Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävätkö teitä mitkään sivistyssanat?

Vierailija
16.10.2021 |

Minua ärsyttää joskus ruokasanasto, mutta tiedän siihen syyn. Syy on, että inhoan ruoanlaittoa eikä ruokasanasto kiinnosta minua lainkaan. Jos joku siis sanoo minulle tehneensä (harvinainen kastike, sivistyssana), se ei ensinnäkään kiinnosta minua ja toisekseen minun pitää silti vaivautua kysymään että mitä se on, vaikka ei kiinnosta.

Kyllä minä jotkut remouladet tiedän, mutta en mitään harvinaisia. Eikä kiinnosta oppia.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan perus yleissivistystä tietää tavanomainen ruokasanasto. Sellainen mitä ravintolan ruokalistalla tyypillisesti tulee vastaan.

Vierailija
2/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan perus yleissivistystä tietää tavanomainen ruokasanasto. Sellainen mitä ravintolan ruokalistalla tyypillisesti tulee vastaan.

Ei apua tästä tuli mieleen eräs treffattava, jolla meni carpaccio ja gazpacho sekaisin :D voi nolous

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jos niitä käytetään leveilymielessä.

Vierailija
4/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ruokalistat ymmärrän, mutta jos joku sanoo bouchemel, pitää kysyä, mitä se on. ap

Vierailija
5/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ruokalistat ymmärrän, mutta jos joku sanoo bouchemel, pitää kysyä, mitä se on. ap

Siis bechamel. Katsokaa nyt. ap

Vierailija
6/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaittoon liittyvät joo, välillä. Miksei voi vaan kuullottaa, suurustaa ja ruskistaa?

Vierailija
7/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei apua tästä tuli mieleen eräs treffattava, jolla meni carpaccio ja gazpacho sekaisin :D voi nolous

Se olisin voinut olla minä. Käytän sujuvasti taiteeseen ja filosofiaan liittyviä sivistyssanoja, ja pidän sivistyksen merkkinä myös sitä, etten pidä nolona sitä, jos deitti ei osaa samoja sanoja kuin minä.

Vierailija
8/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai bechamel ole mitään harvinaista kastiketta? Ja koska osasit käyttää sitä esimerkkinä, taidat, päin vastoin väittämääsi, tietää mistä on kyse.

Jotenkin tulee mieleen että kenkä puristaa nyt jostain ihan muusta syystä, ei kai nyt ruokasanasto todella mene kellään ihon alle.

Joku trauma sun pitää käsitellä että voit rauhottua.

Vierailija
9/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi baristo katsoo kummissaan kun tilaan cafe ole'n mustana?

Vierailija
10/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksittäiset niinkään vaan se, että niitä viljellään jotta kuulostaisi intellektuellilta. Tätä huomaa etenkin yliopiston fukseilla, jotka ovat oppineet hienoja sanoja ja sitten käyttävät niitä arkipuheessakin.

Vierailija
11/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai bechamel ole mitään harvinaista kastiketta? Ja koska osasit käyttää sitä esimerkkinä, taidat, päin vastoin väittämääsi, tietää mistä on kyse.

Jotenkin tulee mieleen että kenkä puristaa nyt jostain ihan muusta syystä, ei kai nyt ruokasanasto todella mene kellään ihon alle.

Minähän sanoin sen ensin väärin, ja tiesin sanan vain siksi, että minulle oltiin sanottu se, olin ärsyyntynyt ja kysynyt, mitä se on.

Kuten sanottu, en pidä ruoanlaitosta eikä se kiinnosta minua. Muiden tekemiä herkullisia ruokia syön kyllä sujuvasti.

Itse asiassa tämä tuli mieleen siitä, että palstalla tuohdutaan, jos joku käyttää vaikka vieraskielistä termiä. Aloin miettiä, ärsyttääkö minua mikään vastaava asia, ja päädyin tähän ruokasanastojuttuun. ap

Vierailija
12/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän sanoin sen ensin väärin, ja tiesin sanan vain siksi, että minulle oltiin sanottu se, olin ärsyyntynyt ja kysynyt, mitä se on.

Kuten sanottu, en pidä ruoanlaitosta eikä se kiinnosta minua. Muiden tekemiä herkullisia ruokia syön kyllä sujuvasti.

Itse asiassa tämä tuli mieleen siitä, että palstalla tuohdutaan, jos joku käyttää vaikka vieraskielistä termiä. Aloin miettiä, ärsyttääkö minua mikään vastaava asia, ja päädyin tähän ruokasanastojuttuun. ap

Edelleen, se että eri asioilla, vaikkapa nyt kastikkeilla, on erilaisia nimiä, riippuen raaka-aineista, valmistustavasta tai alkuperästä, tiesit niitä tai et, ei ole mikään syy ärsyyntyä.

Vierailija
13/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, se että eri asioilla, vaikkapa nyt kastikkeilla, on erilaisia nimiä, riippuen raaka-aineista, valmistustavasta tai alkuperästä, tiesit niitä tai et, ei ole mikään syy ärsyyntyä.

Tietenkään ei ole, mutta jos joku tietää, että toinen ei tiedä ruokasanastoa ja voisi sanoa valkokastike eikä bechamel, mutta sanoo bechamel, se ärsyttää. Valkokastikkeen tajuaa ummikkokin.

Vierailija
14/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. "sivistys" sanojen käyttö osoittaa vain henkilön ylimielistä luonnetta, pyrkimystä käyttää sanoja, joita toinen ei välttämättä tiedä, ja näin alistamaan ja nolaamaan toista, missä ei ole sivistyksen häivääkään.

Niitä sanoja käytetään myös häivyttämään päivänvaloa kestämättömät pyrkimykset, kuten poliitikoista nähdään...

Vierailija
15/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedotusvälineissä suosioon tulleet:

Hybridistrategia

Narratiivi

Eskaloitua

Polarisaatio

Vierailija
16/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tekee sitä, että oppiessaan uuden sivistyssana viljelee sitä koko ajan puheessaan. Mikään ei oo ärsyttävämpää. Jos huomautan asiasta niin sanoo, ettei muista sitä arkisempaa vastinetta xD.

Vierailija
17/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hybridistrategia

Narratiivi

Eskaloitua

Polarisaatio

Ja millä yksittäisillä sanoilla korvaisit edellämainitut?

Mielestäni nuo ovat täysin käyttökelpoisia sanoja silloin kun ne ovat keskustelussa paikallaan, ja todellakin oletan aikuisen kanssakeskustelijan ymmärtävän tuon verran omaa kieltään, sikäli se suomi on.

Vierailija
18/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkomaalaiset sanat ole sivistys sanoja vaan eri kielisiä sanoja . Mutta kyllä ne käy hermoon joskus kun vedetään kielioppia joka läpeen .

Vierailija
19/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hybridistrategia

Narratiivi

Eskaloitua

Polarisaatio

Ja millä yksittäisillä sanoilla korvaisit edellämainitut?

Mielestäni nuo ovat täysin käyttökelpoisia sanoja silloin kun ne ovat keskustelussa paikallaan, ja todellakin oletan aikuisen kanssakeskustelijan ymmärtävän tuon verran omaa kieltään, sikäli se suomi on.

Hybridistrategia = yhdistelmästategia

Narratiivi = kerronta

Eskaloitua = kärjistyä

Polarisaatio = vastakkainasettelu

t:eri

Vierailija
20/20 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne ejakuloituu äärimmilleen, en käytä asiasta suomenkielistä ilmausta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi