Tanskalainen Lego on muuttamassa lelunsa sukupuolineutraaleiksi
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa aiotaan nyt kieltää poikien ja tyttöjen hyllyt lelukaupoista. Enpä tiedä miten Yhdysvalloissa, mutta enpä ainakaan Suomessa ole ikinä nähnyt poikien ja tyttöjen hyllyjä, ei niitä ole mitenkään merkattu. Eikä kukaan ole koskaan kassalla kysellyt, että tuleehan tämä robotti nyt varmasti pojalle, tai että onhan sulla tytär, ku kerta tän nuken ostat. Eli en ymmärrä mitä tuollakin ajetaan takaa, ja mitä sillä halutaan. Pitäisikö autot ja nuket olla sekaisin hyllyillä? Se nyt vaan tekee ostosten teon asiakkaalle hankalaksi. Vähän samalla tavalla kuin jos yhtäkkiä vaikka Prismassa alushousut siirrettäisiinkin maitohyllylle, ja karkkiosastolle laitettaisiin muutama rivi makkaraa.
Nonni. Kaupoista saa muutenkin tuotteita hakemalla hakea ja jos nyt laitetaan ne täysin sekaisin niin juuri mitä sanoit, vielä hankalempaa.....
Sama kun joku meuhkasi, että miksi naisten ja miesten osastot vaatekaupoissa erikseen. Olisiko vaikka vartalomallin takia? Tosi kiva, jos kaikki miesten ja naisten farkutkin olisivat täysin sekaisin niin kiva etsiä sieltä joukosta niitä naisten kropalle sopivia. Miehen farkut kun laitat jalkaan, niin tuskimpa reiden yli saisit vedettyä.
Itse asiassa näinä pillifarkkujen aikoina olen huomannut, että reitevälle, persevälle ja kapeavyötäröiselle naisruumiille sopii nykyfarkuista parhaiten -tadaa- miesten bootcut-farkut. Jos vielä jostain jotkut perinteiset löytää, miesten housutkin on nykyään aika kapeita. Samoin miesten puvunhousut istuu minulle paremmin kuin mitään, mitä naistenosastolta löytyy.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainenhan se alunperin oli. Oli peruspalikoita, oli satuhahmoja.
Alun perin taisi kyllä olla vain niitä peruspalikoita? Omat Lego-muistoni ovat 70-luvulta, ei silloin mitään hahmoja vielä ollut.
Niinpä ajattelinkin otsikon nähdessäni, että ainahan legot ovat olleet sukupuolineutraaleja. Vai onko ne punaiset peruspalikat tyttöjä ja siniset poikia?
Mä olen itse asiassa kaivannut jo pitkään legolta esim niitä Creator 3-in-1 paketteja sellaisia, mitkä (useammin) innostaisivat tyttöjä - sopivan värisiä palikoita ja voisi rakentaa vaikkapa keiju-yksisarvinen-glitterkulkuneuvo.
Mun kokemuksen mukaan moni tyttö voisi kiinnostua enemmän tuosta ohjatusti luovasta rakentelusta - nyt nuo ns "tyttöjen Legot" tuppaa olemaan vain "rakenna (tai varmaan isi auttaa) prinsessalinna ja leikin siinä Frozen hahmon kanssa tai korkeintaan rakenna eläinsairaala ja leiki siinä niitten pienten eläinhahmojen kanssa." - sellaisia kunnon kokoamishaasteita, tai esim "tee oma glitter-robottisi" sarjoja ei legolta löydy vaan jos tyttö on kiinnostunut mekaniikasta niin sitten tytön kuuluu olla kunnolla "poika" myös värimieltymyksineen.
Toivottavasti siis saadaan perinteisiä "tyttöjen värejä ja glitterpalikoita" niinkin rakentelukykyä haastaviin paketteihin myös!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että millä tavalla niistä leluista tehdään sukupuolineutraaleja. Eihän niissä nytkään lue, että tämä auto on pojille tai että tämä prinsessalinna on tytöille? Ihan vapaasti saavat lapset valita mitä haluavat ja sekopäiset äidit saavat trans-kiimoissansa ostaa pojallensa sen prinsessan, jos haluavat. Ei siinä paketissa lue, että se on tytöille, eikä varmaan myyjäkään kieltäydy sitä myymästä poikalapsen äidille. Niin? Miten niistä tehdään neutraaleja?
Tätä minäkään en ymmärrä, kun ei niitä ikinä ole jaoteltu mitenkään vaan ne jakautuvat ihan luonnollisesti sen mukaan, mitä lapset haluavat ostaa. Onko tyttöjen legoissa sitten liikaa pinkkiä? Parempi laittaa harmaaksi kaikki, tosin en tiedä haluavatko tytötkään niitä sitten enää.
Oli miten oli, itseään vaan ampuvat jalkaan, todennäköisesti kohderyhmääkin ja maailma ei pelastu tälläkään toimenpiteellä. Voi hölmöläisen helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskakohan vaate- ja kenkäkaupoissa on vain osasto VAATTEET tai KENGÄT? Etsi sieltä sitten! 🥴
Sitähän se nykyäänkin on: Etsi sieltä sitten! Jotakin, mikä sopii itsellesi.
Esimerkiksi urheilujalkineet on nimetty miesten ja naisten malleiksi ennen muuta lestin leveyden perusteella. Joskus sopii paremmin se "väärän" sukupuolen kenkä. Miksei sitä sitten voisi ostaa? Ja miksei voi olla kaikki kengät yhdessä vain erilaisina malleina, joista kukin voi valita itselleen sopivimman?
Tottakai voi ostaa väärän sukupuolen kengät. Se nyt vain on niin, että miesten kengät alkavat usein koosta 40, mikä on liian iso suurimmalle osalle naisista. Vaikeuttaa oleellisesti sopivien kenkien löytämistä, kun puolissa malleista ei edes ole omaa kokoa, ja kaikki mallit on yhdessä ilman erottelua.
Mukavampi muutenkin shoppailla sellaisissa kenkäkaupoissa, missä kaikki kengät on jaoteltu omiin hyllyihinsä koon mukaan. Ei tartte ihastua malliin ja todeta että taaskaan ei ole omaa kokoa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa aiotaan nyt kieltää poikien ja tyttöjen hyllyt lelukaupoista. Enpä tiedä miten Yhdysvalloissa, mutta enpä ainakaan Suomessa ole ikinä nähnyt poikien ja tyttöjen hyllyjä, ei niitä ole mitenkään merkattu. Eikä kukaan ole koskaan kassalla kysellyt, että tuleehan tämä robotti nyt varmasti pojalle, tai että onhan sulla tytär, ku kerta tän nuken ostat. Eli en ymmärrä mitä tuollakin ajetaan takaa, ja mitä sillä halutaan. Pitäisikö autot ja nuket olla sekaisin hyllyillä? Se nyt vaan tekee ostosten teon asiakkaalle hankalaksi. Vähän samalla tavalla kuin jos yhtäkkiä vaikka Prismassa alushousut siirrettäisiinkin maitohyllylle, ja karkkiosastolle laitettaisiin muutama rivi makkaraa.
Nonni. Kaupoista saa muutenkin tuotteita hakemalla hakea ja jos nyt laitetaan ne täysin sekaisin niin juuri mitä sanoit, vielä hankalempaa.....
Sama kun joku meuhkasi, että miksi naisten ja miesten osastot vaatekaupoissa erikseen. Olisiko vaikka vartalomallin takia? Tosi kiva, jos kaikki miesten ja naisten farkutkin olisivat täysin sekaisin niin kiva etsiä sieltä joukosta niitä naisten kropalle sopivia. Miehen farkut kun laitat jalkaan, niin tuskimpa reiden yli saisit vedettyä.
Itse asiassa näinä pillifarkkujen aikoina olen huomannut, että reitevälle, persevälle ja kapeavyötäröiselle naisruumiille sopii nykyfarkuista parhaiten -tadaa- miesten bootcut-farkut. Jos vielä jostain jotkut perinteiset löytää, miesten housutkin on nykyään aika kapeita. Samoin miesten puvunhousut istuu minulle paremmin kuin mitään, mitä naistenosastolta löytyy.
ohis
Häh? Jos sulla on hoikka vyötärö ja isompi persaus niin eihän "miesten malli" mitenkään voi olla sen parempi? Eihän tuo ole tyypillinen miesten housujen malli laisinkaan , koska miehillä ruumiin malli tyypillisesti on vielä enemmän kuutio tai kärjellään seisova kolmio ?
Vierailija kirjoitti:
Ei leluja kai sinänsä, mutta mallistoja ei enää markkinoida tyttö- ja poikaoletetuille erikseen. Tosin tämä ei voi olla vaikuttamatta tulevaisuuden tarjontaan.
Ei kai niitä ennenkään ole mitenkään sidottu sukupuoleen. Itse olen tyttölapsena leikkinyt legoilla, eikä siinä ollut mitään erikoista.
Eli siis kolme Legopalikan kuudesta pikku-ulokkeesta muutetaan samankokoisiksi syvennyksiksi. Niinkö?
onneksi ap ei muistanut laittaa mitään lähteitä juttuun.
Miau😁