5kk koiranpennun luovutusikä!?
Olen varannut koiranpennun (Chihuahua) pentueesta. Koira myytäisiin minulle vasta 5kk iässä. Onko koira liian vanha jo siinä vaiheessa oppimaan sisäsiistiksi tai muuten vaan sopeutumaan uuteen kotiinsa?
Kommentit (13)
Lähtökohtaisesti oletan, että siellä missä syntyy, opeteaan tuota sisäsiisteyttä :)
Kiitos näistä!
2, millainen chihusi on koirana, luonteeltaan, koulutettavana? :) Kyseinen rotu kiinnostaa paljon, mutta keskustelupalstoilla lukee hyvin paljon negatiivisia juttuja, enkä tunne ketään jolla olisi oma chihuahua.
Syy myöhäiselle luovutukselle on se, että koiran terveydestä halutaan varmistua (sillä on ollut fyysisessä kehityksessä hitautta), eli koira on tarkkailun alla ennen kuin uskalletaan myydä eteenpäin.
ap
Kai saat käydä katsomassa sitä säännöllisesti odotteluajan?
Miksi myöhäisempi luovutus eikä hinnanalennus ja omistajille vastuu terveyden seuraamisesta? Itse jos ottaisin pennun niin haluaisin kyllä itse alkaa koulutuksen ja totuttamisen heti luovutusiän jälkeen. Etenkin kun chihut eivät ole mitään kaikista helpoimpia koulutettavia.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:10"]
Miksi myöhäisempi luovutus eikä hinnanalennus ja omistajille vastuu terveyden seuraamisesta? Itse jos ottaisin pennun niin haluaisin kyllä itse alkaa koulutuksen ja totuttamisen heti luovutusiän jälkeen. Etenkin kun chihut eivät ole mitään kaikista helpoimpia koulutettavia.
[/quote]
Kyllä se kasvattaja on parempi kuin tietämätön ap...
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:12"]
[/quote]
[/quote]
Olen itse ehdottomasti samaa mieltä. En halua ostaa pentua ennen kuin on varmistuttu siitä että se on oikeasti terve, koska jos pennulla on jokin merkittävämpi sairaus, se voidaan joutua lopettamaan jo hyvinkin varhain. On parempi, että pentua valvoo asiantuntija eli kasvattaja. Pitkän välimatkan takia pääsen katsomaan pentua vielä ehkä pari kertaa ennen varsinaista luovutusta, eli en kovin usein ikävä kyllä.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:12"]
[/quote]
[/quote]
Olen itse ehdottomasti samaa mieltä. En halua ostaa pentua ennen kuin on varmistuttu siitä että se on oikeasti terve, koska jos pennulla on jokin merkittävämpi sairaus, se voidaan joutua lopettamaan jo hyvinkin varhain. On parempi, että pentua valvoo asiantuntija eli kasvattaja. Pitkän välimatkan takia pääsen katsomaan pentua vielä ehkä pari kertaa ennen varsinaista luovutusta, eli en kovin usein ikävä kyllä.
ap
[/quote]
Miksi sitten et ota valmiiksi tervettä pentua?
Itse en ottaisi. Jos haluan pennun niin heti luovutusiän jälkeen. Melkein puolivuotias ei ole enää niin pentu. Siinä vaiheessa ottaisin ennemmin sitten jo koulutetun aikuisen koiran vaikkapa jostain eläintenpelastusyhdistykseltä.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:12"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:10"] Miksi myöhäisempi luovutus eikä hinnanalennus ja omistajille vastuu terveyden seuraamisesta? Itse jos ottaisin pennun niin haluaisin kyllä itse alkaa koulutuksen ja totuttamisen heti luovutusiän jälkeen. Etenkin kun chihut eivät ole mitään kaikista helpoimpia koulutettavia. [/quote] Kyllä se kasvattaja on parempi kuin tietämätön ap... [/quote] Olen itse ehdottomasti samaa mieltä. En halua ostaa pentua ennen kuin on varmistuttu siitä että se on oikeasti terve, koska jos pennulla on jokin merkittävämpi sairaus, se voidaan joutua lopettamaan jo hyvinkin varhain. On parempi, että pentua valvoo asiantuntija eli kasvattaja. Pitkän välimatkan takia pääsen katsomaan pentua vielä ehkä pari kertaa ennen varsinaista luovutusta, eli en kovin usein ikävä kyllä. ap [/quote] Miksi sitten et ota valmiiksi tervettä pentua?
[/quote]
Olen varannut tämän pennun ja sitoutunut ottamaan sen, jos se on terve. En pura sitoutumistani tässä vaiheessa, kun pentu todennäköisesti on täysin kunnossa, mutta vaatii vain pidemmän tarkkailuajan.
ap
Saathan pennun edes halvemmalla? Ja mitä jos siinä 5kk paljastuu että ei olekaan ihan terve? Tai vaikka kahden vuoden kuluttua?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:59"]Kiitos näistä!
2, millainen chihusi on koirana, luonteeltaan, koulutettavana? :) Kyseinen rotu kiinnostaa paljon, mutta keskustelupalstoilla lukee hyvin paljon negatiivisia juttuja, enkä tunne ketään jolla olisi oma chihuahua.
Syy myöhäiselle luovutukselle on se, että koiran terveydestä halutaan varmistua (sillä on ollut fyysisessä kehityksessä hitautta), eli koira on tarkkailun alla ennen kuin uskalletaan myydä eteenpäin.
ap
[/quote]
Vastasit itse kysymykseesi. Kyseessä vastuullinen kasvattaja ( chihun kasvattajaksi..), ei myy sairasta yksilöä .
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:38"]
Saathan pennun edes halvemmalla? Ja mitä jos siinä 5kk paljastuu että ei olekaan ihan terve? Tai vaikka kahden vuoden kuluttua?
[/quote]
Pari sataa halvemmalla saan. Jos 5kk kohdalla paljastuu jokin terveysongelma, niin sitten katsotaan tilanteen mukaan, miten pahasta ongelmasta on kyse ja mikä on ennuste, miten sairaus ilmenee yms. Tuo epäilty ongelma on kehityshäiriö ja se selviää hyvin varmasti 5kk ikään mennessä, eli jos häiriö ei tule nyt varhaispentuiässä niin se ei tule enää 2-vuotiaalle koiralle. Tietenkin koira voi sairastua muulla tavalla koska vaan, se olisi tietenkin huonoa tuuria, mutta kaikkihan me voimme.
ap
Ei ole! Oletko kysynyt syytä myöhäiselle luovutusiälle? Otimme oman chihun 4,5 kk iässä ja hyvin meni.