Minkä ihmeen takia lehtiartikkeleissa ja mainoksissa käytetään ruuasta usein termiä ”ravintolatasoinen”
Ravintoloita on miljoonaa eri tasoa ja perus-kertjuravintolan ”Rosso”-tasoinen ruoka ei todellakaan ole mitään mainostamisen arvoista saati tasokasta.
Kommentit (27)
Joillekin ravintola tarkoittaa yhä jollakin tavalla hienompaa tai parempaa ruokaa kuin kotona tehty.
Niiden artikkeleiden ja mainosten tekijät ei taida paljon ravintoloissa syödä tai olla kovin kulinaristeja…
Suomessa ravintoloiden taso ei keskimäärin ole kummoinen, joten ovelaa kielenkäyttöä mainostajilta!
Vierailija kirjoitti:
Eikös ravintolassa tarjottu ruoka ole muutenkin valikoitu hieman sen mukaan että sen valmistaminen annoksittain on riittävän nopeaa ollakseen tehokasta?
Perusravintoloissa käytetään paljon puolivalmisteita heikkolaatuisia, halpoja raaka-aineita.
Hyvä kokki saa mistä ruoasta tahansa hyvää. Ravintoloissa on töissä ammattikokkeja, joten ravintolaruoka on yleensä hyvää.
Ehkä korostetaan , että ruoka on monimutkaista tehdä, sisältää useita ” komponentteja”, vaahtoa, tuilea , monia kerroksi ja soosseja ja härpäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kokki saa mistä ruoasta tahansa hyvää. Ravintoloissa on töissä ammattikokkeja, joten ravintolaruoka on yleensä hyvää.
Ravintola ja ketju sitoo usein kädet. Kustannus- ja nopeusvaatimukset määrä. Laatua ei voi tehdä, koska se maksaa ja ruuan alusta lähtien valmistaminen vaatii työaikaa ja työntekijöitä.
Osta nyt Menkkamonster-kahvinkeitin. Tällä saat lähes huoltoasematasoista kahvia kotonasi...
Suomalaiset syö nykyäänkin tosi vähän ulkona verrattuna muuhun Eurooppaan. Meillä ravintolassa syöminen monille edelleen juhlahetki, ei arkea.
Jos tuo Hans Välimäen ohjelma antaa mitään osviittaa meikäläisistä ruokapaikoista, niin kammottavaa matalaliitoa on koko rafla-ala! Voi olla, ettei sentään anna ihan kunnollista kuvaa ko. alsta, mutta silti.
"Ruuan alusta lähtien valmistaminen vaatii työaikaa ja työntekijöitä."
Tätähän tuo Välimäkikin toitottaa käyntipaikoissaan, mutta miten se käytännössä onnistuu, kun paikat pyörivät pitkälle hyvin pienellä miehityksellä?
Nykyään hyvin valmistettua ja laadukasta ruokaa saa lähinnä kallista yksityisistä ravintoloista. Muut on ketjujen ostamia ja kustannuskuri armoton, paljon vuokratyöläisiä, jotka ei edes tunne ravintolan listaa ja liikeideaa, kun perehdytetty 5 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
"Ruuan alusta lähtien valmistaminen vaatii työaikaa ja työntekijöitä."
Tätähän tuo Välimäkikin toitottaa käyntipaikoissaan, mutta miten se käytännössä onnistuu, kun paikat pyörivät pitkälle hyvin pienellä miehityksellä?
Sepä se, laatu maksaa. Jos menet fine dining -ravintolaan, niin siellä on tyyliin 5 kertaa enemmän henkilökuntaa keittiössä ja salin puolella verrattuna ketjuraflaan. Sillä sitä laatua saa ruokaan ja palveluun.
Samaa huttua kuin ”hotellitason aamiainen”, hotelleja on moneen, samoin niiden aamiaisia…
Voitko vielä kertoa missä lehtiartikkeleissa ja mainoksissa on käytetty tätä termiä?
Jos haluan aitoa sushia, thaimaalaista tai nepalilaista ruokaa, tiedän minne mennä ja tiedän etten osaa itse tehdä yhtä hyvää. Sitten taas osaan tehdä Rosson lohen, perunamuusin, sienikastikkeen ja pakastekasvikset itse halvemmalla, kyse on vain siitä haluanko käyttää aikaa ja sotkea keittiötäni.
Minä ja puolisoni tykkäämme yhtä kotipizzan pitsaa tupla täytteillä ja yhden kebabbipaikan kebabbia joista me haetaan jommasta kummasta lähes joka sunnuntai noutoruokaa omien kokkailumme vaihteluiksi viikonloppuisin sunnuntaina kun meillä on lepopäivä eikä tehdä mitään ruokaa ja katselen leffoja, mieheni jotain muuta telkasta.
Juupa, ei pelkkä sana ravintolatasoinen tee ruuasta ensiluokkaista.
Vierailija kirjoitti:
Voitko vielä kertoa missä lehtiartikkeleissa ja mainoksissa on käytetty tätä termiä?
Jos haluan aitoa sushia, thaimaalaista tai nepalilaista ruokaa, tiedän minne mennä ja tiedän etten osaa itse tehdä yhtä hyvää. Sitten taas osaan tehdä Rosson lohen, perunamuusin, sienikastikkeen ja pakastekasvikset itse halvemmalla, kyse on vain siitä haluanko käyttää aikaa ja sotkea keittiötäni.
En enää muista, olen lukenut ja provosoitunut niistä pitkään. Nyt osui termi vaan silmiini IS:n jutusta, jossa mainostettiin ”kuinka paistat ravintolatason pizzaa kotona”
Laita Googleen ”ravintolatason ruokaa”, niin löytyy kaikenlaisia juttuja esimerkiksi.
Eikös ravintolassa tarjottu ruoka ole muutenkin valikoitu hieman sen mukaan että sen valmistaminen annoksittain on riittävän nopeaa ollakseen tehokasta?