Akuutti Palovamma,vinkkejä?
Kaadoin tehdessäni ruokaa kiehuvat vedet jalkani päälle.koko kattilallisen, piti osua lavuaariin. :) oli monet sukat jalassa ja kipu oli hirveä, revin mahd.äkkiä sukat pois jalasta kun tuntui että ne polttaa mun jalkapöydän, sit jonkun ajan päästä raahauduin kylmään suihkuun.kun pystyin vartin päästä katsomaan nahkarullaa niin näytti että olisi vain yksi nahkakerros irti kiitettävältä alueelta, hetken päästä olikin ruskeenharmaita rakkuloita, "kuplia" ihon alla,ja näytti paljon enemmän hajonneelta kuin aluksi. laitoin rasvaa ja sidokset päälle, nyt polttaa ja särkee, kipu tajuton. olen saanut paljon töissä palovammoja esim.käsiin kun paistanut jotain ym. ja tunnen palohaavat,näin pahaa ei ole koskaan tullut. mitä muuta kannattaa tehdä kuin pitää kylmäkallee päällä? suihkutella en enää voi, sattuu liikaa.
Kommentit (29)
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/MEPILEX-AG-10-x10-CM-1-KPL
Noilla hoidin omat vammat pienillä kivuilla
Menen viimeistään aamusta.. helpotti tavallaan tämä tieto että tuskin on 3 asteen palovamma, sitten olisi kiirus. sattumoisin on aika paha infektio juuri päällä johon laajakirjoinen antibioottikuuri sekä vahviin kipulääkkeisiin luokiteltuja pillereitä, kipuun auttaa vähäsen mutta ei kirvelyä/polttamista vie pois. rasvataitos täytyy siihen saada, saman tekisi nyt päivystyksessä, pakkohan sinne lähteä kun en pysty apteekistakaan mitään taitoksia hakemaan jalkani kanssa, päivystyksessä ensin pakettiin. toiv. pääsen käveleen normaalisti pian, tarkoitan liukasta keliä ja lunta.. ja se että kengät mahtuu jalkaan mikä ei todellakaan ole nyt suurin murhe tän kivun kanssa. :)
Tämä sattui lauantai-iltana,menin sunnuntaina sitten päivystykseen, läheisen painostamana. ainakin 2 asteen, myös 3 asteen palovamman merkkejä, puhkottiin rakkulat auki ja nestettä valui reippaasti. 10cmx10cm kokoinen. antibioottikuuri ja kipulääkkeet. nyt edelleenkin vuotaa, yhden vuorokauden ajaksi laittoi siteen minkä otin eilen pois, nyt taas menossa näyttämään.. vuotaa reippaasti, vereltä näyttää mutta kudosnestettä se vaan on. olisi pitänyt soittaa lanssi. en sitä helposti tee. :) toiv. kukaan muu ei polttele joulupuuhien ääressä itseään.
Ne rasvasidokset on aika tyyriitä mutta suosittelen ostamaan valmiiksi kaappiin ja palovamma geeliä.. niillä pärjää kotonakin ellei vakavaa vammaa. noita hankala lähteä apteekista hakemaan kun jalkaan osui, kädessä ehkä helpompi hoitaa. kesätossuilla joutuu hetken käveleen.
Moikka! Mulla osu keskisormi uunin siihen metalli osaan kunnollinen ottamassa pizzaa sieltä. Mulla mulla on tässä sentin päässä keskisormen kynnestä pieni valkoinen palovamma. Siihen sattuu tai pistelee ja se ei oikeastaan ole kipua vaan tällaista inhottavaa pistelyä. Palovamma on tosi pieni että ei ole edes 1cmX1cm iso. Kertokaa pitäisikö mennä lääkärille vai eikö ole syytähuoleen.
T: 11v
Kaikkein pienimpien palovammojen kuten esim. uunin luukussa sormen polttaminen, äkkiä vaan pullosta JUOKSEVAA HUNAJAA reilusti päälle ja annetaan sen olla siinä kunnes tuntuu jo hyvältä. Mitään jälkeäkään ei jää.
Palovammaan ei saa aluksi laittaa mitään rasvaa, vaan vasta sen jälkeen kun haava on sulkeutunut. Jäätä ei saa myöskään laittaa haavaan, koska voi tulla lisäksi paleltuma. Kylmä vesi 20 min on tärkein asia ensiavussa ja pitää välttää muun vartalon kylmettymistä. Päivystykseen pitää mennä sen jälkeen, kun on ensin viilennetty aluetta vedellä ja näkyy rakkuloita ja alue on iso.
Mulle kävi vuosi sitten jouluna näin: takapuoleni osui vahingossa saunan kiukaaseen. Ehti olla siinä jonkin aikaa ennen kuin tunsin kivun. Tulos: en tuntenut aluksi mitään, mutta hetken kuluttua armoton kipu, joka väheni onneksi rasvalapulla. Vesikello tuli ja istumista koitin välttää. Tänäkin päivänä jälki toisessa kankussa. Eli KYLMÄÄ päälle ja heti.