Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estääkö tällainen harrastaminen lasten hankinnan?

Vierailija
10.12.2014 |

Tällä palstalla puhutaan aika ajoin pienten lasten vanhempien harrastusmenoista. Minun harrastukseni tapahtuvat kuitenkin yleensä kotona, ja ne vaativat aina muutaman tunnin keskeytyksetöntä syventymistä kerrallaan. Tähän asti tämä ei ole ollut mikään ongelma, koska puolisoni ei vaadi jatkuvaa seuranpitoa vaan osaa kyllä keksiä itselleen tekemistä, ja lapsettomana pariskuntana yhteistä aikaa löytyy kyllä yllin kyllin. Nyt olen kuitenkin miettinyt, onnistuisiko tällainen jokapäiväinen 2-4 tunnin syventyminen lapsiperheessä, vai täytyyö lisääntymissuunnitelmat hylätä. Harrastuksistani en ole valmis luopumaan enkä edes laittamaan niitä tauolle. Tuhon päälle tulee toki sitten vielä liikunnat ja ystävien tapaamiset, mutta unohdetaan ne nyt.

Kokemuksia? Näkemyksiä?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ongelma

Vierailija
2/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei kannata eikä pidä lisääntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:44"]

Sinulla on ongelma

[/quote]

Mitä tarkoitat? -ap

Vierailija
4/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:44"]

Sinulla on ongelma

[/quote]

Mitä tarkoitat? -ap
[/quote]

No ongelma jos haluat lapsen mutta et kykene muokkamaan ajankäyttöäsi

Vierailija
5/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paljon myös siitä onko kumppanisi (tai muu lähipiiri) valmis olemaan lapsen kanssa aina sen ajan kun sinä harrastat. Ja vieläpä monien vuosien ajan, sillä aika vanha täytyy lapsen olla että ymmärtää ettei äitiä voi "häiritä" kyseisenä aikana tai että lapsen voisi laittaa yksinään vaikka pihalle leikkimään....

Itse kyllä ajattelisin, että kaikkea ei vaan voi saada. Jos et ole yhtään valmis joustamaan harrastuksestasi ja siitä ettet saa tulla ollenkaan häirityksi niin en usko että saat pikkulapsiperhe-arkea välttämättä onnistumaan.

Vierailija
6/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on ollut ihan itsestään selvää, että pikkuvauva-aikana joutuu karsimaan omista hrrastuksistaan. En harrasta niin paljon kuin ennen, mutta se ei haittaa. 2-4 h päivittäin kuulostaa kyllä muutenkin paljolta!

Vierailija
7/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei näkisi tuossa mitään ongelmaa => ajattele siis kuin mies, hanki lapsi ja jatka elämää kuten ennen lasta.

Vierailija
8/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, kun se vauva muuttaa kaiken. Jos olet vielä työssäkäyvä ja työpäivän jälkeen käytät harrastuksiin 2-4h illassa, niin milloinkohan aiot ehtiä viettämään aikaa lapsesi kanssa?

Jos et ole halukas muuttamaan ajankäyttöäsi, niin en suosittele hankkimaan lasta.

Vierailija
9/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että maalaat harrastukseksesi.

Ihan vauva-aikana neljäkin tuntia voi olla helppoa ottaa itselle, vaikka olisi yksinkin - JOS lapsi sattuu olemaan itsekseen viihtyvää tyyppiä kuten meillä kuopus. Mutta jos sattuu olemaan esikoisen kaltainen, niin valitset ihan vapaaehtoisesti unet, suihkussa käynnin tai istuen tapahtuvan ruokailun.

Jos olet etukäteen päättänyt, että et tule harrastuksestasi luopumaan, varmin keino pysyä tässä on olla hankkimatta lapsia.

Jos taas on mahdollista, että pidät pienen tauon harrastuksessasi, niin otat riskin että se tauko venähtää useampaan vuoteen, mutta samalla sinua huvittaa että harrastus on ollut niin tärkeä, etä enää vaihtaisi takaisin lapsettomaan elämääsi.

Äitiys muuttaa elämän lopullisesti, kokonaan. Ja silti se on luonnollinen ja luonteva muutos.

Terv.
25-vuotiaana yllärivauvan äidiksi tullut

Vierailija
10/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljolta kuulostaa 2-4h päivässä. 

Mutta olen itse miettinyt samaa. Minulla harrastus joka vie 2 kertaa viikossa illan sekä satunnaisesti viikonloppuja. Harrastus on minulle kuin elämäntapa, eli en ole siitä valmis luopumaan. Eli miehen on vaan joustettava ja oltava tulevien lasten kanssa tuo pari iltaa viikossa. Ne viikonloppuleirit sitten tietenkin pitää katsoa erikseen.

taukoa on minun tapauksessani kyllä pidettävä sillä tätä harrastusta ei pysty viimeisillään raskaana tai heti synnytyksen jälkeen harrastamaan. Sen verran fyysistä.

Vierailija
11/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kannattaa tehdä lasta. Etukäteen ei voi tietää mistä kaikesta joutuu luopumaan ja kuinka pitkäksi aikaa.

Vierailija
12/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi etukäteen tietää mikä onnistuu ja mikä ei eli jos olet täysin ehdoton niin älä lisäänny.

Jos pystyt joustamaan ja ymmärrät että lapsen hyvinvointi kuitenkin menee harrastuksen edelle niin voit harkita asiaa.

Toiset lapset ovat rauhallisia ja viihtyvät myös itsekseen ja toiset taas ei ;) Ja perusterveen lapsen kanssa kyllä onnistuu moni asia mutta jos lapsi ei olekaan terve. 

MINÄ MINÄ MINÄ-ihmiset eivät yleensä ole kovin hyviä äitejä tai isiä...

Vierailija
13/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:44"] Sinulla on ongelma [/quote] Mitä tarkoitat? -ap [/quote] No ongelma jos haluat lapsen mutta et kykene muokkamaan ajankäyttöäsi

[/quote]

Kyllä minä ajankäyttöäni kykenen muokkaamaan. Nämä nimenomaiset harrastukset eivät vain ole sellainen asia, josta haluan luopua. Ne ovat minulle intohimo ja tärkeä osa identiteettiäni. -ap

Vierailija
14/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:51"]

Mies ei näkisi tuossa mitään ongelmaa => ajattele siis kuin mies, hanki lapsi ja jatka elämää kuten ennen lasta.

[/quote]

Minä olenkin mies. -ap

Vierailija
15/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vauva voi hyvin itkeä nälkäänsä jos satut juuri silloin "harrastamaan" kunnes olet valmis? Älä ihmeessä hanki lasta. Ota vaikka koira.

Vierailija
16/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:00"]

[/quote]

Millainen on "MINÄ MINÄ MINÄ -ihminen"? -ap

Vierailija
17/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 14:12"]

[/quote]

[/quote]

Sellainen joka luulee voivansa syödä kakun ja säästää sen. Sellainen joka luulee voivansa hankkia lapsia ja silti elävänsä tismalleen kuin ennenkin, joutumatta tekemään elämässä mitään kompromisseja jonkun muun hyväksi. Joka ajattelee minunharrastus, minun2-4tuntia, minäenvoilopua, minunpitääsaada jne.

Vierailija
18/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 12:54"]

Aika paljolta kuulostaa 2-4h päivässä. 

Mutta olen itse miettinyt samaa. Minulla harrastus joka vie 2 kertaa viikossa illan sekä satunnaisesti viikonloppuja. Harrastus on minulle kuin elämäntapa, eli en ole siitä valmis luopumaan. Eli miehen on vaan joustettava ja oltava tulevien lasten kanssa tuo pari iltaa viikossa. Ne viikonloppuleirit sitten tietenkin pitää katsoa erikseen.

taukoa on minun tapauksessani kyllä pidettävä sillä tätä harrastusta ei pysty viimeisillään raskaana tai heti synnytyksen jälkeen harrastamaan. Sen verran fyysistä.

[/quote]

Ota nyt hyvä nainen huomioon että mies on oma yksilö eikä kukaan voi mennä toiselle vaan sanomaan että sori: mun elämäntapa ja mitäs läksit isäksi. Entä jos mies alkaa sinua hyppyyttämään samoin?

Entä jos miehen työ muuttuu vuorotyöksi ja on duunissa kun sinulla alkaa harrastus?

Entä jos mies sairastuu eikä jaksa vahtia lasta? Tai jos mies ei vaan tahdo. Piste. Jos se tahtoo lähteä kaljalle jääkiekkomatsiin kavereitten kanssa. Paljonko sinä olet valmis venymään?

Entä jos eroatte isän kanssa: Se ei enää jaksanut että olet 4 päivää viikossa toteuttamassa itseäsi (viikonloppu plus ne 2 arki-iltaa). Pystytkö lapsellesi huoltajaksi? Onko sinusta jakamaan lapsi erossa miehen kanssa joka hylkää sinut ja olisitte yhteishuoltajia?

Ei elämä ole sinä ja sinun elämäntapa vaan teitähän on KOLME. Tsiisus mitä lapsia liikkeellä.

Vierailija
19/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sellainen, joka ei ole valmis muuttamaan ajankäyttöään edes oman lapsen takia.

Vierailija
20/96 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 14:18"]

[/quote]

[/quote]

Sellainen joka luulee voivansa syödä kakun ja säästää sen. Sellainen joka luulee voivansa hankkia lapsia ja silti elävänsä tismalleen kuin ennenkin, joutumatta tekemään elämässä mitään kompromisseja jonkun muun hyväksi. Joka ajattelee minunharrastus, minun2-4tuntia, minäenvoilopua, minunpitääsaada jne.

[/quote]

Ok. No, minä en luule mitään, ja siksi laitoinkin tämän gallupin pystyyn. Toistaiseksi kukaan ei ole sanonut, että heillä jommallakummalla vanhemmalla on tämän verran päivittäistä harrastusaikaa, mutta muissa ketjuissa kyllä valitetaan, että puoliso on koko ajan harrastamassa. Mielenkiintoista... -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi