Nostaako parin kk:n työskentely ansiosidonnaista?
Onko kokemusta! ?Olin puolipäivätöissä, jonka jälkeen työttömänä viisi kuukautta. Tämän jälkeen sain kahden kuukauden pätkän täysipäiväisenä. Palkka oli hyvä. Nostaako tämä ansiosidonnaista? Olihan palkka puolet suurempi kuin puolipäiväisenä?
Kommentit (7)
Liiton ohjeista ei saa pirukaan selvää..
Sun ansiosidonnainen määritellään uudelleen kun työssäoloehto taas täyttyy (eli 6 kk).
Koetin etsiä, mutta eipä tuollaiseen tilanteeseen tosiaan löytynyt selvää vastausta. Jos kuulut liittoon, laita sähköpostia sinne vaan rohkeasti. Kassaltakin voidaan ehkä tuohon osata vastata.
Olisi ihanaa, että lähtökohtaisesti kun hakee työpaikkaa ei miettisi sitä seuraavaa ansiosidonnaista eli työttömänä pidempään oloa. Kysymykseesi vastauksena, palkka lasketaan työssäoloehdon täyttävän palkan mukkaan. Eli viimeiseltä olikohan seitsemän kuukauden ajalta. Jos olet ollut töissä vaikkapa kolme kuukautta, sitä enennen työttömänä vuoden, ja sitten 4 kuukautta, niin siltä ajalta saat x prosentin ansiosidonnaisena. Tuki ei nouse kumulatiivisesti. Esimerkkinä: olen ollut Suomessa työttämänä kuukauden ennen valmistuistani ja pari kuukautta sen jälkeen. Liksa minulla oli tuhat euroa korkeampi valmistuttuani, mutta ansiosidonnainen ei montaa sataa suurempi. Tuolla siis huomattavaa eroa tuskin on.
Miksei?