Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisten piittamattomuus lapsen pelosta.

Vierailija
10.12.2014 |

Olin kauppakeskuksessa lapseni(4v) kanssa. Jossain vaiheessa piti käydä vessassa, lapsi pelkää kuivaajaa ja säikähtikin sitä samaisen vessareissun aikana, Vieressä ollut nainen kuuli kun lapsi pyysi että ei saa kuivata pelottaa mutta räväytti sitte laitteeen tahallaan päälle ja lapsi pakeni vessa koppii. En saannut häntä alkuun millään pois kopista. Vasta kun vessa oli tyhjä hän suostui lähtemään kanssani pois. Loppu reissu meni kun lapsi itkseskeli ja oli ihan surullinen.

Itseäni jäi harmittamaan ihmisten piittamattomuus lapsen itse kertomasta pelosta.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:44"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:50"]Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako? Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi.  [/quote] Eipä minunkaan pelkojani ymmärretä vaan niille nauretaan päin naamaa. Miksi siis minun pitäisi ymmärtää kenenkään muun pelkoja? [/quote] No tämä selittääkin paljon. Vanhempien pelkoja ei lapsena ole ymmärretty ja nyt he kostavat asiaan muille lapsille. [/quote] Entä sitten? On parempi sille kersallekin opettaa, ettei maailma ole silkkiin ja pumpuliin kiedottua ruusuje terälehdillä iloista loikkimista! Aika iso itku voi skidiltä päästä siinä kohtaa kun pelkoja ymmärtävä äiti ei olekaan enää päätä silittämässä kovassa maailmassa. [/quote] Minun mielestäni on sadistista nauraa ihmisten peloille iästä riippumatta (ottamatta kantaa aloituksen tilanteeseen.) Miksi ihmeessä kannustaisit ihmisiä tahallasi julmuuteen? Maailma on paha paikka, mutta haluatko olla osalta luomassa siitä vielä pahempaa? [/quote] Ja millähän tavoin minä luon maailmasta pahempaa kun en jaksa välittää jonkun pennun hölmöstä pelosta, jota äiti vieläpä käytöksellään ruokkii suuremmaksi?

[/quote]

Koska se lapsi ei suhtaudu pelkoonsa hölmönä. Enkä minäkään voi suhtautua pelkoihini "hölmöinä". Pelkoon on aina syy eikä tunteet katoa minnekään niiden mitätöimisellä. Jos sinusta tuntuu että et halua ottaa vierasta lasta huomioon niin ok. Mutta se että sinä puolustat kyseista käytöstä niin se ei minusta ole hyväksyttävää. Ja vieläpä sillä motiivilla että tunteet ovat tyhmiä.

Vierailija
42/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on sinun lapsesi pelko. Ei käsien kuivaaminen. Eikä edes muiden ymmärtämättömyys tuollaisten pelkojen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:44"]Onko 4v lapsi joka pelkää todellakin nössykkä? Pitääkö noin pienen ainan olla rohkea ja itsenäinen?

-ap
[/quote]

Ei, mutta tuo ei ole normaalia.

Vierailija
44/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiselta ei maksa kuin pari sekunttia ottaa huomioon kehittyvän lapsen tarpeet, mutta kun oma minäminä tulee kehittymättömältä aikuislapsella aina ensimmäisenä mieleeen eikä osata toimia normaalisti toisten ihmisten kanssa, niin silloin tulee vähäteltyä ja jopa ivattua pienen lapsen tarpeita. 

Se nähtiin eilen Rekolassa, missä mies ajoi hengiltä alakoululaisen, kun oli pakko ajaa reilua ylinopeutta lasten käyttämällä koulutiellä. Samaa näkee pienemmässä mittakaavassa joka puolella. Ei osata eikä tahdota huomioida toisia ihmisiä. Pienillä huomaavaisuuksilla saisi paljon aikaan. Monet lietsovat tahallaan huonoa ilmapiiriä ympärilleen, sen voi lukea tästäkin ketjusta. 

Vierailija
45/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olit lapsen kanssa julkisessa vessassa....siellä ON muitakin tekemässä ihan tavallisia asioita...siellä haisee ja siellä on ahdasta ja siellä on ääniä ja siellä on ihmisiä.

tahallaanhan se täti koneen tietenkin pisti päälle, koska piti kuivata.

ei mene kaikki asiat maailmassa lapsesi mukaan.

"siitäkin selvisimme". Se voisi olla opetus.

onhan se ikävää, että pelästyi. Toivottavasti osaat vahvistaa lasta siinä, että hienosti selvisi ja ne kovat äänet tulee laitteesta...ettet rupea kauhistelemaan japistämöän "tuhman tätin" syyksi sitä koneen ääntä.

lapsi onnistui siinä, että ei jäänyt hysteriaan. Osasi mennä pois.

on hyvä opettaa lapselle sitäkin miten paniikkitilanteissa rauhoitetaan oma mieli TAI poistutaan tilanteesta.

lapsesi pakeni vessaan piiloon. Ehkä se helpotti häntä. .. ensi kerralla voisi kokeilla mennä pois sieltä vessasta.

Vierailija
46/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:44"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:50"]Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako? Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi.  [/quote] Eipä minunkaan pelkojani ymmärretä vaan niille nauretaan päin naamaa. Miksi siis minun pitäisi ymmärtää kenenkään muun pelkoja? [/quote] No tämä selittääkin paljon. Vanhempien pelkoja ei lapsena ole ymmärretty ja nyt he kostavat asiaan muille lapsille. [/quote] Entä sitten? On parempi sille kersallekin opettaa, ettei maailma ole silkkiin ja pumpuliin kiedottua ruusuje terälehdillä iloista loikkimista! Aika iso itku voi skidiltä päästä siinä kohtaa kun pelkoja ymmärtävä äiti ei olekaan enää päätä silittämässä kovassa maailmassa. [/quote] Minun mielestäni on sadistista nauraa ihmisten peloille iästä riippumatta (ottamatta kantaa aloituksen tilanteeseen.) Miksi ihmeessä kannustaisit ihmisiä tahallasi julmuuteen? Maailma on paha paikka, mutta haluatko olla osalta luomassa siitä vielä pahempaa? [/quote] Ja millähän tavoin minä luon maailmasta pahempaa kun en jaksa välittää jonkun pennun hölmöstä pelosta, jota äiti vieläpä käytöksellään ruokkii suuremmaksi?

[/quote]

Koska se lapsi ei suhtaudu pelkoonsa hölmönä. Enkä minäkään voi suhtautua pelkoihini "hölmöinä". Pelkoon on aina syy eikä tunteet katoa minnekään niiden mitätöimisellä. Jos sinusta tuntuu että et halua ottaa vierasta lasta huomioon niin ok. Mutta se että sinä puolustat kyseista käytöstä niin se ei minusta ole hyväksyttävää. Ja vieläpä sillä motiivilla että tunteet ovat tyhmiä.
[/quote]

Kyse on ehkäpä enemmän siitä, miten äidin pitää tilanteeseen reagoida! Ei voi alkaa olettaa jokaisen käyttäytyvän pelokkaan lapsen ympärillä hiippaillen ja hyssytellen. Lapsi saa siitä vain lisäpontta pelolleen kun äiti sitä omalla panikoimisellaan ruokkii.
Lapsille tulee opettaa, että kovaa ääntä pitävä laite EI ole vaarallinen. On aivan turha alkaa olettaa muun maailman menevän lapsen pelkojen mukaan, koska lapselle tulee ikäviä yllätyksiä tulevaisuudessa sitten.

Vierailija
48/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, ettei se täti edes keskittynyt sun lapseen vaan keskittyi siihen kuivaamiseen ja miten sen saa päälle.

pienistä lapsista oletetaan, että puhuvat äidilleen ja äiti reagoi...ei voi  muut kuulla kaikkea...äitiä reagoi lapsensa puheeseen ja kuulee sen paljon herkemmin kuin ulkopuolinen.

etkö sinä itse tiennyt että lapsi pelkää?

Ja jos tiesit, että pelkää, niin miksi et ennakoinut tilannetta?

siinä on saattanut olla tätillä ihan keskittyminen itsellään siihen laitteen toimivuuteen...ei silloin kuule, jos keskittyy. Täti on saattanut miettiä työasioita tai joulupukkiasioita tai miettiä, että monelta se seuraava bussi menee... Ihan montaa muuta asiaa kuin miettiä, mitä just siinä ympärillä puhutaan,

ja kyllä täällä lasten pelot otetaan vakavasti. Ei sun siitä tarvi vielä näitä palstalaisiakin mollata.

"muitten vika...minä en voi tehdä asialle mitäääään." Sun lapsi on hengissä ja yhden kokemuksen rikkaampi.

nyt sinäkin opit miten lapsesi reagoi. Ja voit ensi kerralla toimia toisin, ja voit opettaa lapsellesi miten voi toimia.

Vierailija
50/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ton sun 2, idea on?

Vierailija
51/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen mutta jos joku vieras neljävuotias sönköttäisi jossain reiteni tienoilla että "ei saa kuivata pelottaa", en todennäköisesti ymmärtäisi mistä on kyse tai että puhuu edes minulle.

Vierailija
52/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:02"]

Entä jos lapsi on erityisherkkä? Saako aikuiset silloin oikein tahallaan räpsiä kuivaimia ym. päälle?

[/quote]

Saa ja on todella narsistista edes kuvitella et vieraat aikuiset julkisissa tiloissa tekisi jotain tahalteen. Et voi ap olla niin nolo et väität vieraan naisen edes kuunnelleen lastasi kun se puhui kuivaajasta. 

Vierailija
53/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia 4v automaattisesti sönköttää? Tuo on aika halventavaa lapsia kohtaan, ihan kuin lapsi olisi joku roska.

Vierailija
54/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan sitä kuivaajan ääntä ja sen takia mieluummin kuivaan paperiin tai pyyhkeeseen, jos sellainen on saatavilla. Olen aikuinen.

Tietysti jos muuta vaihtoehtoa ei ole, käytän kuivaajaa.

Jossain muuten oli hiljattain uutinen tutkimuksesta, että käsikuivaajan puhallusilma levittää bakteereita ilmaan ja on siis itse asiassa epähygienisempi kuivaustapa kuin käsien kuivaaminen pyyhkimällä.

Vierailija
55/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:44"]Onko 4v lapsi joka pelkää todellakin nössykkä? Pitääkö noin pienen ainan olla rohkea ja itsenäinen?

-ap
[/quote]

Edelleen ammatti-ihmiset osaavat auttaa kersaasi järjettömien pelkojen kanssa.
[/quote]

en ymmärrä nykyaikana ihmisiä, aina auotaan toisille päätä ja tyyliin pidetään koiria tärkeämpänä kuin pieniä lapsia. Surullista.

Vierailija
56/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin

Vierailija
57/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:10"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:44"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:02"] [quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:50"]Onpas täällä taas kireitä ja ikäviä vastaajia, pitääkö se oma surkeus oksentaa toisten päälle, auttaako? Asiaan: lapsen pelot pitää aina validioida eli kuunnella ja ottaa ne totena, sillä lapselle ne ovat totta. Harmi että näitä epäsensitiivisiä pöljiä on keskuudessamme, jotka eivät tajua tai eivät välitä kanssaihmisistä, edes lapsista. Osa vanhemmista ei osaa kuunnella ja hyväksyä omien lastensa pelkoja, vaan vähättelevät niitä. Ehkä siksi niin suuri osa lapsista onkin tunnehäiriöisiä, kun omat tunteet ja ajatukset tulevat mitätöidyiksi.  [/quote] Eipä minunkaan pelkojani ymmärretä vaan niille nauretaan päin naamaa. Miksi siis minun pitäisi ymmärtää kenenkään muun pelkoja? [/quote] No tämä selittääkin paljon. Vanhempien pelkoja ei lapsena ole ymmärretty ja nyt he kostavat asiaan muille lapsille. [/quote] Entä sitten? On parempi sille kersallekin opettaa, ettei maailma ole silkkiin ja pumpuliin kiedottua ruusuje terälehdillä iloista loikkimista! Aika iso itku voi skidiltä päästä siinä kohtaa kun pelkoja ymmärtävä äiti ei olekaan enää päätä silittämässä kovassa maailmassa. [/quote] Minun mielestäni on sadistista nauraa ihmisten peloille iästä riippumatta (ottamatta kantaa aloituksen tilanteeseen.) Miksi ihmeessä kannustaisit ihmisiä tahallasi julmuuteen? Maailma on paha paikka, mutta haluatko olla osalta luomassa siitä vielä pahempaa? [/quote] Ja millähän tavoin minä luon maailmasta pahempaa kun en jaksa välittää jonkun pennun hölmöstä pelosta, jota äiti vieläpä käytöksellään ruokkii suuremmaksi? [/quote] Koska se lapsi ei suhtaudu pelkoonsa hölmönä. Enkä minäkään voi suhtautua pelkoihini "hölmöinä". Pelkoon on aina syy eikä tunteet katoa minnekään niiden mitätöimisellä. Jos sinusta tuntuu että et halua ottaa vierasta lasta huomioon niin ok. Mutta se että sinä puolustat kyseista käytöstä niin se ei minusta ole hyväksyttävää. Ja vieläpä sillä motiivilla että tunteet ovat tyhmiä. [/quote] Kyse on ehkäpä enemmän siitä, miten äidin pitää tilanteeseen reagoida! Ei voi alkaa olettaa jokaisen käyttäytyvän pelokkaan lapsen ympärillä hiippaillen ja hyssytellen. Lapsi saa siitä vain lisäpontta pelolleen kun äiti sitä omalla panikoimisellaan ruokkii. Lapsille tulee opettaa, että kovaa ääntä pitävä laite EI ole vaarallinen. On aivan turha alkaa olettaa muun maailman menevän lapsen pelkojen mukaan, koska lapselle tulee ikäviä yllätyksiä tulevaisuudessa sitten.

[/quote]

Olet oikeassa tuosta äidin roolista. Mutta minusta vain on kaameaa että tällä palstalla asenne toisiin ihmisiin, erityisesti heikompiin on kylmä ja halveeraava. Ihankuin näillä ei olisi mitään arvoa. Ketään ei oteta huomioon koska "sellainen vaan maailma on". Ei siis kyse ole enää siitä mitä nyt tapahtui vaan se että minkälaisia ihmisiä tähän ketjuun kuoriutui. Täysin välinpitämättömiä muiden tarpeita kohtaan. Eikä empatia tule kyseeseenkään. 

Vierailija
58/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:44"]Onko 4v lapsi joka pelkää todellakin nössykkä? Pitääkö noin pienen ainan olla rohkea ja itsenäinen?

-ap
[/quote]

Edelleen ammatti-ihmiset osaavat auttaa kersaasi järjettömien pelkojen kanssa.
[/quote]

en ymmärrä nykyaikana ihmisiä, aina auotaan toisille päätä ja tyyliin pidetään koiria tärkeämpänä kuin pieniä lapsia. Surullista.
[/quote]

Jokaisella meillä on eri prioriteetit elämässä. Kyllä mulle vaan omat lemmikkini ovat aina tärkeämpiä kuin yksikään ventovieras räkänokka!
Mut vaikka noin mulla onkin, niin osaan myöa käytöstavat.

Vierailija
59/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä että tuntuu pahalta, jos oma lapsi joutui pelkäämään.
mutta ihan todella, ei voi vaatia ventovieraalta ihmiseltä jättämään käsiä märäksi, varsinkaan näin kylmillä ilmoilla.
kun lapsi huomaa ettei äänessä olekkaan mitään pahaa, lakkaa hän pelkäämästä.
kannattaa siis varata ensi kerralla aikaa vessa reissuun ja tehdä äänestä hauska asia.
meillä on lapsi joka on joskus pelännyt imuria, Se oli jo ihan arkea haittaava asia.
nykyään sama viisi vuotias tykkää imuroida itse.

Vierailija
60/63 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään varpaillani kulje joka vastaantulevan lapsen mahdollisen pelon takia mutta en hyvänen aika tahallaan lähde säikyttelemään lasta. Kamala ajatus että tämä ketju on vauvapalstalla.