Abi hukassa jatko-opintosuunnitelmien suhteen :(
Aloitin siis kirjoitukset nyt syksyllä, saldona M (Enkku), L (matikka), ja I (äidinkieli)
Kirjoitan vielä keväällä fysiikan ja kemian ja mahdollisesti uusin äidinkielen.
Ongelmana on etten tiedä minne aion hakea :( minulla ei siis ole aavistustakaan missä työssä voisin kuvitella itseni. Ja noi arvosanatkin jäi nyt vähän alhaiseksi, vaikka fysiikasta ja kemiasta minulla on opettajien mukaan ihan realistiset mahdollisuudet vaikka L:n joten yleisarvosana varmaan tuosta vielä nousee.
Ja kannattaako uusia toi äikkä vaikka kompensaatiot riittäisikin ylioppilasks, vai keskitynkö vaan täysillä noihin kemiaan ja fyssaan nyt keväällä? :(
-epävarma lukiolainen
Kommentit (74)
"mahdollisesti uusin äidinkielen"???? Ei susta kyllä ylioppilasta tule jos et uusi ja pääse läpi, koska se on ainoa kaikille pakollinen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:28"]UUSI se äikkä!!!!! Jos vika on siinä, että kirjoitit aiheen vierestä. Siihen ei tarvitse lukea eli miksi ohmeessä et uusisi. Tulet katumaan jos et uusi
[/quote]
Äikässä on esseekokeen lisäksi myös tekstaidon koe, johon pitää lukea, jos mielii saada siitä jotain pisteitä.
Tilastotiede saattais olla kyllä sulle hyvä ainakin alkuun, jos et tiedä vielä tarkkaan mikä kiinnostaa. Alalta työllistyy hyvin ja toimii myös sivuaineena. Siellä saa laskea sydämensä kyllyydestä, mutta ei kuitenkaan liian vaikealla matematiikalla (yliopistossa matematiikka ja fyssa menee ihan hulluksi. Mieheni oli kympin oppilas niissä lukiossa, mutta TKK:lla joutui kamppailemaan sivuainematikan kans ihan tosissaan).
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:06"]
"mahdollisesti uusin äidinkielen"???? Ei susta kyllä ylioppilasta tule jos et uusi ja pääse läpi, koska se on ainoa kaikille pakollinen.
[/quote]
kompensaatioilla voi päästä :)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:53"]
Mitenkäs bioinformaatiotekniikka?
matematiikkaa 27 op fysiikkaa 10 op ohjelmointia 10 op ihmisen mittaamista 8 – 10 op signaalien analysointia 5 op kieliä 5 op yleissivistäviä ja poikkitieteellisiä Aalto-opintoja 5 op [/quote]
Ja valmistuisit... öööh.. bioinformaatiotekniikan DI:ksi. Kerrotko "tyhmälle", että mihin työhön tämä mahtaa antaa valmiudet? MIelummin jokin muu suuntautumisala on parempi.
Lukion jälkeen asepalvelus oli minulle hyvä aika miettiä tulevaisuuden suunnitelmia, pidin kyllä vielä yhden välivuoden töitä tehden. Sen jälkeen alkoi jo hahmottua mitä haluan tehdä, ja nyt olen valmistumassa Kauppatieteiden maisteriksi.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:35"]
matematiikkaa 27 op fysiikkaa 10 op ohjelmointia 10 op ihmisen mittaamista 8 – 10 op signaalien analysointia 5 op kieliä 5 op yleissivistäviä ja poikkitieteellisiä Aalto-opintoja 5 op [/quote]
Ja valmistuisit... öööh.. bioinformaatiotekniikan DI:ksi. Kerrotko "tyhmälle", että mihin työhön tämä mahtaa antaa valmiudet? MIelummin jokin muu suuntautumisala on parempi.
[/quote]
Bioinformaatioteknologiasta valmistuneet diplomi-insinöörit toimivat mm. terveystekniikan alan yrityksissä tuotekehittäjinä, asiantuntijoina ja projektipäällikköinä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:35"]
[/quote]
Bioinformaatikot ovat sekä tällä hetkellä että tulevaisuudessa hyvin kuumaa kamaa työmarkkinoilla. Itse molekyylibiologian alan tutkijana valitsisin ehdottomasti bioinformatiikan alakseni, jos saisin valita uudestaan. Jos tajuaa jotain biologiasta, tilastotieteistä ja koodaamisesta, töitä riittää tulevina vuosikymmeninä varmasti.
Biologiset menetelmät kehittyvät tällä hetkellä kovaa vauhtia ja dataa kerätään koko ajan enemmän, joten myös niiden analysoimiseen tarvitaan aivan uusia keinoja. Esimerkiksi ihmisen koko genomin emäsjärjestyksen selvittäminen on koko ajan halvempaa ja nopeampaa, mistä seuraa laajoja tietokantoja ja aineistoja, joiden analysoinnissa bioinformatiikka on pakollista. Muutama vuosi/vuosikymmen eteenpäin, niin kyseisiä tekniioita käytetään rutiininomaisesti esimerkiksi sairaaloissa, joka taas moninkertaistaa osaavien ihmisten tarpeen.
Opiskelemaan matematiikkaa yliopistoon (esim. Oulu), myöhemmin voit työskennellä vaikkapa pankissa, vakuutusyhtiössä tms.
Tai sitten tosiaan diplomi-insinööriksi. Siinä voit päästä tekemään työmatkoja ulkomaillekin. Molemmissa näissä hyvät palkat.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:41"]
Lukion jälkeen asepalvelus oli minulle hyvä aika miettiä tulevaisuuden suunnitelmia, pidin kyllä vielä yhden välivuoden töitä tehden. Sen jälkeen alkoi jo hahmottua mitä haluan tehdä, ja nyt olen valmistumassa Kauppatieteiden maisteriksi.
[/quote]
Olen miettiny sitäkin :D mutta olen pienikokoinen ja hentorakenteinen enkä niin kamalan urheilullinen että en pärjäis (olen tyttö)
ja kivaa että olet päässyt yliopistoon!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:19"]
Jos lähden lääkikseen saanko itse valita tuleeko minusta tutkija-lääkäri vai potilaita hoitava lääkäri
[/quote]
Saat, mutta opiskeluun kuuluu toki harjoittelua sairaaloissa. Mä lähtisin sinuna ehdottomasti DI-linjalle - hitto, tolla pitkän matikan ällällähän aukee jo ties mitä ovia!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:43"]
Jos lähden lääkikseen saanko itse valita tuleeko minusta tutkija-lääkäri vai potilaita hoitava lääkäri
[/quote]
Saat, mutta opiskeluun kuuluu toki harjoittelua sairaaloissa. Mä lähtisin sinuna ehdottomasti DI-linjalle - hitto, tolla pitkän matikan ällällähän aukee jo ties mitä ovia!
[/quote]
Jos fysiikan YO menee hyvin voisin lähteäkin :) taitaisin selvitä vähemmällä lukemisellakin kun lääkiksessä (ei lukeminen toki mikään este ole, mutta kun mulla kuitenkin on tuo lievä dysleksia) toi bioinformaatiotekniikka kuulosti kivalle.
Mutta, tiedätkö minulla ei ole kunnollista kuvaa että mitä DI itse asiassa tekee :D kun niitä on niin erilaisia. Tunnen yhden joka laskee jotain rakennusten piirustuksia ja sitten toisen joka tekee työtä tietokoneiden parissa jonkin sortin koodaajana - ja molemmat insinöörejä :D haluaisisn edes jotenkuten tietää mihin soppaan lusikkani työnnän
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
Jos fysiikan YO menee hyvin voisin lähteäkin :) taitaisin selvitä vähemmällä lukemisellakin kun lääkiksessä (ei lukeminen toki mikään este ole, mutta kun mulla kuitenkin on tuo lievä dysleksia) toi bioinformaatiotekniikka kuulosti kivalle.
Mutta, tiedätkö minulla ei ole kunnollista kuvaa että mitä DI itse asiassa tekee :D kun niitä on niin erilaisia. Tunnen yhden joka laskee jotain rakennusten piirustuksia ja sitten toisen joka tekee työtä tietokoneiden parissa jonkin sortin koodaajana - ja molemmat insinöörejä :D haluaisisn edes jotenkuten tietää mihin soppaan lusikkani työnnän
[/quote]
monipuolinen ala se onkin. Joka tapauksessa sinulla on yllättävän paljon valinnanvaraa lukihäiriöstä, varsinkin kun se on lievä, huolimatta.
DI:n työnkuvat voikin vaihdella tosi paljon ihan koodarista melkeinpä kauppispuolen touhuihin. Yksi hyvä vaihtoehto olisi sulle varmaan joku lääketieteellinen tekniikka, jossa opintoihin sisältyy paljon myös fysiologiaa ym. lääkispuolen juttuja, mutta ei sitä potilaskontaktia. Kannattaa ihan rauhassa tutkia niitä opiskelupaikkojen eri linjojen esittelyjä ja miettiä, mikä tuntuu kiinnostavalta. Ja vaikka valitsisit "väärän" linjan, niin älä huoli, niitä voi myöhemmin sumplia uusiksi vähän koulusta riippuen.
Nyt hieman häiritsi tuo, että ap saa tarpeeksi kompensaatiopisteitä päästäkseen ylioppilaaksi, äidinkieli kun nimittäin on se ainoa aine jota ei laisinkaan voi kompensoida. Jos siitä ei pääse läpi, ei pääse ylioppilaaksi
Käykö teillä koulussa niitä eri opiskelualojen edustajia puhumassa ja esittelemässä? Meillä ainakin aikanaan kävi, useammaltakin alalta, käytiin myös tutustumassa itse erilaisiin opiskelupaikkoihin amiksesta lääkikseen.
Itse olen lääkäri ja työ kyllä pitää sisällään aika paljon lukemista, luetusta laajasta aineistosta kokonaisuuksien hahmottamista, asiakirjatekstien laatimista tiiviissä muodossa jne. eli kyllä äidinkielen osaaminen on aika tärkeää. Työ vaatii myös sosiaalisuutta ja kykyä työskennellä eri ammattilaisten kanssa tiiminä. Toki ammatti pitää sisällään hyvin erilaisia erikoisaloja ja eri tyyppisille ihmisille löytyy yleensä niitä omia kykyjä tukeva ala. Esim. lastenlääkäri tai psykiatri tarvitsee vähän erilaisia vahvuuksia kuin vaikkapa silmäkirurgi tai patologi.
Tutkijaksi ei voi oikein lääketieteen alalla ruveta ilman, että tekee myös sitä kliinistä työtä. Tutkijantyössä on myös koko ajan tärkeämpää viestintä, tiimityö, tutkimussuunnitelmien ja apuraha-anomusten taitava laatiminen, itsensä markkinointi jne. Eli pelkkää pipettihommaa ei kukaan tutkija pysty enää tekemään.
Mutta kaikkeen tähän kyllä pitkä koulutus ja elämänkokemus valmistaa, eihän kukaan abivaiheessa ole valmis ammattilainen eikä kypsä ja itsevarma aikuinen!
Dippainsseillä työnkuva voi olla myös hyvin erilainen alasta riippuen: esim. materiaalisuunnittelu, ympäristötekniikka, rakennusala, konetekniikka, sähkö- ja viestintäteknologia.... Naisia tarvitaan näillä aloilla lisää ja jos koet, että just matikka, fysiikka ja kemia on sun vahvuudet niin sinne vaan!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:11"]
Nyt hieman häiritsi tuo, että ap saa tarpeeksi kompensaatiopisteitä päästäkseen ylioppilaaksi, äidinkieli kun nimittäin on se ainoa aine jota ei laisinkaan voi kompensoida. Jos siitä ei pääse läpi, ei pääse ylioppilaaksi
[/quote]
mitä :| eikö? Luulin kyllä että pääsisi vaikka ilmoittauduin kyllä uusimaan kun kuulin ettei mennyt läpi :/
No uusit nyt joka tapauksessa sen äidinkielen. Ensi kerralla pääset varmasti läpi, ja jos sulla on diagnosoitu lukihäiriö niin OLET oikeutettu eriytettyyn YO-kokeeseen vaikka ope sanoisi mitä.
Pääset pitkän matikan L:llä ja hyvillä arvosanoilla muista matemaattisista aineista jo moneen paikkaan.
Kokeile vaikka AMK:n rakennusinsinöörilinjaa, joku jolla on pitkän matikan L selvittää ne laskut vaikka vasemmalla kädellä. Sisäänpääsykin näyttäisi oleva helppoa:
http://www.karelia.fi/files/fi/erikoistumisopinnot/Esivalinnan_alimmat_pisteet_2014.pdf
Tuo nyt on vain esimerkki mutta huomaat että insinöörikoulutukseen on helppo päästä sisälle :) kemiasta kiinnostuneelle voisi sopia tuo laboratoriotekniikka :)
Uusit nyt sen äikän ensinnäkin, ja edellisen kommentoijan suosittelema AMK tutkinto voisi sopia sulle ihan hyvin. Kannattaa kokeilla :)
2