Lukihäiriö huomattiin VASTA lukiossa!
Peruskoulussa kukaan opettaja ei asiasta puhunut ja lukihäiriö testihän tehdään kaikille sielläkin...
Nyt vasta ekan kerran huomattiin vakava lukihäiriö!!! Tuleekohan lukiosta nyt mitään? Ja miten lukemista voi edesauttaa? Lukio erityisope on neljän lukion yhteinen ja tavattavissa vain kerran kuussa.
Kokemusksia?
Kommentit (8)
Mulla huomattiin vasta 22 vuotiaana add ja lukihäiriö
Tiedän kaksi tapausta joilla myös löytyi vasta lukiossa. Toinen lopetti lukion kesken ja toisella sujuu ihan hyvin. Lukihäiriöllä saa lisäaikaa kokeissa ym. Hyvin se menee kun vaan jaksaa tehdä töitä.
Mutta mistä apua? Onko jotain "kursseja" jossa opetetaan miten pitää lukea kokeeseen tms.?
Valitettavasti jos lapsi menestyy, niin lukihäiriöön ei kukaan puutu. Myös jos lapsella on koti ongelmia menee lukihäiriö laikuuden piikkiin. Mutta arvatkaapa mitä tapahtuu silloin jos häiriö ei kuulu tavallisimpien joukkoon. se jää usein kokonaan huomaamatta ja lapsen elämän edellytykset on menetetty.
Kursseja oppimaan oppmisessta riittää. Jos omasta koukusta ei löydy, katso lähintä aikuslukioa, isomman kaupungin kansalaisopistoa, kesäyliopistoa, avointa yliospitoa, tms.
Minun lapsi (ala-asteella) käy kaupungin maksamalla neuropsykologilla treenaamassa lukihäiriötään. Mitä jos kysyisit koululta tälläisien palveluiden mahdollisuutta? Siis pointtina se ettei valmennusta tehdä koululla niinkään vaan ostetaan palvelu.
Mun veljellä löytyi lukihäiriö vasta lukiossa. Sisulla pakersi läpi lukion, sai keskinkertaiset paperit ja toimii nyt insinöörinä vaativissa esimiestehtävissä. Keinot millä tähän pisteeseen on päästy olivat ankara työ ja perheen apu. Veli kertasi kursseja, mutta ymmärsi myös ottaa itselleen vaikeista aineista mahdollisimman vähän kursseja (kielet) ja panosti enemmän niihin aineisiin, joissa koki onnistumisen tunteita ja pääsi vähän helpommalla (matemaattiset aineet). Etsittiin erilaisia opiskelutapoja, kuten äänikirjat tai keskustelu aihepiiristä. Kokeisiin sai lisäaikaa, mutta yo-kirjoitukset teki normiajassa. Minä tai äiti tarkastettiin kaikki isommat esseet sekä lukiossa että myöhemmissä opinnoissa ja merkattiin kaikki kohdat joissa oli selkeä kirjoitusvirhe, veli sitten korjasi ne itse.
Outoa, lukihäiriörähän testataan monta kertaa peruskoulussa...
Ja vielä vaikea lukihäiriö. oletko varma, ettet ollut ihan poikki testissä (tyyliin testi aamulla 7 ja nukkunut pari tuntia) ja et keskittynyt testiin?