Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiselle olette ottaneet kävelytuolin käyttöön?

05.09.2006 |

Esikoiselle sellainen ostettiin vasta joskus 9-kuisena, mutta missä vaiheessa olette muut ottaneen sen käyttöönne?

Meillä on reilu 6kk tyttö, joka on tooosi jämäkkä. Seisoo suorilla jaloilla (eikä varvista) jäpäkkänä, pari askeltakin ottanut kun kainaloista tukee. Istuu myös ilman tukea. Onko liian varhaista jos jo nyt kokeilisi kävelytuolia? Onko siitä jotain haittaa? Tietenkään siinä ei voi tuntitolkulla lasta pitää, mutta jos edes pieniä aikoja?

Kiitos kaikille jotka osaavat auttaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pohtinut. Me saimme juuri lainaan kävelytuolin ja tässä mietin että laitanko kaappiin säilytykseen vai jätänkö jo esille. Meillä neiti on pian 6kk:tta (tämän kuun loppupuolella) ja istuu tosi jämäkästi sylissä mutta ei vielä itse. Muuten en osaa kysymykseesi vastata, mutta samoja pohdiskelen. En toki ole vielä neitiä siihen laittamassa, mutta..

Vierailija
2/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voitte hyvin aloitella jo 6 kk iässä. Aloittelee sellaisilla lyhyesti kestävillä hetkillä ensi alkuun ja sitte siitä tottumuksen mukaan vasta pidempiä aikoja.

Meillä poika aloitti jo aikanaa 5 kk iässä ja nyt reilu 3 veenä juoksee kuin ammattilainen konsanaa =))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oppi ryömimään vasta 10kk iässä, mutta sekään ei johtunut kävelytuolista koska oli siinä niin pieniä aikoja ja yleensä oli aina lattialla. Kun hokasi miten liikutaan, otti ekat askeleensakin paria viikka yli 1-vuotiaana.

Meidän perheelle kävelytuoli oli silloin ihan ehdoton " henkireikä" koska esikko hermostui aina lattialla kun ei päässyt liikkeelle. Kävelytuolilla sitten huristeli meidän perässämme ympäri asuntoa ja oli todella paljon tyytyvälisempi uuteen liikkumismahdollisuuteensa.

Jep, taidetaan siis hakea se kävelytuoli varastosta ja kokeilla sitä tälle puolivuotiaallemmekin.

Vierailija
4/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä alkoi aika kun pääsin kokkaamaan kahdella kädellä ;)

5kk iässä kummatkin lapset ovat aloittaneet kyseisen harrastetoiminnan. Jänteviä ovat olleet, pitäneet painonsa jaloilla, yms. 10kk lähteneet kävelemään, ei varvistusta.

Vierailija
5/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käytetty ja lapset on alkaneet kävellä ilman tukea, 9.5kk, 8.5kk ja viimeinenkin pian (9kk nyt).

Vierailija
6/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi jämäkkä poika ja kova hinku joka paikkaan, saatiin lahjoituksena vanha kävelytuoli, josta poika tuli tosi nopeesti päälleen alas eikä saatu sitä millään sidottua siihen niin että ois pysyny, en tiedä millasia ne uudemmat mallit on, mutta kannattaa ottaa tämmönenki juttu huomioon

Vierailija
7/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole alan ammattilainen, mutta monelta taholta kuullut (naprapaatilta, osteopaatilta ja fyssarilta+neuvolasta), että moiset vehkeet ovat vauvan normaalille kehitykselle haitallisia. Jos vauva ei ole valmis kävelemään itse (kuten ei 6kk ole), ei sitä saisi edesauttaa millään vempaimella. Vaikkei varvistusta ehkä aiheuttaisikaan, saattaa mm. lanneranka, selkäranka ja lonkat vääristyä. Keho ei ole vielä valmis kannattelemaan painoa, vaikka tuoli sitä tuleekin.

Itse en siis laittaisi vauvaa kävelytuoliin vaan antaisin luonnon hoidella itse asian- vauva kävelee itsenäisesti sitten, kun hänen elimistönsä ja kroppansa on siihen valmis.

Vierailija
8/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se sopii kyllä muuhunkin kuin kävelyyn. Meillä ainakin esikoinen siinä useimmiten vain istui, ja potki vauhtia vain. Pääsi näin paikasta toiseen, koska ei osannut ryömiä kuin vasta kymmenkuisena.

Olen sitä mieltä, että lapsi oppii kävelemään kun on siihen itse valmis ja luonto sen määrää, en minä. Meille kävelytuoli ei ainakaan ole siksi ostettuna, että sen avulla oppisi kävelemään. Hyvin pienissä määrin siinä esikoinenkin oli, yleensä vain silloin kun jouduin tekemään jotain sellaista, että jouduin ravaamaan huoneiden välissä (siivous, pyykkien laittelu tms) joten pääsi mukaan ilman että jouduin häntä siirtelemään perässäni huoneesta toiseen.

Muuten minusta koko " kävelytuoli" on aika harhaanjohtava nimike. En tiedä miten moni sen avulla oppii kävelemäänkään edes, vai onko se edes vimpaimen tarkoitus?

Vierailija
9/9 |
06.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöltämme fysioterapeutti kielsi kävelytuolin, koska tyttö " jäykisteli" . Ei kuulemma suosittele ns. normaaleillekaan vauvoille, mutta ehkä tässäkin asiassa on jokin kultainen keskitie. Mä kokeilisin ehkä sitten, kun vauva nousee tukea vasten seisomaan.

Vauvan velttoudella tai jämäkkyydellä ei ole väliä. Itse asiassa jäntevän tuntuinen vauva saattaa kävelytuolissa tai hyppykiikussa ylijännittää jalkojaan. Kävelytuoli voi edesauttaa varvistusta, vaikka puolivuotias näyttäisikin seisovan jalat tukevasti alustalla.