Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Macaronsin tekijät ja muut jotka asiasta jotain ymmärtävät.

Vierailija
13.12.2014 |

Mikä on suolan tarkoitus valkuaisvaahdossa? Miksi tai miten macaronsin "jalka" syntyy? Valkuaisvaahdon oikea paksuus, niin ettei kuppia kaataessa liikahda vai vähän löysempää? Kuinka tarkkoja ovat ainemäärät? Mantelijauhojen karkeus/hienous?

Olen tehnyt noin 10x kertaakaan onnistumatta ja taas yritän. Neuvoja, en ole kertaakaan saanut jalkaa onnistumaan, maku on ollut hyvä mutta näkö hirveä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkuaisvaahto: metallinen kulho ja vispilä. Ei vettä tai varsinkaan rasvaa tippaakaan pohjalla. Ei keltuaista tippaakaan. Vatkataan kunnes todella kiinteää. Kokkiohjelmissahan tää kulho käännetään (esim. päänpäälle :) ) 10 sekunniksi ja sen pitää pysyä siellä. Suola ilmeisesti helpottaa sitä vaahtoutumista, joskus muistaakseni olen saanut ilmankin suolaa onnistumaan.

Muuten en osaa just noista sanoa :)

Vierailija
2/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Macroneissa vieläkin tärkeämpää tarkat määrät, vaaka on hyvä olla käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan antaa raakojen macaronsien kuivua vähintään kaksi tuntia ennen uuniin laittamista? Näin niihin tulee se rapea kuori. Jos laitat liian aikaisin uuniin, koko leivonnainen lässähtää.

Vierailija
4/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla metallinen kippo? Ja noi tarkat määrät kun ohjeita on miljoona ja ilmeisesti kaikilla niillä joku on saanut kauniita aikaiseksi, epäilen kyllä tekniikka vikaa.

ap

Vierailija
6/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrät on oikeasti tarkat! Ja tuoreista munista ei onnistu. Erottele valkuaiset pari päivää aikaisemmin ja säilytä valkuainen jääkaapissa. Ilmeisesti huoneenlämpöönkin voi jättää yön yli?

Vierailija
7/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:21"]

Miksi pitää olla metallinen kippo? Ja noi tarkat määrät kun ohjeita on miljoona ja ilmeisesti kaikilla niillä joku on saanut kauniita aikaiseksi, epäilen kyllä tekniikka vikaa.

ap

[/quote]

Muovikippoihin jää ilmeisesti helposti rasvaa tai niissä jotenkin se muovi reagoi sen vaahdon kanssa ja se vaahto jää väkisinkin löysäksi. Itse joskus en uskonut, mutta kokeiltuani noin 10 kertaa muovikipossa, ja aina se vaahto jäi liian löysäksi vaikka miten paljon vatkasi, oli pakko uskoa :)

Sen huomaa siitä, että vaikka se pintavaahto olisikin kiinteää, siellä pohjalla on semmoista nestettä. Jos tuommoisen kulhon antaa hetken seistä ja kääntää sitten ylösalaisin. se vaahto tippuu ulos sieltä kulhosta. 

Vierailija
8/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa ei tarvita, tai itse en ole ainakaan koskaan laittanut ja hyvin on onnistunut. Jalka syntyy kun macaronit saa kuivua riittävästi ennen paistoa, myös paistoajan ja -lämpötilan kanssa pitää olla tarkkana. Tunne uunisi. Valkuaisvaahto vatkataan ihan jähmeäksi, mittaa aineet ihan gramman tarkkuudella.  Mantelijauhojen tulee olla erittäin hienoja ja niitä lisätessä ei saa sekoittaa liikaa (ei toki liian vähänkään).

Vierailija
9/9 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen tapa tehdä on harrastelijalle varmempi. Tarvit vaan lämpömittarin. Italialaisella metodilla olen onnistunut joka kerta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi