Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen maksanut vuokrat 2 pvää myöhässä, peruste häädölle?

Vierailija
09.12.2014 |

Meillä on vuokralla asunto, jota nyt ystäväperheemme tarvitsisi. Siinä on kuitenkin vuokralainen, jolla on siihen vuokrasopimus vielä yli vuoden. Olisiko mahdollista saada vuokralainen siitä häädettyä, koska hän on viimeisen vuoden aikana maksanut vuokransa pari-kolme kertaa kaksi päivää myöhässä? Eikö ole niin, että yksikin myöhästymispäivä on peruste häädölle? 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua.

[/quote]

Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa.
[/quote]

Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)
[/quote]

Fiksua rahankäyttöä :) t. Toinen rikas, joka ei pröystäile rahoillaan vaan ajaa jopa vähän vanhemmalla bemarilla ja ostaa kivoja vaatteita ja astioita kirppikseltä ;)

Vierailija
62/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"] Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua. [/quote] Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa. [/quote] Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)

[/quote]

Luuleeko joku oikeasti että nämä 13 -vuotiaiden kirjoittamat tarinat menee läpi. Jotain rajaa nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:16"]

Kyllä on peruste häädölle mutta häätö pitää hakea käräjäoikeudesta. Voitte myös tuosta rikkomuksesta johtuen pitää vuokratakuut itsellänne.

[/quote]

Perehdyhän faktoihin ennen kun kerrot juttujas tosiasioina.

Vierailija
64/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua.

[/quote]

Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa.

[/quote]

Miten ihmiset on näin sairaita? Terv. Joku yhäripaska jolla menee tosi hyvin, myös ihmisenä. Eikä tarvii pelätät tuollaisia sairaita ihmisiä koska olen ostanut itselleni ja lapsilleni oman asunnon

Vierailija
65/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

[/quote]

Taisit provoillessas unohtaa, et irtisanomisaika vuokralaisella on kuusi kuukautta, ja se saa pidennettyä sitä oikeusteitse. Tämä ei siis voi olla totta tai sitten olet rikkonut lakia aika härskisti. 

Vierailija
66/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole peruste häädölle. Suomessa on vuokralaisella harvinaisen korkeat oikeudet moniin muihin maihin verrattuna. Tiedän kokemuksesta kun omistamme 6 sijoitusasuntoa yhdessä mieheni kanssa, joten monenlaisia vuokralaisia on tullut vastaan ja on tullut asioista otettua selvää.

Pääsääntöisesti kyllä on ollut hyvä kokemus vuokralaisista, mutta nyt juuri irtisanoimme yhden, jolla on toistuvasti vuokrat maksamatta, siis laahaa monta kuukautta perässä. Maksaa joskus ja taas menee parikolme kuukautta ettei maksa. Tästäkin otimme selvää ennen irtisanomista että minkälaiset mahdollisuudet on irtisanoa ja tuo oli riittävä peruste. Tosin harva vuokralainen on varoissaan oikeustaisteluita varten, mutta itse en lähtis kokeilemaan kovinkaan heppoisin perustein.

Myös sen olen oppinut ettei kavereille kannata asuntoa vuokrata, on aina hyvä pitää bisnekset ja kaverisuhteet erikseen. Myös jos vuokrasijoitukseen lähtee, kannattaa olla niin varoissaan, ettei vuokralaisen muutaman kuukauden laiminlyönti omaa taloutta kaada. 

Vierailija
67/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua.
[/quote] miksi sulla on sitten asunto, jota vuokraat naille loisille? nehan tuottaa sulle. Et oo koskaan kuullu sanontaa, ruokkivan kaden puremisesta. Varmaan tuottais ihan sikana sun asunto, jos ei olis vuokralaista..!?

Vierailija
68/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi kuinka ihanan herrkä sosiaalinen omatunto teillä onkaan!

Vierailija
69/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

[/quote]

[/quote]

Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)
[/quote]

Ei noita saa edes Sadan tonnin tuloilla. Toki jonkun homeisen mörskän ja vanhan bemarin. Verotuksemme pitää huolen siitä ettei kukaan pääse kunnolla rikastumaan. Olette niin noloja, jotka leuhkii jollain sadantonnin tuloilla. Siitä verot pois niin käteen jää 55000. Sillä ei osteta edes kunnon bemaria (5 - sarjaa, nelivedolla). Näistä huomaa aina nää kusetukset. Toki 100 000 tulot on isot tulot mutta ei niillä nyt hirveästi mitään luksusta ostella.
T. Vuositulot 180 000 viimesen 24 vuotta.

Vierailija
70/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häätöön tarvitaan oikeuden päätös.

Lain mukaan häädön voi laittaa käräjäoikeuteen vireille, jos vuokranmaksu on viivästynyt yli kuukauden (30 päivää) alkuperäisestä eräpäivästä.

Eli käytännössä silloin on jo kaksi vuokraa jäänyt rästiin.

Jos vuokramaksu ei ole viivästynyt yli 30 päivää, et voi laittaa asiaa vireille käräjäoikeuteen.

Eli vaikka vuokralainen maksaisi joka ikinen kuukausi vuokran 29 päivää myöhässä, et saisi häntä häädettyä!

Vierailija
71/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

... ja kohta on aamu ja taas herätään!

Vierailija
72/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provotutkat pakollisiksi av:laisille!!

Vierailija
73/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:54"]

Häätöön tarvitaan oikeuden päätös.

Lain mukaan häädön voi laittaa käräjäoikeuteen vireille, jos vuokranmaksu on viivästynyt yli kuukauden (30 päivää) alkuperäisestä eräpäivästä.

Eli käytännössä silloin on jo kaksi vuokraa jäänyt rästiin.

Jos vuokramaksu ei ole viivästynyt yli 30 päivää, et voi laittaa asiaa vireille käräjäoikeuteen.

Eli vaikka vuokralainen maksaisi joka ikinen kuukausi vuokran 29 päivää myöhässä, et saisi häntä häädettyä!

[/quote]

Mutta kun vuokra on ekan kerran myöhässä 2 päivää, ilmoitetaan vuokralaiselle kirjallisesti, että asuntoon on tulossa keittiöremontti 6 kk kuluttua. Asukkaalle tehdään selväksi, että se ei ole peruste vuokran alentamiselle, mutta kestään ainakin 2 kk ajan, joten kannattaa miettiä, pärjääkö siellä remontin keskellä. Remontti ei estä asumasta kämpässä, se vain hankaloittaa sitä. Täysin laillista.

Vierailija
74/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"] Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua. [/quote] Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa. [/quote] Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :) [/quote] Tuleeko joku oikeasti rehvastelemaan 100 000€ vuosituloilla? Eiväthän ne ole edes paljoa. Normiduunari (esim. Rakennusala, urakkapalkka) pääsee helposti 50-60k/vuosi, joten kahden duunarin talouskin pääsee samoihin lukemiin.

[/quote]

Joo, ei ymmärrä.

Minulla on yhden henkilön firma, josta nostan palkkaa 200 000, eikä tulisi mieleenkään rehvastella.

Suurin osa menee veroihin - käteen jää rahaa ihan mukavaan elämään, muttei sillä mitään bemareita tai sijoituskämppiä velattomana ostella.

Muutama kiva ulkomaanmatka koko perheen voimin per vuosi ja siihen ne extrarahat palkkatyön palkkaan verrattuna menevätkin.

Ja yrittäjänä teen 15-tuntista päivää palkkatyön 8 tuntiin verrattuna. Ja viikonloput päälle. Joten ei se tuntipalkka ole sen kummoisempi kuin palkkatyössäkään, kun vertaa tehtyjen tuntien määrään.

Ei todellakaan mitään rehvastelemisen aihetta.

Vierailija
75/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"]

. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)

[/quote]

Provo. En usko pätkääkään.

Vierailija
76/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:16"]

Kyllä on peruste häädölle mutta häätö pitää hakea käräjäoikeudesta. Voitte myös tuosta rikkomuksesta johtuen pitää vuokratakuut itsellänne.

[/quote]

Ja heko heko

Vierailija
77/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"] Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua. [/quote] Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa. [/quote] Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)

[/quote]

Ja sit heräsit.
[/quote]

Vierailija
78/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:41"]

Meillä on vuokralla asunto, jota nyt ystäväperheemme tarvitsisi. Siinä on kuitenkin vuokralainen, jolla on siihen vuokrasopimus vielä yli vuoden. Olisiko mahdollista saada vuokralainen siitä häädettyä, koska hän on viimeisen vuoden aikana maksanut vuokransa pari-kolme kertaa kaksi päivää myöhässä? Eikö ole niin, että yksikin myöhästymispäivä on peruste häädölle? 

[/quote]

Oikeuskäytännön mukaan kaksi kuukautta pitää olla rästissä.

Juristi

[/quote]

Jep, juuri näin, eli kun vähintään kahdesta laskusta on mennyt eräpäivä ja jälkimmäisestäkin jo useilla päivillä, niin sitten voi haluteessaan purkaa vuokrasopimuksen.

[/quote]

Purkaa vai irtisanoa

Vierailija
79/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä, jos vuokra on myöhässä?
« Hyviä uutisia vu.. 
Omistukset henki.. »

Sunnuntai 31.3.2013

Maksumoraali ihmisillä vaihtelee paljon. Toiset maksavat vuokransa aina ajallaan, osa ei koskaan silloin kun pitäisi. Epäsäännöllinen maksaja voi olla vain huolimaton taivaanrannanmaalari, jolla ei ole mitään aikeita jättää vuokraa maksamatta. Se nyt vain sattuu välillä unohtumaan. Toisaalta kyseessä voi olla potentiaalinen ongelmatapaus, jolla talous on aivan veitsenterällä. On vain ajan kysymys, kun pikavippikierre kaatuu niskaan ja vuokra jää kokonaan maksamatta.

Ongelma on se, että vuokranantajana et voi koskaan tietää, kummasta on kyse. Jos kyseessä on jälkimmäinen, selviää se vasta, kun on liian myöhäistä. Tästä syystä kannattaa opettaa vuokralaisia säännöllisyyteen vuokranmaksussa. Yleisimmin sopimuksissamme eräpäivä on kuun neljäs tai viides päivä. Tämä on varsinkin opiskelijoille mieleen, koska opintotuki maksetaan neljäs päivä.

Meidän tapamme on puuttua nopeasti maksamattomaan vuokraan. Prosessi on kolmivaiheinen:

Yhteydenotto vuokralaiseen

Viimeistään kuun kymmenennen päivän tienoilla otamme yhteyttä vuokralaiseen. Yleensä ihminen lupaa maksaa ja pääsääntöisesti näin on tapahtunutkin.

Muistutuskirje

Jos maksua ei kuulu, lähetämme laskua muistuttavan selkeän kirjeen maksuohjeineen. Eräpäiväksi kannattaa laittaa ”heti”. Periaatteessa jo tässä vaiheessa voisi lähettää myös perintäkirjeen perintätoimiston kautta, koska muistutus on tehty jo puhelimitse.

Perintä

Jos vuokraa ei kuulu, perintätoimiston logo ja virallinen kirje toimii monelle hyvänä pelotteena. Kirje antaa vuokralaiselle kuvan, että vuokrat kannattaa jatkossa maksaa ajoissa.

Mikäli sama vuokralainen maksaa toistuvasti vuokriaan myöhässä ja asiasta on jo oltu aiemmin yhteydessä, kannattaa laittaa heti muistutus kirjallisesti. Hyvä vaihtoehto on laittaa muistutuskirje perintätoimiston kautta. Perintätoimiston kirjeestä tulee aina kustannuksia vuokralaiselle, joten siinäkin mielessä vuokranmaksumotivaatio paranee.

Perintätoimistoja on monia. Varma vaihtoehto on liittyä Suomen vuokranantajien jäseneksi, jolloin saat maksutta käyttöösi Lindorffin perintäpalvelun. Se on tunnettu ja toimiva palvelu, johon voi luottaa. Tarvittaessa perintätoimisto vie asiasi aina oikeudelliseen perintään saakka. Toki ennen tätä olet joutunut todennäköisesti tekemään häädön ja kärsimään yhden, kahden tai jopa kolmen kuukauden vuokranmenetykset riippuen siitä, kuinka nopeasti reagoit maksamattomiin vuokriin.

Meillä ei ole vielä tilanne koskaan vuokrien takia kärjistynyt häätöön tai oikeudelliseen perintään. Todennäköisesti tällainenkin tilanne joskus eteen osuu. Pahin viivästyminen on ollut vuokran osittainen myöhästyminen lähes kuukaudella. Muutaman päivän tai viikon myöhästymiset ovat olleet melko yleisiä – jos ei nyt aivan kuukausittain ole tullut vastaan, mutta useamman kerran vuodessa joka tapauksessa.

Vierailija
80/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:41"]

[/quote]

Oikeuskäytännön mukaan kaksi kuukautta pitää olla rästissä.

Juristi

[/quote]

Jep, juuri näin, eli kun vähintään kahdesta laskusta on mennyt eräpäivä ja jälkimmäisestäkin jo useilla päivillä, niin sitten voi haluteessaan purkaa vuokrasopimuksen.

[/quote]

Purkaa vai irtisanoa

[/quote]

Purkaa