Lapsi päiväkodissa, minä lomalla!
Ai kun on mukavaa juoda aamukahvi rauhassa ;) Onko tämä pahakin synti?
Kommentit (57)
Teen gradua kotona ja 2-vuotias poikani on ollut 1-vuotiaasta asti päivittäin hoidossa pienessä yksityisessä päiväkodissa. Hoitopäivät ovat mielestäni aika kohtuullisia, yleensä noin klo 9-16 tai 10-16. Poika on tosi sosiaalinen ja touhukas, ja on tuntunut viihtyvän hoidossa alusta asti todella hyvin. Meillä ei ole lähipiirissä juurikaan muita lapsia, joten vapaa-ajalla hän on aina oikeastaan vain aikuisten kanssa. Poikani on aivan ihana lapsi eikä mitenkään erityisen villi, mutta viikonloppuisin huomaa, miten kaipaisi toisten lasten seuraa ja kaikenlaisia aktiviteetteja, joita heidän päiväkodissaan järjestetään. Alkuun podin huonoa omaa tuntoa siitä, että olen päivisin kotona ja lapsi hoidossa, mutta tajusin kyllä pian, ettei opiskelustani tulisi muuten mitään. Lapsellani on aivan huippu hoitopaikka, ja koen päivähoidossa olemisen olevan monella tavalla hänelle eduksi. Poikani on minulle maailman tärkein, mutta täytyy tunnustaa, että nautin kyllä paljon noista päivän tunneista kun saan olla aivan omassa rauhassani kotona. Loma-ajat vietetään aina yhdessä ja koska hän on päivisin musta erossa, niin öisin saakin sitten nukkua vieressä. Siihen kylkeen liimautuukin kuin iilimato. :D
Munkin tenavat on hoidossa ja makaan kotona. Saavat siellä enemmän virikkeitä kun keuhkokuumetta potevan äiteen kanssa kotona. Kuitenkin olisivat menneet kun olis ollut alkujaankin hoitopäivä..
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:42"]Ei paha. Minulla on tätä syntiä jatkunut vuodesta toiseen. Lapsi on leikki-iässä ja viihtyy päiväkodissa niin hyvin, että tahtoisi olla kauemminkin. Pidän silti hoitopäivät lyhyinä. Kotona tylsistyy.
No tee sen lapsen kanssa jotain kivaa ettei se tylsisty kotona. Vai ootko vaan netissä ja lapsi istuu telkkarin ääressä, ei ihme jos tylsistyy. Yritä nyt olla vähemmän tylsä äiti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:17"]Minäkin olen kotona, laitan ruokaa ja siivoan sillä välin kun lapsi on päiväkodissa, 1v 4kk tarvitsee meinaa kotona hirveästi huomiota enkä saisi tehdä mitään rauhassa jos hän olisi kotona.
En koe sen olevan väärin, maksamme 300e/kk yksityisestä päivähoidosta ja olen vielä opiskelija ilman tuloja joten todellakin vien lapsen ihan jo siitä periaatteesta että päivittäisestä hoidosta maksetaan!
Joululoma vietetään sitten yhdessä kotona.
[/quote]
Tämä on minusta yksi kummallisimmista perusteluista. Minä vien lapsen hoitoon koska siitä maksan! Hittovie ajattele ennemmin sitä omaa pientä lastasi kuin rahaa!
Minulla on kolme lasta ja esikoinen oli alle 4v kun kuopus syntyi. Homma toimi ja pärjäsin hyvin. Perhepäivähoitaja olen ollut 10v ja nyt ryhmässä on 11kk, 1v4kk, 1v10kk ja 4v. Teen aamupalan, lounaan ja välipalan lasten ollessa paikalla. Olemme leiponeet pipareita hoitolasten kanssa. 2 kertaa päivässä puemme ulos. Tuntuu niin hassulta kun yhden lapsen äiti selittää kuin on vaikeeta tehdä kotiaskareita jos se päälle 1v on kotona.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:08"]Nauti olet ansainnut vapaapäiväsi. Älä välitä näistä kateellisista kaakattajista. Ei ole synti eikä mikään jos haluat lomallasi omaa aikaa. Ihme nihilistejä täällä taas tuomitsemassa ja arvostelemassa.
[/quote]
Lapsiko ei ansaitse ylimääräisiä vapaapäiviä?
Päiväkodin työntekijänä oikeasti riepoo monen vanhemman asenne, että vanhempi on lomansa ansainnut, mutta lapsi kuskataan päiväkodin melskeeseen ympäri vuoden. Hoitopäivä on aina lapselle raskas, vaikka lapsi viihtyisi hyvin päiväkodissa. Omat vanhemmat ovat kuitenkin aina lapselle kaikista tärkeimmät, tärkeämpiä kuin kaverit siellä hoidossa.
Me ollaan miehen kanssa KUMPIKIN kotona ja toinen ekalla koulussa, toinen päiväkodissa. On muuten harvanaisen mukavaa lusmuta täällä. Miksi olemme kotona? Koska minä valmistun ensi viikolla ja koulu on jo loppunut. Töitä haen ja toivottavasti pääsenkin pian (hyvä työllisyys alalla). Mies taas jäi työttömäksi joulukuun alusta, mutta hakee kyllä töitä, suunnittelee omaa firmaa jne. Todellisuudessa nyt on otettu rennosti. Päiväkoti-ikäinenkin on jo 5-vuotias, joten menköön sinne. Todennäköisesti on perjantain kotona, ehkä huomennakin. Vähän fiiliksen mukaan. On ollut nyt hoidossa siis maanantaista asti tällä viikolla. Viedään ysiksi, haetaan kolmen jälkeen.:)
Tällaisen tuomitsevan asenteen takia äidit nääntyvät väsymyksestä ja ottavat tenavansa hengiltä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:23"]Tällaisen tuomitsevan asenteen takia äidit nääntyvät väsymyksestä ja ottavat tenavansa hengiltä.
[/quote]
Jännä, ettei 90-luvun laman aikana otettu lapsia hengiltä, vaikka kukaan kotivanhempi ei vienytkään lapsia tarhaan.
En voi ymmärtää. Olen pph ja samanlaisia vanhempia ollut. Itse makaavat kotona ja lapset tulee hoitoon, jopa joulun välipäivinä.
Ymmärtääkseni juuri siitä syystä, että kun he hoidosta maksavat niin hoitoon tuodaan.
Säälin lapsia, heistä usein huomaa, kuinka ikävöivät vanhempiaan ja haluaisivat olla kotona. Ei riitä, että lapset ovat viikolla hoidossa vaan viikonloputkin kuskataan yökyläilemään. Kamalaa.
Minusta se on hienoa! Äiti saa lomailla ja pitääkin. Sitäpaitsi lapsethan yleensä viihtyvät päiväkodissa ja useammat valitsisivat kotona olemisen sijasta päiväkodin, onhan siellä muita kavereita ja paljon tekemistä! Rytminkin kannalta on musta hyvä, jos lapsi on kerran tottunut että joka arkipäivä mennään päiväkotiin, niin sitten mennään. Enemmän sekaisin lapsi siitä menee kun ei yhtäkkiä tarvitsekaan mennä päiväkotiin, eikä välttämättä ymmärrä että miksi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:17"]Minäkin olen kotona, laitan ruokaa ja siivoan sillä välin kun lapsi on päiväkodissa, 1v 4kk tarvitsee meinaa kotona hirveästi huomiota enkä saisi tehdä mitään rauhassa jos hän olisi kotona.
En koe sen olevan väärin, maksamme 300e/kk yksityisestä päivähoidosta ja olen vielä opiskelija ilman tuloja joten todellakin vien lapsen ihan jo siitä periaatteesta että päivittäisestä hoidosta maksetaan!
Joululoma vietetään sitten yhdessä kotona.
[/quote]
Minusta tämä ikä on niin helppo ja paras. Hyvin saan siivottua ja lapsi tykkää kun imuroin. Tykkää myös tuoda pyykkejä koneesta kun minä ne ripustan.
Kun on ulkoiltu/leikitty yhdessä, sitten syöty niin lapsi viihty yksinkin hyvän tovin.
Mä en tiedä noista päivähoitosysteemeistä mitään, koska on vasta ensimmäinen lapsi syntymässä, mutta jos päivähoitomaksun joutuu maksamaan silti, vaikka lapsen ottaa omalle viikon lomalle kotihoitoon, niin kyllä mä lapsen pitäisin päivähoidossa vaikka puolet päivästä että lapsi saa syödä ja leikkiä siellä hetken. Jos taas tuo viikko näkyisi jotenkin päivähoitomaksussa, niin sitten pitäisin lapsen kotona. Siis jos nyt oletuksena on se, ettei ole puuhailemassa tuon viikon aikana mitään erityistä, niin miksi sitä lasta kotonakaan koko päivää pitää, enemmän sille on iloa varmasti nähdä vaikka puolet päivästä kavereitaan hoitopaikassa.
Kyllä sille lapselle on parasta olla oman vanhemman kanssa. Lapsikin tarvitsee lomaa. Turha selittää mitään "kiva nähdä kavereita" potaskaa. Säälin teidän lapsia. Kyllä ne lapset ihan työpäivinä ehtii kavereitaan näkemään, jopa enemmän kuin haluaisi.
LS-tapaukset on sitten asia erikseen.
Aplla ei ole mitään omantunnon tuskia, juuri lapsi ollut 5pvää vapaalla molempien vanhempien kanssa :) pari tuntia istahdin kotona ja kohta haen mukulan takaisin. Ihanaa kun pari viikkoa saa omaakin rauhaa! Sitten meillä onkin lapsen kanssa yhdessä 4 viikkoa lomaa, kaikesta päiväkoteilusta huolimatta ;) ja kesällä se pari kuukautta, että eiköhän tässä lomakiintiöt ole kaikilla täynnä :D lapsi tekee muutenkin osapäiväviikkoa, mutta halusinpa tyrmistyttää! Ap