4kk vauva 61cm pitkä ja painaa 8,5kg
Syntynyt 2,5 kilosena, ollut sairaalassa ensimmäisen elinkuukauden nenämahaletkussa, joten korvikkeella on menty 1,5kk iästä asti. (Ei huolinut tissiä kun lopulta sairaalassa todettiin että pullo on parempi vaihtoehto jotta joskus pääsisi kotiinkin.) en heru pumpulle.
Ei tyydy vähempään, oon jopa koittanut laimentaa maitoa vedellä mutta sitten nälkä tulee jo tunnin päästä uudelleen. Nyt syö 140ml 2-2,5 tunnin välein - niin yöllä kuin päivällä. Nyt alkanut saada soseita jotta vatsa täyttyisi nopeampaan, mutta energiamäärä pysyisi matalampana.
Keitään kohtalotovereita, millainen lapsi on ollut vanhempana?? Mitään vinkkejä? Lapsi kyllä on aktiivinen ja leikitään paljon. Hän ei kuitenkaan osaa vielä esim. kääntyä.
Kommentit (9)
No anna ruokaa. Meidän 4kk on 8,4kg ja syö tissiä 2h välein ympäri vrk. En oo ajatellu vielä et olis epänormaalia. Kai se kuitenkin pitää 5kk nla:ssa ottaa puheeksi ja kysyä neuvoja.
Poikani syntyi hoikassa kunnossa n. 3100 g ja 50 cm. 4 kk mitat 7445 g ja 65cm. 3 kk:na aloitettiin vellit, kun maitoa veti päälle 2 litraa vuorokaudessa ja kaikki tuli läpi eikä pitänyt nälkää. Annoin aamuin ja illoin jonkun vellin + yhden päivällä. Siitä huolimatta korvikekulutus oli 1,5 litraa. En kylläkään huolestunut missään vaiheessa. Soseita piti alkaa " maistelemaan" 4 kk iässä, mutta herra lärppi heti pienet piltit naamaansa, eli menu oli aamulla 2 dl velli, 2,5 dl maito, lounaana piltti, välipalana maito ja päivällisaikaan toinen piltti + maito, sitten iltavelli ja taas maitoa 3 dl, jonka jälkeen nukkui yön läpi. Jotkut vauvoista tuppaa syömään. Poika on nyt 1 v 2 kk ja pituus 81 cm ja painoa 11-12 kg kotimittauksella. Ihan hyvin kasvanut, ei mitään vikaa missään päin, ihan tasaisesti kasvanut nollakäyrällä :)
Oli kyllä absurdia, kun niinsanotusti vastasyntynyt, avuton ja pieni 4 kk rumppasi kuin raksaäijä ja olo oli sellainen, ettei mitään muuta ole kerennyt tekemäänkään, kuin ahtanut koko päivän yhden ikinälkäisen kupuun mättöä.
Anna lapsen syödä, hyvä ihminen. Jos pelkäät, että lapsesta tulee lihava, jätä keksit ja karkit hyllyyn viiden vuoden kuluttua. Noin pienen syömisiä ei rajoita kuin hullu tai tyhmä. Kumpi haluat olla?
Itse en olisi ollut huolissani, mutta TYKS vaati ajan lapselleni ravitsemusterapeutille, kyllä luit oikein. Omasta mielestäni lapsi on vain söpö pyöreä vauva, mutta kun lastenlääkäri sanoo että onpas lihava täytyy tehdä jotain, niin kyllä siinä itse paniikkiin menee... Tuli nimenomaan siitä huono omatunto että olisiko muka pitänyt rajoittaa näin nuoren syömistä jollain tapaa...
Ap
Miksi olitte sairaalassa? Oliko hän etuaikainen?
Hän ei ollut etuaikainen (rv 38+4), synnytys oli vain haastava ja sen vuoksi hörppäsi lapsivettäkin; keuhkoputkentulehdus ja viikon suonensisäinen antibioottikuuri. Sen jälkeen edelleen laiska syömään, ei jaksanut imeä. Myös keltaisuutta oli pitkään, jonka vuoksi joutui olemaan valossa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 06:59"]Hän ei ollut etuaikainen (rv 38+4), synnytys oli vain haastava ja sen vuoksi hörppäsi lapsivettäkin; keuhkoputkentulehdus ja viikon suonensisäinen antibioottikuuri. Sen jälkeen edelleen laiska syömään, ei jaksanut imeä. Myös keltaisuutta oli pitkään, jonka vuoksi joutui olemaan valossa.
[/quote]
Lisään vielä; keuhkoputkentulehdus uusiutui antibioottikuurista huolimatta, joutui jäämään vielä toisellekin kuurille.
Ap
apua! eihän vauvaa voi nälässä pitää! ruokaa annat vaan ku vauva sitä pyytää. onhan vauvasi melkoisen painava, mutta kyllä vauvat yleensä itse osaa säännöstellä syömisiään. sitten kun vauva lähtee liikkeelle, tasaantuu myös paino.
Lisään; neuvolassa ei olla huolissaan, sairaalassa kontrollikäynneillä huomautettu että asialle pitäisi jotain tehdä. Kokeita otettu (diabetes, kilpirauhaset, munuaiset jne.), vauva niiden perusteella täysin terve. Jos en anna tarpeeksi ruokaa, huutaa vaan niin kauan että on seuraavan ruokailun aika. Olen niin neuvoton!!!!
Ap