Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis millä perusteella Kela oikeen korvaa lääkkeitä?!

Vierailija
13.12.2014 |

Ihmettelen tosiaan. Kelan sivujen mukaan tarpeellisiksi katsotut lääkkeet korvataan.

Itselleni puhkesi tällä viikolla raju silmätulehdus, joka voi hoitamattomana johtaa jopa sokeuteen. Lääkkeet maksoivat yli 50€, opiskelijalle siis ihan mukava summa ja todennäköisesti joudun hakemaan vielä lisää. Kela ei korvaa mitään, ei ilmeisesti katso näitä tarpeellisiksi.

Tietääkö joku asiasta enemmän?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kroonisiin sairauksiinkaan kovin muhkeita korvauksia saa, vaan prosentti on alentunut koko ajan. En sairasta hoitsukan mainitsemia tauteja ja lääkkeeni syön säännöllisesti, sillä muuten voisi kohta olla asunnonvaihto edessä eli odottaisi yksiö heikkakankaalla.

Vierailija
22/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin saahan niistä Kela korvauksen jos lääke on määritelty korvattavaksi. Ei Kela kaikkia lääkkeitä korvaa tietenkään esimerkiksi e-pillereistä ei saa kela korvausta jos ne on määrätty ehkäisyyn. Myös moni tilapäinen lääke (kuten antibioottisi silmätulehdukseen) ei ole korvauksen piirissä. Jos valtio joutuisi korvaamaan kaikkia mahdollisia lääkkeitä niin menot olisivat valtavat. Täytyy priorisoida ja tarjota korvausta vain sellaisille lääkkeille, joilla on suuria käyttäjämääriä ja kansanterveydellisiä vaikutuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:55"]Mulle Kela korvaa 100% käyttämistäni mielialalääkkeistä (krooninen sairaus, 1-tyypin bipo) jotka muuten maksaisivat 12 000 vuodessa. Eli tuolla Kelan korvauksella turvataan mun hyvinvointi ja se, että oikeasti saan ja syön ne lääkkeet enkä pyöri pitkin maita ja mantuja psykoosissa.

E-pillereihin ja Thyroxiniin mulla on se pienempi korvattavuus. Thyroxiniin saisin myös 100% korvattavuuden jos saisin aikaiseksi hakea lääkäriltä B-lausunnon. Olen elänyt luulossa, että Kela antaa jonkinlaisen korvauksen kaikkiin kroonisten sairauksien hoitoon.
[/quote]

Jos saat e~pillereihin peruskorvattavuuden eli nykyisin 35 pros. nin ne on kirjoitettu sairauden hoitoon. Miksi Thyroxiniin et saa erityiskorvattavuutta? Kaikilla biboilla ei ole erityiskorvattavuutta, siis koodia 112 KELA~kortissa, on erilaisia ja eriasteista kaksisuuntaisuutta.
[/quote]

Sori, luin huolimattomasti tuon Thyroxin kohdan.

21

Vierailija
24/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:55"]Mulle Kela korvaa 100% käyttämistäni mielialalääkkeistä (krooninen sairaus, 1-tyypin bipo) jotka muuten maksaisivat 12 000 vuodessa. Eli tuolla Kelan korvauksella turvataan mun hyvinvointi ja se, että oikeasti saan ja syön ne lääkkeet enkä pyöri pitkin maita ja mantuja psykoosissa. E-pillereihin ja Thyroxiniin mulla on se pienempi korvattavuus. Thyroxiniin saisin myös 100% korvattavuuden jos saisin aikaiseksi hakea lääkäriltä B-lausunnon. Olen elänyt luulossa, että Kela antaa jonkinlaisen korvauksen kaikkiin kroonisten sairauksien hoitoon. [/quote] Jos saat e~pillereihin peruskorvattavuuden eli nykyisin 35 pros. nin ne on kirjoitettu sairauden hoitoon. Miksi Thyroxiniin et saa erityiskorvattavuutta? Kaikilla biboilla ei ole erityiskorvattavuutta, siis koodia 112 KELA~kortissa, on erilaisia ja eriasteista kaksisuuntaisuutta.

[/quote]

Käsittääkseni ainoastaan psykooseja sairastavat 1-tyypin bipot saavat 100% korvattavuuden. 90-luvulla Kela oli avokätisempi ja antoi myös joillekin 2-tyyppiä sairastaville. Ja e-pillerit tulee mulla monirakkulaisten munasarjojen hoitoon. Thyroxin maksaa sen noin 4e purkki kun korvattavuudella ses saisi omavastuulla eli maksaisi sen 3e. 

Kohdunkaulantulehduksen hoitoon gynen määräämiin lääkkeisiin sain myös jonkinlaiset korvattavuuden. 

17

Vierailija
25/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:31"]

KVG!

http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset

[/quote]

Niin? Aloitusviestissä kerroin katsoneeni nuo Kelan sivut :D

Valmiste voidaan korvata, jos sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) on vahvistanut sille korvattavuuden. Lisäksi edellytetään, että valmiste on määrätty sairauden hoitoon ja kyse on sairausvakuutuslain tarkoittamasta tarpeellisesta sairaanhoidosta.

Sitä lähinnä ihmettelin miksi nuo minulle määrätyt lääkkeet eivät näitä ehtoja täyttäisi.

[/quote]

Miksi mulle ei anneta ilmaiseksi viinaa, se pitää balanssissa!

Ja miksi talvella on kylmä?

Kysy kansanedustalaltasi, joka voisi ryhtyä laajentamaan lääkkeiden korvattavuutta, vaikka aspiriinin kohdalla. Retorisr kysymykset...

Vierailija
26/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli veritulppa.Lääkäri kirjoitti lääkkeen joka maksaa 93 €/ kk,ei ole korvattava lääke.Ei ole rahaa sitä ostaa,sairauslomalla olen.Lääke on siis loppuelämäksi.Olen vasta 28 .

Vierailija
27/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:01"]Kela korvaa lääkkeitä lähinnä lihaville diabeetikoille ja tupakoiville valtimotautisille. Sellaisille, jotka eivät usein käytännössä edes syö lääkkeitään tai välitä terveydestään ollenkaan.

t. hoitsukka
[/quote]

Tuo on niin totta. Kaikista elintapasairauksista kun lopetettaisiin korvaukset, tai ainakin pienennettäisiin, tulisi valtavat säästöt. Toki jos jättää lääkkeet hinnan vuoksi syömöttä, tulee sairaalahoito vielä kalliimmaksi yhteiskunnalle, mutta toisaalta sekin tulisi veloittaa ylisyöneiltä itseltään.

Vierailija
28/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:47"]

Minulla oli veritulppa.Lääkäri kirjoitti lääkkeen joka maksaa 93 €/ kk,ei ole korvattava lääke.Ei ole rahaa sitä ostaa,sairauslomalla olen.Lääke on siis loppuelämäksi.Olen vasta 28 .

[/quote]Pyydät ilman muuta vaihtamaan Marevaniin.