Av -psykologitohtorit: Diagnisoikaa isälleni joku häiriö/sairaus!
Okei tyhmä otsikko, mutta tarkoitan siis, että voisiko isälläni olla esimerkiksi add tai joku muu vastaava. Alkaa mennä hermo ja nyt veljellenikin (ala-asteella) on muodostunut samantyylisiä piirteitä. Voisiko adhd/add olla siis perinnöllistä?
Tässä "oireet":
Puhuu päälle, kuuntelee silloin kun haluaa, ei jaksa keskittyä yhteen asiaan, jättää asioita puolitiehen, hermostuu helposti, huutaa miltei mitättömistä asioista, inttää vastaan, mielialat muuttuu nopeasti, sanoo ensin ja sitten vasta ajattelee (jos ajattelee), yleensä hänen oma mielipiteensä on oikea, nauraa pilkkaamalla jos joku meistä lapsista/nuorista on väärässä tai tekee jotain noloa tms. (mulla ainakin huono itsetunto), ei siivoa jos ei ole pakko ja jos siivota pitää niin huutaa meitä lapsia siivoamaan hänen sotkunsa, hänen isänsäkin huutaa ja on muka aina oikeassa.. tulikohan tuossa kaikki..
.
Kuulostaa hirviöltä, mutta hyviä puolia kuitenkin: Välittää meistä lapsista paljon, on vieraiden aikana normaalin oloinen (naamasta kyllä näkee ettei jaksa kuunnella kaikkia juttuja), antaa autoa lainaan jos olemme isän luona tai sitten kuskaa meitä.. Apua, onpas vaikea keksiä hyviä puolia!
Ääh.. No veljelläni on tuosta lievemmät "oireet" ja ei jaksa keskittyä läksyihin, jättää asioita puolitiehen, sanoo mitä sattuu välillä..jne.
Jotain saattoi jäädä sanomatta, mutta kyselkää jos joku on epäselvä :D
Mainitsin jos äidilleni, että veljeni pitäisi laittaa johonkin testeihin, mutta mulle vaan naurettiin ettei sillä mitään ole.
Kommentit (41)
Ihana 2 :D mutta siis miten ihmeessä saisin jomman kumman johonkin testeihin loukkaamatta?! En varmaan mitenkään. Olisi paaaaljon parempi jos niillä olis lääkitykset -ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:04"]Diabetes.
[/quote]
Diabetes on alkamassa, koska ei lenkkeile ja syö makeaa mahan täydeltä.. Joten oikeassa siis tavallaan olet :D -ap
En usko, että olisi asperger.. Wikipediasta kun nopeasti lukasin, niin siellä sanottiin "Tavallista on myös intensiivinen uppoaminen yhteen tai muutamaan erityiskiinnostuksen kohteeseen. " .....ja sitten tuo asioiden järjestely riviin. Kumpikaan ei kyllä sovi yhtään, koska ei ole mitään tiettyä kiinnostusta, eikä järjestele ikinä mitään.
Jostain joskus luin, että aikuisilla voi olla add ja lapsilla joko adhd tai add. -ap
Ehkä sillä on vaan jotain neurologisten ongelmien piirteitä, ilman varsinaista sairautta, ja siihen päälle näyttäis olevan vielä jonkinlainen väsymys tms. sairaus.
Hyvin voi olla adhd - varsinkin jos samat piirteet ovat olleet lapsesta lähtien. Ja periytyviä nuo tosiaan usein ovat.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:28"]Hyvin voi olla adhd - varsinkin jos samat piirteet ovat olleet lapsesta lähtien. Ja periytyviä nuo tosiaan usein ovat.
[/quote]
Niin ajattelinkin.. Tuntuu, että se vaan periytyy meidän suvussa isältä pojalle! -ap
Sanoisin että ei varmaan mitään dianoosia tarvitsevaa häiriötä tai sairautta ole. Hän nyt vaan on tuon luontoinen ihminen. Paljonhan noita on, temperamenttisia ja vähän kärsimättömiä koheltajia. Jos halua on, voi kyllä oppia parempaa asioiden hallintaa, itsekin olin nuorena sellainen että aloitin aina hommia mutten jaksanut loppuun, vaan kolmen-neljänkympin iässä aloin oppia systemaattisemmaksi ja kurinalaisemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:25"]Ehkä sillä on vaan jotain neurologisten ongelmien piirteitä, ilman varsinaista sairautta, ja siihen päälle näyttäis olevan vielä jonkinlainen väsymys tms. sairaus.
[/quote]
Tämäkin voi olla.. En kyllä tiedä mistä olis väsynyt. Ei oo mitään stressattavaa, tai ainakaan ei kerro -ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:31"]Sanoisin että ei varmaan mitään dianoosia tarvitsevaa häiriötä tai sairautta ole. Hän nyt vaan on tuon luontoinen ihminen. Paljonhan noita on, temperamenttisia ja vähän kärsimättömiä koheltajia. Jos halua on, voi kyllä oppia parempaa asioiden hallintaa, itsekin olin nuorena sellainen että aloitin aina hommia mutten jaksanut loppuun, vaan kolmen-neljänkympin iässä aloin oppia systemaattisemmaksi ja kurinalaisemmaksi.
[/quote]
Niin. Isäni on kuitenkin jo lähemmäs 50 v, että eikö tuon ikäisen pitäisi osata kuunnella muiden mielipiteitä, olla huutamatta täysin turhasta ja olla passuuttamatta (onko toi edes sana :DD) ihmisiä? -ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:04"]Diabetes. [/quote] Diabetes on alkamassa, koska ei lenkkeile ja syö makeaa mahan täydeltä.. Joten oikeassa siis tavallaan olet :D -ap
[/quote]
Se selittäisi kyllä aika paljon noita oireita. Mun isä muuttui ihan inhottavaksi, kiukkuiseksi ja keskittymiskyvyttömäksi, kun hänellä sokerit heittelivät. Sai sitten diabetesdiagnoosin. Mun sisko melkein muutti pois kotoa lukiolaisena, kun isä oli niin raskasta seuraa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:04"]Diabetes. [/quote] Diabetes on alkamassa, koska ei lenkkeile ja syö makeaa mahan täydeltä.. Joten oikeassa siis tavallaan olet :D -ap
[/quote]
Se selittäisi kyllä aika paljon noita oireita. Mun isä muuttui ihan inhottavaksi, kiukkuiseksi ja keskittymiskyvyttömäksi, kun hänellä sokerit heittelivät. Sai sitten diabetesdiagnoosin. Mun sisko melkein muutti pois kotoa lukiolaisena, kun isä oli niin raskasta seuraa.
[/quote]
Joo, no mä en kyllä kestäisi asua samassa talossa isäni kanssa! Muistan jo lapsuudesta, että on ollut tommonen, mutta ehkä se on vaan pahentunut iän myötä. Inhottaa aina mennä sinne, kun tietää että heti täytyy alkaa siivota ja tekemään ruokaa :/ ihan niin kun aikunen ihminen ei osais ite noita itelleen tehdä -ap
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 15:31"]Sanoisin että ei varmaan mitään dianoosia tarvitsevaa häiriötä tai sairautta ole. Hän nyt vaan on tuon luontoinen ihminen. Paljonhan noita on, temperamenttisia ja vähän kärsimättömiä koheltajia. Jos halua on, voi kyllä oppia parempaa asioiden hallintaa, itsekin olin nuorena sellainen että aloitin aina hommia mutten jaksanut loppuun, vaan kolmen-neljänkympin iässä aloin oppia systemaattisemmaksi ja kurinalaisemmaksi. [/quote] Niin. Isäni on kuitenkin jo lähemmäs 50 v, että eikö tuon ikäisen pitäisi osata kuunnella muiden mielipiteitä, olla huutamatta täysin turhasta ja olla passuuttamatta (onko toi edes sana :DD) ihmisiä? -ap
[/quote]
Se on ihan itsestä kiinni haluaako kehittää itseään tai tiedostaa omaa käytöstään. Jos ei ole erityistä motivaatiota ja halua, ei noita asioita opi välttämättä ikinä. Esim. äitini on edelleen 70-vuotiaanakin älyttömän temperamenttinen päättömästi koheltaja, joka myös paukauttelee suustaan ulos kaiken minkä sylki sinne tuo, yhtään miettimättä etukäteen loukkaako ne asiat vai ei. Itselläni on samanlaisia taipumuksia, mutta olen halunnut opetella muille mukavammaksi ihmiseksi ja saanut ne siksi suurelta osin kuriin.
Tuo AD(H)D on siitä jännä juttu, että ihan varmasti vaikka minä olisin saanut sen diagnoosin jos olisin halunnut. Olihan piirteeni ja elämäntapanikin aikoinaan hyvinkin tyypillistä ADDin kohellusta. Yritin myös monia kertoja saada itseäni kuriin monissa asioissa siinä onnistumatta, minkä olisi voinut tulkita merkiksi että olen oikeasti ADD ja ilman lääkettä en pärjää. Kuitenkin, lopulta sain itse ongelmani kuriin ilman lääkkeitä tai ulkopuolista apua, joten minulla ei ilmeisesti ole mitään sairautta, vain temperamenttipiirteitä joiden kanssa täytyi opetella tulemaan toimeen.
Koitapa passittaa isäsi sokerirasitukseen. Sano vaikka, että olet huolissasi hänen terveydestään, niin ei tarvitse mitään puhua noista ikävistä piirteistä.
t. se diabeetikon tytär
Normaali, mutta huonot sosiaaliset tavat. Temperamenttitaipumuksena impulsiivinen käytös.
Tsingis-pingis-dismyrfioosi-bituberaalilankoosi.
Ihan selkee tapaus.
T:AV-psykiatrian erikoisdosentti