Ihmisten piittamattomuus lapsen pelosta.
Olin kauppakeskuksessa lapseni(4v) kanssa. Jossain vaiheessa piti käydä vessassa, lapsi pelkää kuivaajaa ja säikähtikin sitä samaisen vessareissun aikana, Vieressä ollut nainen kuuli kun lapsi pyysi että ei saa kuivata pelottaa mutta räväytti sitte laitteeen tahallaan päälle ja lapsi pakeni vessa koppii. En saannut häntä alkuun millään pois kopista. Vasta kun vessa oli tyhjä hän suostui lähtemään kanssani pois. Loppu reissu meni kun lapsi itkseskeli ja oli ihan surullinen.
Itseäni jäi harmittamaan ihmisten piittamattomuus lapsen itse kertomasta pelosta.
Kommentit (63)
Onko 4v lapsi joka pelkää todellakin nössykkä? Pitääkö noin pienen ainan olla rohkea ja itsenäinen?
-ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:44"]Onko 4v lapsi joka pelkää todellakin nössykkä? Pitääkö noin pienen ainan olla rohkea ja itsenäinen?
-ap
[/quote]
Edelleen ammatti-ihmiset osaavat auttaa kersaasi järjettömien pelkojen kanssa.
Typerää tuolta naiselta. Aikuinen tajuaa pelon olevan turha mutta voisi yrittää edes asettua lapsen asemaan.
Ap, kirjoitustaitosi on hirveä. Petraa sitä! Meilläkin 4v pelkää sitä kuivaajaa, tai riippuu kuivaajasta. Mutta tehtäväsi on nyt selittää hänelle, ettei se syö vaikka pitääkin meteliä.
Lapsen saa tulemaan mukana kun ottaa kädestä kiinni ja vie. Ärsyttää nämä: tule nyt Pecca mennään jo, no tulisit nyt...", ottaa kädestä kiinni että nyt mennään, eikä natise. Äläkä itse vauhkoile se on vain kuivaaja, näytät huonoa esimerkkiä.
Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako?
Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi.
Teidän kaltaiset ihmiset on just niitä kylmiä joiden mielestä 15-v on ihan hyvän ikänen muuttamaan omilleen, ja jos ei pärjää ei ole elämän hallintaa ja on luuseri.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:43"]
Kyllä mäkin olisin sen kuivaimen päälle laittanu, ihan vaikka vaan vittuillaksenikin! Sun varmaa kannattais viedä se kersas psykiatrille hoidettavaks, koska pelot eivät saa hallita elämää! Ja jos kersas pelkää yleisiä vessoja, niin älkää käykö niissä!
[/quote]
Harvinaisen täysjärkinen ja tasapainoinen lapseni inhosi senaikaisen kotipaikkamme kirjaston vessanääntä, siellä oli meluava Huber. Ei ollut isokaan vaiva, että vedin narusta vasta kun hän oli kopista ulkona.
Ei ole iso vaiva ottaa lapsi huomioon ja opettaa toisten huomioimista samalla.
Lapsen pelkoja kannattaa hälventää, ei mennä mukaan pelkoihin. Otat seuraavalla kerralla lapsen syliin, katsotte läheltä sitä vekotinta. Kerrot, että se moottori on kovaääninen, mutta se ei ole vaarallinen ja ääntä voi hälventää panemalla kädet korville, katsos NÄIN. Näytät lapselle, miten pitää jatkossa käsiä korvillaan, jos meteli alkaa. Sitten kysyt, uskaltaisiko hän itse käynnistää koneen, ja panna kädet heti korvilleen. Panette kuivaimen päälle, olette siinä vieressä kädet korvilla ja hymyilet hänelle rohkaisevasti. Palkitset rohkeudesta vaikkapa jäätelöllä.
Tämmöistä. Tietenkään et voi olettaa, että muut aikuiset lähtisivät kädet märkinä vessasta siksi, että et itse ole osannut tai viitsinyt opettaa lasta kohtamaan tuollaisia kanssasi.
Entä jos lapsi on erityisherkkä? Saako aikuiset silloin oikein tahallaan räpsiä kuivaimia ym. päälle?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:50"]Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako?
Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi.
[/quote]
Eipä minunkaan pelkojani ymmärretä vaan niille nauretaan päin naamaa. Miksi siis minun pitäisi ymmärtää kenenkään muun pelkoja?
Lapsi on ihan täysjärkinen eikä pelkää muuta kuin noita vessan käsikuivaajia. Musta nyt on kohtuutonta että aikuiset ihmiset tahallaan säikyttelevät pientä lasta!!!
-ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:50"]Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako? Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi. [/quote] Eipä minunkaan pelkojani ymmärretä vaan niille nauretaan päin naamaa. Miksi siis minun pitäisi ymmärtää kenenkään muun pelkoja?
[/quote]
No tämä selittääkin paljon. Vanhempien pelkoja ei lapsena ole ymmärretty ja nyt he kostavat asiaan muille lapsille.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:40"]
Vieressä ollut nainen kuuli kun lapsi pyysi että ei saa kuivata pelottaa mutta räväytti sitte laitteeen tahallaan päälle
[/quote]
Kuuli vai oletat, että kuuli?
Itse en ainakaan yleisissä vessoissa kuuntele mitä muut puhuu. Enkä ylipäätään kiinnitä huomiota lapsiin.
Entä jos lapsi on erityisherkkä? Saako aikuiset silloin oikein tahallaan räpsiä kuivaimia ym. päälle?
[/quote]
Miten niin tahallaan? Nainen oli pessyt kätensä ja ne piti kuivata. Erityisherkkyyskään ei ole kyllä kenenkään muun vastuulla kukn ihmisen itsensä ja jos kyse on lapsesta, hänen vanhempiensa. Meillä muuten on ääniyliherkkä autistinen lapsi, jolla pienempänä käytettiin noissa tilanteissa ihan kuulosuojaimia. Näytti vähän hassuilta, mutta pelasti monelta ikävältä tilanteelta, lapsi osasi niitä itse pyytää aina, kun mentiin johonkin meluisaan ja kaikuvaan paikkaan.
13
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:04"]
Lapsi on ihan täysjärkinen eikä pelkää muuta kuin noita vessan käsikuivaajia. Musta nyt on kohtuutonta että aikuiset ihmiset tahallaan säikyttelevät pientä lasta!!!
-ap
[/quote]
Maailma seis! Ap:n lapsi pelkää!
Tehdään kansalaisaloite, jotta saadaan kiellettyä nuo kauheat kuivamet maassamme.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:50"]Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako? Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi. [/quote] Eipä minunkaan pelkojani ymmärretä vaan niille nauretaan päin naamaa. Miksi siis minun pitäisi ymmärtää kenenkään muun pelkoja?
[/quote]
Niin. Miksi ymmärtää muita ihmisiä? Miksi oikeastaan edes viitsiä tulla toimeen muiden kanssa.
[/quote]
Ja tämän tietävät kaikki randomit ihmiset miten?
Voi voi, maailma ei pyöri sinun kersasi navan ympärillä. Kyllä kätensä saa kuivata.