Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epätyypillinen kolmoishermosärky vai atyypin kasvokipu?

Vierailija
14.10.2021 |

Minulla vihloo hampaistoa. Se on kuvattu eikä ole reikiä tai ientulehdusta. Purentakisko on. Tylppää ja jomottavaa vihlontaa on etenkin ylähampaissa molemmin puolin, välillä myös alhaalla. Vihlonnan voimakkuus ja paine vaihtelee. Lisäksi korvia vihloo ajoittain.

Koska oireet ovat kestäneet puoli vuotta ja mitään muuta selitystä ei ole löytynyt, olen alkanut varautumaan, että kyseessä on epätyypillinen kolmoishermosärky (minulla ei ole sähköiskumaista kipua ja vihlonta on itselläni molemminpuolista) tai atyypin kasvokipu. Onko julkisella mahdollista saada erikoislääkärin apua vai kannattaako mennä yksityiselle neurologille? Onko jollain samankaltaisia oireita ja saanut diagnoosin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän atyypin kasvokivulta. Mulla varmaan sama ja pitäisi kanssa käydä lääkärissä. Hampaissa on painemaista vihlontaa, jatkunut nyt kolme viikkoa putkeen. Aiemmin ollut vaan kausittaista. Mulla kipu ei ole superkovaa, mutta kyllä häiritsee ja masentaa. Tavallaan diagnoosi olisi helpotus, toisaalta stressaa, jos ei kuitenkaan saa apua. Mua itkettää päivittäin ja jaksaminen on vähissä. Ehkä diagnoosi vaikuttaisi muiden asenteeseen. On tosi raskasta, kun tutut ei ymmärrä jatkuvaa kipua ja asenteena on, että hammaslääkäristä saa avun. Tsemppiä kovasti ap!

Vierailija
2/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologi osaa auttaa. Miulla on epätyypillinen kasvokipu. Vaikka kipua on, niin diagnoosi on ollut helpotus. Haluan jaksaa lasten kanssa ja siksi siirryin tekemään 60 %:sta työviikkoa. Jaksan kipuja paremmin. Kyllähän sitä välillä tekisi mieli vaan itkeä ja maata sängyssä, mutta vertaistuki auttaa. Mie oon onnekas kun mies ja läheiset ymmärtää, ei tarvitse esittää, jos on huonompi vaihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille molemmille vastauksesta! Minä olen aina ollut tunnollinen ja kova stressaamaan asioista. Nyt olen alkanut syyttämään itseäni näistä oireista, kun ne alkoivat stressikauden jälkeen. Että olen ”itse” ne aiheuttanut. Tunnistatteko te tälläistä ajattelua itsessänne? Muiden kohdalla en tosiaankaan ajattelisi näin, mutta herkästi omalla kohdalla tulee ”olisi kannattanut..” ajattelu vahvasti esiin. ap

Vierailija
4/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, julkiselta puolelta välittävät myös erikoislääkärin pakeille. Ei muuta kuin aikaa varaamaan.

Vierailija
5/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri sano vaan et niskat jumissa. Hieroja oli eri mieltä. No ei siitä jumista hammastuikkauksia kyllä tulis.

Vierailija
6/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jatkuvia hammas- ja kasvokipuja. Ei ole mitään diagnoosia. Mua auttaa vähän liikunta, silloin saan ajatuksia pois kivuista. Samoin, kun näkee ihmisiä tai touhuaa lasten kanssa. Ei se aina onnistu, mutta välillä. Yöt on pahimpia, kun silloin tulee usein valvoneeksi tunteja ja samalla mieli on maassa. Pitäisi itsekin varmaan kysellä jotain kunnon lääkitystä kokeiluun, jos vaikka vähän auttaisi. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
7/13 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri sano vaan et niskat jumissa. Hieroja oli eri mieltä. No ei siitä jumista hammastuikkauksia kyllä tulis.

Joo, ja meikäläiselle aina tarjotaan buranaa kuurina, oli sitten hammaslääkäri tai lääkäri. Vaikka yritän selittää, ettei se auta.

Vierailija
8/13 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko joku apua tästä vaivasta? Yli 5 vuotta kärsin kivusta 24/7  korvissä, kurkussa, leukan ja hampaiden aluella... :((( Diaagnosi on "kasvokipu", ei kukaan halua tutkia  tarkemmin, mistä kipu johtaa. Korva nenä lääkäri suositteli uimisesta - kuulosta vitsiltä  :((( 

Vierailija
9/13 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettistimulaatio auttaa. Sen saa kipulääkäriltä tai neurologilta.

Vierailija
10/13 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä uimarinkorva?

Vierailija
11/13 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se tässä vaivassa on apua ei saa. Aletaan vähättelemään ja tulee tunne, että olet luulosairas, kun käyt lääkärissä. Tässä vaivassa ei ole tullut etenemistä. Just kävin neurolla Tre:lla. Kolmoishermon ärsytyshoito kuulemma jo ärtyneeseen hermoon hoidoksi.  Saas nähdä miten käy. Kovin oli kokematon ja tietämätön tämäkin, ihan ns. Nykysesten sairaanhoitopiirien ns lääkäri!

Tsemppiä kaikille ja varsinkin sairaanhoidossa yliajetuille!

Vierailija
12/13 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillien ensioire ms-taudissa.

Vierailija
13/13 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vaivaan ei taida olla ihan täsmä hoitoa. Itsellä kolmoishermon silmään hermottavan hermon pinne tai vamma. 

Jos kiinnostaa jaka kokemuksia, niin tässä yhteys. 

Vliisa561@gmail.com 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä