Kun teet lasagnea, käytätkö siihen valmiita ateria-aineksia?
(Siis niitä knorrin yms) Jos käytät - peukku ylös, jos et - peukku alas. Kumpi on parempaa? :)
Kommentit (58)
Itse teen soosit ja valkokastike onnistuu oikein hyvin rasvattomasta maidosta!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:35"]En ole koskaan käyttänyt valmiskastikkeita lasagneen. Ne on niin helppo tehdä itsekin. [/quote] Mulla ihan sama. Miksi laittaisin lisäainemössöä väliin?
[/quote]
Koskahan suomalaiset oppii ettei ne lisäaineet ole saatanasta eikä hengenvaarallisia. Tiukassa näyttää olevan se käsitys että ruuan terveellisyyden voi mitata lisäaineiden määrällä. Mikä ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Suurin osa lisäaineista on ihan vaarattomia luonnontuotteita. Ihmiset syö niitä siinä luonnollisessa muodossa ihan surutta, mutta varjele kuns e sama aine lisätään tuotteeseen ja pakkausselosteessa se on lisäaine nimellä niin...
[/quote]
Kauanko noita lisäaineita on elintarvikkeissa käytetty? Miten ne ovat sinä aikana edistäneet suomalaisten terveyttä?
Olen aina tehnyt pelkästään Knorrin valmislasagnea ja se on mielestäni todella hyvää. Kertokaa noviisille nopeasti miksi siihen omatekemään tarvitaan kaksi kastiketta, siis tomaattikastike ja valkokastikeko? Miten ne laitetaan, sekoitetaanko ne keskenään vai miten, missä järjestyksessä?
Itse teen, paitsi levyt ja tomaattimurskan. Tomaattimurskan tekeminen itse olisikin ihan ajan haaskausta, kun ei suomesta tahdo saada siihen sopivia lajikkeita, siis sellaisia mistä tulisi hyvää murskaa. Mun on kyllä pakko sanoa, etten koe edes lasagnea kovin työlääksi. Tuntuukohan ihmisistä työläältä juuri siksi, kun sitä tulee tehtyä niin harvoin?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 02:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:36"]
Asun Italiassa ja ihan italialaisetkin mammat ostaa bechamel-kastikkeen kaupasta. :) Se tosin on hyvää, Knorrin tai muiden vastaavista en tiedä.
[/quote]
Asut Italiassa, ostat soosin valmiina kaupasta, mutta et siltikään osaa kirjoittaa besciamella-kastikkeen nimeä oikein?
[/quote]
Niin, oikeaoppisesta nimestä kun puuttuu jopa yksi heittomerkki. Miksi kukaan kirjoittaisi suomenkieliseen tekstin béchamel-kastikkeen, besciamella-kastikkeeksi? Olisko ollut mielestäsi huutava vääryys, jos alkuperäinen olisi kirjoittanutkin että valkokastike?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:04"]Minä käytän noita valmisaterioita, tykkään niiden mausta enemmän kuin itsetehdystä, kivittäkää :)
[/quote]
Minä olen keittiöalan ihminen ja silti käytän myös valmisaineita. Laitan kastikkeen joukkoon lisää mausteita, ketsuppia ja porkkanaa.
[/quote]
Ketsuppia? Keittiöalan ihminen? :(
Ei ne lisäaineet vaan valmis ruokien paha maku saa ne jäämään kauppaan.
Harvakseen tehdään kastikkeet itse, useimmiten valmiit levyt paketista ja kastikkeet purkista. Toisinaan myös valmis lasagnette ihan paketista (se Italian dinner on parempaa). Ei olla mitään hysteerikkoja, lapset tekee meillä ruuan arkisin enkä tohtis heitä laittaa vastaan mitään kastikkeita.
Hei te, jotka teette valkokastikkeen rasvattoman maitoon: ettekö käytä lasagnessanne juustoa? Mun mielestä lasagne vaatii reilusti juustoa, mieluusti paria, kolmea sorttia. Siitä kaloripommia ei rasvattomalla maidolla pelasteta ;)
En käytä, mutta oion lasagnen teossa sen verran, etten tee erikseen juustokastiketta vaan heitän purkin ruokakermaa tomaattikastikkeen joukkoon ja kootessa ripottelen väleihin kastikkeen päälle juustoraastetta ja tietysti pinnalle myös. Helppoa ja ihna yhtä hyvää! En kuitenkaan kavahda valmisruokia ja raskaana ollessani elin pahoinvointikuukaudet Saarioisten lasagnella, kun alkoi ruoanlaiton aikana aina ällöttää se valmistumassa oleva ruoka.
Teen muuten itse, mutta käytän valmiita levyjä ja bechamel-kastikkeen korvaan usein mozzarellalla ja creme fraichella. En tykkää niistä valmiista kastikkeista, enkä aina viitsi tehdä bechamelia itse.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:04"]Minä käytän noita valmisaterioita, tykkään niiden mausta enemmän kuin itsetehdystä, kivittäkää :)
[/quote]
Minä olen keittiöalan ihminen ja silti käytän myös valmisaineita. Laitan kastikkeen joukkoon lisää mausteita, ketsuppia ja porkkanaa.
Joskus teininä tein valmiista paketista, koska äitikin teki. Sitten ymmärsin ettei niiden kastikkeiden tekeminen mitään rakettitiedettä ole. Nykyään käytän kuitenkin valmiita lasagnelevyjä ja tomaattimurskaa purkista.
Käytän valmiita levyjä sekä valion mustaleima-juustokeittoa välissä, hyvää eikä tarvitse tehdä kuin yksi kastike
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:35"]En ole koskaan käyttänyt valmiskastikkeita lasagneen. Ne on niin helppo tehdä itsekin. [/quote] Mulla ihan sama. Miksi laittaisin lisäainemössöä väliin?
[/quote]
Koskahan suomalaiset oppii ettei ne lisäaineet ole saatanasta eikä hengenvaarallisia. Tiukassa näyttää olevan se käsitys että ruuan terveellisyyden voi mitata lisäaineiden määrällä. Mikä ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Suurin osa lisäaineista on ihan vaarattomia luonnontuotteita. Ihmiset syö niitä siinä luonnollisessa muodossa ihan surutta, mutta varjele kuns e sama aine lisätään tuotteeseen ja pakkausselosteessa se on lisäaine nimellä niin...
[/quote]
Lainaan: " viisaus ei asu meissä"
Samalla sen tomaattimurskankin tekee itse. Tomaatit paloina blenderiin ja pari surautusta. Voi samalla jauhaa mukaan tuoreita basilikanlehtiä, sipulia, valkosipulia ja mausteet. Blenderistä pannulle hautumaan.
En käytä. Tykkään kokata pitkän kaavan kautta ja olen vieläpä kasvissyöjä, ja tuossa Knorrin paketissa on kaiken muun epämääräisen lisäksi pekonirasvaa.