varhaiskasvatus, katse työntekijöihin
Varhaiskasvatuksen henkilökunnalle on nyt tehty erilaisia kysymyksiä, joissa työntekijät ovat tulleet avoimesti ulos kertoen lasten sekä vanhempien ärsyttävyydestä.
Tehdään oma ketju, jossa voit vanhempana tai vakan henkilökuntana tuoda esiin varhaiskasvatuksen henkilökunnasta löytyviä ärsyttäviä piirteitä.
Oma kokemukseni on, että monessa päiväkodissa asiat olisi paljon paremmin, jos henkilökunta keskittyisi tekemään työtään. Päivässä riittää aikaa päivittelyyn ja kaikesta kitisemiseen, mutta työolosuhteiden/ lasten hyvinvoinnin edistämiseen ei laiteta tikkuakaan ristiin vaikka työntekijänä siihen osittain pystyisi vaikuttamaan. Kun seuraavan kerran purnaatte porukalla miten paskaa kaikki on, niin koittakaa käyttää se aika rakentavammin hyödyksi vaikka miettien mitkä ratkaisut veisi asioita parempaan suuntaan. Terv. päiväkodin lh
Kommentit (209)
Lastenhoitaja=karjapaimen
Paperilla tietysti sitten agronomian erityisasiantuntija.
PS. Sähköpaimenta ei saa käyttää koska se rikkoo eläintenoikeuksia. Paimenten henkilökuntamitoitus on kuitenkin tehty sen olettaman pohjalta, että sähköpaimen on käytössä.
lh 94 kirjoitti:
Tämä juuri mistä ap puhuu.
Olen vasta valmistunut lastennohjaaja ja oikeasti kiinnostunut lastenhoitotyöstä/kasvatustyöstä, mutta mitäpä teen kun alalla 30v toiminut työpari keskittyy valittamiseen ja tekemään kaiken siten "kuin oli silloin vanhoina hyvinä aikoina 30v sitten". Häntä ei kiinnosta yhtään päivittää tietojaan tälle vuosikymmenelle ja uutena työntekijänä minulla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan koska "kokenut konkari" tietää miten asiat hoidetaan. Lasten tarpeita ei huomioida ryhmässä mitenkään vaan kaikki tapahtuu aikuisjohdannaisesti ilman mitään älyä.
Jos olisit ollut töissä vuonna 1994 niin olisit sinäkin nostalginen. Siihen aikaan lapset tottelivat oikeasti eikä joka toisella lapsella vielä ollut jotain diagnoosia. Ja tosissaan uskottiin siihen, että aikuinen tietää ja ohjaa eikä suunnittelua jätetty lasten huutoäänestyksen varaan.
tehdään me vanhempina kaikkemme, jotta saataisiin varhaiskasvatuksen tila näyttämään omassa mielessämme hyvältä .
Tehdään henkilökunnasta se pahis sen sijaan, että kyseenalaistaisimme vaikka leikkauksia ja työmäärän lisäämistä sellaiseksi, että se on pois lapsiltamme.
Ongelmia lienee usein johdossa. Johto koittaa olla kaikkien kaveri eikä uskalla puuttua työntekijöiden "puutteisiin".
Vierailija kirjoitti:
tehdään me vanhempina kaikkemme, jotta saataisiin varhaiskasvatuksen tila näyttämään omassa mielessämme hyvältä .
Tehdään henkilökunnasta se pahis sen sijaan, että kyseenalaistaisimme vaikka leikkauksia ja työmäärän lisäämistä sellaiseksi, että se on pois lapsiltamme.
Se että pkssa on kiirettä jne, ei poista sitä faktaa että porukasta löytyy paljon myös mätiä omenia, joiden olisi aika päivittää osaamistaan. Onneksi on paljon hyviäkin tekijöitä, jotka yrittää tehdä parhaansa. Iso kiitos oman lapseni ryhmän opettajalle. Valitettavasti kyseisen ryhmän lh:sta en voi sanoa samaa.
Olenpa asiakkaana kuullut vahingossa kun eräs pk:n työntekijä sanoi työkaverilleen "luoja mikä lehmä", tarkoittaen äitiä, joka juuri poistui hänen luotaan ja oli juuri halunnut kuulla tarkemmin oman lapsensa päivästä kuin että "on nukkunut päikkärit ja syönyt hyvin".
Olin sijaisena päiväkodissa. Vähiten koulutetut hoitivat suurelta osin ulkoilun, noin 2 h aamupäivällä + iltapäivällä vielä tunti pari + myös lepohetken, noin vajaat 2 h nukkarissa. Tästä syystä en kovasti osaa surkutella vakaopettajien kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Olin sijaisena päiväkodissa. Vähiten koulutetut hoitivat suurelta osin ulkoilun, noin 2 h aamupäivällä + iltapäivällä vielä tunti pari + myös lepohetken, noin vajaat 2 h nukkarissa. Tästä syystä en kovasti osaa surkutella vakaopettajien kiirettä.
Lastentarhanopettajaksi kouluttauduin. En ole keksinyt itse sitä, että nykyään minusta on tehty vakaope. Tai sitä, että vakaopena joudun vääntämään varhaiskasvatussuunnitelman raporttia sen sijaan, että olisin lasten kanssa.
Saako opettaja jakaa opetusvastuuta pkssa lastenohjaajille? Jos opella parempi osaaminen "kasvatukseen", miksei he järjestä lastenohjaajia tekemään jostain kasvatuksellista sillä aikaa kun opella on omia juttuja. Voihan siirtymiä tilanteisiin yms jokapaikkaan ujuttaa oppimistilanteita. Näin ainakin omani kanssa toimin. Mutta tuntuu että päiväkodin puolelta ei tule mitään kasvatuksellista oikeasti.
Vieres kirjoitti:
Saako opettaja jakaa opetusvastuuta pkssa lastenohjaajille? Jos opella parempi osaaminen "kasvatukseen", miksei he järjestä lastenohjaajia tekemään jostain kasvatuksellista sillä aikaa kun opella on omia juttuja. Voihan siirtymiä tilanteisiin yms jokapaikkaan ujuttaa oppimistilanteita. Näin ainakin omani kanssa toimin. Mutta tuntuu että päiväkodin puolelta ei tule mitään kasvatuksellista oikeasti.
Jos lastenohjaaja ei keskity perushoitoon niin ei siihen kukaan muukaan keskity vaan se jää hoitamatta.
lh 94 kirjoitti:
Olen vasta valmistunut lastennohjaaja ja oikeasti kiinnostunut lastenhoitotyöstä/kasvatustyöstä, mutta mitäpä teen kun alalla 30v toiminut työpari keskittyy valittamiseen ja tekemään kaiken siten "kuin oli silloin vanhoina hyvinä aikoina 30v sitten". Häntä ei kiinnosta yhtään päivittää tietojaan tälle vuosikymmenelle ja uutena työntekijänä minulla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan koska "kokenut konkari" tietää miten asiat hoidetaan. Lasten tarpeita ei huomioida ryhmässä mitenkään vaan kaikki tapahtuu aikuisjohdannaisesti ilman mitään älyä.
Oletko sinä yhtään halukas oppimaan häneltä jotain? Vaiko vain valittamaan?
isä86 kirjoitti:
Olenpa asiakkaana kuullut vahingossa kun eräs pk:n työntekijä sanoi työkaverilleen "luoja mikä lehmä", tarkoittaen äitiä, joka juuri poistui hänen luotaan ja oli juuri halunnut kuulla tarkemmin oman lapsensa päivästä kuin että "on nukkunut päikkärit ja syönyt hyvin".
Luulenpa ettet tiedä koko totuutta. Et tiedä näiden kahden historiaa. Oijot mutkat suoriksi ja kaikki ei ole mustavalkoista.
Mua vituttaa johto, joka on munaton ja tyhmä. Mutta muuten olen ihan fine. Olen lopettanut kaiken yrittämisen, eikä kiinnosta yhtään mitä joku random vanhempi tai ”työkaveri” ajattelee. Menen sieltä Ali missä aita on matalin. Palkka kelpaa ja vessapaperit vessasta, sen eteen suostun olemaan paikalla jos en satu olemaan saikulla.
Vierailija kirjoitti:
lh 94 kirjoitti:
Oletko sinä yhtään halukas oppimaan häneltä jotain? Vaiko vain valittamaan?
Kyllä, todellakin olen. Joustan aina kun mahdollista vaan, mutta lasten oikeuksista pidän kiinni ja puolustan niitä. Minut on koulutettu alalle ja haluan noudattaa niitä säädöksiä mitä meille on annettu. Valitettavasti kyseiseltä työparilta en hirveästi voi oppia ottaa, kun kasvatus on hyvin kyseenalaista. Lapsille puhutaan halveksivasti, toiminta on kaikkea muuta kuin lasten itsetuntoa ja oppimista vahvistavaa. Hän "pomona" määrää ja päättää kaiken, lapset tottelee. Ne jotka yhtään kasvatusalaa ovat lukeneet, tietävät että lapsi oppii parhaiten kun oppimisympäristö on turvallinen ja lapsen mielenkiinnonkohteita myötäilevä. Tavoite olisi luoda mahdollisimman turvallinen ja positiivinen suhde aikuisen ja lapsen välillä ( ja tämä ei tarkoita sitä etteikö rajoja olisi).
Vierailija kirjoitti:
Vieres kirjoitti:
Jos lastenohjaaja ei keskity perushoitoon niin ei siihen kukaan muukaan keskity vaan se jää hoitamatta.
Eikö perushoitotilanne muka voi olla oppimistilanne? Valppaana vaihtaessa lapselle voi lorutella/laulaa. Pukiessa sekä ruoka ollessa myös. Kehonosien nimiä, laskemista, tunnetaitoja kaikkea voi opettaa arjen päivittäisissä tilanteissa kun vaan aikuinen viitsii käyttää tilanteita hyödyksi.
LH 94 kirjoitti:
Kyllä, todellakin olen. Joustan aina kun mahdollista vaan, mutta lasten oikeuksista pidän kiinni ja puolustan niitä.
Sillä lasten oikeuksien sopimuksella voidaan oikeuttaa tai olla oikeuttamatta suunnilleen mitä vaan. Se on erittäin ympäripyöreä. Toisaalta se ei edes ole laki Suomessa.
LH 94 kirjoitti:
Ne jotka yhtään kasvatusalaa ovat lukeneet, tietävät että lapsi oppii parhaiten kun oppimisympäristö on turvallinen ja lapsen mielenkiinnonkohteita myötäilevä.
Siis nykyinen vasun perusteet sanoo noin. Sitä edellinen ei sanonut, ja kukaan et tiedä mitä seuraava sanoo. Yksi ehdoton totuus "jonka jokainen todellinen ammattilainen tiedostaa" seuraa toistaan.
LH 94 kirjoitti:
Tavoite olisi luoda mahdollisimman turvallinen ja positiivinen suhde aikuisen ja lapsen välillä ( ja tämä ei tarkoita sitä etteikö rajoja olisi).
Pelkät rajat eivät riitä. Tarvitaan myös kuri varmistamaan, että rajoja ei ylitetä. Tämä unohtuu usein mm. niiltä jotka eniten puhuvat lasten oikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
LH 94 kirjoitti:
Kyllä, todellakin olen. Joustan aina kun mahdollista vaan, mutta lasten oikeuksista pidän kiinni ja puolustan niitä.
Sillä lasten oikeuksien sopimuksella voidaan oikeuttaa tai olla oikeuttamatta suunnilleen mitä vaan. Se on erittäin ympäripyöreä. Toisaalta se ei edes ole laki Suomessa.
LH 94 kirjoitti:
Ne jotka yhtään kasvatusalaa ovat lukeneet, tietävät että lapsi oppii parhaiten kun oppimisympäristö on turvallinen ja lapsen mielenkiinnonkohteita myötäilevä.
Siis nykyinen vasun perusteet sanoo noin. Sitä edellinen ei sanonut, ja kukaan et tiedä mitä seuraava sanoo. Yksi ehdoton totuus "jonka jokainen todellinen ammattilainen tiedostaa" seuraa toistaan.
LH 94 kirjoitti:
Tavoite olisi luoda mahdollisimman turvallinen ja positiivinen suhde aikuisen ja lapsen välillä ( ja tämä ei tarkoita sitä etteikö rajoja olisi).
Pelkät rajat eivät riitä. Tarvitaan myös kuri varmistamaan, että rajoja ei ylitetä. Tämä unohtuu usein mm. niiltä jotka eniten puhuvat lasten oikeuksista.
Mitä sinulle tämä kuri tarkoittaa käytännössä? Ei päiväkodissa lapset saa tehdä mitä sattuu tai käyttäytyä miten vaan. Taidat olla pihalla kuin lumiukko kaikesta mitwn nykyisin päiväkodissa toimitaan. Taidat olla yksi niistä kurin ja vanhojen tapojen peukuttajista joka ei ole oikeasti perehtynyt siihen miten nykyisin kasvatetaan ja ohjataan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
LH 94 kirjoitti:
LH 94 kirjoitti:
LH 94 kirjoitti:
Minä puhun lasten oikeuksien ja etujen puolesta ja pidän myös napakat ja riittävät rajat lapsi ryhmäni kanssa. Heidän kanssaan toimiminen sujuu hyvin. Ihmeellistä tämä (kenties vanhusväen?) paasaaminen kurinpuutteesta. Aivan kuin lasten etujen ensisijaisuus veisi pois järjestyksen ja hyvät käytöstavat. Ei se niin mene.
Silloin kun meistä tehtiin päivähoitajien sijasta varhaiskasvattajia niin koin, että kaikenlainen nokkiminen ja päteminen lisääntyi ainakin kertaluokan verran. Ennen työ oli käytännönläheistä ja mutkatonta, mutta nyt koen, että tärkeäksi on tullut se mitä paperilla lukee eikä se miten asia todellisuudessa on. On tultu tilanteeseen missä maaston ja kartan ollessa ristiriidassa uskotaan karttaa.
T: toinen lastenohjaaja, vuosimallia 2012