Kumpaa arvostat enemmän korkeasti koulutettua työtöntä vai duunaria
Status on korkeasti koulutetuilla kova vaikka todella moni heistä on elämäntapatyöttömiä. Jotain satunnaista homma ovat ehkä tehneet joskus. Kun taas duunari herää joka aamu ja painaa hommia ja antaa oman panoksen yhteiskunnan pyörimiseen.
Lisäksi nämä duunarit ovat suurin maksumiesten ja naisten joukko jotka elättävät näitä korkeasti koulutettuja elämäntapatyöttömiä. Ja kun lukee ihmisten asenteita, niin huomaa kuinka tälläinen ihminen katsoo nenä pystyssä duunareita ja pitää itseään parempana, millä rahkeilla kysyn minä.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:18"]
Mikä pakkomielle teillä on laittaa ihmiset tai heidän työnsä johonkin arvojärjestykseen? Minulle ihminen on aina samanarvoinen teki hän mitä työtä tahansa. En osaa arvostaa akateemista sen enempää kuin duunareitakaan. Jos ihminen on vastentahtoisesti työttömänä, arvostan häntä samalla tapaa kuin työssäkävijääkin. Erilaiset työt eivät synny tyhjästä vaan jostakin tarpeesta enkä siksi osaa ajatella, että toinen olisi toista tärkeämpi. Kaikki työ on hyvää.
Ihmisessä arvostan ihan muita juttuja kuin sitä mitä hän tekee työkseen.Tärkeintä on kuinka työtön, duunari tai akateeminen kohtelee muita ihmisiä ja kuinka hän kasvaa ihmisenä kokemustensa myötä. Älykkyys on yliarvostettua. Sen sijaan viisaudesta ei puhu kukaan vaikka oikeasti se on itselleni se mittari, jonka perusteella kunnioitan jotakin enemmän kuin toista.
[/quote]
Ei ole pakkomiellettä tein avauksen sentakia koska olen aika kyllästynyt näihin itsensä ylentäjiin jotka ylenkatsovat duunareita, vähän väliä saa myös lukea kuinka tälläinen korkeasti koulutettu elämäntapatyötön etsii kuuta taivaalta mitä tulee kumppaniin, ei minkäänlaista realismia miten muut hänet näkevät.
[/quote]
En ole lukenut yhtään korkeastikoulutetun aloittamaa duunarin alentamisketjua. Yksikään tuntemani korkeasti koulutettu ei ikinä puhu duunareista pahasti. Lähes kaikki ovat itse opiskeluja ennen ja niiden aikana painaneet sitä perusduunia raksalla ja kassoilla ja tietävät kyllä, mitä fyysinen liukuhihnatyö on ja osaavat sitä arvostaa. Osaavat kyllä arvostaa sitäkin, että omalla työllä, niin duunarityöllä kuin opiskelulla pääsee joskus vähän erilaiseen työhön.
Duunareista osa on niitä, joille korkea koulutus on ongelma. "Menisit sinäkin oikeisiin töihin" ja "just joo, helppo se on istuu vaa kirjoja lukemassa, mites sitte kun ei haettaskaan enää teidän roskia tai siivottais sitä toimistoo". Osa duunareista taas ylpeästi tekee työnsä, näyttää osaamisensa ja arvostaa niin omaansa kuin muidenkin töitä.
Ei korkeasti koulutetut istu yliopistoilla lattemuki kädessä taivastelemassa, miten tyhmiä ja luusereita duunarit on, vaikka niin jotkut tuntuu kuvittelevan. Ei. Siellä istutaan penkissä, opiskellaan ja luetaan ja tuntien jälkeen painetaan duunaritöissä. Ihan niinkuin kaikki meistä Suomessa ovat vapaita tekemään! Jos on niin helppoa olla kirjaviisas, niin tervetuloa!
[/quote]
En ole itse duunari vaan korkeasti koulutettu työssäkäyvä. Vanhemmat ovat koko ikänsä olleet duunareita ja olen minäkin noita hommia tehnyt. Olen lueskellut palstaa ja ajattelin, että duunarit ansaitsevat puolustuspuheenvuoron, senverran ihmeellistä kommentia täältä saa vähän väliä lukea duunareista.
Terkuin ap
Ap, työttömyys on muuten edelleen korkeampaa duunareilla kuin korkeasti koulutetuilla. Akateemisten työttömyydestä vaan on puhuttu enemmän mediassa lähivuosina, siks siihen varmaan kiinnitetään niin paljon huomiota.
Mikä pakkomielle teillä on laittaa ihmiset tai heidän työnsä johonkin arvojärjestykseen? Minulle ihminen on aina samanarvoinen teki hän mitä työtä tahansa. En osaa arvostaa akateemista sen enempää kuin duunareitakaan. Jos ihminen on vastentahtoisesti työttömänä, arvostan häntä samalla tapaa kuin työssäkävijääkin. Erilaiset työt eivät synny tyhjästä vaan jostakin tarpeesta enkä siksi osaa ajatella, että toinen olisi toista tärkeämpi. Kaikki työ on hyvää.
Ihmisessä arvostan ihan muita juttuja kuin sitä mitä hän tekee työkseen.Tärkeintä on kuinka työtön, duunari tai akateeminen kohtelee muita ihmisiä ja kuinka hän kasvaa ihmisenä kokemustensa myötä. Älykkyys on yliarvostettua. Sen sijaan viisaudesta ei puhu kukaan vaikka oikeasti se on itselleni se mittari, jonka perusteella kunnioitan jotakin enemmän kuin toista.
[/quote]
Ei ole pakkomiellettä tein avauksen sentakia koska olen aika kyllästynyt näihin itsensä ylentäjiin jotka ylenkatsovat duunareita, vähän väliä saa myös lukea kuinka tälläinen korkeasti koulutettu elämäntapatyötön etsii kuuta taivaalta mitä tulee kumppaniin, ei minkäänlaista realismia miten muut hänet näkevät.
[/quote]
En ole lukenut yhtään korkeastikoulutetun aloittamaa duunarin alentamisketjua. Yksikään tuntemani korkeasti koulutettu ei ikinä puhu duunareista pahasti. Lähes kaikki ovat itse opiskeluja ennen ja niiden aikana painaneet sitä perusduunia raksalla ja kassoilla ja tietävät kyllä, mitä fyysinen liukuhihnatyö on ja osaavat sitä arvostaa. Osaavat kyllä arvostaa sitäkin, että omalla työllä, niin duunarityöllä kuin opiskelulla pääsee joskus vähän erilaiseen työhön.
Duunareista osa on niitä, joille korkea koulutus on ongelma. "Menisit sinäkin oikeisiin töihin" ja "just joo, helppo se on istuu vaa kirjoja lukemassa, mites sitte kun ei haettaskaan enää teidän roskia tai siivottais sitä toimistoo". Osa duunareista taas ylpeästi tekee työnsä, näyttää osaamisensa ja arvostaa niin omaansa kuin muidenkin töitä.
Ei korkeasti koulutetut istu yliopistoilla lattemuki kädessä taivastelemassa, miten tyhmiä ja luusereita duunarit on, vaikka niin jotkut tuntuu kuvittelevan. Ei. Siellä istutaan penkissä, opiskellaan ja luetaan ja tuntien jälkeen painetaan duunaritöissä. Ihan niinkuin kaikki meistä Suomessa ovat vapaita tekemään! Jos on niin helppoa olla kirjaviisas, niin tervetuloa!
[/quote]
Juuri näin. Suuri osa ellei jopa valtaosa korkeakoulutetuista on rahoittanut opintojaan duunaritason töillä, joten kyllä niistäkin on kokemusta. Minusta on arvostettavaa, että ihmisellä on yritteliäisyyttä ja kunnianhimoa hankkia korkea koulutus. Todella marginaalissa ovat sellaiset tapaukset, jotka tavoittelevat pitkällä koulutuksella sosiaalipummin uraa. Sille pääsee helpomminkin.
Itse en ole törmännyt mihinkään akateemiset mollaavat duunareita -ilmiöön, kyllä se yleensä on päinvastoin.
Se, ettei joku akateeminen halua pariutua duunarin kanssa on minusta asia ihan erikseen. Näihin parinvalinta-asioihin on ihan turha ulkopuolisen huutaa käskyjä ja kehoituksia, ei sitä kiinnostusta vaan voi pakottaa. Itsekin voin sanoa, että todennäköisemmin pariutuisin akateemisen kanssa, sillä minulla on todennäköisemmin hänen kanssaan samoja arvoja, päämääriä ja kiinnostuksenkohteita. Edellinen mieheni olikin koulutukseltaan tohtori. Nykyinen on työelämässä peruskoulupohjalta, mutta hän on ihmisenä poikkeuksellisen kiinnostunut maailmanmenosta, ei ole mustavalkoinen ja osaa suhtautua asioihin analyyttisesti.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole itse duunari vaan korkeasti koulutettu työssäkäyvä. Vanhemmat ovat koko ikänsä olleet duunareita ja olen minäkin noita hommia tehnyt. Olen lueskellut palstaa ja ajattelin, että duunarit ansaitsevat puolustuspuheenvuoron, senverran ihmeellistä kommentia täältä saa vähän väliä lukea duunareista.
Terkuin ap
[/quote]
Minulla taas on se mielikuva, että suurin osa akateemisina esiintyvistä haukkujista on oikeasti niitä duunareita painiskelemassa oman alemmuudentunteensa kanssa. Eikä siihen alemmuuteen ole mitään syytä. Koko halveksunta on duunareiden omassa päässä. Tuntuu, että se riittää kun sanoo opiskelevansa yliopistossa ja samaan hengenvetoon kuullaan rivien välistä "olen parempi ihminen, kaikki duunarit on tyhmiä luusereita" vaikka sellaista ei kukaan ole ääneen sanonut eikä tarkoittanut.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Terkuin ap
[/quote]
Minulla taas on se mielikuva, että suurin osa akateemisina esiintyvistä haukkujista on oikeasti niitä duunareita painiskelemassa oman alemmuudentunteensa kanssa. Eikä siihen alemmuuteen ole mitään syytä. Koko halveksunta on duunareiden omassa päässä. Tuntuu, että se riittää kun sanoo opiskelevansa yliopistossa ja samaan hengenvetoon kuullaan rivien välistä "olen parempi ihminen, kaikki duunarit on tyhmiä luusereita" vaikka sellaista ei kukaan ole ääneen sanonut eikä tarkoittanut.
[/quote]
Näin se tuntuu menevän munkin käsityksen mukaan. Olen alunperin opiskellut duunariammatin, mutta myöhemmin hain ja pääsin yliopistoon. Melko töykeää kommenttia sain sen jälkeen entiseltä amiksen opiskelukaverilta.
T: Akateeminen duunari
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:09"]
En arvosta ihmisiä heidän koulutuksensa tai ammattinsa, vaan luonteensa takia. Pientä vähemmistöä lukuunottamatta työttömät eivät ole työttömiä omasta halustaan.
Arvostan ihmisisissä älyä, sivistystä, intohimoa, kunnianhimoa, huumorintajua, eikä noilla piirteillä ole mitään tekemistä koulutuksen ja työn tai työttömyyden kanssa. Kokeile tällaista ajattelutapaa, ap.
[/quote]
Lue kommentti #14 ja alku, minulla on motiivini aloituksen tekemiseen. Lähinnä kyllästyminen duunareiden jatkuvaan halveksuntaan, ei jaksa lukea enää yhtään aloitusta jossa joku niuho kpää avautuu ja aukoo päätään duunareista.
Ja kommentoija numero #15 voi miettiä sitä, että jos duunarit eivät tekisi töitä ja pitäisi yhteiskunnan rattaita pyörimässä, sinulta katkeaisi sähkö kämpästä etkä tännekkään kirjoittelisi yhtään mitään, ei se ole pelkästään verot mitä maksetaan minkätakia duunarit ovat arvostuksensa ansainneet.
Joten voitte kaikki rajoittaa sitä omituista ylenkatsomista ja halveksuntaanne duunareita kohtaan, minä olen ainakin täysin kypsä noihin kirjoituksiin ja kommentteihin.
[/quote]
Ap voisi nyt rauhoittua ja keskittyä lukemaansa. Kirjoitin tarkalleen ottaen näin:
"Ei duunaria ja työtöntä maisteria voi laittaa arvojärjestykseen. Ei voi laittaa arvojärjestykseen myöskään työtöntä duunaria ja työssä käyvää maisteria. Jokaisella työttömällä on oma tragediansa työttömyytensä kanssa. Ja kaikki työ on arvoskasta ja tärkeää yhteiskunnan pyörittämiseksi ja ihmisen henkilökohtaisen toimeentulon ja hyvinvoinnin turvaamiseksi."
Rautalangasta vääntäen: arvostan kaikkea työtä ja kaikkia työntekijöitä riippumatta koulutuksesta, työuran pituudesta, työsuhteen kestosta tai työntekijän henkilökohtaisista ominaisuuksista. Kaikki työ on arvokasta. Ei luokanopettaja voi tehdä sähkötöitä. Sähkömies ei voi opettaa peruskoulussa. Sairaanhoitaja ei voi toimia kirurgina. Kirurgi ei hoida ja lääkitse osastolla potilasta, sen tekee sairaanhoitaja. Päiväkodissa ei voi vakinaisena työskennellä ilman kelpoisuutta, mutta se muodollisesti epäpätevä sijainenkin on korvaamaton apu vaikka vain sinä yhtenä päivänä, jolloin hänen työpanostaan tarvitaan. Eikä lastentarhanopettaja tai lastenhoitaja jää siivoamaan, kun päiväkoti menee kiinni. On siivoojan arvokkaan työn ansiota, että esim. kasvatustyötä tehdään siisteissä tiloissa.
Ja veroista: ei ihmisen arvoa piru vie lasketa siinä, maksaako hän veroja vai ei ja kuinka paljon. Ei veronmaksukyky ole minkäänlaisen työnteon ainoa tai edes tärkein tarkoitus eikä ihmisyyden mittari. Työn merkitys on ennen kaikkea siinä, että ihminen saa elämäänsä sisältöä, toivottavasti sosiaalisia kontakteja ja tuloja omaan käyttöönsä. En usko, että kukaan iloitsee veronmaksukyvystään ennen kuin on iloinnut esim. vuokran tai asuntolainan maksukyvystä ja kyvystä elättää itsensä ja perheensä. Jokaisen työssä käyvän pitäisi minusta iloita lisäksi siitä, että on työtä, johon lähteä. Kaikilla ei ole sitä.
Summa summarum ensimmäiseen kysymykseesi: En pidä ketään arvokkaampana kuin toista koulutuksen tai työmarkkina-aseman perusteella. Ketään ei voi myöskään pitää arvokkaampana kuin toista veronmaksun vuoksi tai siksi, että nämä "elämäntapatyöttömät" eläisivät "duunareiden" rahoilla.
15
Arvostan ihmistä joka tekee työnsä kunnialla ja pyrkii tekemään sen hyvin! Koulutuksesta viis. Ammatti kuin ammatti on arvokas kunhan ei ole rikollinen.
aloitus oli jotenkin outo, en ole koskaan arvottanut ihmisiä ammatin mukaan, työllisyyden tai työttömyyden mukaan. Ihminen on aina kokonaisuus. Ja ihmisen elämässä on monenlaisia kausia. Itse olen tehnyt duunaritöitä sekä ns. akateemisia töitä, olen saanut työttömyyskorvausta ja ollut äitiyslomalla jne... sama ihminen minä silti aina olen ollut.
Poliittisen retoriikan sijaan on parempi keskittyä arjen elämään ja olemaan ihminen ihmiselle ja hyvä lähimmäinen, sitä meiltä puuttuu!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:23"]
Arvostan ihmisiä, elleivät he omalla käytöksellään menetä sitä arvostusta.
[/quote]
Tähän! Ei se titteli ihmisestä mitään kerro, vaan miten muita kohtelee.