Jospa unohdettaisiin suomalaiset "köyhät" kokonaan...
Taas on joulun alla saanut lukea milloin minkäkinlaisia aloituksia siitä, mitä ei pidä antaa jouluapukeräyksiin. On kehotusta, että lahjan tulisi olla yli 20€ maksavaa, ei saa olla sukkia, ei mitään käytettyä, oltava sellainen jota "lapsen kavereillakin olisi" jne. Eräässä keskustelussa jopa kehotettiin olla osallistumatta jouluapukeräykseen, jos ei ole "oikeasti" varaa siihen.
Joo. Me päätimme, että emme pahoita kenenkään köyhän mieltä ja ostimme itsellemme pleikka kolmosen joululahjaksi. Köyhälle perheellehän tuo olisi ollut loukkaus, kun löytyy nelonenkin jo markkinoilta, mutta meille kelpaa oikein mainiosti. Jos rahaa jää, niin lahjoitan eläinsuojeluun.
Hyvää joulua!
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:46"]
Juu kalleimpia joululahjoja pyytää "köyhimmät". Olemme hyvätuloisia, mutta meillä on 20 vuotta vanha televisio, PS3, käytetyt iPhonet, kirpparivaatteita. Mikään noista ei kelpaisi "pienituloiselle".
[/quote]
Sinulle nuo ovat valintoja, köyhälle ne ovat pakko. Ehkä ymmärrät sen eron. Käsittääkseni näissä joululahjakeräyksissä ei kukaan pyydä mitään vaan sossu, kirkon diakoniatyö tms etsii perheet/lapset, jotka lahjoja eivät muuten saisi.
Itse olen aina ollut kohtuu tuloinen ja en todella kehtaisi kenenkään lapsen lahjaksi antaa värityskirjaa, jos tietäisin sen olevan lapsen ainoa joululahja. Johtuen isosta suvusta, jossa on aina lahjottu paljon ja 20-30 joululahjaa lasta kohti on ollut "kohtuus". Siinä pari värityskirjaa häviää lahjapapereihin. Typerää toki tämäkin lahjaähkyn opettaminen lapsille.
Mä uskon, että sellaiset ihmiset joilla OIKEASTI ON HYVÄ SYDÄN lahjoittavat kyllä edelleen mm joulupuu keräykseen jos vain varaa on. Hyväsydämiset kyllä tajuaa ihan itse, mikä on oikein ja mikä väärin. He tajuavat, että on hyvä kun lahja on uusi ja että se on edes sinnepäin mitä joku toivoo, He tajuavat että ei sen mikään pleikka tms tarvitse olla vaan joku kiva muutaman kympin tavara. Nää mitkä täällä nyt kirjoittelee ovat tuskin ikinä ennekän mitään lahjoittaneet ja jos ovatkin ,niin just niitä rikkinäisiä kamoja. Eli ei tässä kukaan mitään häviä.
"Hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostaankaan."
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:46"]
Juu kalleimpia joululahjoja pyytää "köyhimmät". Olemme hyvätuloisia, mutta meillä on 20 vuotta vanha televisio, PS3, käytetyt iPhonet, kirpparivaatteita. Mikään noista ei kelpaisi "pienituloiselle".
[/quote]
Sinulle nuo ovat valintoja, köyhälle ne ovat pakko. Ehkä ymmärrät sen eron. Käsittääkseni näissä joululahjakeräyksissä ei kukaan pyydä mitään vaan sossu, kirkon diakoniatyö tms etsii perheet/lapset, jotka lahjoja eivät muuten saisi.
Itse olen aina ollut kohtuu tuloinen ja en todella kehtaisi kenenkään lapsen lahjaksi antaa värityskirjaa, jos tietäisin sen olevan lapsen ainoa joululahja. Johtuen isosta suvusta, jossa on aina lahjottu paljon ja 20-30 joululahjaa lasta kohti on ollut "kohtuus". Siinä pari värityskirjaa häviää lahjapapereihin. Typerää toki tämäkin lahjaähkyn opettaminen lapsille.
[/quote]
Kiintoisa logiikka. Jos on varaa, niin voi valita halvempia. Jos on köyhä, on toivottava vain sitä uusinta uutta.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:48"]
Mä uskon, että sellaiset ihmiset joilla OIKEASTI ON HYVÄ SYDÄN lahjoittavat kyllä edelleen mm joulupuu keräykseen jos vain varaa on. Hyväsydämiset kyllä tajuaa ihan itse, mikä on oikein ja mikä väärin. He tajuavat, että on hyvä kun lahja on uusi ja että se on edes sinnepäin mitä joku toivoo, He tajuavat että ei sen mikään pleikka tms tarvitse olla vaan joku kiva muutaman kympin tavara. Nää mitkä täällä nyt kirjoittelee ovat tuskin ikinä ennekän mitään lahjoittaneet ja jos ovatkin ,niin just niitä rikkinäisiä kamoja. Eli ei tässä kukaan mitään häviä.
[/quote]
Mutta tässäpä nyt puhutaan siitä, että näissä lahjoituskeskusteluissa on todettu ettei näihin keräyksiin kannata osallistua ellei ole oikeasti varaa.
Itse ajattelin osallistua, ostaa esim. jonkun Barbie-nuken tms. keräykseen, mutta kyynistyin aika nopeasti keräystä koskevia keskusteluita lukiessa. Tarkkoja vaatimuksia, mitä tulisi olla ja mitä ei saa olla. Pitäisi olla arvoltaan mieluiten yli 40€, koska "ei ole reilua, että yksi perhe saisi 50€ arvoisen lahjan ja toinen perhe hikisen 5€ arvoisen".
Selvä. En pahoita kenenkään mieltä ja jätän siis osallistumatta. Ilmeisesti tyhjä on sitten parempi kuin liian halpa lahja.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:48"]
[/quote]
Mutta tässäpä nyt puhutaan siitä, että näissä lahjoituskeskusteluissa on todettu ettei näihin keräyksiin kannata osallistua ellei ole oikeasti varaa.
Itse ajattelin osallistua, ostaa esim. jonkun Barbie-nuken tms. keräykseen, mutta kyynistyin aika nopeasti keräystä koskevia keskusteluita lukiessa. Tarkkoja vaatimuksia, mitä tulisi olla ja mitä ei saa olla. Pitäisi olla arvoltaan mieluiten yli 40€, koska "ei ole reilua, että yksi perhe saisi 50€ arvoisen lahjan ja toinen perhe hikisen 5€ arvoisen".
Selvä. En pahoita kenenkään mieltä ja jätän siis osallistumatta. Ilmeisesti tyhjä on sitten parempi kuin liian halpa lahja.
[/quote]
Yksi tapa lahjoittaa hyvää mieltä on antaa lahja FB:n joulukalenteri 2014. sivun tai Apua suurella sydämellä sivun kautta. Siellä voi itse vaikuttaa, kenelle apu menee ja mitä antaa. :)
Mä olen kaikkia näitä kerjuusysteemeitä vastaan vaikka olen hyväsydäminen. Annan niille jotka selkeästi tarvitsevat. Jos on varaa vaatia niin ei oikeasti tarvitse.
Tarvitseva on kiitollinen pienestäkin avusta kun taas ahneelle ei riitä mikään.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:36"]
Mä olen kaikkia näitä kerjuusysteemeitä vastaan vaikka olen hyväsydäminen. Annan niille jotka selkeästi tarvitsevat. Jos on varaa vaatia niin ei oikeasti tarvitse.
Tarvitseva on kiitollinen pienestäkin avusta kun taas ahneelle ei riitä mikään.
[/quote]
Tämä on kyllä hyvin totta. Tuttavaperheeni varmasti ilahtuisi pienestäkin muistamisesta. Ketju tässä: http://www.vauva.fi/keskustelu/4340457/ketju/jouluapu/sivu/1#comment29202935
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 20:47"]
En ymmärrä niitä vaatijoita joiden mielestä avustuksena saatu lahja pitäisi olla viimeistä huutoa oleva kallis tavara/vaate, mutta en ymmärrä lahjoittajiakaan joiden mielestä köyhän lapsen pitäisi olla tyytyväinen vaikka parsituista sukista. Ei se meiltä lahjoittavilta ole paljon vaadittu ostaa sille köyhän lapselle joku lahja joka oikeasti sitä lasta ilahduttaa. Kerran vuodessa voisi jokainen työntää sen ylemmyyden tunteensa ahteriin ja ajatella muitakin.
[/quote]
Juuri näin.
Mun mielestä on hupaisaa kun alle kouluikäisen sanotaan pettyvän vaikkapa värityskirjasta ja kynistä vaikka ilman niitä olisi sitten jäänyt kokonaan ilman lahjaa. Siis silloinhan kerjätään kun ei ITSE PYSTYTÄ ostamaan lapselle yhtään mitään. Mä olen joskus nuorena vanhempana ollut köyhä kahden lapsen äiti. Ei olisi tullut mieleenikään lähteä kerjäämään muilta ihmisiltä lahjoja. Koska olin työtön niin olin kotona lasten kanssa. He olivat todella tyytyväisiä kahden euron leikkiautoihin ja pariin värityskirjaan kynineen. Sitäpaitsi kun olin köyhä niin mulla ei ollut mitään muita menoja kuin vuokra -ja sähkölasku. Lapsilla oma huone, mä nukuin sohvalla. Sossu maksoi suurimman osan vuokraa ja minä loput. Paljon jäi rahaa vielä vuokran ja sähkön jälkeen käyttää lasten vaatteisiin ja ruokaan ja ostinhan mä julkisiin aina kuukausilipun myös kun ei enää ollut rattaita. Ei mitään merkkikuteita ostettu mutta kunnon vaatteita ja kunnollista kotiruokaa. Sai vähän laitettua sivuunkin niistä tuista. Mut en ollut mikään pyllerö itse ja pienestä määrästä vaatteita tuli huolehdittua tosi hyvin. Meillä ei muuten ollut aluksi televisiota. Sitä ei kukaan meillä vieraillut edes tajunnut ja lapsilla oli paljon kavereita. Siis 2004 vuodesta eteenpäin.
Nykyään ei olla köyhiä, ihan vastakohta-tilanne nyt. On se vaan ihmeellistä miten maailma voi muuttua. Mutta ei se muutu kerjäämällä ja passivoitumalla, kaikki heti tänne-mentaliteetilla.