5lk terveystarkastus
Kommentit (52)
Mä muistan vieläkin oman 5.lk tarkastuksen, kun sitä jännitti jostain syystä kamalasti. Just tuon takia, kun puhuttiin, että pojilta kokeillaan kivekset ja tytöt joutuu oleen ilman paitaa jne. Sen vuoden tarkastuksesta oli tehty jotenkin pelottava. Pikkuhoususillaan pitikin olla ja se oli jotenkin tosi noloa! Äiti ei ollut mukana (en ainakaan muista), mutta siihen aikaan se ei kai kuulunutkaan asiaan.
Oma tyttö on just vitosella ja vielä ei ole ollut tarkastusta. Voin hyvin kuvitella, miten tyttöä ujostuttaa olla ilman paitaa, kun meillä on vielä mieslääkäri... Täällä on siis lääkärin tarkastus nyt vitosella.
Sun painoa siellä joka tapauksessa haukutaan, vaikka suuri osa painosta olis lihaksia
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:45"]
Pojilta koitetaan kivekset.
[/quote]
Miksi alapeukutatte sitä että pojilta kokeillaan ovatko kivekset paikallaan? Kyse on kuitenkin miehen terveyden ja lisääntymiskyvyn kannalta erittäin tärkeästä asiasta. Yksikään mies ei ole kertonut traumatisoituneensa siitä että alakoulun terveystarkastuksessa joutui näyttämään kivekset. Joillakin pojilla tapahtuu sitä että kivekset laskeutuvat mutta toinen niistä saattaa vetäytyä välillä takaisin ylös.
[/quote]
Minä, äiti siis, olin pojan mukana tarkastuksessa. Läsnäolo oli suositus, ei pakko. Poikaparka olisi hävennyt silmät päästään, jos olisi joutunut kivestarkastukseen, kun terkkari vielä on nainen ja minä paikalla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:53"]
Olen ollut lasteni mukana myös kasiluokan tarkastuksessa, vaikka se vasta voisikin olla "noloa". Minusta nämä asiat kuuluvat vastuulliseen vanhemmuuteen, eivätkä ole lasten päätettävissä siksi että se heistä se on noloo.
[/quote]
Minä olin 15-vuotiaani kanssa epilepsialääkärillä ja lääkäri kysyi lapselta, haluaako hän, että minä olen paikalla, kun juttelevat keskenään. Lekuri halusi tietää mm. tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä. Erittäin hienotunteista toimintaa ja noin sen pitääkin mennä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:53"]
Olen ollut lasteni mukana myös kasiluokan tarkastuksessa, vaikka se vasta voisikin olla "noloa". Minusta nämä asiat kuuluvat vastuulliseen vanhemmuuteen, eivätkä ole lasten päätettävissä siksi että se heistä se on noloo.
[/quote]
Voit lukea paerista, mitä tarkastuksessa puhuttiin. Terkkari kyselee myös nuorelta asioita, joista hän ei ehkä halua puhua vanhempien kuullen, mutta luotettavalle vieraalle aikuiselle saattaa puhuakin. Ai niin, mutta sinähän olet tietysti sellainen vanhempi, jolle lapsi kertoo kaiken etkä halua että hän juttelee omiaan muille aikuisille sinun tietämättäsi.
Täällä lasten koulussa lääkärintarkastukseen olis hyvä olla vanhempien mukana, terkalla oli tyttö käyny ennen sitä ihan yksin ja siellä olivat puhuneet murrosiästä, kuukautisista ja jotain sellasta.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:01"]Täällä lasten koulussa lääkärintarkastukseen olis hyvä olla vanhempien mukana, terkalla oli tyttö käyny ennen sitä ihan yksin ja siellä olivat puhuneet murrosiästä, kuukautisista ja jotain sellasta.
[/quote]
Veikkaan että suurin osa juttelee noista asioista ennemmin ilman vanhemman mukanaoloa.
Miljoonannen kerran. 5 lk ja 8 lk on laaja tarkastus. Vanhemmat kutsutaan mukaan tarkastukseen. Lääkäri keskustelee ENNEN tai JÄLKEEN varsinaisen tarkastuksen. Tarkastuksen aikana vanhempia ei paikalla ole.
Th
Tämä on THL:n ohjeistus.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:16"]Miljoonannen kerran. 5 lk ja 8 lk on laaja tarkastus. Vanhemmat kutsutaan mukaan tarkastukseen. Lääkäri keskustelee ENNEN tai JÄLKEEN varsinaisen tarkastuksen. Tarkastuksen aikana vanhempia ei paikalla ole.
Th
[/quote]
Siis lääkäri keskustelee vanhempien kanssa ENNEN tai JÄLKEEN tarkastuksen.
Th
Tämä on joo muutama vuosi sitten tullut uudistus. Eli 5 lk ja 8 lk on ns. Laaja tarkastus, mihin kutsutaan vanhemmat. Lääkäri ja th haluavat keskustella vanhemman/vanhempien kanssa. Tarkastuksen ajaksi vanhemmat poistuvat.
Toinen th
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:16"]
Miljoonannen kerran.
[/quote]
Ei tässä ketjussa ole edes miljoonaa viestiä......
Ei oo tullut edes mieleen että äidin tai isän pitäisi olla mukana terveystarkastuksessa kun lapsi on viitos luokalla. Poika aikoinaan itse valitsi yläasteen ja painotetun luokan kuten lukionkin. Itse valitsi pitkän matematiikan ja syventävät kemia, fysiikka ja biologia. Joku lappu tuli jossa oli pituus, paino, näkö ja ei oo ollut sairauksia eikä kouluvaikeuksia.
Ihme alapeukutuksia. Teinit itse asialla?
no siel terkka kyselee jt. ja sit normi pituus paino jn... (tai näin meil oli) sit se laittaa jotkut kuvat siihen alapäästä ja rinnoista ja niist piti valita oikee kyl se viel sit saatto kurkata alapäähän... ja niin sit me saatiin semmoset paketit mis oli jt. menkka suojii murrosikään liittyen muutaki...
Siellä kokeillaan kivekset oon ite jo 6 luokalla mut mää muistan sen liiankin hyvin, ei ollu mukavaa mut ei se ollu niin kauheetakaaan
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:16"]Miljoonannen kerran. 5 lk ja 8 lk on laaja tarkastus. Vanhemmat kutsutaan mukaan tarkastukseen. Lääkäri keskustelee ENNEN tai JÄLKEEN varsinaisen tarkastuksen. Tarkastuksen aikana vanhempia ei paikalla ole.
Th
Siis lääkäri keskustelee vanhempien kanssa ENNEN tai JÄLKEEN tarkastuksen.
Th
Meillä oli sekä Th:n että lääkärintarkastus erikseen, ja molemmissa vanhempi oli kyllä koko ajan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tullut edes mieleen että äidin tai isän pitäisi olla mukana terveystarkastuksessa kun lapsi on viitos luokalla. Poika aikoinaan itse valitsi yläasteen ja painotetun luokan kuten lukionkin. Itse valitsi pitkän matematiikan ja syventävät kemia, fysiikka ja biologia. Joku lappu tuli jossa oli pituus, paino, näkö ja ei oo ollut sairauksia eikä kouluvaikeuksia.
Sinne toivotaan vanhempi paikalle ihan th:n puolesta.
Pitääkö thl:n kyselylomaketta todellakin täyttää ja palauttaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö thl:n kyselylomaketta todellakin täyttää ja palauttaa?
Kysymykset on aika intiimejä eikä tiedä kelle menee. Ketkä sitä lukee ja millaiseen jakeluun sen menee
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:53"]Olen ollut lasteni mukana myös kasiluokan tarkastuksessa, vaikka se vasta voisikin olla "noloa". Minusta nämä asiat kuuluvat vastuulliseen vanhemmuuteen, eivätkä ole lasten päätettävissä siksi että se heistä se on noloo. [/quote] Mä en kertaakaan ollut poikani mukana tarkastuksissa, kun kävi peruskoulua. En edes tiennyt milloin oli tarkastukset, ei tullut infoa kotiin ja Wilmaa ei ollut käytössä vielä 2000-luvulla meillä. En kyllä olisi mennytkään, jotain yksityisyyttä pitää antaa ja vapautta hoitaa moiset yksinään. Näinhän mä tein omana kouluaikanani myös. Ei kenenkään vanhemmat/vanhempi ollut silloinkaan mukana. Nykyajan höösääjävanhemmat ovat aikas huvittavia.
[/quote]
Et ole tosissasi? Lapsen terveystarkastukseen osallistuminen on huvittavaa höösäämistä?
Toki kunnissa voi olla eroja, mutta ainakin meillä edellytetään vanhemman mukanaoloa. Veikkaan, että poissaolosta tulee "merkintä", eli tulkitaan välinpitämättömyydeksi.