Auttakaa väsynyttä äitiä ❤
Mitä kivoja juttuja teette lasten kanssa tai mitä tekisitte, jos teillä olisi aikaa/rahaa/jaksamista? Siis ihan arjessa :).
Meillä arki tuntuu menevän aina samoilla raitella, ja vaikka rutiinit unien, ruoka-aikojen jne suhteen ovatkin (ainakin meidän lapsille) tärkeitä, niin äitinä tämä välillä puuduttaa.
Kahden pienen kanssa tuntuu, että aamupäivä kuluu lasten rauhalliseen heräämiseen, aamupalaan, meidän kaikkien aamupesuihin ja siihen, että ehdin tyhjentää puhtaat tiskit koneesta (kone pesee astiat yöllä). Sitten lapsilla onkin jo lounasnälkä ja päiväuniaika. Molemmat ovat siis hitaasti käynnistyvää tyyppiä aamuisin - haluavat heräillä sohvalla/sylissä rauhassa, eikä aamupala maistu heti heräämisen jälkeen.
Päiväunien jälkeen tykkäävät taas heräillä rauhassa, eikä välipala maistu heti. Jos yritetään lähteä samantien jonnekin, ei kenelläkään ole kivaa, kun eivät vielä jaksa touhuta. Kun sitten viimein on syöty, siivottu keittiö ja pakattu lähtötavarat ja puettu, on kello helposti jo 15.30. Ulkona jo pimeää, muut perheet alkavat mennä sisälle puistoista / päiväkodista ja odottelevat ehkä jo toista vanhempaa kotiin, alkavat viettää perheaikaa. Me ehdittäisiin nopeasti käväistä jossakin tuossa välissä.
Pienemmällä on iltapala-aika jo kuudelta, koska liian myöhään on liian väsynyt, että ruoka maistuisi. Jos lähdetään jonnekin esim autolla, ehditään olla perillä 1-1,5h, kun täytyy huomioida matkat, pukemiset ja riisumiset. Kivoja juttuja on vaikeaa keksiä, kun kerhot, avoimet päiväkodit jne ovat jo kiinni ja puistot tyhjiä. Tuntuu, että päivät hujahtavat ohi tuosta vain ja kuluvat ihan "hukkaan".
Toki aamupäivisin ehtii jossakin välissä esim tehdä majan, isompi voi piirtää hetken ruokaa odotellessa ja viikonloppuisin voidaan leipoa, mutta kaipaisin itse kivempaa ja monipuolisempaa sisältöä näihin päiviin.
Mitä te teette lasten kanssa? Jotakin muutakin kuin perus-puistoilua? Tuntuu, ettemme koskaan ehdi mitään kivaa ja mielekästä ja koko ajan on hirveän huono omatunto, miten huono äiti olen. (Tiedän, ettei lapsi kaipaa megahienoja aktiviteetteja, mutta jotakin tavallista, kivaa lapsenelämää kuitenkin.)
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:04"]Meillä on taas toisinpäin, viikonloppuna olisi kiva makailla ja velttoilla joskus, mutta pallinaama kun herää n.klo6 se lähtee suoraa juoksuun , aamu potta ja klo 8 aamupala, potta, ulos jos ei huono keli, lapselle on ihan sama millainen keli on, sisälle potalle, ruoka klo11, potalle, klo12 päiväunet, potalle, välipala klo14, potalle, ulos tai jonnekin? Sää varaus vanhemmilla, klo17 potta ruokaa potta, iltapala klo20 pottaa iltapalaa, ilta toimet ja klo21 nukkumaan.
Meillä tuntuu että päivät syömistä , melkein tunti aina ja potalla istumista, lähteminen kanssa kestää nyt talvella, jonnekin kun menet niin kohta on paskat housussa ym.
2.5v lapsi, onneksi on aina innoissaan kun mennään autolla tai leikkikentälle ym.
Mutta virtaa riittää.
[/quote]
Tekeekö se "pallinaama" siihen pottaansa mitään vai istuuko vaan ja hetken päästä pissat vaipassa? Meillä tyttö saman ikänen ja en istuta sitä potalla lukemattomia kertoja päivässä, sillon vaan kun ite haluaa mennä. En nää sillä väkisin pottailulla mitään kiirettä.
Kuulostaa ihanan rauhalliselta :D Itse kotona viihtyvänä, helposti stressaantuvana lapsena ja nyt aikuisena todella nautin kun omat vanhempani eivät pakottaneet minua lähtemään ja touhuamaan ja olemaan tehokas. Ei aina tarvitse suorittaa! Elämässä selviää vähemmälläkin tekemisellä.
Lapsista ei kannata huolehtia, he elävät hyvää lapsuutta vaikka et mitään ihmeitä järkkäisikään, mut äidin vireystasolle voi tehdä hyvää päästä mökistä ulos.
Meillä toinen lapsi on hitaasti lämpenevä, mutta siinäpä on. :) Meillä oli kotiäitiaikana rytmi, et viimeistään yhdeksältä oltiin menossa jonnekin. Se jota väsytti, odotti bussia siten väsyneenä, ei siinä sen ihmeempää. Rattaissa sai lapsi aina nukkua jos nukutti.
Minun sisäinen rytmini menee niin, että kello kymmenen on oltava jotain tekemistä, jotain virikettä, koska olen silloin virkeimmilläni. Jos olen silloin vielä haahuilemassa kotona pienten lasten kanssa, olen tosi kiukkuinen ja kärsimätön äiti. Ja koska se nyt vaan on parempi, että äidillä on pää kasassa, niin pistin lapset ajoissa nukkumaan ja jos eivät aamulla meinanneet heräillä, herättelin. Pakkasin aina niin hyvät eväät mukaan, että lapset söivät sitten kylässä/kerhossa/puistossa aamiaisensa jos ei aamulla ruoka maistunut. Minun lapseni ovat korvanneet hävyttömän suuren osan aamiaisistaan pillimehuilla, voileivillä ja rinkeleillä, mut kappas kummaa lapsi kasvaa niilläkin. :)
Joten mieti mitä rytmiä itse kaipaat, ja sitten vaan sopeutat lapset siihen rytmiin. Itkua ja kiukkua mahtuu elämään, ei se ole niin vakavaa kun vastapainona on naurua ja iloakin. Tiskit voi hyvin odottaa siellä kotona, ateriat voi korvata eväillä tai piipahtamalla jonnekin syömään (jees, mun lapset on syöneet myös kohtuullisen määrä mäkkärin euron hampurilaisia, hui kamala) ja tabletti on jumalan lahja maailman äideille, jos mikään muu ei auta väsynyttä lasta.
Kotiäitivuodet olivat ihania. Olin hyvässä kunnossa kun jolkottelin juoksurattailla ne välit minne bussit ei kulkeneet, elämä oli sosiaalista, meidän pieni karavaani ehti niiden vuosien aikana koluta joka ikisen lastentapahtuman. Tämä sopi minulle, eikä sen tarvitse sopia kaikille, se ei ole tämän kirjoituksen pointti. Pointti on se, että lapset sopeutuvat ja heillä on hauskaa kun saavat olla äidin kanssa, joten ei kannata tehdä siitä kotielämästä liian rauhallista, jos äiti ei itse siitä nauti. Se helposti kerryttää sellaista psyykkistä väsymystä, että tätäkö tää on, saman toistamista päivästä toiseen.
Painotatko nyt liikaa sitä, että jos lapsi vähän kitisee jouduttuaan heräämään tai lähtemään nopeammin niin "silloin siitä ei nauti kukaan"? Ei se elämä pelkkää nautiskelua muutenkaan ole. Aika myöhäinen herätys on lapsilla, voisit ehkä koettaa aikaistaa sitä heidän vuorokausirytmiään.
27 lisää vielä: otsikossa sanot olevasi väsynyt. Mikä päivärytmissänne väsyttää sinua erityisesti?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:14"]27 lisää vielä: otsikossa sanot olevasi väsynyt. Mikä päivärytmissänne väsyttää sinua erityisesti?
[/quote]
En ole ap, mutta luulisin että se toimettomuus, kotona junnaaminen. Jos ite en pääse kotoa pois lasten kanssa niin siitä tulee nuutunu olo.
Valitettavasti en osaa itsekään keksiä mitään erikoista tekemistä, meilläkin vaan ollaan ja möllötellään ja hoidetaan rutiininomasesti päivän askareet. :D Kuulostaa jotenkin kauheen uneliailta teidän lapset, kun suuri osa päivästä menee heräilyyn. :D
Meillä on taas toisinpäin, viikonloppuna olisi kiva makailla ja velttoilla joskus, mutta pallinaama kun herää n.klo6 se lähtee suoraa juoksuun , aamu potta ja klo 8 aamupala, potta, ulos jos ei huono keli, lapselle on ihan sama millainen keli on, sisälle potalle, ruoka klo11, potalle, klo12 päiväunet, potalle, välipala klo14, potalle, ulos tai jonnekin? Sää varaus vanhemmilla, klo17 potta ruokaa potta, iltapala klo20 pottaa iltapalaa, ilta toimet ja klo21 nukkumaan.
Meillä tuntuu että päivät syömistä , melkein tunti aina ja potalla istumista, lähteminen kanssa kestää nyt talvella, jonnekin kun menet niin kohta on paskat housussa ym.
2.5v lapsi, onneksi on aina innoissaan kun mennään autolla tai leikkikentälle ym.
Mutta virtaa riittää.