Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralainen maksanut vuokrat 2 pvää myöhässä, peruste häädölle?

Vierailija
09.12.2014 |

Meillä on vuokralla asunto, jota nyt ystäväperheemme tarvitsisi. Siinä on kuitenkin vuokralainen, jolla on siihen vuokrasopimus vielä yli vuoden. Olisiko mahdollista saada vuokralainen siitä häädettyä, koska hän on viimeisen vuoden aikana maksanut vuokransa pari-kolme kertaa kaksi päivää myöhässä? Eikö ole niin, että yksikin myöhästymispäivä on peruste häädölle? 

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:43"]

Ei oo. Vasta kolme puuttuvaa, niin voit pistää pelin poikki heti.

[/quote]

Kyllä se riittää että edellinen on rästissä kun seuraavaan tulee eräpäivä.

Jatkuva vuokran vähän myöhässä maksaminenkin voi olla purkuperuste, kun asiasta ensin antaa pari varoitusta. Satunnaiset parin päivän myöhästymiset eivät oikeuta missään tapauksessa vuorkasuhteen purkuun.

Vierailija
42/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:41"]

Meillä on vuokralla asunto, jota nyt ystäväperheemme tarvitsisi. Siinä on kuitenkin vuokralainen, jolla on siihen vuokrasopimus vielä yli vuoden. Olisiko mahdollista saada vuokralainen siitä häädettyä, koska hän on viimeisen vuoden aikana maksanut vuokransa pari-kolme kertaa kaksi päivää myöhässä? Eikö ole niin, että yksikin myöhästymispäivä on peruste häädölle? 

[/quote]

Idiootti. Älä ikinä vuokraa asuntoa ystävälle. Mitäs sitten kun ystävä jättää vuokransa maksamatta? Menee ystävyys ja vuokralainen samalla kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua.

[/quote]

Hohhoijakkaa. Millainen liikemies dissaa maksavaa asiaksasta?!?

Vierailija
44/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:58"]

Lain mukaan 3kk maksamatta jääneet vuokrat on peruste häädölle.

[/quote]

Höpsistä. Laissa ei ole mitään rajaa vuokran myöhästymisen pituudelle, vaan laissa lukee näin:

"Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus:

1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;"

Periaatteessa siis se riittää että vuokra on myöhässä. Käytännössä on kuitenkin oikeuden päätöksiä siitä että vuokrasuhteen purku on kohtuutonta, jos vuokra on vain vähän myöhässä.

Jos vuokralaisella on esim. kolmen kuukauden vakuus vuokrille, niin periaatteessa vuokrantaja voi odottaa sen ajan mitä vakuus kattaa maksamattomia vuokria.

Vierailija
45/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:58"]

Lain mukaan 3kk maksamatta jääneet vuokrat on peruste häädölle.

[/quote]

Höpsistä. Laissa ei ole mitään rajaa vuokran myöhästymisen pituudelle, vaan laissa lukee näin:

"Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus:

1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;"

Periaatteessa siis se riittää että vuokra on myöhässä. Käytännössä on kuitenkin oikeuden päätöksiä siitä että vuokrasuhteen purku on kohtuutonta, jos vuokra on vain vähän myöhässä.

Jos vuokralaisella on esim. kolmen kuukauden vakuus vuokrille, niin periaatteessa vuokrantaja voi odottaa sen ajan mitä vakuus kattaa maksamattomia vuokria.

[/quote]

joo ja tuohon sovittuun aikaan lasketaan LAIN MUKAAN 2-3 PANKKIPÄIVÄÄ. Käytännössä vuokranantajista harva on niin hullu kuin ap.

Vierailija
46/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajaliiton ohjeissa lukee näin:

"Vuokranantajan oikeus purkaa vuokrasopimus
Vuokranantaja voi purkaa vuokrasopimuksen,
jos vuokralainen ei maksa vuokraa.
Vuokrasopimus voidaan purkaa,
kun vuokralainen jättää vuokran maksamatta
usealta kuukaudelta."
http://www.kuluttajaliitto.fi/files/2074/Vuokraopas_-_selko.pdf

Vierailija
47/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:41"]

[/quote]

Oikeuskäytännön mukaan kaksi kuukautta pitää olla rästissä.

Juristi

[/quote]

Jep, juuri näin, eli kun vähintään kahdesta laskusta on mennyt eräpäivä ja jälkimmäisestäkin jo useilla päivillä, niin sitten voi haluteessaan purkaa vuokrasopimuksen.

Vierailija
48/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"] Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua. [/quote] Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa. [/quote] Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)

[/quote] Mistä näitä sikiää?
[/quote]

Nää on nää rahalla kasvatetut kakarat, jotka lauantaina paskoi ihmisten tavaroita.

Vierailija
49/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla aivan tahattomasta vahingosta, kohtuutonta lähteä tekemään siitä numeroa. Minullakin jäi kerran vuokra muutaman päivän myöhään, kun nettikauppa oli veloittanut tietyn maksun virheellisesti kahteen kertaan -> tilin saldo jäi muutaman kympin vajaaksi, jotta vuokra olisi mennyt automaattisesti maksuun.

Vierailija
51/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan selittyy jo sillä jos teillä on eri pankit. Vaikka vuokralainen maksaisi eräpäivänä niin rahojen näkymiseen sun tilillä menee se 1-3pvä.
Tämä on muute sellainen jota useimmat ei tajua ja sit ollaan suunpäänä huutelmassa vaikka on ihan oma moka jos ei tajua laittaa vuokralle sellaista eräpäivää että rahat ovat tilillä sinä päivänä kun niiden haluaa siellä olevan.

Vierailija
52/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
53/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:41"]Meillä on vuokralla asunto, jota nyt ystäväperheemme tarvitsisi. Siinä on kuitenkin vuokralainen, jolla on siihen vuokrasopimus vielä yli vuoden. Olisiko mahdollista saada vuokralainen siitä häädettyä, koska hän on viimeisen vuoden aikana maksanut vuokransa pari-kolme kertaa kaksi päivää myöhässä? Eikö ole niin, että yksikin myöhästymispäivä on peruste häädölle? 
[/quote]
Et kai sinä nyt noin tollo ole ja mene ystävällesi vuokraamaan. Mitäs kun he eivät maksakaan vuokriaan? Et olisi ensimmäinen etkä viimenen jolta jäis vuokrat saamatta,kun "mehän ollaan ystäviä,kyllähän ne vuokrat voi jättää maksamatta"

Vierailija
54/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"]

Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua.

[/quote]

Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa.
[/quote]

Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)
[/quote]
Tuleeko joku oikeasti rehvastelemaan 100 000€ vuosituloilla? Eiväthän ne ole edes paljoa. Normiduunari (esim. Rakennusala, urakkapalkka) pääsee helposti 50-60k/vuosi, joten kahden duunarin talouskin pääsee samoihin lukemiin.

Vierailija
55/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 08:46"] Me häädettiin yks vuokralainen siksi kun just tarttettiin kaverille kämppä :) kolmen lapsen yh jolla vuokrat aina oli 2-5 pvää myöhässä ja paniikissa sit selitteli pätkätöillä. Itkua vääntäen yritti anella jäämään kämppään mut häipyi lopulta vähin äänin valituksia tekemättä :D tsemppiä ap, vuokralla asuvat on mun silmissä tavallaan yhteiskunnan loisia, paitsi kaverini joka tuli ulkomailta takas Suomeen ja tarvitsi väliaikasen asunnon ennen kun sai oman ostettua. [/quote] Aaaah, oon niin kateellinen. Just mun unelma ois vähän kyykyttää jotain yhäripaskaa. [/quote] Tuu kyykyttää mua , jos pystyt. Sadan tonnin vuositulot + Muutama omistusasunto, velaton talo, ostin juuri lapselle joululahjaksi uuden bemarin, toinen saa muutaman tonnin käteen ( 13v tehköön moisilla pikkusummilla mitä lystää) ja itse ajattelin lähteä jenkkeihin :)

[/quote]

Kehut varallisuudellasi? Jees, olet TOSI fiksu. Sori, ei tee vaikutusta, paitsi negatiivisen. Ohis.
[/quote]

Siinä varmaan on se syykin miksi hän on yksinhuoltaja ;)

Vierailija
56/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole peruste häädölle. Siihen tarvitaan 1-2 vuokran kokonaan maksamatta jättäminen. Asunnosta häätäminen on hidas ja kallis prosessi ja se on maksettava etukäteen, jotta otetaan edes oikeuden käsittelyyn.

Muutaman päivän vuokranmaksun myöhästelyt johtuvat jo pankkitoiminnasta, vaikka vuokralainen maksaisi esim. 10 pv. niin tililläsi se voi olla 11-12 pv, ja viikonloput lisäävät vielä viivästystä. Ratkaisevinta on vuokralaisen maksupäivä, ei milloin se on tililläsi.

Vierailija
57/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasitko kääriä irttarin joulupaperiin? "Iloista Joulua ja Onnea vuodelle 2015!"

Vierailija
58/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin edelläkin on jo todettu, et voi heppoisin perustein purkaa vuokrasopimusta. Vuokrien tulisi olla kokonaan maksamatta 2 kuukaudelta (ja kolmatta odoteltaisiin esimerkiksi) tai vuokralaisen tulisi viettää häiritsevää elämää ja hänellä olla useita varoituksia. Lisäksi häädön joudut hakemaan käräjäoikeuden kautta etkä voi toimittaa häätöä itse yksinäsi vaan häätöön tulevat mukaan ulosottoviranomaiset. Häätö on prosessina hyvin raskas sekä yritykselle (tai vuokranantajalle) että asukkaalle. Siitä kun vuokra jätetään maksamatta voi mennä helposti puolikin vuotta, että häätö saadaan toteutettua. 

Pari pankkipäivää myöhässä tulleet vuokrat eivät siis missään tapauksessa voi toimia purkamisperusteena.

Jos nyt välttämättä haluat vuokrata asunnon, voit irtisanoa sopimuksen omalta puoleltasi. Tällöin irtisanomisaika on 6 kuukautta, koska vuokrasuhde on kestänyt yli vuoden. Jos siis irtisanot vuokrasuhteen nyt, on asunto uudelleenvuokrattavissa 1.7.2015 alkaen, sillä irtisanomisaika alkaa aina irtisanomisajankohtaa seuraavan kuukauden alusta. Harvat vuokralaiset tosin tietävät täysin oikeuksiaan, joten saattaisivat lähteä aikaisemminkin.. Näin henkkoht mielestäni helpoin tapa menettää välit ystäviin tai perheeseen on raha- ja asumiskuviot, joten onnea valitsemallesi tielle :)

Terv, alalla työskentelevä

Vierailija
59/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin päivän myöhästelyt voi tosiaan johtua eri pankeista tai ihan vaan inhimillisestä unohduksesta. Aika julmaa olisi, jos noilla perustein saisi jonkun tehdä asunnottomaksi. Se on ihan sama, mitä vuokrasopimuksessa lukee.

Vierailija
60/81 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on peruste häädölle mutta häätö pitää hakea käräjäoikeudesta. Voitte myös tuosta rikkomuksesta johtuen pitää vuokratakuut itsellänne.