat. Veteraanit ovat saaneet Suomelle itsenäisyyden ja kovalla työllä on saatu aikaan maksuton koulutus opintotukineen, sairaamhoito ja jopa kallis lastenhoito, joka on aivan loistava palvelu jopa kotona oleskelijoille. Työeläkejärjestelmä maksaa paljon, mutta maksuilla ja rahastojen tuotoilla on saatu suhteellisen hyvä järjestelmä. Jopa takuueläke nille, joilla ei ole riittävää työeläkerttä esim. 40 vuoden työstä.