Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Marin: ”Sanon nyt suoraan. SDP haluaa, että kulttuurileikkaukset perutaan”

Vierailija
14.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1fcb7354-0901-490d-beee-1a1018f11…

Ministeri Kurvisen mukaan SDP ei esittänyt leikkauksiin mitään muutoksia, kun ne esiteltiin 23. syyskuuta.

Pääministeri, SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin otti torstaina Twitterissä kantaa vellovaan keskusteluun kulttuurialan leikkauksista. Marinin mukaan SDP haluaa perua kulttuurileikkaukset.

Iltalehti uutisoi keskiviikkona alkuillasta, että tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen (kesk) sivuutti Marinin (sd) antaman suullisen ohjeistuksen olla julkistamatta taiteen ja kulttuurin leikkauslistaa tiistaina – kaksi päivää sen jälkeen, kun Marin oli emännöinyt nuoria muusikoita pääministerin virka-asunnolla Kesärannassa.

Kurvinen vahvisti keskiviikkona Iltalehdelle, että pääministeri Marin soitti hänelle tiistaiaamuna saatuaan Kurviselta viestin leikkauslistan julkistamisesta.

– Hän soitti minulle ja pyysi, etten kertoisi leikkauksista julkisuuteen, Kurvinen sanoo.

– Sanoin hänelle, että nyt ei voi enää kyllä peruuttaa, koska kutsu on lähtenyt jo viime viikolla, ja meillä on Teamsissa 70–80 kulttuurialan ihmistä koolla.

Kommentit (302)

Vierailija
21/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä täytyy myöntää että Vasemmistoliiton puheenjohtaja on periaatteiltaan jämäkämpi. Aito punainen. Näen keskustan, demarit ja vihreät vihervasemmistoksi. RKP ja kokoomus heiluvat siinä rajalla molemmin puolin, olisiko konservatiivi vai feministiliberaali.

Vierailija
22/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan 18 miljoonan leikkauksista. Samaan aikaan Ruotsissa kulttuurialaa elvytetään 128 miljoonan euron lisärahoituksella.

Luoville aloille sijoitettu raha tulee moninkertaisena takaisin. Tämä tutkittu tieto ei ole mennyt sivistysvaltioilta ohi.

Tämä ei ole nyt pointti, vaikka olenkin samaa mieltä kommenttisi loppuosasta.

Kyllä se kulttuurialalle on juuri se pointti. Toteutuvatko leikkaukset vai eivät.

Hirveää kiemurteluahan tuo on. SDP:llä on paljon kulttuurivihamielisyyttä historiassaan. Aina, kun ei näy suurelle yleisölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkausrahoja enemmän taide- ja kulttuurialaa auttaisi paljon enemmän perustulo, tai edes uudet avustukset pienyrityksille, koska suurin osa  kulttuurialan ihmisistä pitää keksiä itselleen toiminimi Suomen typerän lain takia mikä potkii hiekkaa freelancereiden silmille jatkuvasti.

Jos esim. Osuuskunnan rajoitteita helpotettaisiin tai pienyrityksille sallittaisiin osa työttömyystuesta huonoina sesonkiaikoina niin taideapurahoja ei tarvittaisi enää juuri ollenkaan. Kulttuuriala kärsii koska Suomessa on pakko olla joko yrittäjä jolla on paljon pääomaa, tai työntekijä eikä mitään muita välimalleja sallita.

Vierailija
24/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailukykyistä kulttuuria voidaan tukea, mutta muuten ei missään nimessä pois ainakaan tieteen kehityksestä sen hyväksi - se on yksi niistä asioista millä me Suomalaiset hankimme paikkamme maailmassa.

Vierailija
25/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kurvisen mukaan leikkauslistaa ei hyväksytty kokouksessa, vaan osapuolet sopivat, että valtiosihteerit jatkavat asiasta Tuomo Puumalan (kesk) johdolla.

– Valtiosihteerit kokoontuivat Puumalan johdolla parikin kertaa, ja ainoa porukka, joka esitti leikkauksiin muutoksia, oli vasemmistoliitto. SDP ei esittänyt mitään muutoksia, kuten eivät esittäneet vihreät tai RKP:kään.

– SDP:lle on kerrottu jo kaksi viikkoa sitten, mihin leikkaukset tulevat kohdentumaan, Kurvinen sanoi Iltalehdelle."

Vierailija
26/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kurvisen mukaan leikkauslistaa ei hyväksytty kokouksessa, vaan osapuolet sopivat, että valtiosihteerit jatkavat asiasta Tuomo Puumalan (kesk) johdolla.

– Valtiosihteerit kokoontuivat Puumalan johdolla parikin kertaa, ja ainoa porukka, joka esitti leikkauksiin muutoksia, oli vasemmistoliitto. SDP ei esittänyt mitään muutoksia, kuten eivät esittäneet vihreät tai RKP:kään.

– SDP:lle on kerrottu jo kaksi viikkoa sitten, mihin leikkaukset tulevat kohdentumaan, Kurvinen sanoi Iltalehdelle."

En ole keskustan kannattaja, mutta nyt täydet pisteet kurviselle. Seisoo päätösten takana, ei mielistele tai nöyristele.

Marin nolasi itsensä tässä täydellisesti, pisteet 6-0 kurviselle, vaikka Marin yrittikin vierittää syyn kurvisen niskoille ja esittää itse syytöntä.

Kun edes kerran kuulisi pääministerin myöntävän mokansa tai ottavan vastuun päätöksistä sen sijaan, että sytyttelee muita, jos häneen itseensä kohdistuu kritiikkiä.

Vierailija
27/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi johdetaan näköjään nykyisin huutoäänestyksellä somen kautta.

Vierailija
28/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka on likaista peliä.

Vierailija
29/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse äänestän Sanna Marinia tulevaksi presidentiksi, oon 18vee nainen. Triggeröitykää siitä persumummot, mutta sille ette mahda mitään että meissä nuorissa on tulevaisuus ;)

Vierailija
30/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin kohun tarjosi keltainen lehdistö. Ja kuten olettaa saattaa, tyhmä kansa määkii aivoja vailla.

Marin ei ole selitellyt mitään, leikkauksiakaan ei vielä toteutettu. Idiootit lukevat vain otsikot ja täyttävät omalla mielikuvituksellaan lput.

Vierailija
31/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei halunnut silloin, kun asia oli käsittelyssä. Taas mennään julkisuuskuvan ehdoilla, näytti niin pahalle kotibileiden jälkeen nämä leikkaukset, jotka oli jo hyväksytty.

Mun mielestä näytti hyvälle leikkaukset kulttuurista. "taiteilijoiden" uhriutuminen, ja pääministerin takinkääntö sen sijaan vei kaikki pisteet mun silmissäni.

Vierailija
32/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Leikataan vuorotellen kaikilta, ja kuka kiljuu koviten vastaan, saa rahansa takaisin. Miten minä veikkaan, että lopulta leikataan terveydenhuollosta...

Vierailija
33/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 4,5 miljardia olekaan enää ihan pikkuraha, josta puhuminenkin on suorastaan naurettavaa? Päättelen tämän siitä, kun yhtäkkiä 18 miljoonaa aiheuttaa valtavaa vääntöä ja polemiikkia.

4,5 on vähemmän kuin 18, jokainenhan tuon tajuaa.

No tietenkin.

Isoista luvuista kannattaa aina ottaa nollat pois perästä. Se helpottaa lukujen ymmärtämistä 🧐

Vierailija
34/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Leikataan vuorotellen kaikilta, ja kuka kiljuu koviten vastaan, saa rahansa takaisin. Miten minä veikkaan, että lopulta leikataan terveydenhuollosta...

Ja ihan viimeisenä vammaisilta. He eivät jaksa huutaa kovin lujaa.

Vierailija
35/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä Marin ei voinut kertoa tästä peruutuksesta eilen suoraan toimittajille, jotka asiaa häneltä suoraan kysyivät? Mutta ei - piti juosta toimittajia pakoon pitkin Helsinkiä, ensin oli muka kiire influenssarokotukseen ja sitten ties minne. Jostain kumman syystä pääministerimme pystyy kommunikoimaan vain Twitterissä - siellä kun voi blokata ikävät lisäkysymykset. Spontaaneihin kysymyksiin ei kykene vastaamaan toimittajille ainakaan siinä tapauksessa, että kysymys voisi olla vähän kriittinen tai johtaa lisäkysymyksiin, mihin ei kykene vastaamaan.

Vierailija
36/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan viimeisenä vammaisilta. He eivät jaksa huutaa kovin lujaa.

Monilla vammaisilla on yleensä onneksi raivohullut omaiset huolehtimassa, että tukea tulee.

Vierailija
37/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ajattelin, että mikä pulska isäntä tuo Kurvinen on, mutta ei se näköjään ole turhaan noussut asemaansa, ihan älykäs strategikko. Sanottava on, vaikka äänestänkin Kokoomusta.

Vierailija
38/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna on inspiraationi kirjoitti:

Itse äänestän Sanna Marinia tulevaksi presidentiksi, oon 18vee nainen. Triggeröitykää siitä persumummot, mutta sille ette mahda mitään että meissä nuorissa on tulevaisuus ;)

Te nuoret olette tulevaisuudessa lähinnä vanhoja.

Vierailija
39/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna on inspiraationi kirjoitti:

Ole hyvä vain 18v. Pääasia, että äänestät ja voin sanoa, että vanhempana saatat ajatella monista asioista toisin kuin tänään. Ymmärrän, että olet tänään vielä toista mieltä sanomastani, niin olin minäkin 18 v:nä, kun minulle sanottiin samaa. Elä, näe, koe, opi ja osoita minun olleen väärässä n. 30 vuoden kuluttua.

Vierailija
40/302 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken perusongelma on nykyisin some. Poliitikot eivät voi enää rauhassa tehdä mitään poliittisia päätöksiä, kun someväki ulvoo ja valittaa joka ikisestä päätöksestä kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi