Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö talousvaikeuksissa siirtää lastenhankintaa, vaikka ikää jo yli 30?!

Vierailija
11.12.2014 |

Biologinen kello tikittää ja haaveissa olisi vähintään 2 lasta. Meillä on ihana talo ja sen myötä iso asuntolaina. Olen tällä hetkellä työttömänä ja selviämme juuri ja juuri miehen palkalla ja ansiopäivärahallani, vaikka usein laskut uhkaavat kasaantua ja ruokaostoksillakin täytyy laskea joka sentti. Talon myyminenkin on ollut harkinnassa, mutta asuntomarkkinoiden tilanteen takia saattaisimme jäädä tappiolle, jos edes menisi kaupaksi. Mitä ihmettä tässä voisi tehdä?! Meillä ei ole rikkaita vanhempiakaan tukemassa. En haluaisi lykätä lastenhankintaa enää yhtään, koska pelkään ettei niitä myöhemmin enää saadakaan tai tulee ero tms.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi alunperinkin on pitänyt hankkia liian kallis ja iso talo? Kyllä, talo ON liian kallis, jos ette pysty lapsettomana pariskuntana yhden ihmisen palkalla ja toisen ansiosidonnaisella ilman stressiä hoitamaan elinkustannuksia. Ja tosiaan koskaan ei voi etukäteen tietää, saako ylipäätään lapsia vai ei. Voi myös käydä kuten tutun tutulleni, joka meni naimisiin ja rakensi ihanan ison omakotitalon kivalle alueelle. Ja nyt asuvat siellä neljän koiran kanssa, ilman lapsia. Ehkä ne koirat tykkäävät että jokaisella on oma makuuhuone, tiedä häntä.

Vierailija
82/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tilanne on todellakin kusinen. Velkaa on enemmän kuin mitä on talon arvo! Ja tuohon soppaan pitäisi tuoda vielä yksi suu ruokittavaksi?

Ymmärrän hyvin ap:n miestä. Naiset osaavat olla todella typeriä raha-asioissa. Niin kuin tämä "en pysty nauttimaan sisustamisesta ilman lapsia" - Ristus sentään! Ap elää jossain kiiltokuvamaailmassa vailla huolta huomisesta, aivan viettiensä orjana. Mieheen taas on sisäänrakennettu sellainen ajattelutapa, että perhe pitää elättää. Vaikka nainenkin osallistuisi elatukseen, niin miehen psyyke on kuitenkin sellainen, että hän kokee olevansa siitä päävastuussa ja hän kantaa harteillaan ne kaikki huolet. Minä kuuntelisin miestä kyllä tässä kohtaa ja erityisesti tätä taustaa vasten. Hän on nyt jo kovilla tämän tilanteen kanssa eikä halua sitä enää pahemmaksi. 

Minä harkitsisin, onko mitään keinoja saada tuloa siitä isosta talosta, joka nyt on pitkälti tyhjillään. Voisiko siitä vuokrata huoneen opiskelijalle? Työhuoneen kirjailijalle tai tutkijalle? Varastohuoneen hamsterille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankitte talon ilman lapsia? Jos olisitte asuneet tähän asti yksiössä, olisi teillä nyt varaa taloon ja lapsiin.

Vierailija
84/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:23"]

Mielestäni, jos lapsia haluaa hankkia niin kannattaa hankkia, oli tilanne mikä tahansa.

[/quote]

Lastensuojelu sanoo hei.

Vierailija
85/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:12"]

Kun minä ja mieheni olimme dinkkuja asuimme miehen poikamiesboksissa ja elimme miehen palkalla. 

[/quote]

Dinkkuilu edellyttää, että lapsettomalla pariskunnalla on kahdet tulot. Et ollut DINK vaan SINK (single income, no kids). :)

[/quote]

Niin, jäikö lukematta seuraava lause: "Minun palkkani jäi kokonaan säästöön." Miehen palkka ei ollut juuri minun palkkaani suurempi, joten melkein puolet tuloista jäi meillä siinä vaiheessa säästöön.

Vierailija
86/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:15"]

Ap saa kannustavia kommentteja vain ja ainoastaan siksi, että me nykyisten kolmikymppisten sukupolvi olemme eläneet täydellisessä hyvinvointivaltiokuplassa ja uskomme ilman muuta, että sossu kyllä maksaa lämäntapamme aiheuttamat kulut, jos itse emme siihen pysty. Asuntolainan lyhennyksiin ei kuitenkaan saa maksusitoumuksia. Siispä kannattaa pitää kiinni talosta ja antaa veronmaksajien huolehtia lapsesta.

Jos kysyisit tätä amerikkalaisella foorumilla, saisit hyvin erilaisia vastauksia.

[/quote]

Eihän ap:llä olisi ilmeisesti mitään mahdottomia ongelmia sen lapsen kanssa. Onhan kuitenkin mies töissä ja jos ap on ansiosidonnaisella, ei hänkään mikään elämäntapapummi ole vaan tilanne saattaa helpottaa. Ongelma tuossa on liian isot kiinteät kulut. Ilmeisesti iso kallis talo ylläpito kuluneen ja todennäköisesti auto tai kaksi. Edullinen asunto ja ehkä jopa auto pois, niin varmasti alkaa riittämään raha lapseen yhdenkin palkalla, vaikka tiukkaa tekisi.

Vierailija
87/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:28"]

Miksi hankitte talon ilman lapsia? Jos olisitte asuneet tähän asti yksiössä, olisi teillä nyt varaa taloon ja lapsiin.

[/quote]

Koska lainaa on saanut halvalla ja heppoisin perustein, ap puoisoineen on hankkinut maksukyvylleen liian kalliin kodin, josta on enemmän velkaa kuin mikä kodin arvo on. Juuri tämä oli se Yhdysvaltain asuntokriisin syy, joka lopulta ajoi koko maailmantalouden taantumaan. Ap:n tilanne on velallisen näkökulmasta erittäin huolestuttava jo nyt puhumattakaan siitä, kun korot alkavat lopulta nousta. Se, että hänelle ehdotetaan lapsen hankkimista jokatapauksessa, kertoo palstan keskivertokäyttäjän taloustaidoista kaiken tarpeellisen.

Vierailija
88/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niitä asioita, joissa sinun ja miehesi tulee tehdä niinkuin teistä tuntuu. Ja mä korostaisin sitä, että päätös on tehtävä yhdessä. En itse paheksu niitäkään, jotka ryhtyvät yksinhuoltajiksi mutta jos parisuhteessa hankitaan lapsia pitäisi kummankin olla asian takana. Jos ei alun alkaen olla tämä helposti kostaantuu myöhemmin vaikka toki vanhemmuuteen voidaan kasvaa eri tahtiin. Toki voi olla, että teidän suhteenne vahvistuisi lasten myötä mutta voisi olla myös, että saisitte refluksivauvan, jota pitäisi kantaa yöt läpeensä kuukausikaupalla, taloudelliset asiat menisivät entistä mutkikkaammiksi, väsähtäisitte, mies pakenisi työhönsä ja harrastuksiin... mitä tahansa. Kaikenlaista voi tapahtua ja myös silloin vaikka taloudellinen tilanne on hyvä. En todellakaan haluaisi pelotella mutta on hyvä muistaa, että kaikki ei aina ole vauvojen ja lasten kanssa ruusuilla tanssimista (meillä on itsellä viisi ja yksivuotias ja koen, että isommat haasteet tulevat vasta isompien lasten kanssa, vaikka vauvavuosikin on kummankin lapsen kanssa ollut raskas omalla erilaisella tavallaan, vaikkakin iloa ja onnea myös tulvillaan, tai ainakin meillä ollut niin).

Mun on hirveän vaikea ymmärtää tuota komea omakotitalo ja lapset haaveilua. Ihan pakko sanoa, että  mielestäni ei ole kovin aikuismaista surra sitä, että lapsi joutuisi elämään kaupungin vuokra-asunnossa. Nyt kun olette jo talon hankkineet tilanne on hankala. Ehkä sun olisi nyt tärkeää saada melkein mikä tahansa työ. Asutteko isossa kaupungissa, silloin ainakin jotain luulisi löytyvän vai olenko väärässä?

Talon myymisen osalta en oikein ymmärrä sitä, ettet laittaisi myyntiin vielä kun ei ole pakko jottei olisi liian pitkään myynnissä. Entä jos olisi pakko eikä sitten menisikään kaupaksi eikö tilanne olisi vielä pahempi? Vai ajattelitko, että odottaisitte parempia aikoja, koskahan niitä tulee, vaikea ennustaa? Jos ajattelette myydä asunnon teidän kannattaa varmaan myös laskea realistisesti kuinka paljon voitte jäädä tappiolle jos myytte niin, että selviätte tulevan asunnon lainanlyhennyksestä ja vastikkeesta tai vuokrasta ja mahdollisesta lapsesta aiheutuvista kustannuksista (tässä kannattaa huomioida, että ansionmenetys on yleensä suurin kulu mutta toki ne hankinnat, joita tarvitsette vauvalle ja isommalle lapselle on hyvä huomioida myös, paljon voi hankkia käytettynä mutta on syytä varautua enempiin menoihin kuin minimi koska yllätyksiä voi aina tulla).

Ymmärrän senkin, että lapsettomuus on suuri suru ja varmasti lapsia syntyy Suomessa koko ajan surkeampiinkin oloihin. Itse asun lähiössä kerrostalossa. Asunnot ovat omistusasuntoja mutta edullisia. Mulla on fiilis, että tässä meidän talossa asuvat monet lapsiperheet ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä asumisratkaisuunsa vaikka jotkut ehkä mieluummin valitsivatkin esim. omakotitalon tai eri alueen jos taloustilanne ei asettaisi mitään esteitä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että yleisesti ottaen valinta on tehty niin, että rahaa jää muuhunkin kuin asumiseen ja ihan välttämättömään ja myös aikaa voi satsata lapsiin monesti eri tavoin kuin jos lainat ovat ihan huipussaan. Lapset eivät näytä kärsivän siitä, että asuvat surkeaksi haukutussa lähiössä vaan touhuavat tyytyväisinä ja onnellisina pihalla ja kodeissa.

Vierailija
89/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:35"]

Tämä on niitä asioita, joissa sinun ja miehesi tulee tehdä niinkuin teistä tuntuu. 

[/quote]

Katastrofaalisen huono neuvo. Tämä on niitä tilanteita, joissa täytyy tehdä niin kuin on vastuullista ja järkevää, vaikka se ei olisikaan kauhean kivaa. Niinhän aikuiset tekevät.

Vierailija
90/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:44"]Kaikkea ei välttämättä voi saada, mutta mitään ei saa jos ei yritä!

nyt teet mikä on elämässä tärkeintä. Eli lapsi. Myöhemmin murehditte taloa, jos tarvitsee. Velkaa jäävänä ei mitään järkeä myydä. Harvoin ne osakkeet halvemmaksikaan tulee vastikkeineen yms. 

Asioilla on tapana järjestyä. 

Stemppiä.

[/quote] komppaan! ainoa järkevä vastaus tähän ketjuun.

Vierailija
91/110 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:12"]

Kun minä ja mieheni olimme dinkkuja asuimme miehen poikamiesboksissa ja elimme miehen palkalla. 

[/quote]

Dinkkuilu edellyttää, että lapsettomalla pariskunnalla on kahdet tulot. Et ollut DINK vaan SINK (single income, no kids). :)
[/quote]

He elivät miehen palkalla ja kirjoittajan palkka jäi säästöön.

Vierailija
92/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on niin lapsivihamielinen ja lapsetonta elämää ihannoiva että kaikki hetket ovat palstan mukaan vääriä kuolaavien kakaroiden hankintaan.

Vierailija
93/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kannata odotella. Taloudelliset suhdanteet tulee ja menee, naisen hedelmällisyys vain menee...

Vierailija
94/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teidän tilanne ei ole ollenkaan paha lapsia ajatellen. Ihminen pystyy kyllä kituuttamaan rahallisesti. Ja ikinä ei ole täydellistä hetkeä lapsien tulla. Joten menoksi vaan, kyllä te pärjäätte. Ei asuntoa myyntiin, onhan ne vuokratkin kalliita, tuossa sentään maksatte omaa pois. Jossain vaiheessa se on velaton.

Vierailija
95/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:23"]

Mielestäni, jos lapsia haluaa hankkia niin kannattaa hankkia, oli tilanne mikä tahansa. Sinä annat elämän lapselle miehesi kanssa ja tätä lapsi tulee arvostamaan aikuisena. Kyllä yhteiskunta suomessa auttaa, jos menee huonosti. Eli tarkoitan, että katto pään päältä löytyy aina ja ruokaa. Rakkaus riippuu vanhemmista. Kyllä elämä on suuri lahja! Arvostakaa sitä.

[/quote]

Ja sitten vingutaan, kun sossu ei maksakaan uutta pesukonetta  ja Joulupuu -keräyksestäkin tuli vain alle 25 euron lahjoja. Hohhoijaa... 

Vierailija
96/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:15"]

Ap saa kannustavia kommentteja vain ja ainoastaan siksi, että me nykyisten kolmikymppisten sukupolvi olemme eläneet täydellisessä hyvinvointivaltiokuplassa ja uskomme ilman muuta, että sossu kyllä maksaa lämäntapamme aiheuttamat kulut, jos itse emme siihen pysty. Asuntolainan lyhennyksiin ei kuitenkaan saa maksusitoumuksia. Siispä kannattaa pitää kiinni talosta ja antaa veronmaksajien huolehtia lapsesta.

Jos kysyisit tätä amerikkalaisella foorumilla, saisit hyvin erilaisia vastauksia.

[/quote]

Minä olen pian nelikymppinen ja en elä hyvinvointikuplassa. Silti kannustan ap:tä hankkimaan lapsia nyt, kun ikä vielä antaa myöten. Meillä on useampi lapsi ja vain mies käy tällä hetkellä töissä, itselläni on kausityö, rahat tulee kerran vuodessa. Pärjätään hyvin ja toisinaan vaihtelevasti. En ole ikinä tuudittautunut siihen, että joku muu maksaisi menomme, mutta huomaan kyllä nuoremmissa tuota. Helpolla kellutaan virran vietäväksi ja luotetaan, että vaikeuksissa yhteiskunta auttaa. Minulla itselläni on pikemminkin luotto elämään, rahaa voi venyttää jos tiukkaa tekee ja sitä voi tehdä lisää kun kekseliäisyyttä on.

Monia asioita kuitenkaan ei voi venyttää, kuten ihmisen biologiaa. Jos liikaa rupeaa harkitsemaan, niin helposti vuodet vierähtää ja voihan se olla, että alkaa esim varhaiset vaihdevuodet tai saa pahan endometrioosin ja pitää kohtu leikata pois kuten ystävälleni kävi. Kaikki oli valmiina lasta ajatellen ja yllättäen päätyikin leikattavaksi. 30 vuotias ei kuitenkaan enää niin nuori ole ja jos haluaa useamman lapsen niin nyt olisi aika aloittaa.

Vierailija
97/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP älä hanki lasta. Et kuulosta kypsältä kasvattaaksesi sitä. Pitäkää talo, yritä hankkia joku työpaikka. Ole aktiivisempi työmarkkinoilla tai kouluttaudu lisää ellei mitään irtoa. 

Vierailija
98/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsettomuus mikään katastrofi ole. Elämä ilman lapsia voi olla aivan yhtä hyvää kuin lapsiperhe-elämäkin. Monin tavoin se on jopa parempaa.

Vierailija
99/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 00:55"]

Ei se lapsettomuus mikään katastrofi ole. Elämä ilman lapsia voi olla aivan yhtä hyvää kuin lapsiperhe-elämäkin. Monin tavoin se on jopa parempaa.

[/quote]

Kyllä, olet oikeassa. Mutta tuo on jokaiselle oma henkilökohtainen juttu. Joillekkin se on katastrofi ja vaikuttaa sille, että ap toivoisi lasta kovasti. Ymmärrän sitä ja sinua myös. Se vaan täytyy itse sydäntään tutkia, mikä ratkaisu on paras.

Vierailija
100/110 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mua suututtaa tää ketju! onko ihmisille oikeesti raha elämän tärkein asia? se että voi ostaa kaikkea kivaa mitä mieleen juolahtaa, matkustella ja pitää hauskaa? oletteko vaan lapsuudesta asti tottunut saamaan kaiken mitähaluaa? entä jos ihmisen elämänarvot onkin terveellä pohjalla? ei tarvii sitä kaikkea turhaa tavaraa ym. oikeuttaako se teidät haukkumaan ap.n toiveet ja elämänarvot? ei ap. sanonut, etteivät he pysty lapsen perustarpeita tyydyttämään kun ovat tarkkoina budjetin kanssa,kun lapsi on isompi ja harrastus kulutkin kasvaa niin tilanne on varmasti aivan toinen. 

jokaisen  järki nyt luulis sanovan, ettei tällähetkellä taloa kannata myydä, eikö välttämättä mene edes kaupaksi. uskokaa nyt jo, ettei omakotitalossa asuminen välttämättä tule kalliimmaksi kuin vuokralla rivarikolmiossa asuminen. mulla esim. mun pidettiin sopiva omakotitalo, lainanlyhennys 575€/kk sähkö 50-150€/kk vesi 90€/3kk roskis 20€/kk ja kiinteistövero 130€/vuosi. 

ap. nyt alat vaan ylipuhumaan miestäsi ja eikun toimeen! tsemppiä!