Kumpaa arvostat enemmän korkeasti koulutettua työtöntä vai duunaria
Status on korkeasti koulutetuilla kova vaikka todella moni heistä on elämäntapatyöttömiä. Jotain satunnaista homma ovat ehkä tehneet joskus. Kun taas duunari herää joka aamu ja painaa hommia ja antaa oman panoksen yhteiskunnan pyörimiseen.
Lisäksi nämä duunarit ovat suurin maksumiesten ja naisten joukko jotka elättävät näitä korkeasti koulutettuja elämäntapatyöttömiä. Ja kun lukee ihmisten asenteita, niin huomaa kuinka tälläinen ihminen katsoo nenä pystyssä duunareita ja pitää itseään parempana, millä rahkeilla kysyn minä.
Kommentit (30)
Se mitä mä en arvosta on nää vastakkainasettelijat kuten ap.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:12"]
Se mitä mä en arvosta on nää vastakkainasettelijat kuten ap.
[/quote]
Minusta on hyvä lähteä purkamaan näitä mielikuvia ja myyttejä. Jokaisessa keskustelussa törmää näihin asenteisiin kuinka jotkut nostavat itsensä jalustalle, ovat itsensä sinne ylentäneet. En jaksa uskoa, että varsinkaan korkeasti koulutetut elämäntapatyöttömät nauttivat niin suurta arvostusta kuin luulevat, jos asiaa kysytään tavallisilta ihmisiltä.
Mikä pakkomielle teillä on laittaa ihmiset tai heidän työnsä johonkin arvojärjestykseen? Minulle ihminen on aina samanarvoinen teki hän mitä työtä tahansa. En osaa arvostaa akateemista sen enempää kuin duunareitakaan. Jos ihminen on vastentahtoisesti työttömänä, arvostan häntä samalla tapaa kuin työssäkävijääkin. Erilaiset työt eivät synny tyhjästä vaan jostakin tarpeesta enkä siksi osaa ajatella, että toinen olisi toista tärkeämpi. Kaikki työ on hyvää.
Ihmisessä arvostan ihan muita juttuja kuin sitä mitä hän tekee työkseen.Tärkeintä on kuinka työtön, duunari tai akateeminen kohtelee muita ihmisiä ja kuinka hän kasvaa ihmisenä kokemustensa myötä. Älykkyys on yliarvostettua. Sen sijaan viisaudesta ei puhu kukaan vaikka oikeasti se on itselleni se mittari, jonka perusteella kunnioitan jotakin enemmän kuin toista.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:18"]
Mikä pakkomielle teillä on laittaa ihmiset tai heidän työnsä johonkin arvojärjestykseen? Minulle ihminen on aina samanarvoinen teki hän mitä työtä tahansa. En osaa arvostaa akateemista sen enempää kuin duunareitakaan. Jos ihminen on vastentahtoisesti työttömänä, arvostan häntä samalla tapaa kuin työssäkävijääkin. Erilaiset työt eivät synny tyhjästä vaan jostakin tarpeesta enkä siksi osaa ajatella, että toinen olisi toista tärkeämpi. Kaikki työ on hyvää.
Ihmisessä arvostan ihan muita juttuja kuin sitä mitä hän tekee työkseen.Tärkeintä on kuinka työtön, duunari tai akateeminen kohtelee muita ihmisiä ja kuinka hän kasvaa ihmisenä kokemustensa myötä. Älykkyys on yliarvostettua. Sen sijaan viisaudesta ei puhu kukaan vaikka oikeasti se on itselleni se mittari, jonka perusteella kunnioitan jotakin enemmän kuin toista.
[/quote]
Ei ole pakkomiellettä tein avauksen sentakia koska olen aika kyllästynyt näihin itsensä ylentäjiin jotka ylenkatsovat duunareita, vähän väliä saa myös lukea kuinka tälläinen korkeasti koulutettu elämäntapatyötön etsii kuuta taivaalta mitä tulee kumppaniin, ei minkäänlaista realismia miten muut hänet näkevät.
Arvostan ihmisiä, elleivät he omalla käytöksellään menetä sitä arvostusta.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:18"]
[/quote]
Ei ole pakkomiellettä tein avauksen sentakia koska olen aika kyllästynyt näihin itsensä ylentäjiin jotka ylenkatsovat duunareita, vähän väliä saa myös lukea kuinka tälläinen korkeasti koulutettu elämäntapatyötön etsii kuuta taivaalta mitä tulee kumppaniin, ei minkäänlaista realismia miten muut hänet näkevät.

[/quote]
Antaa ylenkatsoa. Ei kiinnosta mitä ajattelevat. Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: duunaria. Sentään tekevät jotain ja ahkerasti.
Tuskinpa nyt kaikki duunarit niitä työttömiä koulutettuja elättää. Se keskituloinen 3000 ansaitseva putkimies tietysti maksaa enemmän veroja, mutta kaikki duunarit eivät ole 3000 ansaitsevia vaan yhtä lailla jotain alle 2000 palkalla pärjääviä. Ja jos nyt sit mietitään, kuka niitä työttömiä korkeakoulutettuja elättää verovaroin niin ehkä katse kannattaa kuitenkin kääntää sinne eniten Suomessa ansaitsevien listaan, jotka taas eivät ole duunareita, eli niitä joiden vuositulot on se sadan duunarin palkka (sori, en nyt laskenut, mikä lukema on täsmälleen mutta ymmärsitte selityksen).
En kuitenkaan usko, että ne kaikki pitkäaikaistyöttömät ovat korkeakoulutettuja vaan työttömänä yleensä ollaan aika erilaisillakin koulutustaustoilla.
Tuollainen kysymyksenasettelu kielii kenties olemattomien ja hieman turhien raja-aitojen pystyttämisestä sinne, missä niitä ei laajemmassa mittakaavassa oikeasti ole. Ei kai toisen ihmisen arvostaminen hieman syvällisemmässä merkityksessä riipu - vain ja ainoastaan - jostain ammattitaustasta. Kummassakin ryhmässä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin maassa keskimäärin: hyviä, kanssaihmisiä kunnioittavia, ammattitaitoisia osaajia ja toisaalta eri syistä omalaatuisia ihmisiä, oman taustansa mukaisia, ei ehkä aina niin kaikkia miellyttäviä, mutta omalla tavalla moninaisuutta arkeen luovia anyway.
Inhimillinen elämä nyt vaan sattuu olemaan tällaista. Mitä muuta se oikeastaan voisi ollakaan, kun emme ihan yhdestä puusta ole veistettyjä. Sallikaamme siis kaikkien kukkien kukkia ja ruusujen tuoksua!
Duunaria tietenkin. HÄnhän on maksanut osansa tämän korkeastikoulutetun koulutuksesta ja maksaa edelleen korvauksia työttömyydestä.
Sinänsä tuo vastakkainasettelu on turhaa.
Mitä järkeä tuollaisessa polarisoinnissa on? Kumpiakin tarvitaan; saivarrellahan toki voi kaikesta, mutta se on silkkaa ajanhukkaa;)
Työ tai työttömyys ei mulle määritä ihmisen arvoa. Tunnen yhdenkin ison firman TJ:n, jota en kyllä ihmisenä arvosta pätkän vertaa, kaikki mutta jää jalkoihin (ml. oma perhe) kun rakennetaan URAA hampaat irvessä. Eikä sitä arvoa kyllä määritä koulutuskaan... ja ennen kuin joku älähtää, itse oon maisteri koulutukseltani ja päällikkö-tason hommissa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:38"]
Tuollainen kysymyksenasettelu kielii kenties olemattomien ja hieman turhien raja-aitojen pystyttämisestä sinne, missä niitä ei laajemmassa mittakaavassa oikeasti ole. Ei kai toisen ihmisen arvostaminen hieman syvällisemmässä merkityksessä riipu - vain ja ainoastaan - jostain ammattitaustasta. Kummassakin ryhmässä on ihan samanlaisia ihmisiä kuin maassa keskimäärin: hyviä, kanssaihmisiä kunnioittavia, ammattitaitoisia osaajia ja toisaalta eri syistä omalaatuisia ihmisiä, oman taustansa mukaisia, ei ehkä aina niin kaikkia miellyttäviä, mutta omalla tavalla moninaisuutta arkeen luovia anyway.
Inhimillinen elämä nyt vaan sattuu olemaan tällaista. Mitä muuta se oikeastaan voisi ollakaan, kun emme ihan yhdestä puusta ole veistettyjä. Sallikaamme siis kaikkien kukkien kukkia ja ruusujen tuoksua!
[/quote]
Mukava huomata, että ne oikeat asenteet rupeavat tulemaan esiin, minäkin haluaisin ajatella että ihminen on paljon muutakin kuin koulutus tai työpaikka ja jokaisella on ihmisarvo, sekä jokainen on yksilö.
Minkätakia saan jatkuvasti lukea näitä halveksivia kommentteja varsinkin duunareista ja ties kuinka monta avausta olen lukenut kun joku nirppanokka korkeasti koulutettu elämäntapatyötön etsii kumppania ja jo toisessa lauseessa tulee selville hänen halveksivat asenteet vaikkapa duunareita kohtaan. Tämä ihminen ei koulutuksesta huolimatta pysty näkemään ihmisiä yksilöinä vaan he ovat oman viitekehyksensä vankeja, jotka hän on määritellyt jonkun stereotypian mukaan.
Mikä on korkeasti koulutettu elämäntapatyötön? Uskon ensinnäkin, että korkeakouluista valmistuneet työttömät eivät ole opiskelleet 3,5-4,5 vuoden AMK-tutkintoja tai 5 vuoden kandi+maisteritutkintoja päästäkseen kortistoon. Jokaisella korkeasti koulutetulla on ollut suuret suunnitelmat ja toiveet menestyksekkäästä työurasta, mutta karu totuus on, että akateemista työttömyyttä on Suomessa ollut jo pitkään ja erityisesti taide- ja tekniselle alalle on koulutettu korkeakouluissa väkeä, vaikka alojen työllisyystilanne on hiipunut. Myös kaupanala on pienentynyt.
Ei duunaria ja työtöntä maisteria voi laittaa arvojärjestykseen. Ei voi laittaa arvojärjestykseen myöskään työtöntä duunaria ja työssä käyvää maisteria. Jokaisella työttömällä on oma tragediansa työttömyytensä kanssa. Ja kaikki työ on arvoskasta ja tärkeää yhteiskunnan pyörittämiseksi ja ihmisen henkilökohtaisen toimeentulon ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.
On myös turha yleistää, että duunarit jollain 3000 euron palkalla elättävät "elämäntapatyöttömiä". Jokainen suomalainen maksaa veroja jossain muodossa. Lapsetkin maksavat karkkiostoksistaan arvonlisäverot. Sitä paitsi työelämässä on valtava määrä korkeakoulutettuja ihmisiä esim. sosiaali- ja terveysalalla, jotka tienaavat 2000-2500 euroa kuukaudessa bruttona ja saattavat sitä paitsi olla pätkätöissä.
En arvosta ihmisiä heidän koulutuksensa tai ammattinsa, vaan luonteensa takia. Pientä vähemmistöä lukuunottamatta työttömät eivät ole työttömiä omasta halustaan.
Arvostan ihmisisissä älyä, sivistystä, intohimoa, kunnianhimoa, huumorintajua, eikä noilla piirteillä ole mitään tekemistä koulutuksen ja työn tai työttömyyden kanssa. Kokeile tällaista ajattelutapaa, ap.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:09"]
En arvosta ihmisiä heidän koulutuksensa tai ammattinsa, vaan luonteensa takia. Pientä vähemmistöä lukuunottamatta työttömät eivät ole työttömiä omasta halustaan.
Arvostan ihmisisissä älyä, sivistystä, intohimoa, kunnianhimoa, huumorintajua, eikä noilla piirteillä ole mitään tekemistä koulutuksen ja työn tai työttömyyden kanssa. Kokeile tällaista ajattelutapaa, ap.
[/quote]
Lue kommentti #14 ja alku, minulla on motiivini aloituksen tekemiseen. Lähinnä kyllästyminen duunareiden jatkuvaan halveksuntaan, ei jaksa lukea enää yhtään aloitusta jossa joku niuho kpää avautuu ja aukoo päätään duunareista.
Ja kommentoija numero #15 voi miettiä sitä, että jos duunarit eivät tekisi töitä ja pitäisi yhteiskunnan rattaita pyörimässä, sinulta katkeaisi sähkö kämpästä etkä tännekkään kirjoittelisi yhtään mitään, ei se ole pelkästään verot mitä maksetaan minkätakia duunarit ovat arvostuksensa ansainneet.
Joten voitte kaikki rajoittaa sitä omituista ylenkatsomista ja halveksuntaanne duunareita kohtaan, minä olen ainakin täysin kypsä noihin kirjoituksiin ja kommentteihin.
Jos puhutaan vain työstä ja koulutuksesta, arvostan ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään töitä ja arvostavat omaa työtään, vastasipa se hänen koulutustaan tai ei. Elämäntapatyöttömiä en arvosta, mutta eivät kaikki ole työttömiä omasta tahdostaan. Toki jos on kouluttautunut alalle, jolla ei ole töitä, pitää olla valmis tekemään sitten jotain muuta, vaikka olisikin "ylikoulutettu" tarjolla olevaan työhön.
Mun arvostus ihmistä kohtaan ei riipu koulutuksesta. Onko todellakin sellaisia ihmisiä jotka määrittelee ihmisen arvon koulutuksen ja työpaikan perusteella??
helppo duunaria.
Muutenkin arvostan sitä tekevää työntekijää(jos tekee työnsä hyvin ja on ammattitaitoinen) enemmän kuin suunnittelijaa, tai pomoa. Vaikka nuo jälkimmäisetkin tietty on tärkeitä myös.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 11:18"]
[/quote]
[/quote]
En ole lukenut yhtään korkeastikoulutetun aloittamaa duunarin alentamisketjua. Yksikään tuntemani korkeasti koulutettu ei ikinä puhu duunareista pahasti. Lähes kaikki ovat itse opiskeluja ennen ja niiden aikana painaneet sitä perusduunia raksalla ja kassoilla ja tietävät kyllä, mitä fyysinen liukuhihnatyö on ja osaavat sitä arvostaa. Osaavat kyllä arvostaa sitäkin, että omalla työllä, niin duunarityöllä kuin opiskelulla pääsee joskus vähän erilaiseen työhön.
Duunareista osa on niitä, joille korkea koulutus on ongelma. "Menisit sinäkin oikeisiin töihin" ja "just joo, helppo se on istuu vaa kirjoja lukemassa, mites sitte kun ei haettaskaan enää teidän roskia tai siivottais sitä toimistoo". Osa duunareista taas ylpeästi tekee työnsä, näyttää osaamisensa ja arvostaa niin omaansa kuin muidenkin töitä.
Ei korkeasti koulutetut istu yliopistoilla lattemuki kädessä taivastelemassa, miten tyhmiä ja luusereita duunarit on, vaikka niin jotkut tuntuu kuvittelevan. Ei. Siellä istutaan penkissä, opiskellaan ja luetaan ja tuntien jälkeen painetaan duunaritöissä. Ihan niinkuin kaikki meistä Suomessa ovat vapaita tekemään! Jos on niin helppoa olla kirjaviisas, niin tervetuloa!
Duunarit