Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoutuminen opiskelut ja kotihoidontuki. Osaisko joku auttaa!

Vierailija
15.12.2014 |

Tilanne on tämä:

Olemme muuttaneet hoitovapaani aikana eri paikkakunnalle mieheni työn vuoksi. Minulla jäi vakituinen työpaikka edelliselle paikkakunnalle, josta siis hoitovapaalla.

Nyt suunnittelemme toista lasta ja aion myös hakea opiskelemaan.

Nyt mietin, että kannattaisiko minun irtisanoutua vakipaikastani nyt ja jäädä työttömäksi (alaltani ei niin vain saa töitä) ja saada parempaa rahaa uuteen äitiyslomaan asti?

Koskaan en tule työpaikkaani palaamaan ja jos pääsenkin opiskelemaan, sitten en voi olla irtisanoutumatta.

Nyt olen siis hoitovapaalla ja kituttaminen alkaa olla aika raskasta, kun vielä lapsilisätkin tippuu.

Uusi äitiyspäivärahahan lasketaan vanhalla, jos uusi syntyy 3 v. Sisällä.

Mietityttäviä asioita ovat nyt sitten se, että seuraavan äitiyslomani ajalta ei tietenkään kerry sitten lomia. Mutta mitä muuta haittaa olisi? Osaisitteko neuvoa, miten itse tekisitte? Työllistymistä tuskin tarvitsee pelätä, tradenomeja taitaa olla työttömänä pilvin pimein!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kiitos vastauksista!

Tarkoitus on siis se, että haen töitä ja opiskelupaikkaa, mutta en ole lasta laittamassa hoitoon sen vuoksi, että työkkäri osoittaa jonkun tyhmän kurssin.

Tottakai lähden sitten töihin, jos työpaikka on vähänkään järkevä! Ja ainahan voin palata takaisin pelkälle kotihoidontuelle.

Tällä hetkellä siis tilanne on sellainen, että saisin ansiosidonnaista seuraavan äitiysloman alkuun tai sitten kituuttaisin kotihoidontuella. Mikäli pääsen opiskelemaan, opintotuki laina mukaanlukien on isompi taas kuin kotihoidontuki!

Laittavatkohan työkkäristä heti kursseille? Jos haen työpaikkoja koko ajan ja ilmoitan hakevani ensi syksyksi opiskelemaan? Eli olisin työttömänä n. Puoli vuotta. Mites noita työpaikkoja työkkäristä sitten on porukat saaneet? Itse en aikanaan saanut mistään töitä vaikka kuinka hain! En siis kaupan kassalta enkä siivoamista, koska ei ole siivousalan tutkintoa eikä kokemusta kaupan kassalta. Täällä meilläpäin ei työpaikkoja ole maakunnissa eikä siellä missä asun, joten muualle tuskin pääsen töihin.

Mielelläni ottaisin vaikka heti työpaikan, jos niitä vain olisi tarjolla!

Irtisanoutuminen on minunkin mielestäni reilua työnantajaa kohtaan.

Vierailija
2/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotihoidontukihan laukkaa vaikka karenssi napsahtaisikin! Eli eihän se minun tilanteeni siitä mihinkään muutu. Jotkut eivät ole karenssia saaneet, jos ovat joutuneet perheen vuoksi vaihtamaan paikkakuntaa..

Monilta jäi lienet huomaamatta, että minun on irtisanouduttava jossakin vaiheessa väistämättä, koska en voi vanhalle paikkakunnalle palata töihin..

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin sinä, yrittäisin saada sen toisen lapsen, roikkuisin vanhassa työpaikassa ja kun toisen kanssa tulee ajankohtaiseksi tulee opiskelu ajankohtaiseksi, neuvottelisin työpaikasta irtisanomispaketin

Näin saisit toivomasi lapsiluvun, samalla äitiyspäivärahalla kuin ekankin, cv:si karttuisi tekemättä mitään ja saisit opiskella ansiosidonnaisella. Paperisi olisivat hyvässä kunnossa ja lapsiluku täynnä, kun sitten hakisit töitä.

Vierailija
4/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin sinä, yrittäisin saada sen toisen lapsen, roikkuisin vanhassa työpaikassa ja kun toisen kanssa tulee ajankohtaiseksi tulee opiskelu ajankohtaiseksi, neuvottelisin työpaikasta irtisanomispaketin

Näin saisit toivomasi lapsiluvun, samalla äitiyspäivärahalla kuin ekankin, cv:si karttuisi tekemättä mitään ja saisit opiskella ansiosidonnaisella. Paperisi olisivat hyvässä kunnossa ja lapsiluku täynnä, kun sitten hakisit töitä.

Vierailija
5/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vieroksun ajatusta, että työkokemusta kartoitetaan työnantajan kustannuksella?

Ei ehkä anna hyvää kuvaa uudelle työnantajalle, kun selviää, että on vuosikausia roikottanut toisella paikkakunnalla työpaikkaa ilman mahdollisuutta palata sinne!

Irtisanomispakettia ei ole tulossa kuntatyönantajalta.. Saman äippärahanhan saa muutenkin, jos lapsi syntyy 3 v sisällä ja yliopisto-opiskeluihin tuskin saa ansiosidonnaista.

Taisin siis vastata itselleni ja irtisanoutua ja pyrkiä löytämään töitä uudelta paikkakunnalta ja opiskelemaan. Niitä odotellessa saan parempaa rahaa ainakin karenssin jälkeen.

Ja työkkärin kursseille menen sitten lapsen kanssa, hoitomaksuja en niiden vuoksi ala maksamaan..

Vierailija
6/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sinähän et voi tässä vaiheessa mitenkään tietää palaatk vai et. Mies voi kuolla, jäädä työttömäksi, vammautua, voi tulla ero jne. Voit oikeasti tarvita vielä sen työpaikan. Ja oma urapolkusi näyttää tuhat kertaa paremmalta kuin jos se palajstaa että olet laukannut päättömästi miehen työn perässä, pukerrellut mukuloita ja sitten vielä opiskellut.

Mistä sen joku näkee ettet aio palata??

Ja minä ainakin opiskelen yliopistossa ansiosidonnaisella. Vakityöstä voi myös anoa työttömyyspäivärahan suuruista aikuisopiskelurahaa.

Olet pähkähullu jos nyt irtisanoudt!

Vierailija
7/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse irtisanoutuu, tulee karenssia.Lisäksi nykyään voidaan velvoittaa ottamaan muitakin töitä kuin oman alan.

Vierailija
10/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärtänyt, että miten sä irtisaunoutumalla saisit parempaa rahaa uuteen äitiyslomaan asti. Mutta se on totta, että jos et ikinä aio palata entiseen työpaikkaasi, olisi reilua sekä työnantajaa että sijaisia kohtaan irtisanoutua.

Vierailija
11/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata irtisanoutua. Cv näyttää paremmalta. Eikähän sitä tiedä, tuleeko muita lapsia vai tuleeko esim ero ja tarttetkin sen paikan.

Vierailija
12/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:58"]Mä en ymmärtänyt, että miten sä irtisaunoutumalla saisit parempaa rahaa uuteen äitiyslomaan asti. Mutta se on totta, että jos et ikinä aio palata entiseen työpaikkaasi, olisi reilua sekä työnantajaa että sijaisia kohtaan irtisanoutua.
[/quote]

Ansiosidonnaista joka on suurempi kuin kotihoidontuki.

Ei-ap

Vierailija
13/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit hoitaa opiskelut vauvan kanssa? Tarvitset hoitopaikat lapsille ja sekin maksaa. Työttömyyskorvausta ei tietenkään voi opiskellessa saada, vanhempainpäivärahasta en tiedä.

Vierailija
14/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ansiosidonnaisella saa opiskella!

Vierailija
15/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:13"]Kyllä ansiosidonnaisella saa opiskella!
[/quote]

Ei välttämättä. Se pitää sopia työkkärissä ja sitä lupaa ei myönnetä läheskään kaikille. Jotain harrastusluonteisia opintoja voi tehdä esim avoimessa.

Vierailija
16/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:58"]Mä en ymmärtänyt, että miten sä irtisaunoutumalla saisit parempaa rahaa uuteen äitiyslomaan asti. Mutta se on totta, että jos et ikinä aio palata entiseen työpaikkaasi, olisi reilua sekä työnantajaa että sijaisia kohtaan irtisanoutua. [/quote] Ansiosidonnaista joka on suurempi kuin kotihoidontuki. Ei-ap

[/quote]

Ai jos se itse irtisanoutuu? Tulee 3-6 kk karenssi, eikä mitään rahaa?

Vierailija
17/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta tuossa kirjoitettiin, ettei työttömyyskorvauksella saisi opiskella ollenkaan. Kyllä saa. 

Vierailija
18/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:15"]Niin mutta tuossa kirjoitettiin, ettei työttömyyskorvauksella saisi opiskella ollenkaan. Kyllä saa. 
[/quote]

Pääsääntöisesti ei saa.

Vierailija
19/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. En tunne ketään, joka ei olisi saanut. Opintojen pitää vaan olla järkevät!

Vierailija
20/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 08:58"]Mä en ymmärtänyt, että miten sä irtisaunoutumalla saisit parempaa rahaa uuteen äitiyslomaan asti. Mutta se on totta, että jos et ikinä aio palata entiseen työpaikkaasi, olisi reilua sekä työnantajaa että sijaisia kohtaan irtisanoutua. [/quote] Ansiosidonnaista joka on suurempi kuin kotihoidontuki. Ei-ap

[/quote]

Ai jos se itse irtisanoutuu? Tulee 3-6 kk karenssi, eikä mitään rahaa?
[/quote]

Karenssi tulee, mutta sen jälkeen saa suurempaa rahaa per kk kuin mitä kotihoidontuki on. Jos on ansiosidonnaisella 500 päivää niin kyllä se yleensä kattaa se 3 kk rahattoman ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi