Elän toimeentulotuella. Minulla on 700 euron talvitakki.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 03:17"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 03:04"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:02"]
Välillä tuntuu tyhmältä käydä töissä ja maksaa veroja, että toiset voi ostaa niillä rahoilla 700 euron takin.
[/quote]
Niin, voisihan sen tuen tuhlata aina saman tien niin ei jäisi säästöön vaaterahoja.
[/quote]
Niin tai sen voisi käyttää johonkin hyödylliseen kuten vuokraan tai ruokaan.
[/quote]
Eiköhän apee ole ruokansa ja vuokransa maksanut, oletko nyt ihan oikeasti katkera siitä, että joku toimeentulotuella elävä pystyy säästämään eikä tuhlaa rahoja heti. Järkkyikö maailmasi nyt kun kaikki toimeentulotuen asiakkaat eivät tuhlaa rahojaan viinaan ja tupakkaan?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 03:46"]Minäkin elän toimeentulotuella. Minulla on yksi halpa takki, 40e ja kestänyt yhden talven ja menee ainakin toisenkin. Toinen takki on myös halpa, muistaakseni 40e silloin kun ostin, kestänyt 6 vuotta. Sitten on yksi kalliimpi takki, 100e, kestänyt kolme vuotta ja toppaliivi 40e, kestänyt 5 vuotta. Aina kallis ei tarkoita laatua ja toisin päin :)
[/quote]
Onko joku takeista niin lämmin, että et tarvitse talvella alle muuta kuin normaalin paidan? Mitä teet noin monella takilla? :o
Typerä ostos Suomen pakkastalveen, mikäli siis sellainen tulisi! On niin lyhyt, ettei takapuolta lämmitä, ei edes alaselkää kunnolla! Luulis että tuolla rahalla olisi voinut vähän laittaa lisää kangasta, että lämmittäisi enemmän... Jos ap on rahat säästänyt, ihan ok mn mielestä. Olisi kiva vielä tietää mitä vauhtia säästit.
Käyn täyspäiväisesti töissä. Asumisen, ruoan ja lasten vaatteiden/harrastusten jälkeen minulle ei jää juuri lainkaan rahaa. Omistan kaksi talvitakkia. Toisen olen saanut äidin ystävältä käytettynä, toisen (laadukkaan) ostanut kirpparilta 5 eurolla. Ovat molemmat kestäneet jo noin 5 vuotta.
Mikä teitä ihmisiä vaivaa, kun ostatte 700 euron takkeja? Mikä meidän yhteiskuntaa vaivaa, kun toimeentulotuella on varaa säästää 700 euron takkeihin???
Olen hyvin hämmentynyt.
Siis oikeastiko tuosta takista maksoit 700e?? Älä kuseta...
Kyllä on väki heti kateellisia, kun joku onnistuu säästämään pienistä rahoista. Tätähän täällä on huudeltu iät ja ajat ja nyt kun joku kerrankin on niin tehnyt ja SÄÄSTÄNYT niin hyökätään kuin kapinen hyeenalauma saaliin kimppuun.
Itsellä myös pienet tulot, joskaan ne eivät koostu toimeentulotuesta, ja säästän itsekin kivoihin, kalliimpiin asioihin.
Mä en ymmärrä miten te saatte ne muutaman kympin takit yhdessä talvessa rikki. Ryynäättekö kännissä pitkin ojia vai miten se on mahdollista? Mä olen aina käyttänyt vain noita "halpistakkeja", eikä yksikään ole mennyt rikki, vaikka ovat muutamia vuosia vanhoja.
Ap sanoi, että säästi muutaman kuukauden. Olisi tuon rahan voinut laittaa vaikka viinaan, mutta nyt siitä jäi sentään jotain käteen. Mä itse en olisi ostanut, ihan hirveän ruma takki, mutta jokainen tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 07:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 03:22"]
Nostan työttömyystukea ja muita tukia mutta omistan useamman Chanelin laukun, suosikki merkkini on kuitenkin Mulberry ja sieltäkin useampi laukku. Takit on kaikki burberryä ja yksi takki canada gooselta. Ja niin edellen. Mitä haluat kysyä minulta?
Eiköhän ne tuet oo just sitä varten että ne jelppais sillon kun menee huonosti, niinkun nyt itse olen palannut ulkomailta eikä töitä tarjottukkaan tarjottimella. Olen kuitenkin maksanut Suomessa veroja lähemmäs puolet tuloistani monen vuoden ajan ja tiedän että tilanne on väliaikainen, sitä varten ne tuet oikeasti on kehitetty. Ei elättämään laiskoja ihmisiä vuosi tolkulla, eri asia ne joilla tapahtunut jotai joka oikeasti estää työn teon.
[/quote]
Mutta sä olet työkuntoinen eli kyse on enemmänkin nirsoilusta mitä työtä sitä viitsit tehdä. Minusta on paljon törkeämpää että sinä elät tuilla kuin että ap. elää tuilla. Ap:lla oli terveysongelmia, hän ei ollut työkuntoinen ja vajaakuntoisena on käytännössä mahdotonta saada töitä. Ne tuet on tarkoitettu henkilöille jotka eivät voi käydä töissä ei niille joita ei huvita käydä töissä.
Mitä 700 euron takkiin tulee niin eihän se rationaalisimpia hankintoja ollut, mutta joskus ne ei ole ne rationaalisimmat tuotteet jotka tekee onnellisimmiksi. Ainakin ap:n brändihankinta oli käyttötuote joka on antanut hänelle mahdollisuuden sulautua yhteiskuntaan. Kun kävelee kadulla tuo päällä muiden joukossa ei tule tunne että selässä lukee köyhä.
Kaikilla ihmisillä on oikeus olla onnellisia myös toimeentulotuen asiakkailla.
[/quote]
Minä oikeasti AKTIIVISESTI etsin töitä ja olen maksanut PALJON veroja Suomeen aikaisemmin, joten miksi en ansaitsisi myös korkean verotuksen etuja? Olen käynyt vanhempien maksaman yksityiskoulun Suomessa enkä varmasti ikinä käyttänyt julkista terveyden huoltoa, enkö tosiaan saisi tämän vertaa nostaa tukia kun olen työtön ja tällä hetkellä hetkellisesti vähän huonommassa rahallisessa tilanteessa?
Lieneekö Kanaatan hanhea vai mitä, mutta typerä ostos tuollainen hätinä napaan ulottuva talvitakki. Paljon halvemmallakin olisi saanut kunnollisen selkääkin suojaavan palttoon. Lapsellista ostaa tuollainen. Mutta tietty, kun kavereillakin on.
Täytyy olla melkoiset toimeentulotuet, jos niistä muutaman kuukauden sääsätämällä saa kokoon tuollaisen rahamäärän. Täällähän valitetaan jatkuvasti, että tuet eivät riitä mihinkään, ei edes kirppareilla tehtäviin vaateostoksiin.
Te jotka sanotte että on ruma takki, niin laittakaapa kuva johonkin minkä te ostaisitte, niin katsotaan onko helvetisti komeampi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:39"]
Te jotka sanotte että on ruma takki, niin laittakaapa kuva johonkin minkä te ostaisitte, niin katsotaan onko helvetisti komeampi.
[/quote]
Tällainen minulla:
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:39"]
Lieneekö Kanaatan hanhea vai mitä, mutta typerä ostos tuollainen hätinä napaan ulottuva talvitakki. Paljon halvemmallakin olisi saanut kunnollisen selkääkin suojaavan palttoon. Lapsellista ostaa tuollainen. Mutta tietty, kun kavereillakin on.
Täytyy olla melkoiset toimeentulotuet, jos niistä muutaman kuukauden sääsätämällä saa kokoon tuollaisen rahamäärän. Täällähän valitetaan jatkuvasti, että tuet eivät riitä mihinkään, ei edes kirppareilla tehtäviin vaateostoksiin.
[/quote]
Toimeentulotuesta 10% (48€) on tarkoitettu vaatteisiin. Lisäksi siinä on osuus "muut menot" 20% (96€).
Jos tuosta muusta menosta laittaa vielä viiskymppiä säästöön joka kuukausi vaateosuuden lisäksi, niin siitä tulee noin 7kk:ssa 700€:n takkiin tarvittava säästö, ja vielä jää muutama kymppi muuhun.
Everestin untuvatakit maksavat noin 100-150€ ja vastaavat noita kalliimpia. Halvemmallakin varmasti löytyy. Eli ei mitään perusteluja, miksi sossupummi "ansaitsisi" 700€ takin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:45"]
Typerä ostos Suomen pakkastalveen, mikäli siis sellainen tulisi! On niin lyhyt, ettei takapuolta lämmitä, ei edes alaselkää kunnolla! Luulis että tuolla rahalla olisi voinut vähän laittaa lisää kangasta, että lämmittäisi enemmän... Jos ap on rahat säästänyt, ihan ok mn mielestä. Olisi kiva vielä tietää mitä vauhtia säästit.
[/quote]
Etelä-Suomessa on nykyään niin leudot talvet, että vaatteissa voi huoletta panostaa ulkonäköön enemmän kuin siihen että helma ulottuu nilkkoihin.
Elän toimeentulotuella ja ostan vain käytettynä. Silti on kestävä talvitakki.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:57"]
Everestin untuvatakit maksavat noin 100-150€ ja vastaavat noita kalliimpia. Halvemmallakin varmasti löytyy. Eli ei mitään perusteluja, miksi sossupummi "ansaitsisi" 700€ takin.
[/quote]
Ainakin Everestin urheiluvälineet on Stadiumin halpismerkki (niitä ei myydä muualla), jotka ei todellakaan vastaa laatutuotteita. Ei ap saanut mitään tukea enemmän siksi, että osti tuon takin, vaan hän tinki muusta kulutuksesta ja säästi siihen. Ei kuulu ulkopuolisille, käyttääkö hän esim. virkistysmenoihin tarkoitetun osan vaatteisiin vai lenkkeilyvarusteisiin.
Minullakin on ystävän ostama 100 euron takki jota ystävä käytti yhden talven ja antoi (maksutta) minulle ja minulla se on ollut nyt käytössä 4 talvea ja menee vielä tänätalvenakin hyvin :) sisävuoressa taisin huomata yhden pienen reiän jo.
Hah, ostin talvitakin kirpparilta 2 eurolla ja hyvin on passannut jo 2 vuotta kun vähän kerrostaa alle. Ja on muuten kivan näköinen parkatakki eikä mikään pinkki michelintakki.
Mutta oikeasti jos joku köyhä haluaa ostaa 700e takin niin mitäpä se kellekään kuuluu.. omat ovat valinnat, oli ne tyhmiä tai ei.
Älä nyt vaan mene tuo teinipilotti päälläsi mihinkään työhaastatteluun tai saat jatkaa toimeentulotuella elämistäsi. Tuollaiseen takkiin 700 euroa on hulluutta, koska sitä ei kehtaa pitää enää sen jälkeen, kun ikä on yli 21 v. Se ei ehdi maksaa itseään takaisin, toisin kuin joku klassinen untuvatakki, jota voi pitää vaikka kymmenen vuotta.
Vähät rahat voisi käyttää fiksumminkin, en ihmettele että olet köyhä.