Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoutuminen opiskelut ja kotihoidontuki. Osaisko joku auttaa!

Vierailija
15.12.2014 |

Tilanne on tämä:

Olemme muuttaneet hoitovapaani aikana eri paikkakunnalle mieheni työn vuoksi. Minulla jäi vakituinen työpaikka edelliselle paikkakunnalle, josta siis hoitovapaalla.

Nyt suunnittelemme toista lasta ja aion myös hakea opiskelemaan.

Nyt mietin, että kannattaisiko minun irtisanoutua vakipaikastani nyt ja jäädä työttömäksi (alaltani ei niin vain saa töitä) ja saada parempaa rahaa uuteen äitiyslomaan asti?

Koskaan en tule työpaikkaani palaamaan ja jos pääsenkin opiskelemaan, sitten en voi olla irtisanoutumatta.

Nyt olen siis hoitovapaalla ja kituttaminen alkaa olla aika raskasta, kun vielä lapsilisätkin tippuu.

Uusi äitiyspäivärahahan lasketaan vanhalla, jos uusi syntyy 3 v. Sisällä.

Mietityttäviä asioita ovat nyt sitten se, että seuraavan äitiyslomani ajalta ei tietenkään kerry sitten lomia. Mutta mitä muuta haittaa olisi? Osaisitteko neuvoa, miten itse tekisitte? Työllistymistä tuskin tarvitsee pelätä, tradenomeja taitaa olla työttömänä pilvin pimein!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain irtisanoudu ennen kuin olet selvittänyt TE-toimistolta voiko siitä tulla karenssi.

Jos vaikka ei tulisikaan karenssia niin mikäli työttömyysetuudella ajattelit opiskella, siitäkin on hyvä kysyä onko ala sellainen että työkkäri voi rahoituksen myöntää.

Vierailija
22/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:18"]Höpö höpö. En tunne ketään, joka ei olisi saanut. Opintojen pitää vaan olla järkevät!
[/quote]

Ahaa, mutta minä tunnen useitakin joilta se anomus on evätty vaikka olisi ollut ihan järkevät opinnot. Esimerkiksi eräs hoitoalalle haluava ei saanut opiskella työttömyystuella, joten se on tapauskohtaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:20"]Älä vain irtisanoudu ennen kuin olet selvittänyt TE-toimistolta voiko siitä tulla karenssi.

Jos vaikka ei tulisikaan karenssia niin mikäli työttömyysetuudella ajattelit opiskella, siitäkin on hyvä kysyä onko ala sellainen että työkkäri voi rahoituksen myöntää.

[/quote]

Tulee karenssi. Ja se työttömyysetuudella opiskelu on sovittava etukäteen työkkärin kanssa. Kaikkiin opintoihin sitä ei myönnetä.

Vierailija
24/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö karenssiaikana voi olla kotihoidontuella? Lakkaako kotihoidontuki vai eikö karenssiaika kulje? 

Vierailija
25/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:27"]

Eikö karenssiaikana voi olla kotihoidontuella? Lakkaako kotihoidontuki vai eikö karenssiaika kulje? 

[/quote]

Mä olen ymmärtänyt, että karenssiaika ei liity kotihoidontukeen millään tavalla. Kotihoidontukea saa myös työttömyysajalla, mutta silloin se vähennetään työttömyyskorvauksista. Täten olisi käytännössäkin järkevämpää irtisanoutua ja "kärsiä" karenssi 3kk ja saada sen jälkeen työttömyyskorvauksia, kuin kitkutella olemattomalla kotihoidontuella hamaan tappiin saakka. Ja kuten joku jo totesi, irtisanoutuminen on reilua myös työnantajaa ja sijaisia kohtaan, mikäli aikeita tai mahdollisuuksia takaisin paluuseen ei ole.

Mä itse olen vähän samankaltaisessa tilanteessa ja mulla myös selvityksen alla se, että milloin mun kannattaa irtisanoutua. Odotan sitä päivää oikeastaan innolla.

Vierailija
26/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta on. Tässä neuvoja, mielipiteitä.

Jos haluat maksimoida tukien määrän, kannattaa irtisanoutua hoitovapaan aikana. Koska kun itse irtisanoudut, saat 100 % varmasti karenssin, eli 3 kk ajalta et saa työttömyystukea. Tämä karenssi ei taas millään tapaa liity hoitovapaaseesi, eli saat koko 3 kk ajalta normaalisti sen hoitovapaan ajan kotihoidontuen.

Kääntöpuoli on se, että TE-keskuksissa ei olla tyhmiä ja tavallaan nähdään aikeesi: saada suurempaa tukea ilman aikomusta mennä töihin. Eli voit joutua heidän hampaisiinsa, joutua kursseille tai saada työtarjouksia mitä erinäisimpiin työpaikkoihin, joihin sinun on pakko hakea karenssin uhalla (entisiä työhönosoituksia). Ollessasi työkkärin kirjoilla, et välttämättä saa olla lainkaan rauhassa, vaan päinvastoin. Ammattisuoja kestää vain 3 kk, sen jälkeen sinulla on velvollisuus ottaa minkä tahansa alan töitä vastaan. Tradenomina sut voidaan laittaa siivoamaan junan vessoja toiseen kaupunkiin, työssäkäyntialue on tosi laaja.

Hoitovapaalla ollessasi saat toki pienempää tukea, mutta saat olla täysin rauhassa.

Ja mikäli olet oikeutettu ansiosidonnaiseen, tarkastelukautta ulotetaan aina 7 vuotta taaksepäin. Eli jos saat kaksi lasta siten, että toinen syntyy, kun toinen on alle 3 v, ehdit vielä sen toisen lapsen 3-vuotissynttäreiltä päästä sitten ansiosidonnaiselle.

Vierailija
27/27 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi CV:ssä pitkä työsuhde näyttää paremmalta. CV:ssä ei tartte eritellä, kuinka suuren pätkän olitkaan hoitovapaalla.