Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis millä perusteella Kela oikeen korvaa lääkkeitä?!

Vierailija
13.12.2014 |

Ihmettelen tosiaan. Kelan sivujen mukaan tarpeellisiksi katsotut lääkkeet korvataan.

Itselleni puhkesi tällä viikolla raju silmätulehdus, joka voi hoitamattomana johtaa jopa sokeuteen. Lääkkeet maksoivat yli 50€, opiskelijalle siis ihan mukava summa ja todennäköisesti joudun hakemaan vielä lisää. Kela ei korvaa mitään, ei ilmeisesti katso näitä tarpeellisiksi.

Tietääkö joku asiasta enemmän?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla krooninen sairaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa noista kelakorvauksista sanoa, varmaan google kertoisi jotain jos jaksaisi etsiä.
Mutta kun opislelin ja rahat oli tiukalla, mä monesti sanoin lääkärissä että jos löytyisi joku edullinen lääke vaivaan, niin voisiko lääkäri kirjoittaa sitä. Kaikista lääkkeistä kun ei ole halvempaa versiota, johon apteekki voi lääkkeen vaihtaa. Usein lääkäri löysikin budjetille sopivammat lääkkeet :)

Vierailija
4/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu on sitä varten että saat apua jos ei ole rahaa lääkkeisiin. Useinkuitenkin prioriteettikysymys.

Vierailija
5/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:31"]

KVG!

http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset

[/quote]

Niin? Aloitusviestissä kerroin katsoneeni nuo Kelan sivut :D

Valmiste voidaan korvata, jos sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) on vahvistanut sille korvattavuuden. Lisäksi edellytetään, että valmiste on määrätty sairauden hoitoon ja kyse on sairausvakuutuslain tarkoittamasta tarpeellisesta sairaanhoidosta.

Sitä lähinnä ihmettelin miksi nuo minulle määrätyt lääkkeet eivät näitä ehtoja täyttäisi.

Vierailija
6/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti korvauksen piiristÄ tippuu lÄÄkkeitÄ. KÄvin eilen ostamassa Cocillannaa, yskÄlÄÄkettÄ, ei siitÄkÄÄn, kuten ei monesta muuustakaan enÄÄ saa peruskorvattavuutta. NÄin on ollut aina.

Vierailija
7/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa kyllä on sen verran ettei onneksi tarvitse sossun luukulle mennä ja tarvittaessa tietysti poikaystävä lainaa. Kummastuttaa vaan tuo käytäntö, kun muistelen aiemmin saaneeni "turhempiinkin" lääkkeisiin melko isonkin Kela-korvauksen.

- ap

Vierailija
8/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:31"]

KVG!

[/quote]

Valmiste voidaan korvata, jos sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) on vahvistanut sille korvattavuuden. Lisäksi edellytetään, että valmiste on määrätty sairauden hoitoon ja kyse on sairausvakuutuslain tarkoittamasta tarpeellisesta sairaanhoidosta.

Sitä lähinnä ihmettelin miksi nuo minulle määrätyt lääkkeet eivät näitä ehtoja täyttäisi.
[/quote]

No etkö ap tajua että ei se kela voi korvata kaikenmaailman lääkkeitä? Siellä on joku lautakunta joka katsoo mitkä lääkkeet korvataan ja that's it. Oisit itse kysynyt lääkäriltä mahd. Edullista lääkettä.

Vierailija
9/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitkäaikaiset loppuelämän kestävät lääkkeet kuten meikän elintasosairaus 2-tyypin diabetes on melkein kokonaan korvattava. Samoin edesmenneen isäni keuhkoahtaumatauti lääkkeet ja sekin ihan itse keuhkonsa pilannut polttamalla röökiä.

Sori yhteiskunta.

Vierailija
10/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:31"]

KVG!

[/quote]

[/quote]

Viittaan aiempaan vastaukseeni. On valtava mÄÄrÄ lÄÄkkeitÄ joista ei saa korvausta, nÄin ollen KELA:n korv.kattokaan ei kerry noiden lÄÄk.osalta.

7

Vierailija
11/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:31"] KVG! http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset [/quote] Niin? Aloitusviestissä kerroin katsoneeni nuo Kelan sivut :D Valmiste voidaan korvata, jos sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva Lääkkeiden hintalautakunta (Hila) on vahvistanut sille korvattavuuden. Lisäksi edellytetään, että valmiste on määrätty sairauden hoitoon ja kyse on sairausvakuutuslain tarkoittamasta tarpeellisesta sairaanhoidosta. Sitä lähinnä ihmettelin miksi nuo minulle määrätyt lääkkeet eivät näitä ehtoja täyttäisi. [/quote] No etkö ap tajua että ei se kela voi korvata kaikenmaailman lääkkeitä? Siellä on joku lautakunta joka katsoo mitkä lääkkeet korvataan ja that's it. Oisit itse kysynyt lääkäriltä mahd. Edullista lääkettä.

[/quote]

Mikä sua vaivaa? Jos sinusta ap kysyy hölmöjä, painu muualle siitä viisastelemasta. Et ole selvästi ymmärtänyt ap:n pointtia, joten pysy poissa!

Ap, kysyt olennaista juttua. Epäilen, että Kela-korvattavuuden piiristä on poistunut todella paljon sellaisia lääkkeitä, joita on aiemmin korvattu. Ei paljon auta rinnakkaisvalmisteet, jos nekin ovat kalliita (lääkäriltä EI tarvitse kysyä erikseen toista lääkettä, sen saa apteekista muutenkin, koska apteekit on velvoitettu ehdottamaan halvempaa rinnakkaisvalmistetta, tämä kommenttina 9:lle, jonka kettuilu ei tältäkään osin mennyt ihan ns. maaliin).

Esim. itse syön lonkan nivelrikon takia glukosamiinivalmistetta, joka lykkää parhaassa tapauksessa kymmenkunta vuotta lonkkaleikkaukseen joutumista. Aiemmin sain siitä Kela-korvauksen, mutten enää pariin vuoteen ole saanut, kun se on kuulemma "lisäravinne", vaikka reseptiä vaatiikin ja pitää säryt poissa lonkastani.

Persiistähän tämä on, tuokin lääke maksaa minulle joka kk 40 euroa, eikä kartuta lääkekattoa ollenkaan, koska EI OLE KELA-KORVATTAVA....

Vierailija
12/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:38"]Rahaa kyllä on sen verran ettei onneksi tarvitse sossun luukulle mennä ja tarvittaessa tietysti poikaystävä lainaa. Kummastuttaa vaan tuo käytäntö, kun muistelen aiemmin saaneeni "turhempiinkin" lääkkeisiin melko isonkin Kela-korvauksen.

- ap
[/quote]
Miksi valitat jos rahaa on? Elämässä on varauduttava sairastumiseen.

Vierailija
13/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:38"]

No etkö ap tajua että ei se kela voi korvata kaikenmaailman lääkkeitä? Siellä on joku lautakunta joka katsoo mitkä lääkkeet korvataan ja that's it. Oisit itse kysynyt lääkäriltä mahd. Edullista lääkettä.

[/quote]

No tajuan toki ettei kaikkia lääkkeitä korvata. Olen vain jotenkin ollut siinä uskossa, että välttämättömät lääkkeet korvataan (kuten nämä silmätipat ja -voiteet, joita ilman voisin näkövammautua/sokeutua). Eikä kyse nyt niinkään ollut rahasta, ihan yleisesti vaan ihmettelin.

- ap

Vierailija
14/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, löysin netistä tämän uutisen. Olit oikeassa, Kelan korvauksia on paitsi vähennetty (siis niiltä lääkkeiltä, joilta sitä saa on prosenttiosuutta pienennetty), myös poistettu osalta lääkkeistä kokonaan.

http://yle.fi/uutiset/kela-korvauksia_leikattiin__laakkeet_kallistuivat_monelle/7629526

12

Vierailija
15/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:45"]

Miksi valitat jos rahaa on? Elämässä on varauduttava sairastumiseen.

[/quote]

Voi herranjestas, menipäs jollain nyt tunteisiin :D Se että mulla on jonkin verran säästöjä töistä, ei toki tarkoita että hirveästi ylimääräistä löytyisi. Juurikin sen verran, etten ole pulassa tällaisten yllättävien menojen takia. En mielestäni valittanut, kummastelin vain.

- ap

Vierailija
16/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Kela korvaa 100% käyttämistäni mielialalääkkeistä (krooninen sairaus, 1-tyypin bipo) jotka muuten maksaisivat 12 000 vuodessa. Eli tuolla Kelan korvauksella turvataan mun hyvinvointi ja se, että oikeasti saan ja syön ne lääkkeet enkä pyöri pitkin maita ja mantuja psykoosissa.

E-pillereihin ja Thyroxiniin mulla on se pienempi korvattavuus. Thyroxiniin saisin myös 100% korvattavuuden jos saisin aikaiseksi hakea lääkäriltä B-lausunnon. Olen elänyt luulossa, että Kela antaa jonkinlaisen korvauksen kaikkiin kroonisten sairauksien hoitoon.

Vierailija
17/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvaa lääkkeitä lähinnä lihaville diabeetikoille ja tupakoiville valtimotautisille. Sellaisille, jotka eivät usein käytännössä edes syö lääkkeitään tai välitä terveydestään ollenkaan.

t. hoitsukka

Vierailija
18/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet on myös jaettu eri korvausluokkiin.joistain lääkkeistä korvausta saa vain muutaman euron, joistain 100 %. Antibiooteista varmaan harvemmin saa isoja korvauksia.

Vierailija
19/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:55"]

Mulle Kela korvaa 100% käyttämistäni mielialalääkkeistä (krooninen sairaus, 1-tyypin bipo) jotka muuten maksaisivat 12 000 vuodessa. Eli tuolla Kelan korvauksella turvataan mun hyvinvointi ja se, että oikeasti saan ja syön ne lääkkeet enkä pyöri pitkin maita ja mantuja psykoosissa.

E-pillereihin ja Thyroxiniin mulla on se pienempi korvattavuus. Thyroxiniin saisin myös 100% korvattavuuden jos saisin aikaiseksi hakea lääkäriltä B-lausunnon. Olen elänyt luulossa, että Kela antaa jonkinlaisen korvauksen kaikkiin kroonisten sairauksien hoitoon.

[/quote]

Joo, niin moni on ajatellut, mutta tosiaan noin ei enää ole, että lääkärin määräämiin lääkkeisiin saisi Kela-korvauksen.

12

Vierailija
20/28 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:55"]Mulle Kela korvaa 100% käyttämistäni mielialalääkkeistä (krooninen sairaus, 1-tyypin bipo) jotka muuten maksaisivat 12 000 vuodessa. Eli tuolla Kelan korvauksella turvataan mun hyvinvointi ja se, että oikeasti saan ja syön ne lääkkeet enkä pyöri pitkin maita ja mantuja psykoosissa.

[/quote]

Jos saat e~pillereihin peruskorvattavuuden eli nykyisin 35 pros. nin ne on kirjoitettu sairauden hoitoon. Miksi Thyroxiniin et saa erityiskorvattavuutta? Kaikilla biboilla ei ole erityiskorvattavuutta, siis koodia 112 KELA~kortissa, on erilaisia ja eriasteista kaksisuuntaisuutta.