Kun teet lasagnea, käytätkö siihen valmiita ateria-aineksia?
(Siis niitä knorrin yms) Jos käytät - peukku ylös, jos et - peukku alas. Kumpi on parempaa? :)
Kommentit (58)
Valkokastiketta valmiina käytetään, koska mammat ei valkokastiketta osaa tehdä. Se kun ei onnistu rasvattomasta maidosta :)
Pika-lassen oon tehny valmiista juustokastikkeesta, kasviksista ja valmissta pastakastikkeesta. Yleensä teen valkokastikkeen sulatejuustolla itse ja punaisen soossin kasviksista ja tomaattimurskasta.
Tomaatti kastikkeen teen valmiista murskata, mutta maustan vastajauhetulla mustapippurilla ja tuoreella basilikalla. Valkokastikkeen teen itse, levyt on valmiita. En tykkää yhtään siitä miltä Knorrin lasagne maistuu, oudolta ja teolliselta.
Teen ite bechamel -kastikkeen, sekä tomaattikastikkeen. Kaupan valmiit on kauheeta -no tiedätte mitä. -restonomi
Asun Italiassa ja ihan italialaisetkin mammat ostaa bechamel-kastikkeen kaupasta. :) Se tosin on hyvää, Knorrin tai muiden vastaavista en tiedä.
Ihan kuulkaas uskalla ja kehtaan käyttää valmisaineksia. Ja hyvältä maistuu ja kelpaa perheelle. Osaan kyllä tehdä alusta asti (pastalevyjä lukuunottamatta) itsekin, mutta viitsi tehdä ehkä kerran vuodessa. On niin paljon muutakin tekemistä kuin vääntää kaikki alusta alkaen itse.
Muutenkin voin tässä tunnustaa, että ollaan aivan terve ja menevä urheilullinen lapsiperhe, joka ostaa viikoittain kaupasta puolivalmisteita ja myös niitä pahamaineisia eineksiä kiirepäiviä varten. Itsekin tehdään paljon, mutta mitään stressiä tai syyllisyyttä en tunne, kun oion mutkia ruoanlaitossa :)
Mä heitän neljä Saarioisten eineslasangea isolle vuoalle kun perhe on vielä poissa. Lämmitän se uunissa ja kyllä perheelle maistuu ja kehuvat vielä että kuinka hyvä kokki mä olen! Koskahan ne tajuu :-D
Ostan tomaattisoossin valmiina (kun en jaksa tehdä itse), mutta valkokastikkeen teen itse. Levyt ostan kaupasta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:35"]En ole koskaan käyttänyt valmiskastikkeita lasagneen. Ne on niin helppo tehdä itsekin.
[/quote]
Mulla ihan sama. Miksi laittaisin lisäainemössöä väliin?
Tietysti itse tehty on parempi. Aina teen itse kastikkeet, mutta valmiista tomaattimurskasta ja käytän valmiita levyjä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:22"]Valkokastiketta valmiina käytetään, koska mammat ei valkokastiketta osaa tehdä. Se kun ei onnistu rasvattomasta maidosta :)
[/quote]
Minä osaan ja se on helppoa.
Mä teen molempia. Välillä teen lasangnen itse, välillä niistä paketeista. Riippuu miten jaksava olen. Omatekoinen on parempaa, mutta kyllä se einespaketistakin tehty on ihan syötävää.
Muistan muuten ekan raskauden ajalta kun mulla oli melkeinpä himo tuohon knorrin einespakettilasagneen. Melkein itku meinas päästä kun mies oli mun lasangnenloput syönyt. Koko päivän olin odottanut kotiinpääsyä ja lasagneani ja kun tulin niin sitä ei ollut! Onneks tämä mieliteko meni ohi :)
Aika harvoin syödään lasagnea, vähemmän kuin kerran kuussa mutta vuosittain kuitenkin. Yksin ennen tein Knorrista itselleni arkiruoaksi, mies kun paikalla niin aina "pitkän kaavan mukaan", koska ruoanlaitto ajan kanssa on kivaa ja puolivalmisteet on aina mitä on verrattuna itse tehtyyn. Jos alan tomaattikastikettakin tekemään, teen samalla valkokastikkeenkin. Ihan jo kustannussyistä. Valmissoossien hinnalla saa tuoreemmat raaka-aineet.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:35"]En ole koskaan käyttänyt valmiskastikkeita lasagneen. Ne on niin helppo tehdä itsekin. [/quote] Mulla ihan sama. Miksi laittaisin lisäainemössöä väliin?
[/quote]
Koskahan suomalaiset oppii ettei ne lisäaineet ole saatanasta eikä hengenvaarallisia. Tiukassa näyttää olevan se käsitys että ruuan terveellisyyden voi mitata lisäaineiden määrällä. Mikä ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Suurin osa lisäaineista on ihan vaarattomia luonnontuotteita. Ihmiset syö niitä siinä luonnollisessa muodossa ihan surutta, mutta varjele kuns e sama aine lisätään tuotteeseen ja pakkausselosteessa se on lisäaine nimellä niin...
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:36"]
Asun Italiassa ja ihan italialaisetkin mammat ostaa bechamel-kastikkeen kaupasta. :) Se tosin on hyvää, Knorrin tai muiden vastaavista en tiedä.
[/quote]
Asut Italiassa, ostat soosin valmiina kaupasta, mutta et siltikään osaa kirjoittaa besciamella-kastikkeen nimeä oikein?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:22"]
Valkokastiketta valmiina käytetään, koska mammat ei valkokastiketta osaa tehdä. Se kun ei onnistu rasvattomasta maidosta :)
[/quote]
Onnistuupas, levyn tarvitsee vain olla pienemmällä.
Ja juu teen itse. Levyt ostan valmiina, mutta nyt kun opin pastataikinan teon, ajattelin kokeilla tuorepastaa myös lasagneen.
Tomaattimurskaa ja lasagnelevyjä en rupea itse väsäämään, mutta teen niin hyvää juustokastiketta, että siihen kannattaa ne pari ylimääräistä minuuttia käyttää :P Joskus kun olin kiireessä, erehdyin ostamaan Dolmion (?) valkokastiketta ja oli ihan hirveää liisteriä.
Sekä että, molempia on tullut käytettyä, riippuu siitä jaksaako kuinka tehdä, itse tehdessä tulee enemmän sotkua ja aikaakin kuluu enemmän, sanoo kuka mitä tahansa. Lasagnelevyjä en uskalla edes itse alkaa tekemään :D