Lääkäri kirjoitti ”huoliteltu olemus”, mulla ei meikkiä, hiukse kevyillä laineilla
ja päällä kirpparilta hommattu punainen shortsihaalari ja paksut sukkahousut. Miten tää on niin ”huoliteltu olemus” että siitä pitää mainita?
Kommentit (28)
Näitähän ei kirjoitella sen takia että potilaan olisi niitä kiva lukea, vaan että tieto jää talteen ja seuraava lääkäri tai hoitaja voi sen lukea ja käyttää hyväksi seurannassa ja hoidosssa. Jos ihminen on esim. likaisissa vaatteissa ja tukka sekaisin ja aiemmin ollut siisti voi olettaa että hän on sairastunut siinä välissä. Ei nuo tekstit ole juoruilua vaan terveydenhuollon tapa seurata potilaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Psyk. puolella mullekin on kirjattu että huoliteltu olemus. Mitähän sanamuotoa käyttävät jos ei ole huoliteltu?
Epäsiisti? Varmaan kiva lukea tommosta omakannasta.
Minun luokseni ilmestyi kerran kolme sosiaalialan ammattilaista tarkistamaan, että olin elossa. Yksi heistä oli harjoittelija. Juttelimme aika pitkään. Harjoittelija mainitsi huolitellut kynteni ja hyvin hoidetun ihoni, ja sosiaalityöntekijä suhahti hänelle vaivihkaa "älä älä". Tuo jäi mieleeni omituisena tapauksena, ja olen päätellyt, että harjoittelija päätteli mielentilani muun muassa näistä pikkuseikoista ja että minun ei ollut tarkoitus tietää heidän metkuistaan.
Toivottavasti muitakin päättelemisen aiheita on. Minun kynteni nimittäin ovat aina huolitellut, koska ilman hoitolakkaa ne katkeilevat kynsipedin molemmin puolin parissa päivässä. Ihoni on erittäin hyvä huolimatta siitä, hoidanko sitä vai en. Siinä vaiheessa, kun kynteni ovat riekaleina ja vuotavat verta ja ihoni näyttää kaltoin kohdellulta, moni selvempikin asia kertoo, ettei kaikki ole kohdallaan.
Sillä seulotaan päihde- ja MT-ongelmia.
Onnittelut, et näytä narkilta tai vakavasti masentuneelta.
Vierailija kirjoitti:
En ole tiennyt että tällaisia kirjoitellaan omakantaan. Jotenkin epämiellyttävää.
Mä ihmettelen tätä myös. Ei minun ulkonäöstä tai olemuksesta ole koskaan kirjoitettu omakantaan sanaakaan. Tänäkin vuonna tavannut jo kolme eri julkisen puolen lääkäriä.
Lääkärit käyttävät tällaista "salakieltä" arvioidessaan potilasta ja hänen kertomaansa. Asiallinen tarkoittaa että puhuu järkeviä, ei ole vaaraksi. Huoliteltu olemus tarkoittaa että kykenee huolehtimaan omasta hygieniastaan. Näitä ei voi kirjoittaa suoraan, koska kaikki näkyy omakannassa potilaalle, eikä haluta että kukaan vetää herneet nenään mäistä huomioista.
Höpö höpö, näitä termejä on käytetty jo ennenkuin omakantaa on nähty edes enneunissa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit käyttävät tällaista "salakieltä" arvioidessaan potilasta ja hänen kertomaansa. Asiallinen tarkoittaa että puhuu järkeviä, ei ole vaaraksi. Huoliteltu olemus tarkoittaa että kykenee huolehtimaan omasta hygieniastaan. Näitä ei voi kirjoittaa suoraan, koska kaikki näkyy omakannassa potilaalle, eikä haluta että kukaan vetää herneet nenään mäistä huomioista.
Mulle ihku mieslääkäri kirjoitti "lievästi obesitas". Oon täys läski nainen : D Mutta kyllähän se piristi kummasti!
Kerran tein lääkäristäni arvion, "punertavat silmät", "hitaanoloinen" "ehkä bentsoissa".. ihan hyvin hän hoisi työnsä kuitenkin joten annoin olla.