Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon vasta lukion matikka kakkosessa ja...

Vierailija
13.10.2021 |

Mun pitäisi jo ymmärtää lukea kuvaajasta, miten kirjoitan siinä näkyvän neljännen asteen polynomifunktion. Miten h*lvetissä? Välillä tuntuu kun katson näitä tehtäviä, niin tekee mieli heittää koko läppäri hiivattiin. En ole tällaisella tasolla vielä, ja ihan kuin minun pitäisi osata nyt jo enemmän kuin mihin kykenen edes villeimmissä unelmissani. :D Osaakohan joku auttaa? Turhauttaa.

Kuvaaja näyttää tavallaan hampaalta. Se on ylöspäin aukeava, ei mene lainkaan x-akselin alapuolelle. Kolme pistettä ovat:

-2,0 (eli x-akselilla käy -2:ssa, mutta y-akselilla pysyy nollassa)
0,8 (eli nousee y-akselilla kahdeksaan)
2,0 (eli tulee tuolta kahdeksikosta alas x-akselin kakkoseen, ja lähtee siitä villisti ylöspäin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kans yritin pitkää matikkaa käydä, mutta aika lailla haahuilin siellä 4-6 arvosanojen paikkeilla. Vaihdoin ihan suosiolla lyhyeen ja heti alko numerot nouseen. Eli tulevaisuudelle vinkkiä, että ei sitä pitkää matikkaa oo pakko kahlata läpi jos ei suju eikä pää kestä. Harmi vaan, että pitkällä matikalla on vaan niin suuri painoarvo jatko-opiskelun kannalta, mutta kyllä sillä hyvällä lyhyenkin arvosanalla hyvin yliopistoihin pääsee. Voimia!

Osui ja upposi. Minulla ja varmasti monella muullakin on tästä ne kovimmat paineet. Jatko-opintoja ajatellen haluaisi siis väkipakolla tarpoa pitkän matikan kurssit läpi ja se onkin sitten opiskelijakohtaista millä menestyksellä nuo kurssit menee eteenpäin, vai pitääkö jättää leikki kesken

Vierailija
22/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkän matikan kakkoskurssi on pakollisista pitkän matikan kursseista vaikein.

Ylioppilas kevät 2003

Niinkö, koitko oikeasti noin? Mulla on tullut tän kurssin aikana niin monta turhautumista, että hyvä kun ei hiukset putoa päästä. :D

Kyllä koin. Sain kyllä kiitettävän, kuten kaikista muistakin pitkän kursseista, mutta kakkosta pidin suhteellisesti vaikeimpana.

Ylioppilas kevät 2003

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun sille pitää tehdä?

Neljännen asteen polynomifunktiot ovat yleensä hampaan näköisiä.

Pitäisi osata "lukea" sitä kuvaajaa. Eli kuvassa näkyy hammas ja täytyisi osata kertoa/kirjoittaa, mikä polynomifunktio siinä piilee. Eli miten saa sellaisen kuvaajan aikaiseksi - Enhän minä tiedä, kun en ole aiemmin tämmöistä vielä edes nähnytkään. Näen kyllä ne "pisteet" missä ne mutkat käyvät, mutta en osaa kirjoittaa tarkemmin mikä tuo funktio sitten on

Piirtele paperille. Sillä se selviää.

Vierailija
24/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

f(x) = X^4:2-8, olisikos noin...

Vierailija
25/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollakohta selitetään siellä ysin kirjassa, se kuvaaja osuu silloin y-akselin nollaan. Kertaa funktiot ja kaavan muodostamisen perusteet ensin sieltä perukoulun kirjasta ja sitten laajennat. Toi ei oo lähelläkään vaikeinta, mitä pitkä matikka tulee sulle vielä tarjoamaan, joten selviät kyllä.

Vierailija
26/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoni:

Laske kaikki välineet kädessäsi. Laita laskin ja tietokone etäämmälle ja katso oheistettu video. Sitten lähde pikku kävelylle äläkä laske enää tänää.

Huomenna virkeänä ota kynä ja paperia, ei edes laskinta ja tee kuten videossa. Seuraa videota ja tee tulo laskutoimitus.

Kannattaa. Lukion matematiikka on johdatus integraali laskentaan ja kun nyt pyrit ymmärtämään n. Asteen yhtälön ja -epäyhtälön käsitteen tulee matematiikka sinulle helpoksi lukiossa ja tämän asian syvällinen ymmärtäminen auttaa yo-kirjoituksissa ja myöhemmin luonnontieteissä yleisemmin.

Lukion matematiikka on aikalailla korkeimmillaan tässä, se johtaa aitoon vaihelaskentaan ja euliktisiin avaruuksiiin ja funktioteoriaan (seuraava askel tuosta on yliopistolla opetuksen aloittava fourier-muunnos.).

Mieti että tuosta se ei lukiossa vaikene ja tämä asia sinulle yritetään lukiossa opettaa, loppu on soveltamista. Pidä tämän asian ymmärtämistä tärkeämpänä kuin yo-kirjoituksia tai muuta.

T geofyysikko Sodankylästä

Vierailija
27/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polynomin vakiotermin saa selville siitä, että kun x = 0, y = 8.

Neljännen asteen yhtälöllä voi olla enintään neljä reaalista nollakohtaa. Tiedämme niistä kaksi. Funktion kuvaaja leikkaa y-akselin vain näissä kahdessa kohdassa, joten herää kysymys, voisivatko nämä nollakohdat olla kaksinkertaisia?

Vierailija
28/28 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0:n asteen yhtälö: -

1:n asteen yhtälö: / tai \

2:n asteen yhtälö: /\ tai \/

3:n asteen yhtälö: /\/ tai \/\

4:n asteen yhtälö: /\/\ tai \/\/

5:n asteen yhtälö: ????????????

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi