Kriisi omasta sosiaaliluokasta
Kun huomaa pyrkimyksistään huolimatta olevansa paljon alempaa sosiaaliluokkaa kuin vanhempansa... Ehkä vain täytyy tehdä vielä vain lisää uhrauksia, että pääsee ylemmäs. Kyse ei ole niinkään rahasta, vaan identiteetistä. Onko kellään muulla olemassa/ollut samaa riipivää oloa?
Kommentit (8)
Mitä uhrauksia sinun pitäisi tehdä "päästäksesi ylemmäs"? Kuulostaa oudolta. Jos kerran ei ole kyse rahasta, niin mistä?
Minä olen koulutukseltani ja aatoksiltani ylempänä vanhempiani, mutta rahallisesti kaukana takana, joten heidän silmissään minulla menee huonosti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:46"]
No, minä olen tuloluokkani ym. mukaan valkoista roskasakkia, mutta koen olevani vähintään alempaa keskiluokkaa. En osaa ajatella kuuluvani samaan porukkaan esim. junttiduunareiden (en tarkoita että kaikki olisivat, mutta tiedätte kyllä stereotypian ja sen mukaiset ihmiset!) tai sossupummien kanssa. Minä luen paljon, opiskelen itsekseni kieliä ja kasvatan lapseni näkemään maailman ihan eri tavoin kuin naapurin "vittu sossu on paska, herrat eduskunnassa kusee kaiken"-lähiömutsi jne.
Sisäisesti kuuluisin kait jonnekin Espoon okt-alueelle ulkoiluttamaan rotukoiraani ja kasvattamaan kukkia takapihallani, mutta ikävä kyllä tuloluokkani myötä olen ahdistuneena vuokrakerrostalossa enkä löydä ystäviä, kun ajatukset eivät kohtaa sosiaaliluokkaani kuuluvien kanssa. :(
[/quote]
Aiotko pyrkiä vielä ylöspäin esim. koulutuksella tms? Itse olen päätynyt siihen, että se taitaa olla ainoa vaihtoehto, koska en yksinkertaisesti kestä itseäni suhteessa muihin. Sinänsä olen opiskellut kyllä jo paljon ja mahdollisten lisäopintojen yhdistäminen tulevaan lapsiperhe-elämään, muuttamiseen ja työelämään mietityttää, mutta toisaalta antaa lohtua.
5, jos vaan saan pääni kuntoon, niin kyllä. Minun tulotasoani pitää siis alhaisena mielenterveysongelmat, joiden vuoksi en kykene toistaiseksi työntekoon tai opiskeluun kokopäiväisesti.
2
Raha = valtaa. Valtaa = kyky määritellä, mikä on hienoa ja mikä ei ja mikä kuuluu mihinkin. Eli raha = sosiaaliluokka.
Rutiköyhäkin voi pitää pikkurilliä pystyssä ja esittää hienoiksi julistettuja mielipiteitä. Hyväosaiset haluavat pitää statuksestaan kiinni vetoamalla koulutukseen, sukutaustaan ja milloin mihinkin, jotta tuntisivat itsensä paremmaksi. Maalitolpat siirtyvät tarvittaessa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:50"]
Mitä uhrauksia sinun pitäisi tehdä "päästäksesi ylemmäs"? Kuulostaa oudolta. Jos kerran ei ole kyse rahasta, niin mistä?
[/quote]
Jos hankkisin vielä yhden tutkinnon, se veisi minulta todennäköisesti tulevien lapsieni lapsuusajan. Lapsiltahan se tietysti myös vaatisi uhrauksia. Vapaa-aika, todennäköinen muutto ja kulkeminen sekä tietysti myös opiskeluajan tulotaso ovat uhrauksia.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:56"]
Raha = valtaa. Valtaa = kyky määritellä, mikä on hienoa ja mikä ei ja mikä kuuluu mihinkin. Eli raha = sosiaaliluokka.
Rutiköyhäkin voi pitää pikkurilliä pystyssä ja esittää hienoiksi julistettuja mielipiteitä. Hyväosaiset haluavat pitää statuksestaan kiinni vetoamalla koulutukseen, sukutaustaan ja milloin mihinkin, jotta tuntisivat itsensä paremmaksi. Maalitolpat siirtyvät tarvittaessa.
[/quote]
Minulla kyse on identiteetistä, ei ulkoisista seikoista kuten autosta tai vaatteista. Rahasta sinänsä ei ole pulaa, vaikka olenkin nyt huonotuloinen. Koen itseni epäonnistuneeksi ja ns. huonosti pelanneeksi.
No, minä olen tuloluokkani ym. mukaan valkoista roskasakkia, mutta koen olevani vähintään alempaa keskiluokkaa. En osaa ajatella kuuluvani samaan porukkaan esim. junttiduunareiden (en tarkoita että kaikki olisivat, mutta tiedätte kyllä stereotypian ja sen mukaiset ihmiset!) tai sossupummien kanssa. Minä luen paljon, opiskelen itsekseni kieliä ja kasvatan lapseni näkemään maailman ihan eri tavoin kuin naapurin "vittu sossu on paska, herrat eduskunnassa kusee kaiken"-lähiömutsi jne.
Sisäisesti kuuluisin kait jonnekin Espoon okt-alueelle ulkoiluttamaan rotukoiraani ja kasvattamaan kukkia takapihallani, mutta ikävä kyllä tuloluokkani myötä olen ahdistuneena vuokrakerrostalossa enkä löydä ystäviä, kun ajatukset eivät kohtaa sosiaaliluokkaani kuuluvien kanssa. :(