Kuinka sotkuinen koti pitää olla että lasu puuttuu asiaan?
Kuulin juuri että tuttavan perheessä on lastensuojelu puuttunut kun on ollut niin sotkuinen koti. En tiedä mitä toimenpiteitä on aloitettu, mutta mietin voiko syy olla vain sotkuinen koti? Ja kuinka sotkuinen sen on täytynyt olla? En ole itse koskaan heillä käynyt, mutta ulkona tavattu.ä ja ihan ulkoisesti kaikki hyvin.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:48"]
kävä tuottaa pettymys , niin paljon kun tahtoisit tuttavasi kustannuksella mässäillä, mutta ei tarvitse olla edes sotkuinen, mulla oli kaks roskapussia odottamassa ovella että lähden vaunuilemaan vauvan kanssa niin neuvolan parikymppinen pikkuterkka teki lasuilmoituksen koska heräsi huoli siitä että en jaksa viedä roskia :D Ja ei todellakaan ollut muuta syytä ilmoitukselle, sen myönsi itsekin. Ja koti todella siisti, olin samana päivänä siivonnut koko huushollin lattiasta kattoon :D
[/quote]
Miksi jätit _kaksi_ roskapussia ovenpieleen, vaikka tiesit, että terkka on tulossa? Tuskin hän yllärikäynnille tuli? Mahtoi tuoksua hyvälle.
[/quote]
Koska olin lähdössä vaunulenkille vauvan kanssa :) ja ei itseasiassa haissut millekkään :D terkkakin pyysi anteeksi hätäisyyttään ja lasun kanssa saatiin makoisat naurut lapsettomille pikkutytöille.
[/quote]miten musta tuntuu, että olet keksinyt jutun :)))))
Meillä on käynyt kotona kolme eri terkkaa, lastensuojelun sossu, kunnan fysioterapeutti, toimintaterapeutti ja vammaispalveluiden sossu. Ei ole kukaan puuttunut roskapusseihin ovensuussa :))))
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:48"] kävä tuottaa pettymys , niin paljon kun tahtoisit tuttavasi kustannuksella mässäillä, mutta ei tarvitse olla edes sotkuinen, mulla oli kaks roskapussia odottamassa ovella että lähden vaunuilemaan vauvan kanssa niin neuvolan parikymppinen pikkuterkka teki lasuilmoituksen koska heräsi huoli siitä että en jaksa viedä roskia :D Ja ei todellakaan ollut muuta syytä ilmoitukselle, sen myönsi itsekin. Ja koti todella siisti, olin samana päivänä siivonnut koko huushollin lattiasta kattoon :D [/quote] Miksi jätit _kaksi_ roskapussia ovenpieleen, vaikka tiesit, että terkka on tulossa? Tuskin hän yllärikäynnille tuli? Mahtoi tuoksua hyvälle. [/quote] Koska olin lähdössä vaunulenkille vauvan kanssa :) ja ei itseasiassa haissut millekkään :D terkkakin pyysi anteeksi hätäisyyttään ja lasun kanssa saatiin makoisat naurut lapsettomille pikkutytöille.
[/quote]
eikös siitä ilmoituksesta kuitenkin jää joku merkintä papereihin?
[/quote]
Tottakai jää "aiheeton ilmoitus"
[/quote]
Ei ole aiheettomia ilmoituksia. On vain ilmoituksia, joiden perusteella ei esim. asiakkuutta aloiteta. Ilmoitus voi silti olla ihan aiheellinen.
Riippuu sotkun laadusta. Leluja on helposti yltympäriinsä ja kenkiä eteisessä keko, mutta yleinen likaisuus kiinnittää huomion. Ehkä merkittävin huolenaihe syntyy, jos asunnossa on näkyvillä lääkkeitä (lasten saatavilla), tyhjiä ja/tai täysiä pulloja isompia määriä ja tupakkaa ei myöskään pitäisi olla lasten saatavilla, ei askeissa, ei täysinä tuhkakuppeina tai maahan heiteltyinä tumppeina.
t: Sossu
Pelkkään avaukseen kommentoin:
Sotkuinen tarkoittaa mulle tavaroiden epäjärjestystä, jota kenen tahansa kodissa on koska tahansa. Kuvittelisin lasun puuttuvan jos koti on likainen, pinnat tahmassa, haisee, vessapönttö on ruskea, tiskiallas tukossa, puhtaita vaatteita tai liinavaatteita ei ole ottaa käyttöön, ikkunoista ei näe ulos, asukkaat haisevat pesemättömiltä.
Kokemusta ei lasusta ole, vaikka epäjärjestys kotona tuon tuosta vallitseekin. :)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:41"]
Riippuu sotkun laadusta. Leluja on helposti yltympäriinsä ja kenkiä eteisessä keko, mutta yleinen likaisuus kiinnittää huomion. Ehkä merkittävin huolenaihe syntyy, jos asunnossa on näkyvillä lääkkeitä (lasten saatavilla), tyhjiä ja/tai täysiä pulloja isompia määriä ja tupakkaa ei myöskään pitäisi olla lasten saatavilla, ei askeissa, ei täysinä tuhkakuppeina tai maahan heiteltyinä tumppeina.
[/quote]
Kiinnostaa eli kysyn, millaisen tarkastuksen sossut tekee käydessään?
Katsovatko kaapit, vaatehuoneet jne? Vai vaan silmämääräisesti asuintilan huoneet+ lapsen huoneen?
Uskaltaakohan sitä ollenkaan synnyttää tätä lasta. Alkoi oikeesti vähän ahdistamaan tää keskustelu.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:41"]
[/quote]
Kiinnostaa eli kysyn, millaisen tarkastuksen sossut tekee käydessään?
Katsovatko kaapit, vaatehuoneet jne? Vai vaan silmämääräisesti asuintilan huoneet+ lapsen huoneen?
[/quote]
Meillä käydessään ainakin vaan katselivat ympärilleen, eivät edes joka huoneessa käyneet. Mihinkään kaappeihin eivät ala kurkkimaan. Kommentoivat, että on oviportit portaikossa ym. turvallisuudesta pidetty huolta, hyvä hyvä... Sotkua kommentoivat, että eihän täällä nyt liikaa sotkua/likaa ole, joillakin vaan on vähän eri käsitykset siivouksesta ja siitä, kuinka sotkuista saa olla. Sotkua saa olla, kunhan ei ole tajuttoman likaista.
Meillä käy perhetyöntekijät, synnytyksen jälkeisen masennukseni takia. Meillä on todella harvoin tosi siistiä. Yleensä lattia täynnä leluja ja vaatteita ympäriinsä, koska meillä ei ole tarpeeksi kaappitilaa. Joskus on saattanut kertyä koko viikon tiskitkin, mutta ei ole lastensuojeluilmoitusta tehty. Sillä senhän takia he täällä käyvät auttamassa, kun mulla menee mun vähäisetkin energiat vauvan hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:56"]
Likainen koti kielii elämänhallinnan ongelmista. Koti voi olla sekaisin (esim. leluja ympäriinsä), mutta likaisuus on eri asia. T. Ls-työntekijä
[/quote]
Ei välttämättä. Se voi kertoa myös siitä, että perhe haluaa noudattaa nykyisiä allergioiden ehkäisysuosituksia. Ei siis pitäisi olla liian puhdasta. Pieni likaisuus on lapsille hyväksi.
[/quote]
Eiköhän tässä nyt tarkoitettu oikeasti saastaisia koteja. Juurikin esim. tiskiallas täynnä tiskejä, yhtäkään puhdasta ei ole kaapeista löytynyt enää viikkoihin. Suurimpaanosaan kasvanut hometta ruoantähteiden takia. Keittiön tasoja ei puhdistettu pitkään aikaan ja hellan päällä niin paksu kerros likaa, että se näyttää induktioliedeltä.
Jääkaapissa pari viikkoa sitten vanhentuneita maitoja, kun ei ole jaksettu heittää pois. Myös muuta jääkaapin hyllyt saastaisia. Likaisia pyykkejä siellä täällä pitkin asuntoa. Tavaroita hujanhajan, päällä pölykerros. Jos lemmikkejä, niin luonnollisesti paskottu ja kusettu ympäri nurkkia.
Sinustako ihan normaalia?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:51"]
Uskaltaakohan sitä ollenkaan synnyttää tätä lasta. Alkoi oikeesti vähän ahdistamaan tää keskustelu.
[/quote]
Jos et meinaa pitää huolta, niin sitten ei juu kannata hankkia lasta.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:48"] kävä tuottaa pettymys , niin paljon kun tahtoisit tuttavasi kustannuksella mässäillä, mutta ei tarvitse olla edes sotkuinen, mulla oli kaks roskapussia odottamassa ovella että lähden vaunuilemaan vauvan kanssa niin neuvolan parikymppinen pikkuterkka teki lasuilmoituksen koska heräsi huoli siitä että en jaksa viedä roskia :D Ja ei todellakaan ollut muuta syytä ilmoitukselle, sen myönsi itsekin. Ja koti todella siisti, olin samana päivänä siivonnut koko huushollin lattiasta kattoon :D [/quote] Miksi jätit _kaksi_ roskapussia ovenpieleen, vaikka tiesit, että terkka on tulossa? Tuskin hän yllärikäynnille tuli? Mahtoi tuoksua hyvälle. [/quote] Koska olin lähdössä vaunulenkille vauvan kanssa :) ja ei itseasiassa haissut millekkään :D terkkakin pyysi anteeksi hätäisyyttään ja lasun kanssa saatiin makoisat naurut lapsettomille pikkutytöille.
[/quote]
Eiköhän nämä "lapsettomat pikkutytöt" tiedä asioista enemmän kuin sinä lapsia porsiva elämänkoululainen. Joillain on katsos elämässään päämääränä mm. käydä kouluja, kun taas jotkut jäävät kotiin persettä kasvattamaan sossun tuella ja siihen puklaamaan ulos pentuja vuoden välein.
Minun kodissani on aina ollut sotkuista, jopa likaista. Lapset takkutukkia ja ei aina vuodenaikaan sopivia vaatteita. Mutta koska olemme akateemisia, lasu pysyy kaukana.
Meillä katsoivat silmämääräisesti ja lasten huoneet halusivat nähdä. Selkeesti huomasin ettei kotimme vastaa heidän normi koteja joita näkevät päivittäin. Lapsilla kuulemma isot huoneet ja hyvä järjestys. Mutta minkä sille voi kun tota huolenaihetta riittää.
Joka ikisen tuntemani tavallisen, normaalin ihmisen kotona on joskus ollut sotkuista ja roskapussi ovella odottamassa... Kuulostaa jotenkin kiusanteolta tollanen lasu ilmoitus roskapussien takia.
Meillä on usein kaksi roskapussia ovella odottamassa seuraavaa uloslähtijää: yksi energiajäte, yksi kaatopaikkajäte. Vai ettekö te muut kierrätä? Kartongit ja paperit viedään noin kerta viikkoon, lasinkeräys tarvittaessa, biojätteet asap(ne viedään astiassa tai ämpärissä joka on myös palautettava). Lisäksi on ongelmajäte kuten paristot. Taitaa tulla jo 7 roskista.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 16:48"]kävä tuottaa pettymys , niin paljon kun tahtoisit tuttavasi kustannuksella mässäillä, mutta ei tarvitse olla edes sotkuinen, mulla oli kaks roskapussia odottamassa ovella että lähden vaunuilemaan vauvan kanssa niin neuvolan parikymppinen pikkuterkka teki lasuilmoituksen koska heräsi huoli siitä että en jaksa viedä roskia :D Ja ei todellakaan ollut muuta syytä ilmoitukselle, sen myönsi itsekin. Ja koti todella siisti, olin samana päivänä siivonnut koko huushollin lattiasta kattoon :D
[/quote]
Ihan syystä tekikin, yksi roskapussi voisi olla ok mutta että 2 kpl ehtinyt jo kertymään? Ja susta tämä on hauska juttu. Ei herranjestas ...
[/quote]
Haha :D toivottavasti tämä oli sarkasmia. Meilläkin on kämpässä yhteensä 6 roskaämpäriä (molemmissa vessoissa yksi ja neljän combo keittiössä) ja vielä erilliset paikat lehdille ja pahville.. Kyllä perheellisenä (ja varsinkin vauvan kanssa) sitä roskaa kertyy. Me viedään sekajätettä 2-3x/viikko, enemmän kuin yksi pussi joka kerta.
[/quote]
Ja tämä on joku ylpeilyn aihe? Ihan käsittämätön määrä roskaa, vähän olisi aihetta tarkastella omaa kulutustapaa. Ihan järkyttävää.