Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yksityisellä gynellä tapana laittaa liina alapään suojaksi?

Vierailija
10.12.2014 |

Amerikassa ollaan häveliäämpiä, tiedän. Ja minä olen häveliäs, tiedän.

Haluaisin sisätutkimuksen ajaksi sellaisen liinan jalkojen päälle, joka toisi edes vähän yksityisyydensuojaa. Ettei tarvitsisi olla ihan pillu paljaana koko maailmalle ja katsella kaikkia niitä ankannokkia ja kortsulla suojattuja ultra-antureita, joita gyne sisääni survoo. Onko tämä mahdollista millään yksityisellä vastaanotolla Helsingissä?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on nyt pakko kertoa oma tarinani liittyen siihen, että pillu paljaana pitää huoneen poikki kävellä. Ja etukäteen voin sanoa, että itseäni vaan nauratti koko homma.

Olin käynyt poistattamassa solumuutoksia kohdunkaulalta ja kuukautisia sitten odottelin, että saisin uuden kierukan toimenpiteen takia poistetun tilalle. Kuukautisia ei sitten alkanut kuulua ja itse aloin jo hermostua, kun vaan käskettiin odottaa. Vihdoin ehkäisyneuvolan lääkäri sitten lupasi sen laittaa, mutta totesi, että ei onnistu ja laittoi lähetteen eteenpäin.

Pääsin sitten naistentautien polille. Siellä on kyllä wc-tilat, missä riisuminen tapahtuu, mutta jokusen askeleen hoitopöydälle joutuu tepsuttamaan. Aikansa kun tutki, niin totesi kohdunkaulan olevan niin arpikudoksen peitossa, ettei sieltä tule mitään ulos ja muutaman kuukauden aikainen vuoto oli alkanut kerääntyä kohtuun. Ei siis muuta kuin jollain instrumentilla reikää tekemään. Siinä kohtaa pyysi tulemaan tuolilla vähän alemmas ja veti takapuoleni alle sen metallivadin. Siinä sitten olin teuraalla varmaan vartin verran. Juteltiin lääkärisedän kanssa mukavia. Välillä aina kävi vähän painelemassa ja sörkkimässä.

Vihdoinkin sain luvan sitten siitä nousta pukemaan. Ja sitä verta oli ihan joka paikassa, lääkäri pahimpia yritti siinä pyyhkiä. Sitten verinen takapuoli ja reidet vilkkuen menin vessaan ja yritin paidanhelmaa vähän ylhäällä pitää, niin kuului vaan kun lääkäri köhäisi ja osoitteli mua kohti, että tuollakin sitten on näköjään verta. Sitä oli levinnyt ylöspäin kuin pikkuvauvalla löysä kakka :)

Mutta voin kuvitella, että jollekin tuosta olisi jäänyt paha maku suuhun. Siis se, että siinä joutui kaikki paikat levällään olemaan pitkän aikaa. Eikä mitään suojapeitteitä ollut.

Vierailija
22/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan pidemmän paidan aina :). Mutta vaikka ikää on 43-v, niin eihän siihen ikinä totu. Yritän vain muistaa, että lääkäri tekee työtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ap:ta aivan täysin!

Mulla ei sinänsä ole mitään ongelmia vartaloni suhteen, mutta jostain syystä mitä tulee alastomuuteen, niin olen melko estynyt. En käy muiden kuin mieheni kanssa saunassa, en käy yleisissä uimahalleissa tai muissa paikoissa joissa on yleinen suihku, en nuku koskaan täysin alasti... 

En yksinkertaisesti viihdy lettu paljaana. Gynekäynnit on aivan tuskaa. Viivyttelen niitä mahdollisimman pitkälle. Eikä mua kiinnosta kuinka monta toisen naisen alapäätä se lääkäri on elämänsä aikana nähnyt tai vaikka siinä rivissä olisi sata naista pillut paljaana jotain kimppatutkimusta varten, koska se ei poista sitä epämukavuuden tunnetta joka tulee ollessa ilman housuja.

Jos gynellä toimittaisiin niin, että saisi riisuuntua rauhassa sermin suojassa ja tutkimuspöydällä (joka olisi myös suojassa eikä osoittais suoraan ovelle joka ei ole yleensä edes lukossa) ollessa siinä olisi jokin liina jalkojen päällä niin ettei näkisi jonkun vieraan ihmisen pään heiluvan jalkovälissäsi, niin kyllä se ehkä tekisi epämukavasta edes hivenen epämukavepaa. 

Ja varmastikin tämä siveyteni herättää muissa kysymyksiä seksielämäni suhteen, niin sen verran voin kyllä kertoa että kyllä, harrastan seksiä ja mielelläni harrastankin. Olen erittäin viriili mutta yhdenillanjutut jätän toisille.

Vierailija
24/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"..niin kyllä se ehkä tekisi epämukavasta edes hivenen epämukavepaa."

Äh, siis että tekisi epämukavasta edes hivenen ei-niin-epämukavaa.

24

Vierailija
25/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ymmärrän ihan täysin. On aivan luonnollista toivoa että kaikki, erityisesti sukupuolielimiin kohdistuvat tutkimukset tehdään hienovaraisesti. Minusta normaalimpaa on hieman kainostella alastomuutta kuin nauttia pimperonsa esittelystä ja tutkimuksen teon katselusta. Eikö lapsillekin jo opeteta että sukupuolielimet on arvokas mutta yksityinen juttu.

On aivan selvää että liinasta huolimatta lääkäri näkee potilaan sukupuolielimet, mutta esimerkiksi yksityisellä pukeutumistilalla ja tuolla liinalla voi kuitenkin osoittaa kunnioittavansa potilaan integriteettiä. Olen muuten kerran nähnyt kun Acutassa eräältä vanhemmalta rouvalta otettiin sydänfilmiä (?) käytävällä ilman mitään sermiä suojana. Nainen makasi siis rinnat paljaana kun ihmiset kulkivat ohi. Minusta tilanne oli moukkamaisesti hoidettu.

Vierailija
26/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
27/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:16"]"Tepsutellaan tussu paljaana..."
Repesin :D mutta näinhän se menee. Itse laitan aina vähän pidemmän paidan päälle, joten ei ihan tussu paljaana tarvitse tepsutella :)

Itselläni takana pari vuotta lapsettomuushoitoja ja on kyllä kainoudet karisseet. Mietipä siihen vielä oma mies viereent tilannetta seuraamaan ;D
[/quote]

Sama juttu täällä, lapsettomuushoidot takana joten parikin kertaa viikossa joskus käyty ultrassa. Vielä todella usein miesgyne tehnyt hoidot. Niin ja kyllähän niissä hoidoissa samaan aikaan on joskus kätilö, sairaanhoitaja ja harjoittelijoita plus se mies kun siinä pillu paljaana makoilee.

Vierailija
28/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia voidaan hoitaa potilasta kunnioittavammin myös Suomessa ja jopa julkisella puolella. Esim. Etelä-Karjalan keskussairaalan naistentautien poliklinikalla yllätyin suuresti potilasta kunnioittavasta toimintatavassa. Siellä hoitaja kutsui toimenpidehuoneeseen, jonne kulku tapahtui suljetun pukuhuoneen kautta. Hoitaja antoi ohjeet kuinka toimitaan ja jätti minut pukuhuoneeseen. Pukuhuoneessa piti riisua alavartalon paljaaksi ja kietaista puhdas pyyhe alavartalon suojaksi. Pyyhe vyötäisillä sitten mentiin toimenpidehuoneeseen, jossa lääkäri pyysi istumaan pöydän viereen ja kertoi tulevasta toimenpiteestä. Sitten potilas asteli tutkimuspöydälle edelleen pyyhe ympärillä. Toimenpiteen jälkeen sitten pyyhkeen kanssa pukuhuoneeseen pukeutumaan. Oli todella positiivinen kokemus tulla kohdelluksi näin kunnioittavasti!

Vierailija
29/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräällä paikkakunnalla kun tehtiin papakokeita  2 vuosikymmentä sitten niin naisten piti riisuuntua eri huoneessa, saivat pienen ja erittäin lyhyen "kylpytakin" ylle, joka päällä sitten kävelivät tutkimushuoneeseen. käytävillä parveili remppamiestä ja muuta..

ennen ihmiset oli niin kilttejä etteivät sanoneet vastaan. itse en kyllä moiseen olisi suostunut. olisin kävellyt vaikka toppatakki päällä.

joten juttu on se, että ajat muuttuvat ja asiakas saa kyllä vaatia tällaistakin muutosta ja palvelua.

Vierailija
30/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teistä kukaan ole koskaan huomauttanut siitä, että ne pöydät on ovelle päin? en ole itse tuollaiseen törmännyt, mutta en epäröisi sanoa asiasta. nykyään sos.terveyspuolella meuhkataan niin paljon tietosuojastaym että uskomatonta ettei ihmiset puutu tuollaiseen.

Vierailija
31/61 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 23:34"]Miksi tepsuttelette tussu paljaana, itselläni on aina päällä tunika, joka peittää kaiken puolen reiteen saakka. Sitten kun on makaamassa, niin tunikaa vedän ylöspäin sen mitä tarvii. Teidän täytyy olla aika yksinkertaista porukkaa jos ette tämmöstä pikku juttua ole tajunneet vaan pitää tieten tahtoa perse paljaana kuljeskella. [/quote] Ai joka toinen vuosi tehtävää gynetarkastusta varten hankkisin jonkun tunikan? Kyllä lääkärissä pitää voida käydä normaalivaatteissa.

[/quote]

Siis sullako ei ole yhtään sellaista paitaa joka ylettyisi takapuolen alle? Jokaisella naisellahan sellainen/sellaisia on. Mulla on suurin osa neuleista esim. sellaisia jotka menee takapuolen alle. Ei siinä erikseen tarvi kaupoille lähteä. Ja nuo vähän pidemmän mallin vaatteet ovat just niitä "normaalivaatteita".

Mutta jos väkisin haluaa tehdä elämästä hankalaa ja vain valittaa valittamisen ilosta niin siitä vaan.

Vierailija
32/61 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:18"]

Ja mä en muuten ymmärrä, miksi tätäkin aloitusta alapeukutetaan. Jotkut ovat vain häveliäämpiä kuin toiset, eikä se ole keltään pois, jos toivoo vähän hienotunteisempaa kohtelua gynekologin vastaanotolla. Ja kulttuurisidonnaisia juttujahan nämä ovat, eihän muuten esimerkiksi tosiaan Jenkeissä toimittaisi toisin. Suomessa nyt vaan on sellainen mentaliteetti valloillaan, että naisten pitää ronskisti sekasaunoa naapurin isännän kanssa joka lauantai tai on jotenkin - hui kamalaa - estynyt! Rohkeimmat emännät nostavat jalat lauteille, että broilerifileet vähän vilkkuu Naapuri-Niilolle. Tuo mukavasti säpinää parisuhteeseen ja onhan Niilo naisia ennenkin nähnyt! ap

[/quote]

Mitä hemmetin ihmeellistä siinä naisvartalossa on? Voi kauheaa pillusi näkyy..... 

Vierailija
33/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua

Vierailija
34/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:04"]

Eli et itse halua nähdä omaa värkkiäsi? :D Gynehän sen näkee joka tapauksessa.

[/quote]

No tietenkin se gyne näkee mun värkkini ja yhtä lailla minä värkkiäni katselen ja koskettelen joka päivä. Olen ehkä maailman kainoin nainen ja koen gynekäynnit kaikin puolin inhottavina. Olisi hienoa, jos Suomessakin toimittaisiin kuten Jenkeissä: potilas saisi yksin rauhassa riisuutua toimenpidehuoneessa, laittaa päälle jotain sairaalakaavun tapaista suojaa ja asettua tutkimuspöydälle ennen kuin kukaan ulkopuolinen tulee huoneeseen. Jostain syystä tämä nyt vain tuntuu minusta mukavammalta kuin se, että vaatteet vedetään veks siinä lääkärin silmien edessä, tepsutellaan tussu paljaana huoneen poikki ja ähistään ketarat tellinkeihin ilma mitään yksityisyydensuojaa. Pahimmassa tapauksessa hoitopöytä on suunnattu niin, että jos joku avaa huoneen oven niin pillu paistaa odotushuoneen perälle saakka. ap
[/quote] Ja sinä ap luulet, että se pillusi on kaikkien mielestä niin helvetin kiinnostava? Luuletko, että vaikka sen näkisi miljoona ihmistä, kukaan muistaisi sitä enää huomenna? Se on vaan pillu, hyvänen aika. Jokaisella naisella on sellainen.

Vierailija
35/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:21"]

Amerikassa kaikki onkin yliseksualisoitua. Tavallinen alastomuuskin, vaikka se on ihan luonnollista eikä seksiin liittyvää. Onneksi suomessa voi (ainakin vielä) olla hieman rennommin.

[/quote]

Niin, onhan se kamalaa jos joku nainen kokee alapäänsä seksuaaliseksi elimeksi. ap
[/quote]

No eihän se elin siinä gynellä mikään seksuaalinen ole. Vai saat jotain kiksejä siitä tai alkaako lääkäriä himottamaan?

Vierailija
38/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:21"]

Amerikassa kaikki onkin yliseksualisoitua. Tavallinen alastomuuskin, vaikka se on ihan luonnollista eikä seksiin liittyvää. Onneksi suomessa voi (ainakin vielä) olla hieman rennommin.

[/quote]

Niin, onhan se kamalaa jos joku nainen kokee alapäänsä seksuaaliseksi elimeksi. ap

[/quote]

Ehkä se kuitenkin on vain ELIN siellä gynellä.

Jotenkin nämä ylihäveliäät ajattelevat siellä gynelläkin olevansa aivan muussa tilanteessa ja paikassa kuin missä ovat. Varmaan sitä gyneä hetkauttaakin ihan hirveästi juurin pirkon paikat kun se samanlaisia katselee TYÖKSEEN kymmeniä viikottain.

" Minusta normaalimpaa on hieman kainostella alastomuutta kuin nauttia pimperonsa esittelystä"

Ja tämä kainostelu on tehtävä nimenomaan siellä, missä kainostelulle on ehkä vähiten tarvetta, gynellä? Ei yhtään tarvitse kainostella kun baarista lähtee jonkun peran matkaan? Kumpikohan todennäköisesti enemmän arvostelee, se joka näkee työkseen kymmeniä viikossa vai joku baaripera, jos joku ihme nolostelu on kainostelun syynä?

Ei oikein logiikka toimi ei.

Vierailija
39/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee jättää lapset hankkimatta, synnytys lienee mahdoton noilla ajatuskuvioilla......

Vierailija
40/61 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 15:21"]

[/quote]

[/quote]

Ehkä se kuitenkin on vain ELIN siellä gynellä.

Jotenkin nämä ylihäveliäät ajattelevat siellä gynelläkin olevansa aivan muussa tilanteessa ja paikassa kuin missä ovat. Varmaan sitä gyneä hetkauttaakin ihan hirveästi juurin pirkon paikat kun se samanlaisia katselee TYÖKSEEN kymmeniä viikottain.

" Minusta normaalimpaa on hieman kainostella alastomuutta kuin nauttia pimperonsa esittelystä"

Ja tämä kainostelu on tehtävä nimenomaan siellä, missä kainostelulle on ehkä vähiten tarvetta, gynellä? Ei yhtään tarvitse kainostella kun baarista lähtee jonkun peran matkaan? Kumpikohan todennäköisesti enemmän arvostelee, se joka näkee työkseen kymmeniä viikossa vai joku baaripera, jos joku ihme nolostelu on kainostelun syynä?

Ei oikein logiikka toimi ei.

[/quote]

Kyse ei ole nyt siitä, mitä gynekologi ajattelee, vaan miltä potilaasta tuntuu. Teen itsekin työssäni potilaille intiimejä toimenpiteitä ja mielestäni homma menisi pahasti metsään, jos kokoajan keskittyisin siihen, miltä itsestäni tuntuu ja vaatisin potilailta kainostelemattomuutta siksi, että "teen näitä toimenpiteitä monta päivässä". Emme ole siellä minun kokemukseni vuoksi vaan siksi, että potilas saa tarvittavan tutkimuksen/hoidon ja tästä pyrimme selviämään aiheuttamatta potilaalle liiallista epämukavuutta. On lääkärin narsismia ja putkinäköisyyttä, jos hän kokee tutkimuksen "omana shownaan". Potilaan yksityisyyttä kunnioittavat toimenpiteet eivät edes vaadi ylimääräistä aikaa. On aina tärkeää muista, että potilas on ihminen, ei pelkästään lääkärin työalue.